Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2349124_0001.png
El biler
Grønne løsninger
Det er en gave at vi har fået elbiler. Især de små lette køretøjer man kan nappe når man har behov
Green
Mobilty og andre løsninger
super effektivt
blot med for kort en geografisk rækkevidde systemmæssigt.
Mindre støj, mindre forurening bedre teknologi og måske også større sikkerhed.
Med alle de dejlige fordele følger der desværre også ulemper. Nemlig hvordan skal vi omlægge vores politik
på bilområdet og matche de behov som især politikkerne pålægger samfundet.
En el-bil er væsentligt dyrere end en konventionel bil
det kan måske reguleres over afgifterne, men
hvordan skal vi i øvrigt omlægge vores mia. indtægter fra registreringsafgifterne?
Et andet stort spørgsmål der rejser sig er hvordan skal vi skaffe strøm til el-bilerne? Strøm siges der vi har
nok af men i takt med at vi omlægger bilparken til flere el-biler skal de jo også kunne lades op. Der bygges
på livet løs i mange byer og ser man f.eks. på byggerierne der pågår lige nu i Hovedstadens sydhavnskvarter
og nordhavnsområde så bygges der med gode p-pladser der koster mellem 300.000 og 700.000 kr. at købe
for en borger men med et stærkt begrænset antal parkeringspladser der har opladere.
Det samme vil gøre sig gældende når regeringens forslag om at mellem 700.000 og 1 million biler om får år
skal være el-biler
det er fint med der bliver kø ved lade standeren på gader og vej.
Tænker at politikerne igen er i gang med noget ideologisk og på sin vis ret godt initiativ
men igen uden at
de har tænkt fremtidige løsninger. Man vil skabe problemer hvis ikke man har hele værdikæden på plads og
mange, mange ting vil kræve lovændringer og godkendelser før det kan lade sig gøre.
I København har Enhedslisten kun et mål og det er bilerne helt ud af byen og jeg regner med at det er ligeså
udtalt i hele landet at det er den politik de fører. Uheldigt for Københavnerne er dog at der sidder en
Borgmester på lige netop Teknik- og Miljø området med mandat fra Enhedslisten. Den pågældende
borgmester stiller ikke op til valget i november
så nu har Københavnerne chancen for at vælge en ny
borgmester der måske kan få mere styr på sin forvaltning og dermed også den service som man som
folkevalgt skal levere til sine borgere og vælgere. Et eksempel på usammenhængende politik der ikke
matcher de behov borgerne har.
Derfor tillader jeg mig at stille spørgsmålene ikke kun til Enhedslisten men til også de andre partier i
Folketinget og jeg forventer at få svar.
1) Hvordan skal statens indtægter på privatbilismen se ud i fremtiden?
a. Registreringsindtægter
b. Afgifter iøvrigt
c. Parkerings indtægter
d. Parkeringsafgifter
2) Hvordan vil dit parti sikre sig at dem som motiveres til at købe en el-bil også kan sikre sig at den kan
oplades i nærheden af boligen og på arbejdspladsen?
a. De mange allerede opførte boliger med tilhørende parkering
hvordan vil man sikre
mulighederne for opladning de steder og hvordan vil økonomien og finansieringen af det
forventes at blive?
3) En el-bil vil sikkert være fremtiden men opladningen vil være afgørende for folks valg ift. behov. Vil
det være muligt at få sin el-bil
opladet i ”So
erla det”? Vi er et la d ed eget store
sommerhus koncentrationer
hvordan vil det blive løst så folk ikke skal have to biler?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Henvendelse af 9/3-21 vedrørende el-biler, fra Henrik Busch
2349124_0002.png
4) Det offentlige indkøb af køretøjer i alle klasser følger det strategien om miljøhensyn og er
udelukkende baseret på el-køretøjer?
Vil sætte pris på dit svar.
Tak.
Henrik Busch
09.03.2021
www.buschonboard.dk
[email protected]