Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2349114_0001.png
NOTAT
9. marts 2021
Notat til Folketinget Europaudvalget og Fol-
ketingets Transportudvalgt om intervention i
følgende sager ved EU-Domstolen, anlagt af
syv medlemsstater mod Europa-Parlamentet
og Rådet: C-541/20; C-542/20; C-543/20; C-
544/20; C-545/20; C-546/20; C-547/20; C-
548/20; C-549/20; C-550/20; C-551/20; C-
552/20; C-553/20; C-554/20; C-555/20 (vej-
pakke-sagerne)
1. Indledning
Syv øst- og sydeuropæiske medlemslande
1
har anlagt i alt 15 sager
mod Europa-Parlamentet og Rådet ved EU-Domstolen om gyldig-
heden af det regelsæt, der betegnes ”vejpakken”. Vejpakken blev
vedtaget 9. juli 2020 og består af to forordninger og et direktiv
2
, der
tilsammen ændrer henholdsvis fire forordninger og ét direktiv på
vejtransportområdet. Herudover indfører vejpakken ét nyt direktiv
om udstationering af førere i vejtransportsektoren. Formålet med
vejpakken er at sikre gode rammevilkår, herunder fair og lige kon-
kurrence i EU’s vejtransportsektor samt at forbedre
chaufførers ar-
bejdsvilkår.
Sagerne angår følgende retsakter i vejpakken:
Forordning (EU) nr. 2020/1054 om ændring af forordning
(EF) nr. 561/2006, for så vidt angår minimumskravene for
1
Sagerne er anlagt af Bulgarien, Cypern, Litauen, Malta, Polen, Rumænien og Ungarn,
herunder flere søgsmål fra hver af landene.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1054 af 15. juli 2020 om æn-
dring af forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt angår minimumskravene for maksimal
daglig og ugentlig køretid, minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid, og forord-
ning (EU) nr. 165/2014, for så vidt angår lokalisering ved hjælp af takografer;
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1055 af 15. juli 2020 om æn-
dring af forordning (EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EU) nr. 1024/2012 med
henblik på at tilpasse dem til udviklingen i vejtransportsektoren;
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) nr. 2020/1057 af 15. juli 2020 om fast-
sættelse af særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om
udstationering af førere i vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0002.png
Side 2/8
maksimal daglig og ugentlig køretid, minimumspauser
samt daglig og ugentlig hviletid, og forordning (EU) nr.
165/2014, for så vidt angår lokalisering ved hjælp af tako-
grafer (herefter ”forordning 2020/1054”).
Forordning (EU) nr. 2020/1055 om ændring af forordning
(EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EU) nr.
1024/2012 med henblik på at tilpasse dem til udviklingen i
vejtransportsektoren (herefter ”forordning 2020/1055”)
samt
Direktiv (EU) nr. 2020/1057 om fastsættelse af særlige reg-
ler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i vejtransportsek-
toren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt an-
går håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr.
1024/2012 (herefter ”direktiv 2020/1057”)
I de 15 sager er der påstået annullation af enten en række bestem-
melser i disse retsakter eller af retsakten i sin helhed
3
. Sagerne ved-
rører samlet følgende temaer: forbud mod afholdelse af regulære
ugentlige hviletider i køretøjet, krav om chaufførens mulighed for at
vende hjem hver fjerde uge, krav til hvor ofte køretøjerne skal vende
tilbage til etableringsmedlemsstaten, cabotagekørsel, herunder ka-
rensperiode mellem cabotagekørsler, krav til takografer, samt an-
vendelsen af regler om udstationering af førere på forskellige typer
transport.
1. Sagernes faktiske omstændigheder og juridiske
problemstillinger
De 15 annullationssøgsmål er anlagt i medfør af artikel 263 i Trak-
taten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). De syv
medlemslande har navnlig gjort gældende, at de pågældende be-
stemmelser/retsakter er i strid med en række grundlæggende be-
stemmelser bl.a. TEUF, Traktaten om Den Europæiske Union
(TEU), Den Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder, Parisaftalen, samt en række af EU-rettens generelle prin-
cipper, herunder proportionalitetsprincippet, retssikkerhedsprin-
cippet og ligebehandlingsprincippet.
3
I sagerne C-544/20, C545/20, C-550/20 og C-551/20 er der nedlagt
primære påstande
om, at en af ovennævnte retsakter annulleres i sin helhed, mens dette er nedlagt som
subsidiær påstand i sagerne C-543/20, C-545/20, C-546/20, C-547/20, C-548/10, C-
549/20, C-553/20, C-554/20 og C-555/20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0003.png
Side 3/8
Nærmere bestemt omhandler sagerne følgende
for regeringen
centrale forhold:
a) Forordning 2020/1054 - forbuddet mod afholdelse
af regulære ugentlige hviletider i køretøjet og krav
om chaufførens mulighed for at vende hjem hver
fjerde uge
I forordningen
4
fastsættes et forbud mod at afholde regulære ugent-
lige hviletider og ugentlige hviletider på mere end 45 timer i køretø-
jet. I stedet skal disse hvil afholdes i egnet og kønsvenlig indkvarte-
ring med passende sovefaciliteter og sanitære forhold. Udgifterne
hertil skal afholdes af virksomhederne.
I tre sager
5
gør medlemsstaterne bl.a. gældende, at disse krav ikke
er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet med henvis-
ning til, at der ikke er tilstrækkelig med egnede parkeringsfaciliteter,
og at overgangsperioden for de nye reglers ikrafttrædelse ikke er til-
strækkelig lang til, at virksomhederne kan tilpasse sig den nye rets-
tilstand.
Rådets synspunkt er, at forbuddet mod at afholde de ugentlige hvi-
letider i køretøjet allerede var gældende forud for vedtagelsen af for-
ordning 2020/1054, jf. Domstolens dom i sag C-102/16, Vaditrans.
I denne dom tog Domstolen også stilling til egnetheden og nødven-
digheden af forbuddet. For så vidt angår sagsøgernes synspunkt,
hvorefter der ikke er tilstrækkeligt med egnede parkeringsfaciliteter,
er det Rådets opfattelse, at der ikke er noget krav om, at chaufføren
overnatter i nærheden af det parkerede køretøj. Selvom der måtte
være mangel på egnet parkering, fører dette således ikke til, at der
er mangel på egnet indkvartering.
Forordningen
6
indfører derudover et krav om, at virksomhederne
skal tilrettelægge chaufførens arbejde således, at chaufføren kan
vende hjem til enten virksomhedens driftscentral eller chaufførens
bopæl hver fjerde uge.
I fire sager
7
gør medlemsstaterne gældende, at dette krav er i strid
med EU-retten, herunder unionsborgeres fri bevægelighed, arbejds-
Forordning 2020/1054 artikel 1, stk. 6 litra c.
Sagerne C-543/20, C-546/20 og C-551/20.
6
Forordning 2020/1054 artikel 1, stk. 6 litra d.
7
Sagerne C-541/20, C-543/20, C-546/20 og C-553/20.
4
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0004.png
Side 4/8
kraftens frie bevægelighed, etableringsfriheden, forbuddet mod dis-
krimination, proportionalitetsprincippet samt retssikkerhedsprin-
cippet.
Rådets synspunkt er bl.a., at bestemmelsen
modsat sagsøgernes
fortolkning
ikke pålægger chaufførerne en pligt til faktisk at vende
tilbage til virksomhedens driftscentral/chaufførens bopæl. Chauffø-
ren kan tilbringe sin hvileperiode, hvor han ønsker det, men ar-
bejdsgiveren skal tilrettelægge arbejdet således, at det er muligt for
chaufføren at vende tilbage. Bestemmelsen er bl.a. derfor ikke i strid
med den fri bevægelighed for unionsborgere eller med proportiona-
litetsprincippet. Sagsøgernes argumentation er baseret på en fejlfor-
tolkning af bestemmelsen.
Forordningen
8
fastsætter reglernes ikrafttrædelsestidspunkt til 20
dage efter forordningens offentliggørelse i Den Europæiske Unions
Tidende. I sag C-541/20 gør Litauen gældende, at dette ikke er i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, da det ikke er
muligt for virksomhederne at tilpasse sig de nye krav på 20 dage.
Forordningen
9
indfører endeligt et krav om, at den intelligente tako-
graf version 2 skal anvendes allerede i 2024/2025 fremfor 2034 som
oprindeligt forudsat
10
. I sag C-551/20 gør Ungarn gældende, at dette
krav ikke er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
b) Forordning 2020/1055
–kravet
om køretøjs tilbage-
venden til virksomhedens driftscentral hver ot-
tende uge og krav om karensperiode efter udført ca-
botagekørsel
Forordning 2020/1055 fastsætter fælles regler og betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og adgang til markedet for inter-
national godskørsel.
Med henblik på at styrke etableringskravet
11
indfører forordningen
krav om, at køretøjet skal vende tilbage til virksomhedens driftscen-
tral hver ottende uge.
12
I syv sager
13
er det gjort gældende, at dette
krav strider mod bl.a. forbuddet mod diskrimination, da medlems-
lande beliggende i den geografiske periferi vil blive ramt hårdere af
kravet end medlemsstater beliggende i den geografiske kerne af EU.
Jf. Forordning 2020/1054, artikel 3
Jf. Forordning 2020/1054 artikel 2, stk. 2
10
Jf. forordning 65/2014 artikel 3, stk. 4
11
Jf. betragtning (8) til forordning 2020/1055.
12
Jf. forordning 2020/1055 artikel 1, stk. 3
13
Sagerne C-542/20, C-545/20, C-547/20, C-549/20, C-551/20, C-552/20, C-554/20.
8
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0005.png
Side 5/8
Det er videre gjort gældende, at kravet er i strid med bl.a. den euro-
pæiske grønne pagt, EU’s miljøbeskyttelseskrav og Parisaftalen, da
kravet vil medføre øget tomkørsel og dermed øget CO
2
udledning, og
med proportionalitetsprincippet.
Rådets synspunkt er bl.a., at kravet ikke er i strid med forbuddet
mod diskrimination, da regler gælder ensartet for alle medlemssta-
terne. Såfremt der skulle gælde mindre strenge regler for de virk-
somheder, der ønsker at foretage transporter langt fra det sted, hvor
de er etableret, ville dette risikere at svække formålet med at sikre
en stærkere forbindelse til etableringsmedlemsstaten.
Forordningen
14
styrker ligeledes etableringskravet ved at indføre
krav om, at virksomheden løbende og regelmæssigt skal råde over et
antal køretøjer og chauffører, der normalt er tilknyttet driftscentral,
der står i forhold til omfanget af de transporter, der udføres af virk-
somheden. I sag C-554/20 gør Polen gældende, at bestemmelsen er
i strid med proportionalitetsprincippet, legalitetsprincippet og EU’s
miljøbeskyttelseskrav.
For så vidt angår cabotagekørsel, indfører forordningen
15
endvidere
en karensperiode, hvorefter køretøjet efter endt cabotagekørsel i
værtsmedlemsstaten ikke må udføre videre cabotage-kørsler
16
i den
samme værtsmedlemsstat i
fire dage
fra afslutningen af dets cabo-
tagekørsel i denne medlemsstat. Dette for at modvirke vedvarende
og systematisk cabotagekørsel. I fem sager
17
er det bl.a. gjort gæl-
dende, at karensperioden er i strid med EU’s klima-
og miljøpolitik,
Parisaftalen, EU’s fælles
transportpolitik samt proportionalitets-
princippet og forbuddet mod diskrimination.
Rådets synspunkt er bl.a., at i den situation, som bestemmelsen for-
byder
at et køretøj straks efter endt cabotagekørsel kommer til-
bage for at foretage mere cabotagekørsel
er cabotagekørsel et mål
i sig selv og ikke et middel til at reducere tomkørsel. Dertil kommer,
at liberalisering af adgangen til at foretage cabotagekørsel risikerer
at sænke priser og dermed føre til øget vejtransport på bekostning
af andre, mere miljøvenlige transportformer. Effekten af øget cabo-
tagekørsel risikerer således at have en negativ påvirkning på miljøet.
Jf. forordning 2020/1055 artikel 1, stk. 3
Jf. forordning 1055/2020 artikel 2 stk. 4, litra a
16
Såfremt der er tale om samme køretøj eller, hvis der er tale om et sammenkoblet
vogntog, med motorkøretøjet heri.
17
Sagerne C-542/20, C-545/20, C-547/20, C-552/20, C-554/20.
14
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0006.png
Side 6/8
Endelig har EU-lovgiver fundet, at fordelene ved bestemmelsen op-
vejer en mindre stigning i udledninger.
Forordningen
18
indfører endelig mulighed for, at medlemsstaterne
kan anvende cabotage-reglerne på den indledende eller afsluttende
vejstrækning i en værtsmedlemsstat, der indgår i kombineret trans-
port. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at der ikke udføres
systematisk og vedvarende national transport af en ikke hjemmehø-
rende vognmand på vejdelen af en kombineret transport. I sag C-
554/20 gør Polen gældende, at dette er i strid med bl.a. proportio-
nalitetsprincippet.
c) Direktiv nr. 2020/1057 - anvendelse af regler om
udstationering af arbejdstagere i vejtransporten
Direktiv 2020/1057
19
indfører specifikke regler om udstationering
af førere i vejtransporten. Dette gælder bl.a. i forhold til cabotage-
kørsel
20
. Der gælder dog en række undtagelser hertil.
Første undtagelsesbestemmelse
21
angår de situationer, hvor der er
tale om enten ren bilateral transport eller bilateral transport
22
, hvor
der udføres supplerende aktiviteter undervejs i form af én pålæsning
og/eller aflæsningsaktivitet, såfremt på- og aflæsningsaktiviteten
ikke foregår i samme medlemsstat (i så fald er der tale om cabotage).
På samme vis undtages
23
bilateral passagertransport
24
samt bilate-
ral passagertransport, hvor der som supplement til den bilaterale
passagertransport optages passagerer én gang og/eller afsættes pas-
sagerer én gang i de medlemsstater eller tredjelande, som føreren
krydser, forudsat at føreren ikke tilbyder personbefordring mellem
to steder i samme medlemsstat, der krydses (i så fald er der tale om
cabotage).
Endvidere finder udstationeringsreglerne heller ikke anvendelse på
den indledende eller afsluttende vejstrækning, som en del af en
Jf. forordning (EU) nr. 1055/2020 artikel 2, stk. 5 litra b
Jf. direktiv 2020/1057 artikel 1
20
Jf. direktiv 2020/1057, artikel 1, stk. 7.
21
Jf. direktiv 2020/1057, artikel 1, stk. 3.
22
Bilateral transport er international transport mellem etableringsmedlemsstaten og en
anden medlemsstat eller mellem etableringsmedlemsstaten og et tredjeland.
23
Jf. direktiv 2020/1057, artikel 1, stk. 4.
24
Bilateral passagertransport er defineret som international passagertransport mellem
etableringsmedlemsstaten og en anden medlemsstat eller mellem etableringsmedlems-
staten og et tredjelandsamt international passagertransport, hvor der optages og afsæt-
tes passagerer i etableringsmedlemsstaten med henblik på at udføre lokale udflugter i
en anden medlemsstat eller i et tredjeland i overensstemmelse med forordning (EF) nr.
1073/2009.
18
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0007.png
Side 7/8
kombineret transport, hvis vejstrækningen i sig selv består af bilate-
rale transporter
25
.
Reglerne medfører, at
førere, der udfører såkaldte ”tredjelands-
transporter”
26
samt bilaterale internationale transporter, hvor der
udføres mere end de af direktivet tilladte supplerende på- og/eller
aflæsningsaktiviteter undervejs, er omfattet af udstationeringsreg-
lerne.
I fem sager
27
er der nedlagt påstand om, at direktivet skal annulleres
helt eller delvist, da reglerne om udstationering af arbejdstagere
ikke tager højde for vejtransportens høje mobilitet og grænseover-
skridende karakter, og da en anvendelse af udstationeringsreglerne
på vejtransportområdet derfor vil stride i mod bl.a. proportionali-
tetsprincippet og forbud mod diskrimination, samt varernes og tje-
nesteydelsernes frie bevægelighed. Rådets synspunkt er bl.a., at den
forskellige behandling af forskellige typer transport, der følger af det
omtvistede direktiv, er baseret på forhold
nært knyttet til EU’s ud-
stationeringsregler, nemlig hvilke medlemsstaters vilkår, chauffø-
ren er garanteret. De forskellige typer transport udgør derfor ikke
sammenlignelige situationer, hvorfor forbuddet mod forskelsbe-
handling ikke er overtrådt. Direktivet
28
indfører krav om, at direkti-
vet skal være implementeret 2. februar 2022, og at bestemmelserne
i direktivet fra denne dato finder anvendelse. Sag C-555/20 anlæg-
ger påstand om, at bestemmelsen skal annulleres, da den ikke er i
overensstemmelse med legalitetsprincippet, proportionalitetsprin-
cippet og EU’s fælles transportpolitik.
2. Transportministeriets interesse og synspunkter i
sagen
Danmark har under forhandlingerne af vejpakken haft som priori-
tet, at ovennævnte forhold blev vedtaget. Det er Transportministe-
riets vurdering, at det ligger i naturlig forlængelse heraf, at Danmark
intervenerer i de 15 retssager, hvor vejpakken, eller dele af vejpak-
ken nu er til prøvelse, og dermed støtter Rådet og bakker op om på-
standen om, at bestemmelserne ikke er i strid med EU-retten, her-
under i lyset af de juridiske betragtninger, Rådet har fremført til
støtte herfor.
Jf. direktiv 2020/1057, artikel 1, stk. 6.
International transport mellem to værtsmedlemsstater, hvor operatøren hverken er
etableret i den medlemsstat, hvor transporten starter eller slutter.
27
Sagerne C-544/20, C-548/20, C-550/20,
C-551/20 og C-555/20.
28
Jf. direktiv 2020/1057 artikel 9, stk. 1.
25
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Notat om dansk intervention i EUD-sager (vejpakken) ved EU-Domstolen, fra transportministeren
2349114_0008.png
Side 8/8
Det bemærkes i den forbindelse, at de 15 retssager vedrører centrale
politiske prioriteter for Danmark, og under de politiske forhandlin-
ger af vejpakken arbejdede Danmark og en række like-minded
lande
29
således i ministerrådet aktivt for vedtagelsen af de omtvi-
stede bestemmelser. Danmarks prioriteter under de politiske for-
handlinger vedrørte særligt forbuddet mod afholdelse af det regu-
lære ugehvil i køretøjet, styrkede etableringskrav for at modgå post-
kasseselskaber, udstationeringsreglernes anvendelse på godscabo-
tage og vejdelen af en kombineret transport, styrkede løn- og ar-
bejdsvilkår samt forbedret mulighed for effektiv håndhævelse af
reglerne på hele området.
Transportministeriet er enig i Rådets synspunkter, hvorefter de om-
tvistede bestemmelser vedtaget af EU-lovgiver, ikke er i strid med
EU-retten, herunder som påstået af de syv medlemslande, dvs. hver-
ken EU-traktaterne, EU-rettens generelle principper eller andre
dele af EU-retten.
Det kan efter Transportministeriets vurdering ikke udelukkes, at
rækken af søgsmål til dels er politisk motiveret, idet de syv sagsø-
gende medlemsstater under forhandlingerne var uenige med stør-
stedelen af de øvrige medlemsstater om reglernes udformning.
Dette tillige henset til, at de elementer, som ønskes annulleret, netop
var genstand for uenighed, da reglerne efter disse medlemsstaters
vurdering ville have negative konsekvenser for de pågældende lan-
des erhverv. De syv medlemslande stemte derfor imod vedtagelsen
af vejpakken i Rådet samt den endelige aftaletekst, der var opnået
enighed om med Europa-Parlamentet.
Intervention og derved støtte til Rådet også i denne retssagsdel i
samtlige 15 sager vil tillige følge den "pakke"-tilgang i det mandat,
som regeringen tog i Folketingets Europaudvalg, og som et flertal af
medlemsstaterne, herunder Danmark, anlagde under forhandlin-
gerne i Ministerrådet, hvor enkelte elementer af vejpakken fandtes
ikke at kunne stå alene.
Frankrig, Grækenland, Italien, Luxembourg, Sverige, Tyskland, Østrig, Belgien og
Holland samt Norge og Schweiz.
29