10. marts 2021
Kære medlem af Transportudvalget
I Danmarks Naturfredningsforenings afdelinger langs kysten ud til Øresund er vi dybt bekymrede over
projekt Lynetteholmen. Det gælder både den nye anlægslov, der er på vej, og den mangelfulde
miljøvurdering, der ligger til grund for anlægsloven. Derfor anbefaler vi, at hele projekt Lynetteholmen
grundigt genovervejes.
Da Lynetteholm er et projekt af historisk stort omfang, der strækker sig langt ind i fremtiden og ikke kun
vil påvirke København - men samtlige kommuner langs Øresund og hele havmiljøet i Østersøen, burde
projektet efter vores opfattelse underlægges ekstraordinær kontrol for at sikre miljøet, og samtlige
kommuner fra Gilleleje til Stevns inddrages. I stedet lægger den nye anlægslov op til det modsatte
–
nemlig at man de facto fjerner beskyttelse ved at give vidtgående bemyndigelse til bygherrerne
–
ovenikøbet uden klagemulighed for offentligheden.
Dertil er vi dybt bekymrede over den utilstrækkelige miljøvurdering, der ligger til grund for lovforslaget
–
og som synes helt uden hensyntagen til Århus-konventionen, EU-direktiver samt de 17 verdensmål.
Det gælder dels, at man er på vej til at kaste sig ud i et historisk stort og indgribende projekt på baggrund
af en miljøvurdering, der kun gælder første fase af projektet og ikke hele projektet
–
og dels, at
miljøvurderingen for denne første fase i sig selv er særdeles mangelfuld.
Vi ønsker med denne henvendelse at gøre opmærksom på de konkrete bekymringer, der ligger til grund
for vores anbefaling om en genovervejelse af projektet:
Anlægsloven medfører, at den vidtgående bemyndigelse til By & Havn og transport-
ministeriet de facto sætter miljølovgivningen og miljøbeskyttelsen ud af kraft
•
Lovforslaget bemyndiger By & Havn til langt ud i fremtiden
–
uden yderligere godkendelse
–
at
foretage ændringer og udvidelser. Der lægges op til, at By & Havn selv skal vurdere, om
ændringer kan medføre miljøpåvirkning i en grad, som vil være skadelig for miljøet. Hvis dette
er tilfældet, skal By & Havn anmelde ændringen til transportministeriet. Det er selvsagt ganske
problematisk, at By & Havn som projektejer selv skal vurdere, hvorvidt projektet skal sættes på
pause pga. en evt. godkendelse fra transportministeriet.
Yderligere problematisk er det, at selv hvis By & Havn anmelder en potentielt miljøpåvirkende
ændring til ministeriet, så foreligger der i lovforslaget ingen præcis retlig forpligtelse til, hvordan
ændringen skal behandles i transportministeriet. Selvom transportministeriet i princippet skal
involvere andre relevante ministerier i beslutningen, ligger beslutningskompetencen entydigt
hos transportministeren.
Dertil kommer, at beslutninger om ændringer hos By & Havn og ministeriet ikke kan påklages.
Offentligheden lukkes ude, og det er efter vores opfattelse i strid med intentionerne i Århus-
konventionen.
•
•