Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 211
Offentligt
2351520_0001.png
10. marts 2021
Kære medlem af Transportudvalget
I Danmarks Naturfredningsforenings afdelinger langs kysten ud til Øresund er vi dybt bekymrede over
projekt Lynetteholmen. Det gælder både den nye anlægslov, der er på vej, og den mangelfulde
miljøvurdering, der ligger til grund for anlægsloven. Derfor anbefaler vi, at hele projekt Lynetteholmen
grundigt genovervejes.
Da Lynetteholm er et projekt af historisk stort omfang, der strækker sig langt ind i fremtiden og ikke kun
vil påvirke København - men samtlige kommuner langs Øresund og hele havmiljøet i Østersøen, burde
projektet efter vores opfattelse underlægges ekstraordinær kontrol for at sikre miljøet, og samtlige
kommuner fra Gilleleje til Stevns inddrages. I stedet lægger den nye anlægslov op til det modsatte
nemlig at man de facto fjerner beskyttelse ved at give vidtgående bemyndigelse til bygherrerne
ovenikøbet uden klagemulighed for offentligheden.
Dertil er vi dybt bekymrede over den utilstrækkelige miljøvurdering, der ligger til grund for lovforslaget
og som synes helt uden hensyntagen til Århus-konventionen, EU-direktiver samt de 17 verdensmål.
Det gælder dels, at man er på vej til at kaste sig ud i et historisk stort og indgribende projekt på baggrund
af en miljøvurdering, der kun gælder første fase af projektet og ikke hele projektet
og dels, at
miljøvurderingen for denne første fase i sig selv er særdeles mangelfuld.
Vi ønsker med denne henvendelse at gøre opmærksom på de konkrete bekymringer, der ligger til grund
for vores anbefaling om en genovervejelse af projektet:
Anlægsloven medfører, at den vidtgående bemyndigelse til By & Havn og transport-
ministeriet de facto sætter miljølovgivningen og miljøbeskyttelsen ud af kraft
Lovforslaget bemyndiger By & Havn til langt ud i fremtiden
uden yderligere godkendelse
at
foretage ændringer og udvidelser. Der lægges op til, at By & Havn selv skal vurdere, om
ændringer kan medføre miljøpåvirkning i en grad, som vil være skadelig for miljøet. Hvis dette
er tilfældet, skal By & Havn anmelde ændringen til transportministeriet. Det er selvsagt ganske
problematisk, at By & Havn som projektejer selv skal vurdere, hvorvidt projektet skal sættes på
pause pga. en evt. godkendelse fra transportministeriet.
Yderligere problematisk er det, at selv hvis By & Havn anmelder en potentielt miljøpåvirkende
ændring til ministeriet, så foreligger der i lovforslaget ingen præcis retlig forpligtelse til, hvordan
ændringen skal behandles i transportministeriet. Selvom transportministeriet i princippet skal
involvere andre relevante ministerier i beslutningen, ligger beslutningskompetencen entydigt
hos transportministeren.
Dertil kommer, at beslutninger om ændringer hos By & Havn og ministeriet ikke kan påklages.
Offentligheden lukkes ude, og det er efter vores opfattelse i strid med intentionerne i Århus-
konventionen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Henvendelse af 10/3-21 vedrørende anlægslov om Lynetteholm, fra Danmarks Naturfredningsforening
2351520_0002.png
Vidtgående bemyndigelser kan være meningsfulde i store, veldefinerede projekter med få
konfliktfelter. Men Lynetteholmen er langt fra veldefineret. Der er en lang række uafklarede
spørgsmål, inklusive stabilitet af kystlinje, klimasikring, påvirkning af miljø og Natura 2000 for
slet ikke at tale om påvirkningen af havmiljøet i både Øresund og Østersøen. Den lange
projekthorisont på +50 år gør rammerne i lovforslaget alt for problematiske. To instanser - By &
Havn og transportministeriet - får i princippet
carte blanche
til et gigantprojekt, hvor der ikke
føres ekstern kontrol med miljøpåvirkninger, og hvor offentligheden ikke kan gøre indsigelser.
Dertil vil byggeriet komme i karambolage med de svensk-danske bestræbelser på at gøre
Øresund til internationalt marint beskyttelsesområde
samt med fremtidens implementering af
EU's Vandrammedirektiver og Havstrategidirektiver.
Vi mener i Danmarks Naturfredningsforening derfor grundlæggende ikke, at det nuværende lovforslag
kan bære Lynetteholmen
og anbefaler på denne baggrund, at hele projektet grundigt genovervejes.
Den foreliggende miljøvurdering er utilstrækkelig, mangelfuld og ensidig og ifølge DN i
strid med EU-direktivet om miljøvurdering
Mens ovennævnte er et grundlæggende problem for retsprincippet ift. miljøbeskyttelse, mener vi
desuden, at den miljøvurdering, der er foretaget som udgangspunkt for lovforslaget, er utilstrækkelig,
mangelfuld og ensidig. Det mener vi på baggrund af følgende årsager:
For det første er der kun foretaget miljøvurdering af første fase i projektet (jordopfyldning) og
ikke af hele projektet. Det er således kun en delvis vurdering, der ligger til grund, når første etape
af Lynetteholmen skal vedtages. Det mener vi er i strid med intentionerne i EU-direktivet om
miljøvurdering,
hvo ’Best Availa le Te hni ues’ BAT k æves.
Her er formålet, at man skal
kende de sandsynlige påvirkninger af miljøet så godt som overhovedet muligt på et helt projekt
inden projektstart for at undgå en proces, hvor man vedtager del for del.
For det andet er vi af den opfattelse, at den foreliggende miljøvurdering for denne første fase i
projektet i sig selv er utilstrækkelig. Rapporten gør ikke fyldestgørende rede for mulige
alternative løsninger. Desuden underbelyser og bagatelliserer rapporten de potentielle
konsekvenser af bl.a.;
o
blokeringen af Kongedybet for vandgennemstrømning og de heraf afledte negative
påvirkninger af havmiljøet i såvel Øresund som Østersøen
o
byggeriets sedimentsprednings negative påvirkning på ålegræsområder, som er af
væsentlig betydning for miljøet i Øresund
o
den formindskede vandgennemstrømnings påvirkning af Natura 2000-områder ved
Saltholm, Falsterbo og Stevns Rev og på den kritisk truede bestand af Østersø marsvin.
For det tredje er rapporten helt blottet for de miljømæssige og økonomiske påvirkninger,
Lynetteholmen vil have på kommunerne fra Gilleleje til Stevns og på den svenske side af
Øresund, inklusive;
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Henvendelse af 10/3-21 vedrørende anlægslov om Lynetteholm, fra Danmarks Naturfredningsforening
2351520_0003.png
o
flytningen af Renseanlægget Lynetten til en ny kunstig ø ved Avedøre Holme og omlægning
og forlængelse af spildevandsrør i den forbindelse
o
vandkvaliteten ved strande og kyster langs Øresund og Østersøen
o
den forventede fordobling af trafikken på Lyngby motorvejen.
Vi frygter, at miljøet i Øresund og Østersøen overlades til en ukendt skæbne, hvis man på baggrund af
den vurdering der foreligger nu, vedtager anlægsloven. Såvel Lynetteholmen - som alle fremtidige
projekter - bør altid have en fuldkommen og dybdegående vurdering af hele projektets samlede
konsekvenser
inklusive de konsekvenser projektet vil have på samtlige omkringliggende kommuner.
Det vil være dybt bekymrende, hvis et historisk stort indgreb i Øresund vedtages på et delvist og
utilstrækkeligt miljøgrundlag
og i strid med adskillige direktiver, konventioner og klimamål.
Ifølge DN vil miljøet og de omkringliggende kommuner betale en uforholdsmæssig stor pris for
Københavns specielle ønske om byudvikling i form af en ny, stor ø. Det er derfor vores klare opfordring,
at beslutningen om Lynetteholm grundigt genovervejes.
Et overordnet, uafhængigt ekspertorgan med ansvar for de danske have er nødvendigt
I skrivende stund er der - ud over Lynetteholmen - bl.a. også ansøgt om at lave en vejtunnel i Øresund
fra Helsingør til Helsingborg og om en omfattende råstofindvinding fra Juelsgrund i Køge Bugt
begge
projekter, der ligesom Lynetteholmen vil kunne forventes at have væsentlig påvirkning på havmiljøet i
Øresund og Østersøen. Det siger sig selv, at de kumulative effekter af alle projekter, der påvirker vores
have, kan ende med at få konsekvenser, der er langt større end effekterne af hvert af projekterne alene.
Hvis vi i Danmark ønsker at støtte op om de svensk-danske bestræbelser på at gøre Øresund til
internationalt marint beskyttelsesområde, er vi nødsaget til at se på vores have som én samlet enhed
og ikke som enkeltstående uafhængige enheder - og derfor til ikke kun at kigge på miljøvurderingen af
de enkelte projekter hver for sig, men at indregne effekterne af alle foreslåede projekter i ét og samme
regnestykke.
Derfor anbefaler DN afdelingerne langs Øresund, at der oprettes et overordnet, uafhængigt hav-
ekspertorgan, der har et helhedssyn på Øresund og Østersøen som et sammenhængende havområde,
og som har overblik over - og forholder sig til - den kumulative miljømæssige effekt af samtlige større
projekter, der ønskes gennemført i havområdet.
Med venlig hilsen
Lea Gram Jacobi
Ansvarlig bestyrelsesmedlem DN Gentofte
[email protected]
Tlf.: 2565 5351
Michael Løvendal Kruse
Formand DN Stevns
[email protected]
Tlf.: 3154 0601
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Henvendelse af 10/3-21 vedrørende anlægslov om Lynetteholm, fra Danmarks Naturfredningsforening
2351520_0004.png
Linda Bruhn Jørgensen
Formand DN Gribskov
Helle Øelund
Formand DN Helsingør
Jens Søndergaard
Formand DN Fredensborg
Bo Madsen
Formand DN Hørsholm
Michael Olesen
Formand DN-Rudersdal
Hans Nielsen
Formand for DN Lyngby-Taarbæk
Ulrik Reeh
Formand DN Gentofte
Ole Damsgaard
Næstformand DN København
Bent Larsen
Formand DN Amager
Niels Hartung Nielsen
Formand DN Frederiksberg
Søren Jønsson
Formand DN Hvidovre
Anne von Huth
Formand DN Brøndby
Johnny Petersen
Formand DN Vallensbæk Ishøj
Lars Bjarne Nielsen
Formand DN Greve
Jens Garde
Formand DN Solrød
Birgit Mindegaard
Formand DN Køge
Poul Evald Hansen
Formand DN Albertslund
Carsten Juel
Formand for DN Furesø
Knud Anker Iversen
Formand for DN-Høje-Taastrup
Jann Larsen
Formand for DN Rødovre