Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2351405_0001.png
EN REVITALISERING AF
JERNBANEN I DANMARK
Ved: Henrik Nørgaard, Ole Kien og Ole-Chr. M. Plum
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0002.png
JERNBANEN I DANMARK LIDER
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0003.png
HVORFOR ER DET ET PROBLEM?
Der er bred politisk enighed om, at jernbanen
fremover skal spille en stor rolle i opfyldelsen af
samfundets transportbehov. Det gælder både for
passager og gods. De allerede foretagne meget store
investeringer skal forrentes bedre!
Det er helt nødvendigt, at jernbanen tager en større
andel af transporten, når samfundets
klimamål
skal
nås og skaderne på
miljøet
holdes i ave.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0004.png
LØSNING
Danmark har brug for en samlet og overordnet
national
planlægning
af hele transportsektoren og deri en
sektorplan for jernbanen
En
ændret organisering i jernbanesektoren,
kan sætte
kunden i fokus, tydeliggøre ansvars- og opgavefordelingen, og
langt bedre understøtte de politiske beslutningsprocesser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0005.png
DE TI ”BEDSTE” INFRASTRUKTURINVESTERINGER
(RENTABILITET)
Investeringsprioritering alene baseret på oplyst intern rente.
Kilde: Folketinget og Dagbladet Børsen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0006.png
Vi anbefaler
:
POLITISK ENIGHED OM EN NATIONAL TRANSPORTPLAN
Formål
At sikre en samlet, overordnet koordinering og prioritering af udviklingen af
transportsektoren
At udgøre et samlet katalog over besluttede, planlagte og skitserede udviklingsprojekter
inden for hver delsektor -
herunder jernbanen
At fungere som en investeringsplan
At fungere som en overordnet tidsplan for den ønskede udvikling
At forbedre fremkommeligheden for personer og gods i hele landet
At understøtte den grønne omstilling ved reduktion af klima- og miljøpåvirkning
i relation til fastsatte mål.
Planen skal være ”rullende” og opdateres og godkendes bredt politisk, f.eks. hvert 4. år
.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0007.png
NATIONAL TRANSPORTPLANLÆGNING I SVERIGE
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0008.png
Vi anbefaler
:
EN SEKTORPLAN FOR JERNBANEN I DANMARK
Formål
Konkretisering for jernbanesektoren som en del af National Transportplan.
Styrende for jernbanebranchens bidrag til at nå de overordnede mål og
prioriteringer i National Transportplan.
Beskrive tiltag, som skal iværksættes, og fastsætte tidshorisonter for
realiseringen.
Understøtte ny grøn teknologi og prioritere transporttid, frekvens, direkte
forbindelser, komfort, service, tilgængelighed, rettidighed og samspil med andre
transportformer.
Opprioritere indenlandsk (grøn) godstransport på jernbane.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0009.png
Den danske jernbane skal:
ÆNDRET
ORGANISERING AF
JERNBANESEKTOREN
I DANMARK
fremstå som en meget pålidelig og sikker
transportform
være attraktiv og konkurrencedygtig
skabe vækst og værdi
understøtte klima- og miljødagsorden
sikre høj mobilitet og bidrage til løsning
af trængselsproblemer.
- det er indtil nu ikke lykkedes og den nuværende organisering er ikke egnet til at nå målene
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0010.png
FORMÅLET MED EN ÆNDRET ORGANISERING ER:
at opnå en tydeligere opgave- og ansvarsfordeling
at sætte kunderne, passagerer og godskunder, i fokus
at understøtte den politiske beslutningsproces
professionelt at kunne varetage drift og udvikling af
jernbanen til gavn for brugerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0011.png
NY ORGANISERING AF JERNBANESEKTOREN
Transportministeriet
Regioner
Jernbanestyrelsen
Jernbanesikkerhed
Havari-
kommissionen
Regionale
Trafikselskaber
Dansk
Jernbanestyring
Dansk
Jernbaneinfrastruktur
Dansk
Jernbanemateriel
Togoperatør
Togoperatør
Togoperatør
Togoperatør
Togoperatør
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0012.png
Dannes ved overførsel af funktioner fra Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen og fra departementet
Er den planlæggende, styrende og udførende
myndighed på jernbaneområdet.
JERNBANE
STYRELSEN
Den fastsætter rammebetingelserne for og
grænsefladerne mellem de øvrige organisationer i
sektoren.
Den definerer og aftaler ydelser vedrørende
infrastruktur, kapacitet og togmateriel.
Den indgår trafikaftaler med togoperatører om
fjerntrafik.
Leverer input til sektorplan for jernbanen som del
af National Transportplan
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0013.png
Dannes af sikkerheds- og godkendelsesdelen for
jernbane, som udskilles fra den nuværende Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelse.
JERNBANE
SIKKERHED
Varetager det overordnede sikkerhedsmæssige
ansvar for jernbanen, herunder regelsæt, tilladelser,
certifikater og tilsynet med aktører
Varetager internationalt samarbejde
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0014.png
Overtager opgaverne vedrørende
DANSK
JERNBANESTYRING
(SOV)
kapacitetsplanlægning, kapacitetstildeling
og trafikstyring på al jernbaneinfrastruktur
fra det nuværende Banedanmark og
lokalbanerne.
Analogt med luftfartsområdet, hvor Naviair
har en tilsvarende rolle.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0015.png
Dannes primært af dele af nuværende
Banedanmark.
Tildeles ansvaret for den statslige og
DANSK JERNBANE
INFRASTRUKTUR
(SOV)
regionale jernbaneinfrastruktur
og for anden fast ejendom med tilknytning til
jernbanen, men ikke for metro og letbaner.
Fra nuværende DSB og DSB Ejendomme
overføres stationerne, ejendomme og
arealer.
Hovedopgaver: vedligeholdelse, fornyelse og
udvikling af infrastrukturen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0016.png
Overtager ejerskab og forvaltning/udlejning af
DANSK
JERNBANEMATERIEL
(SOV)
statens (DSBs) og lokalbanernes
jernbanemateriel.
Indkøber og udlejer togmateriel med henblik på
udførelse af jernbane passagertrafik på
trafikkontrakter, der indgås enten af
Jernbanestyrelsen eller af de regionale
trafikselskaber.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0017.png
Fortsætter som statsejet jernbaneoperatør
efter norsk forbillede (SOV eller statsligt A/S).
DSB ”rendyrkes” som operatør og afgiver
DSB
- togoperatør
forvaltning og udvikling af fast ejendom til
Dansk Jernbaneinfrastruktur samt ejerskab,
forvaltning og indkøb af statens
jernbanemateriel til Dansk Jernbanemateriel
.
Kan byde ind på udbudt offentlig servicetrafik
med tog hhv. udføre fri trafik på linje med
private togoperatører.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0018.png
5 regionale trafikselskaber omdannes til 3
(øst, syd og nord).
TRAFIKSELSKABERNE
Overtager ansvaret for al regional togtrafik,
også S-togene i København, metroen,
letbanerne og den regionale togtrafik på
statslige strækninger og lokalbaner.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0019.png
Lokalbaneselskaberne omdannes til rene
kommercielle trafikoperatørselskaber.
Aktiemajoriteten overgår til regionerne.
Kan give tilbud på jernbanetrafik, der udbydes af
de regionale trafikselskaber.
LOKALBANE
SELSKABERNE
Infrastrukturforvaltningen overgår til Dansk
Jernbaneinfrastruktur,
trafikstyringen overgår til Dansk Jernbanestyring,
det rullende materiel overføres til Dansk
Jernbanemateriel.
Ejerskabet af infrastrukturen inkl. bygninger
forbliver hos lokalbaneselskaberne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Præsentationer fra udvalgets høring 10/3-21 om revitalisering af jernbanen i Danmark
2351405_0020.png
ÆNDRET
ORGANISERING
- vil få de danske jernbaner til at
:
skabe vækst og værdi
understøtte klima- og miljødagsordenen
sikre en høj mobilitet og bidrager til at løse
trængselsproblemer
fremstå som en meget pålidelig og sikker
transportform
være attraktive og konkurrencedygtige også
på længere rejser.