Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 210
Offentligt
2351481_0001.png
INFRASTRUKTUR
Veje til vækst og
velstand. Dansk
Erhvervs
infrastrukturudspil
www.danskerhverv.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0002.png
Indhold
Væk med spildtiden
Konkrete infrastrukturprojekter
Klima, infrastruktur og mobilitet hænger sammen
Ny grøn infrastruktur
Mere klimavenlig logistik
Bedre forhold for cyklister og andre tohjulede
Tank- og ladeinfrastruktur
2
4
5
5
6
6
7
7
Teknologi og viden
Samarbejde om logistik
Bylogistik
Intelligente Trafiksystemer (ITS)
Nye arbejdsformer giver mindre trængsel
8
9
11
12
13
Lufthavnene
Kollektiv trafik
Mobility as a Service (MaaS)
Mikromobilitet
Selvkørende biler og busser
Droner
14
15
16
17
18
21
Nærmere beskrivelse af de enkelte infrastrukturprojekter
Større projekter
Udvidelse af eksisterende motorveje
Nye motorveje
Statsvejsprojekter
Bane
22
22
24
25
27
31
DANSK ERHVERV
Februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0003.png
Væk med spildtiden
Danmark sander til i bilkøer og forsinkede tog. Det er hver-
ken samfund eller erhvervsliv tjent med. Vi skal bruge hand-
lekraften til at skabe en grøn og mobil fremtid, hvor Dan-
mark bliver verdens bedste land at drive virksomhed i.
Danmark har i de seneste år forsømt at udbygge infrastrukturen. Samtidig er trafikken steget.
Det betyder større trængsel, der hæmmer væksten. Det er tid til handling. Dansk Erhverv øn-
sker et bredt, 10-årigt rullende forlig om infrastrukturen, der giver forudsigelighed for virk-
somheder og borgere.
Vi skal skabe vækst i hele landet. Det kræver et Danmark, der hænger sammen. Det skal være
muligt at drive en succesfuld vækstvirksomhed, selv om man ikke har placeret sig i nærheden
af en større by. Det skal være muligt for medarbejderne at komme til og fra arbejde, selv om
de ikke bor lige ved siden af deres arbejdsplads.
Afstanden mellem to punkter måles ikke i afstand, men i tid. På årsbasis forsinkes køretøjerne
83 millioner timer. Det svarer til 68.000 fuldtidsstillinger eller et samfundsøkonomisk tab på
ca. 26 milliarder kr. om året på grund af trængsel.
1
Samtidig står personbiler, lastbiler, inden-
rigsfly og busser for 28 pct. af Danmarks samlede udledning af klimagasser. På kort sigt skal
vi derfor reducere tidsspildende og forurenende køer. På lidt længere sigt skal trafikken både
være grøn og køfri.
Når vi har lagt 2020 og pandemien bag os, skal vi have gang i økonomien igen. Det gør vi bedst
ved at investere og handle. Og investeringer i infrastruktur er investeringer i vækst. Alene
nedbringelsen af den tid vi sidder i kø, vil frigøre en stor arbejdskraftreserve, der i stedet vil
kunne bruge sin tid på produktive og nyttige gøremål.
Nedbringelse af bilkøer og færre forsinkede tog gør det ikke alene. Vi skal også sikre ordent-
lige rammer for erhvervstransportens dagligdag. Her er en udbygning af rastepladskapacite-
ten særligt ved motorvejene afgørende. En lastbil- eller buschauffør kører under stramme
køre- og hviletidsregler og der skal være en parkeringsplads når pausen skal holde. Alt andet
er stressende og ødelæggende for arbejdsmiljøet samtidig med at det meget høje bødeniveau
kan være belastende for både virksomhed og chauffør.
Beregnet ud fra følgende antagelser: En fuldtidsansat arbejder i gennemsnit 1.739 timer om
året, og der er i gennemsnit 1,334 personer i hvert køretøj, jf. Transportøkonomiske enheds-
priser version 1.96.
1
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Ligesom den landsdækkende og internationale trafik på vej, bane og fly, så sander også tra-
fikken i og omkring de store byer til i trængsel. Her er løsningerne andre end nybygning, og
der er kamp om pladsen. Vi skal have teknologien og praktikken til hjælp for at sikre mobili-
teten i de store danske byer. Samtidig skal vi blive bedre til at samarbejde, for der er mange
parter i en succesfuld bymobilitet. Landsdækkende og lokale myndigheder, erhvervsliv og
borgere har alle lod og del i, at trafikken flyder let til fods, til cykel, i kollektiv trafik og i bil.
Levering udenfor myldretiden, bedre logistik, mere teknologi i trafikstyringen og nye trafikfor-
mer er blot en del af løsningen på de komplekse udfordringer.
Genrejsning af kollektiv trafik efter pandemien skal være en hovedprioritet, og vi starter hel-
digvis ikke fra bunden. Banetransporten har de senere år lagt kræfter i elektrificering af de
danske hovedbaner, nyt signalprogram og bygning af en ny, stærk forbindelse til Europa i det
kommende Femernprojekt. Lige om hjørnet ligger også tiltrængt indkøb af nye tog, og kom-
munerne er i fuld gang med at indkøbe bæredygtige busser. Genrejsning efter pandemien
betyder også, at vi skal have fokus på projekter, der styrker adgangen til lufthavnene og der-
med Danmarks forbindelser til den genåbnede, internationale verden.
En grøn og bæredygtig udvikling af vejtransporten kræver investeringer i lade- og tankinfra-
struktur til køretøjerne på alternative brændstoffer. Markedet har brug for, at staten investe-
rer i denne infrastruktur for at accelerere udviklingen og den grønne omstilling. Samtidig er
det en fælles opgave på tværs af stat, forskning og erhvervsliv at udvikle de nye drivmidler, så
fremtidens infrastruktur og køretøjer bliver grønne
ikke sorte. Det er en global opgave, men
det starter herhjemme hos os selv.
Samtidig skal Danmark genstartes efter pandemien, hvilket betyder en genrejsning af den
kollektive trafik og genetablering af Danmarks internationale forbindelser. Det betyder blandt
andet at også infrastrukturen, der forbinder de danske lufthavne skal indtænkes i planerne.
I det følgende giver Dansk Erhverv vores bud på byggeopgaver, IT-projekter, kollektive trafik-
indkøb og supercykelstier, der vil gøre Danmark til verdens mest mobile og grønne samfund.
Der er konkrete vej- og baneprojekter for ca. 75 milliarder kroner i oplægget, men de yderligere
tiltag på IT, klima, logistik og udvikling giver en yderligere ekstraregning. Det er penge, der
investeres i Danmarks fremtid og som vindes ind igen i øget produktivitet, vækst og forbedret
klima.
Området er under evig udvikling og ingen liste er derfor udtømmende. Dette dokument vil
derfor løbende blive opdateret med ny viden og idéer.
God læselyst
Brian Mikkelsen
februar 2021
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0005.png
Konkrete infrastrukturprojekter
Infrastrukturen er blodårerne, der giver samfundet liv. Også her er blodpropper skadelige og
dele af det danske vejnet er præget af indsnævringer, der kun kan løses ved nybygning og
udvidelser. Mobilitet er vigtig helt fra den lokale cykeltur på arbejde eller indkøb til den glo-
bale transport med skib, fly, bil eller tog fra råvarer over producent til forbruger.
Tabel 1. Vigtige infrastrukturprojekter
Større projekter:
Ny forbindelse over Lillebælt
Ny østlig ringvej (havnetunnel) i København
Principaftale og VVM for en Kattegatforbindelse
Ny forbindelse over Øresund
3. Limfjordsforbindelse
Ny vestlig ringkorridor i hovedstadsområdet
Statsvejsprojekter:
Øget kapacitet på Rute 15 (Herning-Ringkøbing)
Opgradering af vejforbindelsen i Ring 4
Udbygning af Rute 9 (Lolland)
Udbygning af Rute 251 (Helsinge-Gilleleje)
Udbygning af Rute 34 (Haderup-Skive) og 26 (Aarhus-
Viborg)
Udbygning af Rute 22 (Næstved- Slagelse)
Udbygning af Rute 15 (Løgten-Taastrup)
Tilslutning af omfartsvej ved Auning
Omfartsvej ved Klinkby
Vejforbindelse til Stevns
Opgradering af E55 ved Nykøbing
Ålbæk-Skagen (2+1 udbygning af landevejen)
Opgradering af forbindelse mellem Esbjerg og Varde
Cykel og bymobilitet:
Cykelstier, herunder supercykelstier både som enkelt-
projekter og som en naturlig del af vejplanlægningen.
Bedre mikromobilitet i byerne
Bane:
Færdiggørelse af Togfonden 1, signalprogrammet og
indkøb af fremtidens tog
Ring Syd
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
Billundbanen
Øvrige:
Etablering af omfattende lade- og tankinfrastruktur
Udvidelse af motorvejsrastepladskapacitet
Forsøg med dobbelttrailervogntog og nye regler for va-
releveringer i ydertimerne
Marselistunnel i Aarhus
Udvidelse af eksisterende motorveje:
Udvikling af motorvejskapaciteten i den østjyske
transportkorridor Kolding-Randers (E45)
Øget kapacitet på Motorring 3
Udbygning af Fynske Motorvej (E20) syd om Odense
Hillerødmotorvejens forlængelse (opgradering til mo-
torvej)
Udvidelse af Amagermotorvejen og Øresundsmotor-
vejen
Udbygning af motorvej E45/E20 ved Kolding
Færdiggørelse af Holstebromotorvejen
Nye motorveje:
Midtjysk Motorvejskorridor (hærvejsmotorvej)
Kalundborgmotorvejen (3. etape)
Frederikssundmotorvejen (3. etape)
Næstved-Rønnede (rute 54)
Lufthavne:
Gennemførsel af klimafond
Grøn omstilling og fremtidssikring i lufthavnene
De enkelte projekter beskrives nærmere i et følgende kapitel.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0006.png
Klima, infrastruktur og mobilitet hænger sammen
Veje og anden infrastruktur kan være med til at igangsætte økonomien og skabe vækst på
længere sigt. Men vi kan ikke bare forlænge verden med brædder og fortsætte som før. Derfor
foreslår Dansk Erhverv en række tiltag for at en ny infrastrukturplan bygges sammen med nye
muligheder for at skabe grøn omstilling. Klimaområdet er således ikke blot behandlet i dette
afsnit af fremstillingen. Området er en naturlig del af samtlige emner under infrastrukturover-
skriften.
Klimaet, infrastrukturen og mobiliteten i transportsektoren og samfundsøkonomien hænger
alle sammen og påvirker hinanden. Derfor er det afgørende, at vi både har forståelse for, at
infrastruktur er afgørende for udvikling og velstand i Danmark, men samtidig, at de nye tiltag
i størst muligt omfang skal lægge grundstenene til transportområdets grønne omstilling og
bæredygtige udvikling. Opgaven for os alle er, at vi på en og samme tid skal forbedre ramme-
vilkårene for den grønne omstilling og for de virksomheder og borgere, som er afhængige af
en effektiv transportsektor. De to ting behøver ikke være hinandens modsætninger. Hvis vi
formår at løse denne opgave, vil det være til gavn for både samfundsøkonomien og klimaet.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Ny grøn infrastruktur
Aktivér den eksisterende viden om grøn teknologi i projekterne. Styrk forskning i endnu
bedre løsninger
De allerede indhentede erfaringer på området skal indbygges i de konkrete projekter. Grøn og
støjsvag asfalt, rastepladser, teknologi, lade- og tankinfrastruktur, dimensionering af veje til
fremtidens køretøjer er blot nogle af de områder, hvor udviklingen er gået stærkt i de senere
år
og vil accelerere i fremtiden.
For at styrke udviklingen foreslår vi også at nogle af de kommende projekter i en ny infra-
strukturplan anlægges som test og demonstrationsanlæg for de områder af grøn omstilling,
der ikke er helt klar til markedsføring endnu. De grønne krav kan fx være anvendelse af endnu
mere bæredygtigt design og bæredygtige byggematerialer, herunder grøn beton, genanven-
delse af asfalt, opstilling af grøn energiproduktion, test af opladning af biler i bevægelse eller
anlæg til fremme af biodiversitet i den omkringliggende natur etc. Test- og demonstrations-
anlæggene kan fx etableres som et konsortium i regi af Innovationsfonden, medfinansieret
fra
EU’s forskningsprogrammer og suppleret med fastsatte KPI’er i GTS-nettets
resultatkon-
trakter. Dette vil sikre dyb forskningsfaglig forankring i tæt samspil med erhvervslivet.
Mere klimavenlig logistik
Lovgivningen skal ændres så vi får mere effektive lastbiler og bedre logistik
Mere klimavenlig logistik har mange fordele. Der køres længere på literen og godstransporten
bidrager til mindre trængsel. Samtidig opnår vi både en markant klimagevinst samt en pro-
duktivitetsgevinst, der gør virksomhederne mere konkurrencedygtige. Dansk Erhverv foreslår
derfor en revision af færdselsloven, hvor et landsdækkende forsøg med dobbelttrailervogn-
tog, med to standardsættevogne i vogntoget (op til 32 meter), iværksættes. Denne konfigura-
tion vil have en endnu større klimaeffekt end de nuværende modulvogntog. Ud fra en mar-
kedsmæssig vurdering forventes det, at ca. halvdelen af 2-akslede trækkere vil kunne overgå
til dobbelt-trailere, mens ca. en tredjedel af 3-akslede trækkere vurderes at kunne overgå til
dobbelt-trailere. Det vurderes at kunne give en samlet årlig CO2-reduktion på 110.000 ton, og
en samlet brændstofbesparelse for branchen på ca. 250 mio. kr. årligt. Forslaget blev også
foreslået af Klimapartnerskabet for Landtransport, og Dansk Erhverv ser det som et positivt
første skridt, at der med Aftale om grøn omstilling af vejtransporten i december 2020 blev
aftalt at iværksætte en analyse af forslagets potentiale og konsekvenser.
Dernæst foreslår Dansk Erhverv ændringer af miljølovgivningen, så det bliver tilladt at fore-
tage vareleveringer i ydertimerne. Der kan potentielt spares ca. 7 pct. brændstof ved levering
uden for myldretiden, samtidig med at produktiviteten og færdselssikkerheden forbedres i
transportsektoren. Det bør understøttes af lovgivning, der sikrer, at der kan ske natlevering,
hvis der støjes under et vist niveau, så tilladelserne ikke inddrages uden varsel med økono-
miske tab til følge for vognmand og detailhandelen. Forslaget vurderes at give en årlig CO2-
reduktion på 45.000 ton, og en samlet brændstofbesparelse på ca. 100 mio. kr. årligt. Forsla-
get blev også foreslået af Klimapartnerskabet for Landtransport og behandles nærmere i et
senere kapitel.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Bedre forhold for cyklister og andre tohjulede
Cykler skal indtænkes fra projektfasen
De positive sundhedsmæssige virkninger af cyklisme er veldokumenterede, og samtidig fylder
cyklister mindre i trafikken og bidrager dermed til mindre trængsel og CO2-udledning på ve-
jene. Derudover kan bedre forhold for cyklister bidrage til en kickstart af økonomien ved etab-
lering af bedre parkeringsforhold, flere og bedre cykelstier samt udbredelse af mikromobilitet.
Udbredelse af mikromobilitet kan bl.a. ske ved bedre og mere kontrollerede forhold for så-
kaldt ”free floating”-cykler
og løbehjul til gavn for brugerne og de virksomheder, der udbyder
løsningerne. Udbredelsen skal ske i forståelse og respekt for andre trafikanter.
Samtidig skal forholdene for de tohjulede naturligt indtænkes allerede fra start. Vi foreslår
således at det gøres til en naturlig del af trafikplanlægningen at fx cykelstier overvejes i plan-
lægningsfasen både i forhold til veje i åbent land og projekter i byer. Det betyder ikke, at der
skal være en cykelsti på enhver vej, men spørgsmålet skal overvejes hver gang.
Dansk Erhverv foreslår at oprette en pulje på 500 mio. kr. til mikromobilitet, herunder etable-
ring af cykelstier, cykel- og løbehjulsparkering. Ordningen skal spille sammen med initiati-
verne på Smart Cities for at skabe endnu bedre forhold for de tohjulede, og nybygningerne
skal ske med grønne byggematerialer som anden ny infrastruktur, jf. ovenfor.
Tank- og ladeinfrastruktur
Danskerne køber kun fremtidens grønne køretøjer, hvis de kan oplade/optanke dem
Det er en afgørende forudsætning for den grønne omstilling af både persontransport og gods-
transport, at der sker en udvikling og udbredelse af alternative drivmidler som el, brint, bio og
P2X. Hvis det skal lykkes, kræver det, at tank- og ladeinfrastrukturen følger med, som Klima-
partnerskabet for Landtransport også har gjort opmærksom på. I dag er en række grønne driv-
midler allerede veltestede og implementeringsparate, men bliver hindret af manglende infra-
struktur.
Elladestandere er et eksempel, hvor der i dag sker en hurtig udvikling, men hvor en række
praktiske udfordringer skal løses for at hjælpe gennembruddet på vej. Antallet af ladestatio-
ner til personbiler stiger hurtigt, men der mangler fortsat anlæg, som kan benyttes af tungere
køretøjer og erhvervskøretøjer. Vi skal også væk fra idéen om at en elladeplads er en parke-
ringsplads. Udbredelsen af ladestandere har desuden været koncentreret omkring storby-
erne, og findes stadig i begrænset omfang i de tyndtbefolkede områder. Samtidig skal der i
byerne etableres et antal dedikerede og kraftige erhvervsladestandere så de erhvervsbiler
fx taxier - der skal lade på bestemte tidspunkter, får mulighed for det. Det skal være muligt at
roame mellem forskellige ladeudbydere på samme måde som fossilbiler kan bruge alle tank-
stationer og udfordringerne ved etablering af ladestandere ved fx boligblokke skal løses.
Opgaven med at skabe en tilstrækkelig lade-/tankeinfrastruktur er fælles for det offentlige
og de private aktører, men der er forskellige delopgaver til de forskellige aktører. En hoved-
opgave er at sørge for, at ledningsnettet er stærkt nok til at kunne håndtere det stigende
behov og den stigende produktion. Denne opgave kan løses ved en kombination af rå kobber
og teknologi der sikrer, at vi ikke alle tænder for både komfur og billader på samme tid.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Der er allerede regler for, hvordan man skal forberede til ladere i forbindelse med større re-
novationer af og nye opførsler af visse bygninger og ejendomme, men der er brug for meget
mere end dette, hvis alternative drivmidler skal opnå den udbredelse som vi alle håber og
forventer, at den får.
På nuværende tidspunkt drives udbredelsen, i visse geografiske områder som fx København,
af aftaler mellem private udbydere af ladetjenester (herunder abonnementsordninger) og den
pågældende kommune.
Som udgangspunkt tilskynder Dansk Erhverv denne form for OPP/OPS, da den netop skaber
win-win situationer for os alle. For at det kan fungere optimalt skal man dog være opmærksom
på, at når man opfører infrastruktur skal sikre sig, at den er tilgængelig for alle. I denne sam-
menhæng er det derfor helt centralt, at alle udbydere af abonnementsordninger har lige ad-
gang til selve ladestanderen, så der er nem adgang til at parkere, for at lade, når og hvor man
har brug for det.
Der skal udarbejdes en plan for at udbrede en ladeinfrastruktur, der er optimeret til at køre-
tøjet kommer ind, får fyldt ”tanken” op og kører videre, på samme måde som vi kender det fra
de nuværende tankstationer med fossile brændstoffer. I den sammenhæng er tidsfaktoren
den centrale og ladeeffekten skal være en helt anden end den vi kender fra i dag, hvor oplad-
ningen er en integreret del af en kortere eller længere parkering af køretøjet.
Brint og biogas ser ligeledes en mangel på tankningsmuligheder for den tungere transport. På
trods af, at Danmark før har været foregangsland i opstillingen af tankstationer til brint på
hovedfærdselsårer, kan et fåtal af dem benyttes af større køretøjer.
Dansk Erhverv understreger, at en ny infrastrukturaftale skal sigte på at fremtidssikre udbre-
delse af bæredygtig tank- og ladeinfrastruktur til personbiler såvel som den til den tunge
transport, så der skabes mulighed for en grøn omstilling inden for begge områder.
Teknologi og viden
Asfalt, stål og beton gør det ikke alene.
Vejene skal naturligvis være der, men opgaven er ikke løst, når det røde bånd klippes over og
det første køretøj ruller af sted. De skal tænkes og anvendes smart, så de får en lang levetid
og både den private og erhvervsmæssige mobilitet sikres.
Samtidig er det ikke altid løsningen at bygge nye veje. Særligt i byerne ligger løsningen på
trængselsudfordringerne i teknologi, planlægning og et bedre samspil mellem transportfor-
merne.
Fremtidssikringen sikres i høj grad ved at tænke teknologiske løsninger ind i de klassiske
mere analoge. Kodeordene på det område er ITS (Intelligente Trafiksystemer), MaaS, selvkø-
rende teknologier, droner og optimering af vores mobilitetsvaner, så man undgår de daglige
myldretidssituationer og øger fremkommeligheden.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0010.png
Det kan lyde som fremtidsvisioner, men realiteten er, at det alene er os selv, der sætter græn-
ser og deadlines for, hvornår de mange nye teknologier og tilgange til transport, mobilitet og
infrastruktur bliver kørt ud og fremtidssikre den danske fremkommelighed og mobilitet på en
grøn og økonomiske måde.
Ligesom oplistningen af konkrete vej- og baneudvidelser ikke er udtømmende, så dækker ne-
denstående gennemgang af visionære teknologiprojekter heller ikke hele spektret af den ri-
vende udvikling, der er på området - og nye idéer kommer til hele tiden.
Samarbejde om logistik
Erhvervslivet arbejder benhårdt hver dag for at fylde bilerne. Vi kan altid blive bedre.
Forskning og samarbejde er vejen
I EU er 24 pct. af alle kørte lastvognskilometer tomkørsel, mens lastvogne med last i gennem-
snit er lastet 57 pct.
2
Danske lastbiler kørte i 2015 over 1.5 milliarder kilometer med forskelligt
gods - det svarer til 39.000 gange rundt om jorden. Men ifølge en opgørelse fra EU-landene
kører hver fjerde lastbil, man møder på vejene, uden gods.
Tomkørsel er hverken i samfundets, klimaets eller erhvervslivets interesse. Logistikerhvervet
arbejder hver dag benhårdt for at minimere tomkørsel idet det selvfølgelig giver bedst udbytte
af et køretøj, et skib, et fly eller en godsbanevogn fyldes maksimalt. Udfordringerne er meget
forskelligartede. Fx er det umuligt at holde en bil, der leverer til butikker i en by fyldt hele
vejen, da den typisk har flere stop, hvor der læsses af og de konkrete butikker har ikke nød-
vendigvis returlæs til den.
Samme udfordring ses i international godstransport, hvor der opstår ubalancer fx i container-
trafikken til og fra Kina fordi det meste af transporten er eksport ud af Kina, der ikke køber
så mange varer ind. Derfor er containerskibene til Kina ofte fyldt med tomme containere,
mens de fyldte fragtes den anden vej.
Det samme ses i mindre målestok på transporterne internt i EU og internt i Danmark. På den
baggrund har en række aktører - herunder Dansk Erhverv, Aalborg Universitet samt Imperial
College of London
iværksat et forskningsprojekt, der blandt andet er finansieret af Innova-
tionsfonden Danmark.
Projektet hedder Databased Real-Time CollaboraTive Logistics sYstem (DiRECTLY). Målet er,
som det første i verden, at udvikle og implementere et automatiseret kollaborativt logistiksy-
stem, baseret på realtids indsamling og analyse af fragt- og trackingdata. Arbejdet forventes
afsluttet i foråret 2021.
Systemet muliggør at konkurrerende transportvirksomheder kan dele lastkapacitet for der-
med at optimere udnyttelsen af lastevnen og kørsel.
2
Supply Chain Decarbonization, World Economic Forum, 2009
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0011.png
Praktisk virker systemet ved, at GPS-registreringer viser, hvor lastbilerne befinder sig, hvor-
efter de tilsluttede transportfirmaer bidrager med oplysninger om overskydende eller mang-
lende kapacitet til en fælles pulje. Desuden stiller de deres store flåder af lastvogne til rådig-
hed for test af systemet i deres daglige produktion.
Denne optimering, med fokus på nye forretningsmodeller og realtidsdata, vil skabe direkte
besparelser for transportvirksomhederne samt indirekte værdi for samfundet i form af mindre
lastvognskørsel og dermed mindre trængsel og mindre udledning af drivhusgasser.
Projektet arbejder ud fra en præmis om, at det skal gøres attraktivt at dele data mellem kon-
kurrerende transportvirksomheder Det er i flere år er leveret data til udviklingen af systemet,
og pt. testes og anvendes systemet af to store transportvirksomheder. Efter projektet er det
mening at systemet vil kunne anvendes af alle store logistikvirksomheder.
Deling af data er også en juridisk udfordring, hvorfor Advokatfirmaet Bech-Bruun har fokus
på de juridiske udfordringer i projektet, mens Dansk Erhverv er med for at fremme samarbej-
det og dele viden fra projektet med andre relevante aktører.
I næste fase vil der blive arbejdet på at anvende de indsamlede erfaringer og resultater i for-
hold til at løse lignende udfordringer i urbane omgivelser
fx i samarbejde med GreenMile
projektet.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Bylogistik
Myndigheder, borgere og erhvervsliv skal arbejde sammen for at forbedre trafikken i by-
erne
En af de største kilder til trængsel ligger i og omkring de større byer. Her er der kun meget
begrænsede muligheder for at udbygge den klassiske infrastruktur og andre muligheder må
derfor tages i brug.
En del af udfordringen er den nødvendige erhvervstrafik der skal til for at holde butikkerne
fyldte, levere e-handelsvarer, servicere bygninger, hente affald, lave byggeri m.v. Disse er-
hvervskøretøjer er uundværlige for byens funktion, men fylder sammen med privattrafikken
og den kollektive transport.
Der er ikke én enkelt løsning, der vil løse udfordringen. Der skal et bredt spektrum af indsatser
til for at udføre erhvervstransportens mange forskellige opgaver inden for bygrænserne. Og
erhvervstransporten hverken kan eller må løse opgaven selv.
Det er karakteristisk for byer at der er mange aktører og interessenter involveret. Både er-
hvervslivet, lokale og nationale myndigheder samt borgere med vidt forskellige interesser er
motiverede til at byde ind med de bedste løsninger set fra deres udgangspunkt. Det er kun
muligt at nå et resultat, der er optimalt for de fleste ved at samarbejde.
Dansk Erhverv og en række af virksomheder, herunder både transportører og transportkøbere,
er derfor en del af en indsats for at mindske erhvervstrængslen. Green last mile transport
(GreenMile) er en måde at distribuere varer og services, der sikrer at branchen og lokale myn-
digheder er enige om at nå en bæredygtig varetransport indenfor en årrække. Der er fokus på
både miljø, klima, trængsel og den økonomiske bundlinje i retningslinjerne.
Projektet ledes af Region H, Københavns Kommune og Dansk Erhverv, der samarbejder med
distributører, varemodtagere det generelle erhvervsliv om at skabe fælles anvendelige og
grønne rammer. Projektet har økonomisk opbakning fra Den Europæiske Investeringsbank.
GreenMile arbejder på 3 hovedmål:
1.
2.
3.
Grønne Køretøjer i urbane og metropol områder
Udvidede mulighederne for at foretage levering i ydretimerne
Høj kapacitetsudnyttelse
Projektet er deltagerdrevet og de enkelte virksomheder arbejder aktivt på at omstille sin virk-
somhed, så de 3 hovedmål nås under projektprocessen.
Undervejs vil der blive brug for at lave tests og delprojekter, der kræver anvendelse af den
bestående infrastruktur, eller midlertidig etablering af ny. For at dette kan lykkes er det es-
sentielt, at der etableres et godt samarbejde mellem projektgruppen og det offentlige på lo-
kalt, regionalt og nationalt plan.
Projektet har til hovedformål at få skabt praktisk erfaring med nye arbejds- og forretnings-
mønstre, der kan udrulles hvor som helst i landet. Det kunne fx være med støjsvag asfalt til
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
levering i ydretimer, omlastningssystemer fra store til små køretøjer med høj kapacitetsud-
nyttelse.
Intelligente Trafiksystemer (ITS)
Teknologi er vores bedste redskab. Brug den
Infrastrukturprojekter er langsigtede projekter. Selve anlægsarbejdet tager lang tid og det en-
delige resultat vil være i brug i mange årtier.
Derfor skal vi tænke teknologien ind i projekterne helt fra starten af. Planlægningen skal både
tage højde, hvor vi står lige nu og, hvor vi er på vej hen. Det er her Intelligent Trafikstyring
”ITS” kommer på banen.
ITS er systemer, der enten virker i vejene, i køretøjerne eller i trafikstyringssystemer. De bed-
ste af systemerne taler sammen på tværs således at trafikken styres og koordineres på bag-
grund af informationer i realtid. Formålet med systemerne er at optimere trafikken så vi får
mest mulig produktion ud af hver enkelt vej eller bane.
ITS er en af vejene til at løse vores trængselsproblematikker, den stigende forurening og gen-
tænke den måde vi kommer rundt i vores dagligdag. ITS kommer i mange former. I den lettere
ende har vi de intelligente lystavler, der ved hjælp af sensorer i vejkanten, tilpasser ha-
stighedsbegrænsningerne til det optimale for at få trafikken til at glide og undgå køer samt
uheld. Et andet eksempel, som vi allerede har i vores bybillede, er de intelligente trafiksigna-
ler, der sørger for at skabe grønne bølger på de rette tidspunkter af dagen.
For at disse systemer skal virke optimalt er det helt afgørende at de får den rette information
at agere på. En hastighedstavle skal fx have information om trafiktætheden i realtid for at
kunne fastlægge den lovlige hastighed, der giver det bedste flow af trafik. Alt efter trafiktæt-
heden kan en hastighedsgrænse på 80 km/t give en bedre gennemstrømning af biler end en
grænse på 100 km/t., og det er i øvrigt afgørende at hastighedsgrænserne optimeres på hele
ruten, men det kræver information.
Det samme gør sig gældende for lyssignaler. Den bedst mulige koordination i dynamiske
grønne bølger er afgørende for trafikken. Ældre lyssignaler har i bedste fald programmeret en
fast rytme for, hvornår der skal være grønne bølger den ene eller den anden vej. Nyere syste-
mer tager dynamisk bestik af den aktuelle trafik og koordinerer med andre lyskryds så hele
området optimeres.
En af udfordringerne på området er servicering og opdatering af de enkelte tavler og lys så de
virker optimalt, men det kan heldigvis afhjælpes hurtigt.
Dansk Erhverv deltager i et projekt sammen med Vejdirektoratet, Aalborg Universitet og en
række virksomheder om indhentning af bl.a. hastighedsdata direkte fra lastbiler. Projektet er
forsinket at pandemien, men hastighedsdata er bl.a. afgørende for at vurdere, hvor på vejnet-
tet, der er flaskehalse og give data for, hvor meget en given forbedring giver.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Andre løsninger er veje, der kan vende kørselsretningen i myldretider, som vi ser det flere
steder fx i tyske vejtunneller. Noget af det kan lyde som science fiction, men de teknologier
nærmer sig et punkt, hvor de kan blive udrullet i løbet af en kortere årrække.
Danmark skal være foregangsland på ITS-området. Der har ikke været et politisk fokus på
dette område. Den tendens ønsker Dansk Erhverv at vende.
Tænker vi ikke disse løsninger ind, og planlægger på en måde, der gør det muligt at ændre
anlægsplanerne undervejs, så kommer vi i fremtiden til at stå tilbage med en række dyre in-
frastrukturprojekter, der er forældede på åbningsdagen og ikke giver optimalt udbytte.
Nye arbejdsformer giver mindre trængsel
Dansk Erhverv har lavet en analyse, der viser, at der er 14,2 mia. kr. i samfundsøkonomiske
gevinster ved, at alle danskere, der har mulighed for det, tager én dag mere om ugen med
hjemmearbejde.
De positive effekter er primært fra de såkaldte brugereffekter, hvor sparet transporttid og
kørselsomkostninger udgør de største poster. Derudover er der positive effekter fra færre
uheld og mindre støj og forurening. Omvendt mister den danske stat afgiftsindtægter fra
transport, og der er negative afledte effekter ved mindre motion på cykel og gåben til og fra
arbejde.
Samlet set viser beregningerne, at mere hjemmearbejde har samfundsøkonomiske gevinster
og dermed potentiale til at skabe merværdi for den enkelte medarbejder og for samfundet
som helhed. Det vil have en stor positiv betydning for trængslen og brugen af den fysiske
infrastruktur, hvis hjemmearbejde også efter coronakrisen i højere grad bliver en vane for
danskerne.
Danske beskæftigede har i gennemsnit transport på 40 km og 52 minutters transporttid for-
bundet med en tur til og fra arbejde. Ser man på, hvad hjemmearbejde betyder for den enkelte
dansker i arbejde, der har mulighed for at arbejde mere hjemme, siger analysen, at gennem-
snitlig set, vil man kunne spare 174 km i transport og 224 min.
altså lidt over 3,5 timer - i
transporttid om måneden med en ugentlig hjemmearbejdsdag.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0015.png
Lufthavnene
Fremtidens luftfart er grøn
Luftfartsområdet skal genstartes efter pandemien. Når flyene først er i luften, har branchen
ligesom søfarten - den billigste form for infrastruktur, som skal udbygges ved at sikre mere
effektive flyruter, forbedre teknologien og fremme grøn transport.
Beslutninger om fremtidens mobilitet skal baseres på et helhedsorienteret syn på transport-
formerne. Styrkelse af jernbaner og veje er selvfølgelig nødvendige, men kan ikke løse Dan-
marks behov for særligt international mobilitet, for der er store både klimamæssige og øko-
nomiske omkostninger ved ny infrastruktur. Og selvom luftfarten i dag er den transportform,
som har det største klimaaftryk, har luftfartsbranchen selv foreslået en finansieret køreplan
for at reducere klimaaftrykket markant.
Regeringens Klimapartnerskab for Luftfart har i marts 2020 anvist en klar køreplan for at re-
ducere luftfartens samlede klimaaftryk med 30 pct. i 2030. Planen bygger på fremstilling af
bæredygtigt brændstof og etablering af en selvstændig klimafond for luftfarten, som via et
passagerbidrag fra afgående passagerer fra danske lufthavne giver en brugerfinansieret mo-
del til at drive omstillingen.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Klimafonden er den innovative motor, som kan yde et afgørende bidrag til gøre luftfarten i
Danmark til en grøn transportform på sigt uden at belaste statskassen. Dansk Erhverv opfor-
drer til, at klimafonden gennemføres.
Hertil kommer, at selve lufthavnsinfrastrukturen skal omstilles til emissionsfri drift. Det ar-
bejder de danske lufthavne målrettet med, men lufthavnenes forudsætninger er vidt forskel-
lige. Fælles er dog, at lufthavnene står overfor en kæmpe opgave i at fremtidssikre lufthavns-
infrastrukturen, og arbejdsbetingelserne er det seneste år blevet vanskeliggjort af, at corona-
krisen har sat sit markante aftryk på lufthavnenes økonomi. Samtidig stiller pandemien luft-
havnene overfor helt nye krav til indretning af infrastrukturen, så lufthavnene fortsat kan le-
vere deres vigtige bidrag til mobiliteten i Danmark og ud i verden på en sundhedsmæssigt
forsvarlig måde.
De danske lufthavne vil derfor snart præsentere et udspil til, hvordan deres rolle som kritisk
infrastruktur kan sikres i fremtiden med fokus på grøn omstilling og generel fremtidssikring
af lufthavnene. Den grønne omstilling skal ske med udgangspunkt i projekter til bl.a. elektri-
ficering af lufthavnenes drift med ladestandere og el-køretøjer samt forbedring af lufthavne-
nes bygningsmasse, mens projekter til fremtidssikring udgøres af pandemisikker drift og en
række tiltag indenfor security, cybersikkerhed og grænsekontrol.
De forslag bakker Dansk Erhverv op om.
Kollektiv trafik
Fremtiden er en kombination af tradition og fornyelse
Det er i byerne at kollektiv trafik giver bedst mening. Der er masser af mennesker at transpor-
tere og meget begrænset plads at gøre det på.
Traditionelt har man defineret kollektiv trafik som transport i bus, tog, metro og letbane. Det
er fortsat rygraden i transportformen, men andre muligheder er allerede til stede og flere er
på vej.
Den helt aktuelle opgave er at genrejse den kollektive trafik efter pandemien, hvor man ud fra
en sundhedsfaglig vurdering måtte fraråde at bruge kollektiv trafik eller pålægge store be-
grænsninger i brugen. Der ligger en meget stor opgave i at få de kunder, der har valgt andre
transportveje tilbage i den kollektive trafik
og få flere til.
Nedenstående beskrivelse af alternative og nye muligheder for persontransport tager ud-
gangspunkt i en situation, hvor vi er tilbage til normalen idet størstedelen af det kommende
infrastrukturforlig forhåbentlig kommer til at behandle et tidsrum, hvor vi ikke er plaget af en
global pandemi.
Fremtidens personmobilitet skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov. I modsætning til
tidligere, hvor den kollektive trafik
lidt firkantet sagt - måtte tage udgangspunkt i flertallets
behov, kan vi nu i langt højere grad skræddersy løsninger til brugerne både på land og i by.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Mobility as a Service (MaaS)
Gør den kollektive trafik individuel
Den stigende trængsel skaber det behov for at gentænke vores daglige mobilitet. Nogle af
svarene skal findes i udvikling af MaaS.
På det helt basale plan ejer en person et befordringsmiddel for at kunne transportere sig selv
rundt. I det valg ligger også en præference for, hvilken form for transportmiddel, som den
enkelte baserer sin mobilitet på - fx om man er cyklist eller bilist - men overvejende udspringer
det af ønsket om at være mobil, hvad enten det er til og fra arbejde eller i fritiden.
For de fleste husholdninger fylder mobilitetsbehovet en betydelig post i det månedlige bud-
get. Biler og cykler skal indkøbes, forsikres og serviceres, ligesom den kollektive trafik træk-
ker sin del af budgettet, uanset om den bruges regelmæssigt eller mere sporadisk.
Det er her MaaS kommer ind og tilbyder mobilitet der er direkte tilpasset den enkeltes behov
uden at vedkommende nødvendigvis behøver eje at køretøj. Kernen i MaaS er at bringe en
bruger fra sit opholdssted til en destination, når der er et direkte behov for det, på den nem-
meste, hurtigste, mest sammenhængende måde, til en på forhånd aftalt pris, der passer til
personen. Miljøbelastningen en given tur har, kan ligeledes være en del af brugeren valg. Selve
transportformen er i princippet underordnet, og det er op til den enkelte at træffe beslutnin-
gen om, hvilke transportmidler der skal indgå.
Den fundamentale antagelse er, at den daglige transport hverken er en hobby eller et ønske
om blot at komme fra A til B. Folk tager blandt andet til og fra arbejde, afleverer og afhenter
børn og køber ind. Når mange køber en bil for at kunne gøre de ting er det langt hen ad vejen
for at sikre, at de faktisk kan få gjort tingene til tiden og i kombination.
Helt essentielt for MaaS er, at det er brugeren der er i fokus. Traditionelt set har de rejsende
været henvist til at sammensætte deres transport ud fra, hvad de gængse tilbud, som tog og
bus, kunne tilbyde og tilpasse deres dagligdag derefter.
Danske virksomheder har allerede fokus på den form for løsninger, herunder biludlejningsfir-
maerne, og udbyderne af free-flow delebils-, cykel- og løbehjulsløsninger.
Det kommer ikke til at betyde, at den kollektive trafik forsvinder, men at folk vil kunne vælge,
hvorvidt de vil kombinere denne med andre tilbud eller fx blot tage en delebil frem til deres
destination. Den skræddersyede sømløse transport skabes igennem en blanding af offentlige,
private og delte transportløsninger over mange forskellige transportformer og den kræver
som så meget andet i denne fremstilling
samarbejde og teknologi.
Et eksempel er Rejseplanen, der kan kombinere gang, cykling og kollektiv trafik. Vi er derfor
et godt stykke af vejen, men der er stadig langt igen til vi ser et fuldt integreret MaaS system
i vores dagligdag. Et andet eksempel er Google Maps, der tilføjer kørsel i bil til listen over
transportmuligheder. Der er her et akut behov for at disse løsninger bliver mere inklusive og
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
lader de private aktører komme med på lige vilkår der er til at betale. Ellers vil udviklingen
blive sat alvorligt tilbage.
Kommer vi derimod i mål med at udvikle en sømløs oplevelse for brugerne har vi også løst en
del af trængselsproblemerne. Inspiration kan hentes fra Finland, hvor Whim! og MaaS Global
har et tæt og produktivt samarbejde med den finske regering og landet private virksomheder
– der kan ”hældes på flaske” og eksporteres til lande med
sammenlignelige behov og geografi.
Mikromobilitet
De nye transportformer skal have faste, rimelige rammer. Pas på dem
de er nye i trafikken
En helt nødvendig, del af MaaS er mikromobiliteten, der for få år siden var et rent individuelt
valg. Forstået på den måde, at den enkelte kunne købe en cykel eller et løbehjul og anvende
dette i hverdagen.
Nu ser man en række udbydere af mikromobilitet i flere og flere byer, hvor der er fokus på
cykler og løbehjul. Det giver borgerne en større fleksibilitet i hverdagen
og kæder de ”større”
mobilitetsform - som kollektiv trafik, free-flow delebiler, taxier med videre
bedre sammen
med de individuelle, og skiftende, mobilitetsbehov vi har i vores dagligdag.
Der har været startvanskeligheder for mikromobiliteten, men der har også været en resultat-
orienteret tilgang til at løse dem, så vi kan få gavn og ikke udfordringer af den teknologiske
og mobilitetsmæssig udvikling på området.
Efterhånden som fx batteriteknologien udvikles vil der komme nye former for køretøjer
fx
free flowing enmandsbiler
der vil udvikle området yderligere, men også skabe nye udfor-
dringer.
Dansk Erhverv ønsker et fortsat tæt samarbejde mellem erhvervslivet og myndighederne, og
ser følgende indsatsområder:
1.
Der skal findes en fornuftig løsning på at skabe en balance på antallet af udbydere
og produkter indenfor nærmere definerede geografiske områder.
Der skal skabes en fysisk infrastruktur til opstilling og henstilling af transportmid-
lerne før og efter de er blevet anvendt. Det skal være klart, hvor de har deres base
og disse skal etableres i forbindelse med naturlige knudepunkter for den resterende
del af mobilitetsformer- og -udbud
Dvs., så de bliver integreret og anvendt samme
med andre MaaS former.
Der skal skabes en balance imellem de offentlige og private udbud af mikromobili-
tetsservices, så målene om udbredelse, anvendelse og udbud opnås på en måde,
der er fordelagtig og rentabel.
2.
3.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Selvkørende biler og busser
Dansk lovgivning står i vejen for udviklingen. Den skal ændres. Det kan stadig nås.
Der er blev talt meget om selvkørende biler i de sidste 3-4 år. De var på vej for at mindske
trængslen, støjen og ikke mindst gavne vores miljø- og klima. Ingen behøver at eje sit køretøj
og vores varer dukker op i butikkerne uden chauffører bag rattet.
Nu her i starten af 2021 spejder vi stadig langt efter dem
på nær enkelte meget geografisk
begrænsede forsøgsordninger. Lovgivningen er langt hen ad vejen på plads, men den er også
den største stopklods lige nu. Teknologien er der til at vi kan komme op på niveau 4 (selvkø-
rende på den almindelige infrastruktur), men der sker ganske enkelt ikke meget i Danmark
lige nu.
Dansk Erhverv ser tre steder, hvor vi kan begynde at bruge den selvkørende teknologi.
Den ene er allerede i brug på baneområdet, hvor den københavnske metro er selvkørende.
Det område skal udvikles mere så vi fx kan få selvkørende S-tog m.v.
Derudover er lastbiltransport mellem transportcentre ved motorvejene en god mulighed for
udvikling. Ligesom kørsel på bane er der ikke andre trafikanter og køretøjerne kører i et iso-
leret miljø. Udviklingen af selvkørende lastbiler sker dog primært hos lastbilproducenterne i
udlandet.
Det tredje områder er udviklingen af selvkørende busser og her er der flere projekter i gang i
Danmark lige nu. Projekterne er dog plaget af en meget bureaukratisk myndighedsbehand-
ling, der har gjort det meget fristende for virksomhederne at flytte initiativerne til andre nor-
diske lande.
Årsagen skal, blandt andet, findes i sikkerhedsassessorordningen, der er lovens sikkerheds-
ventil. Ordningen skal sikre, at ikke hvad som helst kommer ud i trafikken. Det er klart, at man
ikke bare skal kaste sig ud i forsøg på åben vej uden at have gjort sit forarbejde, men som
systemet er nu har det effektivt blokeret for alle tiltag.
Alle ansøgninger skal vurderes af en uafhængig sikkerhedsassessor, det kunne fx være råd-
givende ingeniører, der skal tage stilling til projektets sikkerhed og derefter indsende det til
endelig godkendelse hos myndighederne.
Der er ingen tjeklister og specifikke krav i lovgivningen. I stedet er det overladt helt og holdent
til den virksomhed, der skal foretage vurderingen. Kombineret med en eklatant mangel på
tidsmæssig afgrænsning kan processen strække sig ind i evigheden med store omkostninger
til følge.
Reglerne er så brede og åbne, at det er op til de virksomheder, der foretager sikkerhedsvur-
deringerne at beslutte, hvornår de er klar til at gå i gang. Det koster penge
både i manglende
indtægter og til at betale de virksomheder for deres arbejde. Danmark kan stadig nå at være
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
foregangsland på dette område, hvis der bliver sat gang i den længe ventede revision af sik-
kerhedsassessorordningen og generelt indtages en åben tilgang til den selvkørende tekno-
logi.
Sverige og Norge har valgt en helt anden tilgang, der sikrer dem som foregangslande for frem-
tidens teknologi. Her foregår vurderingerne i samarbejde med myndighederne, hvilket kan
mærkes på sagsbehandlingstiderne, der er helt nede på få måneder. Derudover er omkost-
ningerne meget lavere. Elektrisk drevne køretøjer kommer til deres ret her, da rækkevidden
ikke er en af de store udfordringer.
De selvkørende løsninger egner sig godt til Last Mile af både personer og gods og indgår helt
naturligt i fremtidens mobilitetsløsninger som fx Mobility as a Service (MaaS), hvor de sup-
plerer den kollektive trafik, cykler og delebiler.
De er alle mekanisk simple og kører ved relativt lave hastigheder. Der vil derfor være længe
mellem opladningerne og de vil kunne bruges det meste af døgnet. Selvkørende teknologi kan
også være med til at løse vores stigende trængselsproblemer, så længe vi ikke alle sætter os
ind i hver vores bil og kører derudaf.
De skal transportere os fra vores tog det sidste stykke til vores arbejdsplads, eller rundt i
centrum af byerne, så vi ikke har behov for at parkere derinde. Det giver plads, mindre støj og
rene luft omkring os.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0021.png
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Droner
Problemløsere til lands, til vands og i luften
Droner er en af de teknologier, som vi har talt om længere end den selvkørende, og forventet
os næsten lige så meget af.
Debatten har primært drejet sig om flyvende droner, men der pågår også et stort udviklings-
arbejde indenfor kørende, sejlende og dykkende droner. Den enkelte type drone har sit eget
anvendelsesområde, og opgaver, men samlet set er der tale om sammenlignelige teknologier.
Droner er naturligt gode til at udføre arbejde, der samlet betegnes som 3D:
”Dull, Dirty & Dan-
gerous”. Opgaver der fx normalt
krævede opsætning af stilladser, helikoptere eller dem der
udsætter personer for farer
det kunne fx være bro- eller vindmølleinspektioner.
Disse opgaver mødes med især én særlig udfordring
dronepiloten skal, ud over at have dro-
nen på sin kontrolenheds skærm, kunne se dronen med det blotte øje, hvad der i daglig tale
kaldes Visual Line of Sight (VLOS). Ovennævnte 3D opgaver kendetegnes oftest ved, at dro-
nen i perioder forsvinder udenfor pilotens synsfelt
eksempelvis en inspektionsopgave under
en bro eller inde i en konstruktion, hvortil der er begrænset fysisk adgang
i hvilke tilfælde
de kræver en Beyond Visual Line Of Sight tilladelse (BVLOS). Det har tidligere været en stor
udfordring at opnå disse, men der er nu fra årsskiftet skabt en lidt bredere adgang ved de nye
EU-regler på området. Fælles for disse tilladelser er, at der skal udarbejdes en SORA (Specific
Operations Risk Assessment), som disse kendes fra kommerciel luftfart, hvilket er tidskræ-
vende, omkostningstungt og kræver særlig ekspertise og viden.
Uanset den udvidede adgang til at opnå en BVLOS-tilladelse, så ser vi stadig, at en stor del
af udviklingen af droneteknologier og -anvendelsesmuligheder udvikles og afprøves i de
lande, der ikke stiller samme høje og tunge krav til SORAer med videre
her er det især USA
og Kina, der løber med sejren og de økonomiske gevinster.
Det bør, og kan, der laves om på i Danmark, så vi kan gøre det i er gode til
udvikle og ek-
sportere viden.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Nærmere beskrivelse af de enkelte infrastrukturprojekter
Gør Danmark mindre. Byg Danmark større
Nedenfor følger en faktuel beskrivelse af mange af de konkrete projekter, der skal til for at
skabe fremtidens mobile Danmark. Projekterne strækker sig fra store, visionære projekter til
mere regionale tiltag. Helt lokale forslag er ikke med i fremstillingen da det vil føre for vidt,
men det betyder ikke at de ikke skal tænkes ind i en infrastrukturplan, der fx kan afsætte
puljer til gode lokale forslag. Der er en lang række lokale projekter, der samlet set kan give en
markant lettelse i mobiliteten. Et eksempel herpå er en Marselistunnel i Aarhus, der vil lempe
adgangen til havnen.
Det er ikke alle projekter, der er tilstrækkeligt undersøgt til at beslutningen kan tages nu. I
disse tilfælde må der i stedet afsættes midler til en analyse. Tal og forrentninger opgjort ne-
denfor er i videst muligt omfang fra offentlige kilder
primært Vejdirektoratets analyser.
En 10-årig rullende plan for Danmarks infrastruktur betyder også at nogle projekter vil komme
før andre. Det er ikke fuldt ud muligt at rangordne projekterne maskinelt fx ud fra samfunds-
mæssig forretning idet fx igangsætningen af ét meget stort projekt kan medføre at flere min-
dre må udskydes. Det er op til det brede, politiske flertal, der skal stå bag infrastrukturplanen
at aftale detaljerne. Projekterne er derfor ikke lagt i prioriteringsrækkefølge.
Større projekter
Ny forbindelse over Lillebælt
Forbindelserne mellem Jylland og det østlige Danmark har været under pres i en årrække.
Udbygningen af den fynske motorvej hjælper på udfordringerne, men der vil inden for en kort
årrække være behov for en ny forbindelse mellem landsdelene. Forslag på området rækker
fra en forbindelse mellem Als og Fyn til en forbindelse nord for de nuværende lillebæltsbroer.
Udfordringen kræver en afklaring både af hensyn til pendler- og erhvervstrafikken.
Ny østlig ringvej (havnetunnel) i København
En ny østlig ringvej, der løber langs Amagers østkyst, vil forbinde Helsingørmotorvejen i nord
med Øresundsmotorvejen i syd ved Københavns Lufthavn. Med Nordhavns udbygning og en
mulig fremtidig byudvikling på Lynetteholm, Refshaleøen og det nordøstlige Amager vil byen
udvide sig markant mod øst, hvilket øger behovet for at tænke den fremtidige byudvikling i
sammenhæng med behovet for ny infrastruktur. I den forbindelse skal der også tænkes me-
trobetjening til de nye byområder. En østlig ringvej vil, ud over at binde det overordnede vejnet
sammen øst om byen, aflaste Københavns centrale bydele for gennemkørende biltrafik, og
forbedre adgangen til Københavns erhvervshavn, Københavns Lufthavn og Øresundsforbin-
delsen.
Principaftale og VVM for en Kattegatforbindelse
Vejdirektoratet har i samarbejde med Sund & Bælt og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gen-
nemført en strategisk analyse af en fast forbindelse over Kattegat. Næste stridt for projektet
er en principaftale og egentlig VVM-undersøgelse af projektet. En fast Kattegatforbindelse vil
kunne binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen og forkorte rejsetiden mellem landets to
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
største byer med op til halvanden time for både bilister og togrejsende. Projektet kan derfor
have stor betydning for sammenhængskraften i landet.
Ny forbindelse over Øresund
Øresundsbroen nærmer sig kapacitetsgrænsen og der bliver snart behov for bedre forbindel-
ser mellem Danmark og Sverige. Flere muligheder er i spil. Der er netop gennemført en stra-
tegisk analyse af en fast HH-forbindelse, som er udarbejdet af Vejdirektoratet og Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen i samarbejde med den svenske styrelse
Trafikverket.
En fast forbin-
delse mellem Helsingør og Helsingborg (HH) vil give bedre muligheder for interaktion og rejser
på tværs af det nordlige Øresund. Rejsetiden mellem de to byer halveres fra 49 til 25 minutter
i bil og reduceres fra 49 til 33 minutter med tog, når ventetid ved færgerne medregnes. En fast
vejforbindelse og en baneforbindelse for persontog tænkes anlagt som to adskilte, borede
tunneller under Øresund. Anlægsomkostningerne for en vejforbindelse er estimeret til 23 mia.
kr. og en baneforbindelse til 19 mia. kr., dvs. i alt omkring 42 mia. kr. Den strategiske analyse
viser, at en ren vejforbindelse er samfundsøkonomisk rentabel med en intern rente på 5,0 pct.
En kombineret forbindelse for vej og bane har en intern rente på 2,9 pct.
Der er derudover forslag om at forbinde København og Malmø ved en Øresundsmetro. Derud-
over er en forbindelse mellem København og Landskrona blevet foreslået. Dansk Erhverv an-
befaler at der igangsættes en forundersøgelse, som skal besvare, hvad en ny Øresundsfor-
bindelse skal bidrage til, og som undersøger samtlige forslag på forbindelser.
3. Limfjordsforbindelse
Især i myldretidstrafikken er der udfordringer med trængsel på de eksisterende Limfjordsfor-
bindelser ved Aalborg i dag. Hverdagsdøgntrafikken er i gennemsnitlig 88.700 køretøjer pr.
dag. Dette har en negativ afsmittende effekt på trafikafviklingen i Aalborg, Nørresundby og
det nærmeste opland med tilhørende forsinkelser og trafikale problemer. Det koster 6,8 mia.
kr. at anlægge en tredje Limfjordsforbindelse på ca. 20 km lang 4-sporet motorvej via Egholm
med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord. Projektet
har en forventet intern rente 4,2 pct. Der er i 2011 gennemført en VVM-undersøgelse, som
opdateres. Dette arbejde forventes afsluttet i 2021.
Ny vestlig ringkorridor i hovedstadsområdet
Det danske hovedstadsområde har, sammenlignet med andre europæiske storbyområder, en
veludbygget infrastruktur, men hovedstadsområdet har i en årrække været præget af høj
vækst med deraf følgende stigende trængselsproblemer. De overoverordnede effekter af en
Ring 5 er tidligere blevet undersøgt i en strategisk analyse fra 2013. Der pågår i øjeblikket en
forundersøgelse af en sydlig Ring 5, der skal vurdere muligheden for at etablere en motorvej
fra Køge til Frederikssundsvej. Som led i forundersøgelsen gennemføres også en vurdering af
flere forskellige alternativer til en sydlig Ring 5, som skal bidrage til at kortlægge mulighe-
derne for at løse trængselsproblematikken omkring hovedstadsområdet uden at etablere en
motorvej fra Køge til Frederikssundsvej, herunder en ny motorvej mellem Ringsted og Ros-
kilde. Den optimale løsning og de konkrete linjeføringer vil afhænge af de igangværende un-
dersøgelser.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Udvidelse af eksisterende motorveje
Udvikling af motorvejskapaciteten i den østjyske transportkorridor Kolding-Randers (E45)
Der opleves i dag store trængselsproblemer i myldretiden på den Østjyske Motorvej som følge
af manglende kapacitet. Strækningen er en central del af rygraden i det overordnede motor-
vejsnet, og der er hårdt brug for udvidelse af kapaciteten. Der er behov for opgradering til 3
spor på hele strækningen mellem Kolding og Randers.
Øget kapacitet på Motorring 3
Motorring 3 er den mest centrale ringvejsforbindelse i hovedstadsområdet og en af Danmarks
mest befærdede motorveje. Der er omfattende trængselsproblemer i myldretiden på stræk-
ningen. Strækningen udgør desuden også uden for myldretiden en vigtig korridor for erhvervs-
trafik herunder international trafik. Anlægsoverslaget for en række kapacitetsforbedrende til-
tag er vurderet til ca. 308 mio. kr. med en intern rente på 9 pct.
Udbygning af Fynske Motorvej (E20) syd om Odense
Der er i dag trængselsproblemer i myldretiden på E20 Fynske Motorvej Syd om Odense og
disse forventes at blive forværret som følge af trafikvæksten. Den ca. 14 km lange strækning
er vigtig for såvel den internationale som den nationale trafik. Anlægsoverslaget for projektet
er vurderet til ca. 1,2 mia. kr. med en intern rente på 17,1 pct.
Hillerødmotorvejens forlængelse (opgradering til motorvej)
Der er i dag trængselsudfordringer på den ca. 13 km lange motortrafikvejstrækning mellem
Allerød og Hillerød, som medfører kødannelser i myldretiden. Strækningen er en vigtig del af
indfaldskorridoren til hovedstaden. Anlægsoverslaget for projektet er vurderet til ca. 1 mia. kr.
med en intern rente på 12 pct.
Udvidelse af Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen
Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen er en af Danmarks mest belastede motorvejs-
strækninger. Projekternes formål er at øge motorvejens kapacitet ved etablering af flere spor
samt ombygning af tilslutningsanlæg og motorvejskryds. Strækning har desuden betydning
for trafikken til Københavns lufthavn.
Udbygning af motorvej E45/E20 ved Kolding
Den 7 km lange strækning på E45/E20 mellem Kolding V og Motorvejskryds Kolding er ken-
detegnet ved en stor andel af lastbiler, og der er opleves store fremkommelighedsproblemer
på strækningen i myldretiden. Den udgør et centralt bindeled
i landsdelstrafikken og ”Det
store H”, hvor de to motorvejskorridorer E20 og E løber sammen.
Anlægsoverslaget for pro-
jektet er vurderet til ca. 0,6 mia. kr. med en intern rente på 13,8 pct.
Projektet omfatter en symmetrisk udvidelse af motorvej E45 (Sønderjyske motorvej) mellem
motorvejskryds Kolding V (tilslutningsanlæg 64) og motorvejskryds Kolding fra 4/6 spor til
6/8 spor.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Færdiggørelse af Holstebromotorvejen
Holstebromotorvejen åbnede i 2018 og har øget mobiliteten og fremkommeligheden. Motor-
vejen er ført vest om Herning, mens der mangler opgradering af forbindelsen øst om Herning
til motorvej.
Udvidelse af motorvejsrastepladskapacitet
Vejdirektoratet har foretaget en screening af de 90 rastepladser langs motorvejsnettet, som
Vejdirektoratet administrerer med henblik på at udpege de pladser, hvor der ud fra en samlet
vurdering er konstateret et behov for øget lastbilkapacitet, og hvor etableringsomkostnin-
gerne samtidigt er lavest set i forhold til antallet af ekstra parkeringsbåse, der opnås. 21 ra-
stepladser har i dag samlet en kapacitet på 341 lastbilparkeringspladser. Ombygges alle plad-
serne som beskrevet i projekterne, kan der etableres 484 ekstra pladser således, at der opnås
en ny samlet kapacitet på 825 pladser. Det samlede anlægsoverslag på de 21 pladser er ca.
180 mio. kr.
Nye motorveje
Midtjysk Motorvejskorridor (hærvejsmotorvej)
Formålet med en ny motorvej op gennem Jylland er dels at skabe forbedrede vejforbindelser
til Midt- og Vestjylland, til Billund Lufthavn og dels at aflaste Rute 13 og E45 Østjyske Mo-
torvej, herunder særligt Vejlefjordbroen. Tidligere analyser har vist, at en midtjysk motorvej
vil være til gavn for såvel borgere som erhvervsliv. En ny midtjysk motorvejskorridor vil
styrke virksomhedernes konkurrenceevne og forbedre muligheder for at tiltrække kvalifice-
ret arbejdskraft mv. På baggrund af de overordnede vurderinger i den strategiske analyse er
anlægsoverslaget for en løsning øst om Billund til E45 ved Christiansfeld vurderet til ca. 5,8
mia. kr. inkl. 40 pct. reserve. I den tidligere strategiske analyse blev den interne rente for en
løsning øst om Billund beregnet til 7,6 pct. Der foreligger ikke et skøn for intern rente for en
linjeføring vest om Billund.
Kalundborgmotorvejen (3. etape)
En udbygning af Skovvejen til motorvej er af væsentlig betydning for håndteringen af den
fremtidige trafikvækst samt erhvervs- og samfundsudviklingen i Kalundborg-området. Projek-
tet omfatter anlæg af en ca. 20 km lang motorvej fra Regstrup til Svebølle ved udbygning af
Skovvejen. Den nuværende ca. 10 km lange strækning mellem Svebølle og Kalundborg har
snævre kurveforløb og forholdsvis mange direkte adgange. På denne strækning foreslås det
derfor, at der etableres en ny parallel motorvej mellem den eksisterende rute 23 og Nordvest-
banen. Motorvejen foreslås afsluttet i den eksisterende rundkørsel ved Tømmerup. Anlægs-
overslaget for anlæg Kalundborgmotorvejens 3. etape er vurderet til ca. 1,8 mia. Kr. med en
intern rente på 4 pct.
Frederikssundmotorvejen (3. etape)
Frederikssundskorridoren er en af de mest trafikerede statsveje i landet, der ikke er udformet
som motorvej. De store trafikmængder på Frederikssundsvej medfører i dag udfordringer med
at afvikle trafikken i kryds med kødannelser og forsinkelser i myldretiden til følge. 3. etape
starter ved Tværvej syd for Smørum og slutter ved J.F. Willumensvej i Frederikssund og er ca.
21 km lang. Etableringen af projektet vurderes at koste 2,9 mia. Kr. med en intern rente på
10,6 pct. Der blev fortaget en opdatering af VVM-rapporten i 2020.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Næstved-Rønnede (rute 54)
Der er i dag udfordringer med kødannelse i myldretiden på Rute 54 mellem Næstved og Syd-
motorvejen v. Rønnede. Dette er til stor gene for de mange pendlere på strækningen samt
erhvervstrafikken i det sydlige Sjælland. Formålet med at udbygge Rute 54 til motorvej er, at
forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden på strækningen primært gennem Holme-
Olstrup og Toksværd. En ny motorvej vil også forbedre mobiliteten for erhvervstrafikken på
det sydlige Sjælland og komme mange pendlere til gode primært mellem Næstved og hoved-
stadsområdet. Der findes flere muligheder for at udbygge ruten, hvor den eneste rentable
løsning anslås at koste 1,6 mia. Kr. Med en intern rente på 3,9 pct. På sigt kan der være po-
tentiale ved at opgradere den videre forbindelse fra Næstved over Slagelse til Kalundborg.
Dette må dog bero på yderligere undersøgelser.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0028.png
Statsvejsprojekter
Øget kapacitet på Rute 15 (Herning-Ringkøbing)
Rute 15 er den primære vejforbindelse mellem Ringkøbing og Herning. Strækningen mellem
Nordre Ringvej i Ringkøbing og motorvejstilslutningen ved Snejbjerg er ca. 38 km lang og an-
lagt som en 2-sporet landevej med en generel hastighedsbegrænsning på 80 km/t på stræk-
ninger udenfor byerne. Vejen har stor betydning for pendler- og erhvervstrafik i området, og i
perioder også for turisttrafik og trafik med relation til jordbrug. Anlægsoverslaget for udbyg-
ning af den ca. 38 km lange strækning mellem Ringkøbing og Herning er i forundersøgelsen
skønnet til 0,9 mia. Kr. Med en intern rente på 5,2 pct.
Opgradering af vejforbindelsen i Ring 4
På den ca. 6 km lange strækning af Ring 4 mellem Ballerup C og Hillerødmotorvejen er der
allerede i dag trængselsudfordringer, især i myldretiden. Strækningen udgør en væsentlig
ringvejskorridor i hovedstadsområdet både for pendlere og erhvervslivet. De samlede omkost-
ninger for en udbygning af Ring 4 udgør 0,9 mia. kr. med en intern rente på 7,7 pct.
Udbygning af Rute 9 (Lolland)
Rute 9, som forløber fra Maribo på Lolland via Langeland og Tåsinge til Svendborg på Fyn, er
en 2-sporet vej, hvor man bl.a. passerer igennem en række mindre byer. Ruten består således
af 2 dele. Udbygningen af rute 9 er central for den optimale udnyttelse af Femern forbindel-
sen, således at Langeland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte
udviklingspotentialerne, herunder turisme, erhverv, bosætning og styrkelse af den generelle
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
samfundsudvikling. Udbygningen af ruten ved Lolland anslås at koste 0,1-1,4 mia. kr. med en
inter rente fra 0,9 op til 6 pct.
Udbygning af Rute 251 (Helsinge-Gilleleje)
Strækningen fra Helsinge Øst til Gilleleje er ca. 12 km lang. En ny vejforbindelse mellem Hel-
singe Øst og Gilleleje er en del af Hillerødmotorvejens forlængelse mod Gilleleje. Et af formå-
lene med vejen er derfor at skabe forbindelse mellem Gilleleje og de større byer i Nordsjæl-
land, herunder Helsinge, Hillerød og København. Projektet har anlægsomkostninger på 990
mio. kr. med en intern rente på 4,7 pct.
Udbygning af Rute 34 (Haderup-Skive) og 26 (Aarhus-Viborg)
På Rute 34 mellem Haderup og Skive er kørebanen smal. Den ca. 15 km lange strækning er
præget af en del tung trafik og en forhøjet ulykkesfrekvens. Samtidig opleves der i dag frem-
kommelighedsproblemer på den ca. 60 km lange strækning af Rute 26 mellem Aarhus og Vi-
borg. Udbygning af rute 34 og 26 har anlægsomkostninger på 2,4-4,7 mia. kr. og en forventet
intern rente på 2,8-3,9 pct.
Udbygning af Rute 22 (Næstved- Slagelse)
Ruten omfatter den 29 km lange 2-sporede vejstrækning mellem Slagelse Omfartsvej og rund-
kørslen ved Vestre Ringvej i Næstved. Vejen benyttes primært til lokal og regional pendler- og
erhvervstrafik og i et vist omfang som vejforbindelse mellem E20 Vestmotorvejen og E47 Syd-
motorvejen. Syd for Slagelse betjener statsvejen bl.a. trafikken til/fra kasernen ved Antvor-
skov. Trafikken på strækningen når sjældent kapacitetsgrænsen for en 2-sporet vej, men
kombinationen af langsomme køretøjer (f.eks. landbrugskøretøjer) og vejens udformning med
smalle kørespor, mange kryds og dårlige oversigtsforhold, medfører i perioder nedsat frem-
kommelighed og begrænsede muligheder for overhaling. Anlægsomkostningerne forventes at
være på 1,6 mia. Kr. med en intern rente på 3,9 pct.
Udbygning af Rute 15 (Løgten-Tåstrup)
Den ca. 13 km lange strækning fra Bale til Tåstrup er i dag - på nær nogle mindre delstræk-
ninger - udformet som en 2-sporet vej. Der kan forekomme forringet trafikafvikling i myldre-
tiden på strækningen. En strækning på ca. 3,4 km mellem Løgten og Bale åbnede i 2016 som
en 2+1 motortrafikvej og med en hastighedsgrænse på 100 km/t. Anlægsudgifterne forventes
at være på 1,1 mia. kr. med en intern rente på 4,7 pct.
Tilslutning af omfartsvej ved Auning
Den eksisterende rute 16 gennem Auning er en 2-sporet landevej og er den primære vejfor-
bindelse mellem Randers og Grenaa. I Grenaa er der færgeforbindelse til Sverige. Rute 16 er
en statsvej og en del af modulvogntogsnettet og en del af de nationale korridorer for vindmøl-
letransporter. Der er ikke kapacitetsmæssige problemer på den eksisterende vej, men Auning
er belastet af den tunge trafik, som kører gennem byen og videre til/fra Grenaa Havn.
Projektet omfatter ca. 1,3 km nyanlæg i den østlige og vestlige ende af omfartsvejen med et
tværprofil på 8 m samt opgradering af ca. 2,3 km eksisterende vej, hvor det nuværende tvær-
profil udvides fra 7 m til 8 m. Vejen forstærkes af hensyn til den tunge trafik og der udlægges
nyt slidlag. Vejen projekteres til 80 km/t. Anlægsudgifterne forventes at være på 103 mio. kr.
med en intern rente på 4,9 pct.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Omfartsvej ved Klinkby
Den eksisterende rute 181/513 gennem Klinkby er en 2-sporet landevej og er den primære
vejforbindelse mellem Thyborøn og Lemvig/Struer med forbindelser videre mod Holstebro og
motorvejsnettet ved Herning. Undersøgelsesstrækningen er ca. 5 km lang fra øst for Tørring
Huse til nordvest for Klinkby. Der er ikke kapacitetsmæssige problemer på den eksisterende
vej, men Klinkby og Tørring Huse er belastet af den tunge trafik, som kører gennem byerne og
videre til/ fra Thyborøn Havn og Cheminova, samt pendlertrafikken til virksomhederne i om-
rådet. Projektet omfatter en nordøstlig omfartsvej, som tilsluttes rute 513. Anlægsudgifterne
forventes at være på 142 mio. kr. med en intern rente på 4,5 pct.
Vejforbindelse til Stevns
Der er i dag trafikale problemer i myldretiden i korridoren mellem Køge og Stevns. Strandvejen
syd for Køge, samt Ringvejen og Værftsvej gennem Køge, benyttes i høj grad af trafikanter fra
Stevns, som pendler til/fra hovedstadsområdet. Såvel denne trafik som anlægsaktiviteter, bo-
sætning og erhvervsudvikling i Køge-området, er i vækst, hvilket underbygger behovet for
bedre vejforbindelser i området. Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med VVM-undersøgelsen
af en ny vejforbindelse til Stevns. Undersøgelsen forventes at kunne offentliggøres i første
halvår af 2021.
Opgradering af E55 ved Nykøbing
Opgraderingen af E55 mellem Nykøbing Falster Omfartsvej og Sydmotorvejen er VVM-
undersøgt ultimo 2020. Den undersøgte strækning er ca. 9,4 km lang og i dag er strækningen
en 2-sporet hovedlandevej, hvor der må køres mellem 60-80 km/t. Strækningen er i dag præ-
get af gennemkørende trafik, der sammen med mange private adgange til E55 giver problemer
med trafikafviklingen i perioder. Der kører mellem 12.400 og ca. 19.900 køretøjer pr. døgn.
Formålet med at udvide vejen er at forbedre trafiksikkerheden og fremkommeligheden på
strækningen, som er præget af pendlertrafik til/fra Nykøbing Falster samt færgetrafik til/fra
Gedser. I sommerperioden belastes vejen yderligere af trafik til og fra det store sommerhus-
område Marielyst syd for byen. Løsningsforslagene omfatter udbygning af den eksisterende
vej til 2+2-spor og 2+1 spor, hvor antallet af vejtilslutninger reduceres væsentligt og sidevejs-
tilslutninger samles i 4 kryds, som udformes enten som signalregulerede kryds eller rundkørs-
ler. Der er ikke meget forskel på, om der bliver udbygget til 3 eller 4 spor. Det skyldes, at
mange af de samme anlægsaktiviteter skal gennemføres, og det derfor ikke er areal og asfalt
til et ekstra spor, der er dyre. Hvis E55 udvides til 4 spor (2+2 vej) vil det koste ca. 500 mio.
kr., og udvides til 2+1 vej, vil det være ca. 50 mio. kr. billigere. Udbygningen af E55 er sam-
fundsøkonomisk rentabel både ved en udvidelses til 2+2 vej og 2+1 vej med interne renter på
lige knap 5 pct.
Ålbæk-Skagen (2+1 udbygning af landevejen)
Trafikkens omfang og sammensætning på strækningen varierer meget over året. Om somme-
ren er trafikken mere end dobbelt så stor som udenfor ferieperioderne. På et gennemsnitligt
hverdagsdøgn kører der mellem 5.500 og 6.500 køretøjer i døgnet på rute 40 til Skagen. Rute
40 er den eneste forbindelse til Skagen, og trafikken er præget af pendling til og fra Skagen
samt erhvervstrafik med varebiler og tunge lastbiler. I sommermånederne og især i juli stiger
trafikken pga. turister og gæster til området. Der er registreret en julidøgntrafik på mere end
13.000 køretøjer i døgnet. Strækningen på de 11,3 km er VVM-undersøgt, og den foreslås
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0031.png
udbygget på hele strækningen til en bredde, der tillader tre kørespor. Anlægsoverslaget er ca.
200 mio. kr. oh har en intern rente på op til 5 pct.
Opgradering af forbindelse mellem Esbjerg og Varde (rute 11)
Opgraderingen skal forbedre trafikafvikling og trafiksikkerhed på Rute 11 fra Korskroen til
motortrafikvejen ved Varde. Strækningen er knap 11 km lang. Strækningen er i dag en relativt
smal 2-sporet landevej uden cykelsti. Der er på strækningen markant forøget trafik om som-
meren (særligt lørdage) og ved arrangementer i lokalområdet. Strækningen af Rute 11 fra Kors-
kroen (Esbjergmotorvejen) til Varde er på nuværende tidspunkt ikke undersøgt nærmere.
Strækningen kan opgraderes på hele vejen til 2+1 spor og cykelsti. Anlægsomkostningerne
skønnes til ca. 400 mio. kr.
Supercykelstier
Flere supercykelstier er både en billig, grøn og sund investering i mobilitet. De eksisterende
supercykel har været en enorm succes. En fortsat udvidelse af supercykelstisystemet i hele
landet er afgørende for at fortsætte den positiv udvikling. I takt med at elcyklen vinder frem,
kan flere mennesker bruge dette transportmiddel over længere afstand, og her spiller super-
cykelstierne en vigtig rolle. Se nærmere om cykelområdet ovenfor.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
Bane
Færdiggørelse af Togfonden 1, signalprogrammet og indkøb af fremtidens tog
Der er investeret markant i det danske banesystem. Færdiggørelsen af projekterne i Togfon-
den 1 har væsentlig betydning for mobilt kollektivt transportsystem. Af større projekter, der
mangler at blive gennemført er fx en ny bane over Vestfyn (4,9 mia. kr.), der har anlægsstart i
2023. Elektrificeringen af jernbanenettet er forudsætningen for et fremtidssikret system. I
den forbindelse er nyindkøb af toge til DSB vigtigt for at sikre en ensartet flåde af nye drifts-
stabile og velafprøvede eltog. Banedanmarks signalprogram indebærer en fornyelse af samt-
lige eksisterende signalanlæg på Banedanmarks strækninger og skal garantere, at jernbane-
driften forbliver sikker og pålidelig.
Ring Syd
En bedre forbindelse uden om Københavns Hovedbanegård mod Fyn og Jylland vil styrke den
kollektive trafik til Københavns Lufthavn på afgørende vis. Projektet indebærer, at der kan
køres tog fra Roskilde via Ny Ellebjerg Station direkte til Københavns Lufthavn uden om Kø-
benhavns Hovedbanegård. Det vil give store rejsetidsbesparelser for passagerer, der rejser til
lufthavnen fra Jylland, Fyn og Vestsjælland, samtidig med at risikoen for togforsinkelser mind-
skes. Dertil kommer, at projektet aflaster Københavns Hovedbanegård og kobler lufthavnen
sammen med metrosystemet og den kommende letbane langs Ring 3. Ring Syd-projektet styr-
ker således også mobiliteten og den kollektive transport internt i hovedstadsområdet. Rejse-
tidsbesparelser og koblingen til det øvrige kollektive transportnet vil samlet set øge både Kø-
benhavns Lufthavns passageropland, arbejdskraftsoplandet og tilgængeligheden til andre ar-
bejdspladser i hovedstadsområdet.
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
Det eneste af Danmarks i alt 665 km hovedjernbanenet der er enkeltsporet. Strækningen er
en del af det Transeuropæiske Jernbanenet TEN-T’s
hovedstrækning og samtidig den eneste
delstrækning på den samlede korridor fra Finland til Sicilien, der er enkeltsporet. EU peger
på, at TEN-T strækningen er kritisk for udviklingen af person- og godstransporten i EU. Dob-
beltsporet vil bidrage væsentligt til udviklingen af person- og godstransporten i Vestdanmark
samt styrke den grønne omstilling i transportsektoren. I 2020 er det med en Folketingsbe-
slutning vedtaget, at der igangsættes nye og opdaterede beregninger af anlægsomkostnin-
gerne til etablering af dobbeltsporet.
Bane til Billund
Projektet omhandler etablering af en ny enkeltsporet jernbane til Billund Lufthavn og Billund
by (Legoland). Projektet er VVM-undersøgt i 2018. Der er undersøgt tre linjeføringer for en ny
bane, der kan kobles på den eksisterende bane mellem Herning og Vejle. Prisen for den ny
bane er 0,9 mia. kr. Den nye bane skal betjene passagerer på strækningen mellem stationerne
i Vejle, Billund lufthavn og Legoland. Det vil være til fordel for de op mod tre millioner passa-
gerer til lufthavnen, de over halvanden million årlige gæster i Legoland samt for pendlere mel-
lem Vejle og Billund.
Veje til vækst og velstand. Dansk Erhvervs infrastrukturudspil
/ Dansk Erhverv
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Dansk Erhvervs infrastrukturudspil "Veje til vækst og velstand"
2351481_0033.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Vi handler på vegne af vores medlemmer
I Dansk Erhverv handler vi hver dag på vegne af 18.000
medlemsvirksomheder og flere end 100 brancheforeninger. Vi er
erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens
mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi tilbyder rådgivning inden for medarbejder- og
virksomhedsforhold og politisk gennemslagskraft. Vores
indsatser bygger på medlemmernes aktive deltagelse i netværk
og udvalg.
I Dansk Erhverv arbejder vi hver dag for, at Danmark bliver
verdens bedste land at drive virksomhed i. Til gavn for
arbejdspladser, velstand og Danmark i fremgang.
Vi arbejder for et Danmark med sammenhængskraft og
handlekraft.