Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2264150_0001.png
DANSK SVÆVEFLYVER UNION
TILSLUTTET KONGELIG DANSK AEROKLUB OG DANMARKS IDRÆTS-FORBUND
Arnborg, 20 oktober 2020
Til: Folketingets Transportudvalg.
Vedrørende: Transportministerens svar af 7. oktober 2020 på Spørgsmål nr. 708 fra Folketingets Transport-
udvalg.
Dansk Svæveflyver Union (DSvU) har modtaget Transportministerens svar af 7. oktober 2020.
Først og fremmest undrer det DSvU, at Ministeren ikke forholder sig til det centrale spørgsmål, nemlig rime-
ligheden i, at danske sportsudøvere pålægges et nyt gebyr på 6.000 kr. fra en statslig styrelse for nogle få ti-
ers teoriprøve ed ” ultiple hoi e”
spørgsmål.
Det er rystende at se mange hundrede timers frivilligt idrætsleder og instruktør indsats spildt, når unge men-
nesker grundet dette gebyr stopper med at dyrke deres sportsaktivitet. En aktivitet som kunne have ført til
en livslang dyrkelse af sport og foreningslivet, og for nogle, en fremtidig uddannelse indenfor luftfart. Dette
alene grundet helt urimelige økonomiske nye omkostninger fra en statslig styrelse, som tillige skal dække sty-
relsens oparbejdede underskud fra tidligere.
Er det en ordentlig måde at behandle danske idrætsudøvere og frivillige på?
Når vi læser svaret fra Ministeren igennem, er der en række forhold der undrer os.
Det er korrekt at nogle af fagene i teoriprøverne kan krediteres andre EU-certifikater, men det er der intet
nyt i. Teoriprøver for de tidligere nationale certifikater kunne også krediteres andre certifikater, og var, i lig-
hed med de nye EU-certifikater, også gældende i de fleste lande i verden.
Det er ikke et ønske fra DSvU at kravene til teoriprøven skal lempes. DSvU ønsker de samme krav som EU og
Trafik- Bygge og Boligstyrelsen (TBST), derfor har det heller ikke nogen relevans at den teoretiske og prakti-
ske prøve kan allægges i forskellige lande. Vi mener blot at betalingen er fuldstændig ude af proportion med
den ydelse der kræves af TBST, og at man derfor må søge andre løsninger.
DSvUs erfaring er, at en komplet prøve med 9 fag kan rettes på omkring 30 minutter, når det gøres manuelt,
uden hjælp af EDB. Vi kan forstå at DSvU i fremtiden bliver langt den største bruger af teoretiske prøver, men
TBST har ikke ønsket at indgå i en dialog om hvordan prøverne kan tilrettelægges på den mest hensigtsmæs-
sige og billigste måde. Vi ser f.eks. intet behov for at kunne aflægge prøver 10 gange om året.
I svaret henvises til ARA.FCL.800, som regulerer procedurerne for afholdelse af teoriprøverne. For det første
er der her ikke tale o e reguleri g, e ”A epta le Mea s of Co plia e” AMC , so eve tuelt ka fra-
_____________________________________________________________________________________________________________________
DANSK SVÆVEFLYVER UNION - SVÆVEFLYVECENTER ARNBORG - FASTERHOLTVEJ 10 - DK-7400 HERNING
TEL: +45 9714 9155 - e-mail: [email protected] - Bank: 2210 5980 100709
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Henvendelse af 20/10-20 vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, fra Dansk Svæveflyver Union
2264150_0002.png
- 2-
viges ge e eta leri g at ”Alter ative Mea s of Co plia e”,
som et medlemsland kan indsende til de eu-
ropæiske y digheder. For det a det er der i svaret ko sekve t i dsat ”TBST skal”. Det fre går ikke
af
ARA.FCL.800 at TBST skal gennemføre noget som helst, blot sikre at prøver gennemføres i henhold til
ARA.FCL.800. Den oversættelse må stå for TBSTs egen regning, og givet farvet af styrelsens ønske om at ud-
føre opgaven internt.
DSvU driver en uddannelses virksomhed godkendt af TBST. Når TBST vurderer,
”at en AltMoC
i praksis vil
kræve, at DSvU får et administrativt set-up, der, ligesom det gælder for TBST, kan tilgodese de ovennævnte
krav omkring præcis administration af de enkelte svæveflyveraspiranters forløb i uddannelsen, herunder også
eventuelle dispensationer, der skal kunne dokumenteres overfor EASA samt sikre, at GDPR-forordningen over-
holdes”
ser vi ingen problemer i dette. Vi har jo netop gennem møder med TBST anmodet om at diskutere
disse krav, hvilket TBST har afvist. DSvU råder allerede over et system som varetager status af alle vores ele-
ver, et system hvor TBST kan få direkte online adgang til auditere vores uddannelses virksomhed.
Der er intet nyt i at f.eks. snydere skal indberettes, det har DSvU også haft pligt til ved de tidligere nationale
prøver. TBST har desuden delegeret andre opgaver til DSvU, hvor vi er underlagt GDPR-lovgivningen, herun-
der hvorvidt aspiranter har en gyldig helbredsgodkendelse til at dyrke svæveflyvning. Så vi er uforstående
overfor de udsagn der er i svaret.
DSvU kan naturligvis nemt tilrettelægge aflæggelsen af prøven således at aspiranten ikke overskrider den an-
givne tid for hvert fag, men styrelsen har åbenbart søgt ud i alle hjørner, for at overbevise ministeren om at
kun de kan afholde prøverne.
TBST burde være bekendt med, at DSvU har tilbudt at levere prøveresultaterne i et format der kan importe-
res direkte i TBST’s data ase.
Det er korrekt at TBST ikke modtog svar m.h.t. gebyrreglementet for 2020. Vi var i november 2019 ikke gjort
bekendt med at vi ikke længere selv kunne afholde teoriprøver. TBST valgte at udsætte det første møde om
emnet til efter udløbet af høringsperioden for gebyrreglementet.
TBST skriver i svaret at de forventer at afvikle 775 prøver. Det er interessant at TBST først efter at gebyrerne
var fastsat har spurgt deres nu nye og største
”ku de” DSvU, hvor a ge prøver de har ehov for at afholde.
775 årlige prøver dækker knapt det behov vi har. Hertil kommer de andre brugere.
Det strider i øvrigt mod al normal praksis, at man forventer, at vi som ny
”kunde”
skal være med til at dække
et underskud opbygget i tidligere år. Hele regnestykket omkring prisen viser vel snarere et billede af en sty-
relse, som ikke har styr på sine omkostninger, og nu forsøger at tørre det af på sportsudøvere der ønsker et
svæveflyvecertifikat, hvoraf hovedparten er skoleelever og studerende.
Det kan undre, at TBST ikke finder det hensigtsmæssigt at uddelegere afholdelsen af prøven, når de erkender
at en dansk borger kan spare mere end 5.000 kr. i gebyr. Det er efter vores mening særdeles kritisabelt at
TBST ikke forsøger at løse dette pro le , e lot svarer ”det er ikke he sigts æssigt”. He sigts æssigt for
hvem? Mon ikke svaret er at det er hensigtsmæssigt for styrelsen at få dækket sit underskud fra tidligere.
At oget i det ye ge yr skulle være ”e fordel for de da ske luftfarts ra he” er
igen et helt absurd ud-
sagn. Det nye gebyr vil reducere antallet af unge pilotaspiranter i den civile luftfart såvel som den militære
flyvning.
Vi savner i svaret fra TBST en skelnen mellem den kommercielle luftfart, og den risiko der ligger i disse aktivi-
teter for betalende passagerer, og den rekreative/sportslige flyvning.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Henvendelse af 20/10-20 vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, fra Dansk Svæveflyver Union
2264150_0003.png
- 3-
Vi finder i svaret ikke et reelt argument for, at DSvU ikke fortsat skulle kunne afholde teoriprøver for sine
egne medlemmer med procedurer, som naturligvis skal godkendes af TBST og auditeres med jævne mellem-
rum, i lighed med de mange andre opgaver DSvU udfører i samarbejde med TBST. Vores forståelse er, at det
udelukkende drejer sig om at hente ekstra indtægter på 600.000kr årligt fra idrætsudøvere og frivillige.
For at opsummere:
Vi savner et svar fra Ministeren med hensyn til det rimelige i, at frivilligt foreningsliv pålægges nye
voldsomme gebyrer fra en offentlig myndighed, og om det virkeligt harmonerer med regeringens po-
litik på området (herunder forståelsespapiret), og om det er en ordentlig måde at behandle idræts-
udøvere på.
Vi finder i TBSTs svar intet belæg for, at teoriprøverne ikke kan uddelegeres til DSvU.
Når TBST skriver, at en AMC er den eneste acceptable måde at opfylde en forordning, er det en di-
rekte usandhed. Vi kan kun betragte det som en dansks myndigheds forsøg på at knægte danske bor-
gere.
At TBST selv finder de nye gebyrer på 6.000 for en teoriprøve af nogle få timers varighed for hensigts-
mæssig, og til gavn for den danske luftfartsbranche, er fuldstændigt absurd. Men det forklarer vel et
eller andet om Styrelsens holdning til den ikke-kommercielle luftfart.
Det eneste vi klart forstår af svaret fra Ministeren, er at TBST har behov for pengene for at få økono-
mien til at hænge sammen.
På baggrund af dette, vil jeg anmode Udvalget om at overveje, om de er tilfredse med det svar Udvalget har
modtaget fra Ministeren.
Med venlig hilsen
Peter Eriksen
Formand, Dansk Svæveflyver Union