Notat
23. februar 2021
Afrapporteringsnotat: Insourcing-analyse
–
perspektiver og muligheder
Forligskredsen bag Signalprogrammet besluttede på møde den 5. juni 2020 at se nærmere på
mulighederne for og perspektiverne i, at kritiske jernbanefaglige kompetencer, som har central
betydning for gennemførelsen af baneprojekter, ansættes direkte af Banedanmark.
Beslutningen kom i forlængelse af, at Banedanmark igennem flere år har været nødt til at udskyde eller
helt aflyse jernbaneprojekter som følge af mangel på valideringsressourcer; dvs. de såkaldte
sikringstekniske validatorer. En sikringsteknisk validator besidder den påkrævede ekspertise til at
foretage sikkerhedsbærende kvalitetssikring af ændringer til eksisterende anlæg, når der gennemføres
infrastrukturprojekter på jernbanen.
Banedanmark har derfor gennemført et analysearbejde, som opsummeres i nærværende notat. Notatet
bidrager til at besvare følgende tre spørgsmål:
1. Hvad kan der gøres for at løse problemet med for få validatorer?
2. Hvad kan Banedanmark lære af Vejdirektoratet i forhold til, hvor stor en andel af kritiske
ressourcer man bør have internt?
3.
Kan der høstes besparelser gennem generel insourcing af projektressourcer?
1. Valideringsressourcer og tiltag for at imødegå den nuværende udfordring
Udfordringen med mangel på validatorer handler ikke om økonomi, men om at der på nuværende
tidspunkt er meget få personer, som har de fornødne kompetencer til at udføre opgaverne. Da det kræver
en meget specialiseret viden om konkrete sikringsanlægstyper, som typisk er specifikke for Danmark,
er det også vanskeligt at kigge mod udlandet efter flere ressourcer til at forestå validering. Udfordringen
bliver ikke mindre af, at en validator typisk vil have kompetencer i forhold til enkelte af de mange
forskellige anlæg, der er i brug på det statslige net, men ikke alle. Endelig tager det 4 år at uddanne en
validator, og uddannelsen forudsætter sidemandsoplæring.
Den nuværende situation med knappe valideringsressourcer skal ses i sammenhæng med den
nødvendige beslutning fra november 2017 om at strække Signalprogrammets udrulning frem til 2030.
Hermed opstod et behov for at holde de eksisterende sikringstekniske anlæg i live og dermed også
behovet for at trække på denne særlige type jernbanefaglige kompetencer inden for eksisterende
sikringstekniske anlæg i længere tid og i større omfang end forudsat ved Signalprogrammets oprindelige
udrulningsplaner.
Banedanmark har derfor siden den nye strategi for Signalprogrammet fra efteråret 2017 arbejdet
kontinuerligt på at stabilisere forholdet mellem det sikringstekniske valideringsbehov og
valideringsressourcer og på at optimere anvendelsen af de knappe ressourcer til rådighed. Banedanmark
har taget en række initiativer til at håndtere denne situation:
Der er etableret en
selvstændig valideringsenhed i Banedanmark,
som dels udfører konkrete
sikringstekniske valideringsopgaver, dels har udviklet processer og værktøjer til
porteføljeoptimal ressourceanvendelse af de kritiske valideringsressourcer.
Banedanmark
Telefon
Anlæg -
8234 0000
Divisionssekretariatet
Cartsten Niebuhrs Gade 43 Direkte
1577 København V
København
Version
Journalnr.
2020-15087
Notatskabelon 1.0
Side 1(4)