Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Fra:
Allan Hansen Global Business Development [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2020 23:11
Emne:
Den mest klimavenlige Kattegatforbindelse - og højst sandsynligt også den mest
omkostningseffektive - analyseres og beregnes der ikke på - HVORFOR?????
Prioritet:
Høj
I går deltog jeg på et Virtuelt informationsmøde om en Kattegatforbindelse.
Under dette informationsmøde fremgik det - at den igangværende analyse skal undersøge alle
relevante linjeføringer - og både en ren vejforbindelse og en kombineret vej og
baneforbindelse med enten 1 eller 2 jernbanespor - og både som tunnel eller bro - på mødet
kom det desværre frem - at det eneste alternativ de ikke må undersøge/beregne på - det er en
ren togforbindelse, hvor bilerne kører op på et tog. Rejsende - som gerne vil have køretøjer
med over Kattegatforbindelsen kan køre op på et tog - præcis som Eurotunnelen mellem
Frankrig og England, al lastbiltransit igennem Schweiz og den faste forbindelse mellem
Tyskland og Sild - som alle er rene jernbaneforbindelser - som medfører alle former for biler
og andre køretøjer på et tog.
En ren jernbaneforbindelse - hvor biler - og alle andre køretøjer - store som små - og med eller
uden campingvogn - kører op på et tog - er den mest klimavenlige og forventeligt mest
omkostningseffektive - men lige præcis dette alternativ må dem - der lige nu analyserer og
beregner - ikke inkludere i deres arbejde.
Klimaaftrykket fra en middelstor elbil med 1,5 passagerer er 19 gange højere end et halvfyldt
el-tog - regnet pr. passager. Dokumentationen og beregningsgrundlaget er tidligere
fremsendt til dig - og det fremsendes hellere end gerne igen.
1) Hvorfor må der ikke beregnes og analyseres på den mest klimavenlige - og højst sandsynligt
også mest omkostningseffektive Kattegatforbindelse???
I 1994 begik Folketinget en klimamæssig og samfundsøkonomisk kapitalbrøler ved at standse
den igangværende elektrificering af jernbanenettet - og efterfølgende blev der lavet endnu en
kapitalbrøler ved at investere i de italienske IC4 tog. Kattegatforbindelsen er
danmarkshistoriens største og vigtigste infrastruktur-investering - derfor appellerer jeg til, at
man i det igangværende analyse og beregningsarbejde - ikke afgrænser sig fra analyse og
beregning på den indiskutabelt mest klimavenlige - og sandsynligvis også mest
omkostningseffektive kattegatløsning.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 6/10-20 vedrørende en Kattegatforbindelse, fra Allan Hansen
Under informationsmødet fremgik - at stort set alle linjeføringer - og alle alternative bro og
tunnel alternativer - enten som ren vejforbindelse eller kombineret vej og baneforbindelse
med enten 1 eller 2 spor skal der analyseres og beregnes på. Hvem er det - som har udelukket
- analyse og beregning på det mest klimavenlige og sandsynligvis mest omkostningseffektive
alternativ??? og hvorfor???
Vedhæftet billeder fra togforbindelser - som transporterer alle former for køretøjer...
Med Venlig Hilsen / Yours Sincerely / Mit freundlichen Grüßen
Allan Hansen