Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark)
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015,
som ændret bl.a. ved lov nr. 1565 af 18. december 2018 og senest ved lov
nr. 207 af 5. marts 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 17:
»Stk. 17.
Den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, kan efter aftale
med transportministeren foretage indkøb af nattogtrafik som offentlig ser-
vicetrafik på jernbanestrækningen mellem den dansk-svenske grænse og
den dansk-tyske grænse.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tiltrædelse af aftale med Trafikverket
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Aftale vedrørende samarbejde om nattog
2.1.3. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bemyndige transportministeren til at lade
den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, foretage indkøb af nattog-
trafik som offentlig servicetrafik mellem grænsen til Sverige og grænsen til
Tyskland i forbindelse med Trafikverkets indkøb af nattogtrafik fra og til
Sverige. Dette indebærer, at Trafikverket vil være ansvarligt for udbud og
indkøb af trafikken og kontraktopfølgning over for den eller de udpegede
operatører. Dette ændrer ikke ved, at transportministeren fortsat er ansvarlig
for indkøb af togtrafik på det danske statslige jernbanebanet.
Den svenske regering gav den 23. juli 2020 Trafikverket i opdrag at indkøbe
nattogtrafik gennem Sverige og Danmark, som bidrager til, at der oprettes
internationale nattogforbindelser med daglige afgange fra Sverige til andre
europæiske lande. Trafikken skal udføres som offentlig servicetrafik på ru-
terne Malmø
Padborg og Stockholm
Padborg med forlængelse som fri
trafik på kommercielle vilkår til først og fremmest Bruxelles henholdsvis
Hamborg. Trafikstart er på forhånd fastsat til den 1. august 2022.
Indkøb af grænseoverskridende offentlig servicetrafik forudsætter, at der
indgås en aftale mellem de kompetente myndigheder i de medlemsstater på
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
hvis territorium trafikken udføres, jf. artikel 1, stk. 2, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig
personbefordring med jernbane og ad vej og om ophævelse af Rådets for-
ordning (EØF) nr. 1191/69 og (EØF) nr.
(”PSO-forordningen”). De kompe-
tente danske og svenske myndigheder er henholdsvis Transportministeriet
og Trafikverket.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit samtykke efter
grundlovens § 19 til, at transportministeren på Danmarks vegne tiltræder
aftalen mellem Transportministeriet og Trafikverket:
”Aftale vedrørende
samarbejde om nattog”. Aftalen er optaget som bilag til lovforslaget. Afta-
len blev indgået den 29. januar 2021, men indeholder et forbehold for Fol-
ketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for aftalens gen-
nemførelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tiltrædelse af aftale med Trafikverket
2.1.1. Gældende ret
Transportministeriet er den kompetente myndighed med hensyn til indkøb
af togtrafik på det danske statslige jernbanenet. Andre staters kompetente
myndigheders indkøb af offentlig servicetrafik på det danske statslige jern-
banenet skal derfor godkendes af Transportministeriet, jf. pkt. 1 ovenfor.
Gældende ret giver dog ikke en generel hjemmel for Transportministeriet til
at godkende sådanne indkøb, i dette tilfælde Trafikverkets indkøb af den
planlagte nattogtrafik som offentlig servicetrafik i Danmark. Denne hjem-
mel skal derimod gives i det konkrete tilfælde, idet godkendelse formodes
at forudsætte Folketingets samtykke efter grundlovens § 19.
Folketinget har én gang tidligere givet samtykke efter grundlovens § 19 til
en lignende aftale, jf. lov nr. 1565 af 18. december 2018 om ændring af lov
om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for
øresundstogtrafikken til Skånetrafiken). Det bemærkes dog, at der i det til-
fælde var tale om omorganisering af ansvaret for eksisterende togtrafik,
frem for godkendelse af etableringen af ny togtrafik.
2.1.2. Aftale vedrørende samarbejde om nattog
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Aftalen mellem Transportministeriet og Trafikverket blev indgået den 29.
januar 2021, men indeholder et forbehold for Folketingets vedtagelse af den
lovgivning, som er nødvendig for aftalens gennemførelse. Aftalens gyldig-
hed udløber samtidig med den eller de kontrakter, som aftalen giver Tra-
fikverket mulighed for at indgå.
Det følger af aftalen, at Trafikverket bliver den kompetente myndighed til
at indgå kontrakter om den forudsatte nattogtrafik.
Det følger i forlængelse af aftalen, at det er Trafikverkets ansvar at sikre, at
trafikkøbet sker i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder
PSO-forordningen. Trafikverkets indkøb forudsættes gennemført ved ind-
gåelse af kontrakt uden forudgående udbud i henhold til kapitel 4 a, § 7, i
den svenske lov (2010:1065) om offentlig personbefordring (artikel 5, stk.
6, i PSO-forordningen). Kontrakttildeling forventes ultimo august 2021.
Kontrakten eller kontrakterne vil omfatte trafikbetjeningen i fire år fra den
1. august 2022, med mulighed for forlængelse i yderligere to år (1+1).
Det følger samtidig af aftalen, at Transportministeriet gennemgår og god-
kender de relevante dele af udbudsmaterialet for at sikre, at det er i overens-
stemmelse med de offentlige serviceforpligtelser for Danmarks vedkom-
mende, der er anført i aftalens bilag A og B om betjeningen af de to ruter.
2.1.3. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der har ikke kørt nattog i fast trafik i Danmark siden 2014, hvor DSB’s
nattogtrafik ophørte. Denne trafik blev udført i samarbejde med den tyske
statsejede operatør, Deutsche Bahn.
Med Trafikverkets forudsatte indkøb af nattog som offentlig servicetrafik i
Danmark vil det igen blive muligt for danske togrejsende at vælge nattog.
Transportministeriet har på den baggrund fundet det ønskværdigt at mulig-
gøre Trafikverkets indkøb ved at indgå ”Aftale vedrørende samarbejde om
nattog” med Trafikverket som kompetent svensk myndighed, jf. artikel 1,
stk. 2, i PSO-forordningen.
Den foreslåede ændring af § 5 i lov om trafikselskaber har derfor til formål
at bemyndige transportministeren til at lade Trafikverket indkøbe nattogtra-
fik som offentlig servicetrafik mellem grænsen til Sverige og grænsen til
Tyskland i forbindelse med Trafikverkets indkøb af nattogtrafik fra og til
Sverige.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget således give sit samtykke
efter grundlovens § 19 til, at transportministeren (ved Transportministeriet)
på Danmarks vegne tiltræder aftalen mellem Transportministeriet og Tra-
fikverket:
”Aftale vedrørende samarbejde om nattog”., jf. pkt. 2.1.2. oven-
for. Aftalen er optaget som bilag til lovforslaget.
Transportministeriet har ved udformning af aftalen lagt vægt på at sikre sig
den fornødne indsigt i og mulighed for at påvirke betjeningskravene i den
eller de udbudte kontrakter for derved at sikre, at trafikken også fremstår
attraktiv for danske rejsende. Transportministeriet anser, at aftalen netop gi-
ver denne indsigt og disse muligheder.
Det bemærkes, at Transportministeriet ikke vurderer, at aftalen indgået mel-
lem ministeriet og Trafikverket vil indebære en suverænitetsafgivelse i
grundlovens § 20’s forstand. Transportministeriet
har ved vurderingen sær-
lig lagt vægt på den begrænsede intensitet af Trafikverkets myndighedsbe-
føjelser på dansk territorium, at aftalen vil vedrøre et afgrænset område i
Danmark, og at Transportministeriet vil få indflydelse på kravene til trafik-
ken. I lighed med
vurderingen af ”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
Kø-
benhavn H/Østerport-Malmö
C” omhandlet af lov nr. 1565 af 18. december
2018, jf. pkt. 2.1.1 ovenfor, vurderer Transportministeriet dog, at der vil
være tale om indgåelse af en forpligtelse
”af større betydning”,
jf. grundlo-
vens § 19, i hvilken forbindelse Folketingets samtykke er påkrævet.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være rele-
vante for nærværende lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
2347572_0006.png
UDKAST
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil have positive klima- og miljømæssige konsekvenser i det
omfang, den forudsatte nattogtrafik medfører en overflytning af passagerer
fra mere forurenende transportformer, herunder i særdeleshed flyrejser. Der
kan i givet fald være positive konsekvenser forbundet med både togrejsen
og den enkelte passagers transport til afrejsestation og fra ankomststation
sammenlignet med eksempelvis transport til og fra lufthavn.
7. Forholdet til EU-retten
Trafikverkets udbud og indkøb af trafikken vil skulle foregå i overensstem-
melse med gældende lovgivning, herunder PSO-forordningen. Bortset her-
fra indeholder lovforslaget ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den dato marts 2021 til den dato
marts 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva Danmark A/S, Banedanmark,
BAT, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Branchefor-
eningen Dansk Kollektiv Trafik, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbane-
forbund, Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Han-
dicapråd, DI Transport, DSB, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Fælles Forbund
3F, FOA, Forbrugerrådet (Passagerpulsen), Hans Chri-
stian Andersen Airport, Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jern-
bane, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, Høje-Taastrup Kommune, Jernba-
nenævnet, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforening (KL), Kø-
benhavns Kommune, Københavns Lufthavne A/S, Lokaltog A/S, Metro-
selskabet I/S, Movia, Odense Kommune, Offentligt Ansattes Organisatio-
ner (OAO), Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjyl-
land, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rådet for Bæredygtig Trafik,
Rådet for Sikker Trafik, Sund & Bælt Holding A/S, Sønderborg Lufthavn,
Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, Øresundsbro Konsortiet, Aabenraa Kommune
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
2347572_0007.png
UDKAST
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil have positive klima-
og miljømæssige konsekvenser i det
omfang, den forudsatte nattogtrafik
medfører en overflytning af passage-
rer fra mere forurenende transportfor-
mer, herunder i særdeleshed flyrejser.
Der kan i givet fald være positive
konsekvenser forbundet med både
togrejsen og den enkelte passagers
transport til afrejsestation og fra an-
komststation sammenlignet med ek-
sempelvis transport til og fra luft-
havn.
Ingen
Forholdet til EU- Trafikverkets udbud og indkøb af trafikken vil skulle foregå i overensstem-
retten
melse med gældende lovgivning, herunder PSO-forordningen. Bortset her-
fra indeholder lovforslaget ingen EU-retlige aspekter.
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
2347572_0008.png
UDKAST
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der eksisterer i dag ikke nattogtrafik i eller gennem Danmark, hvorimod det
i både Sverige og Tyskland er muligt for togrejsende at vælge nattog. Sam-
tidig er der en voksende efterspørgsel på nattog både i Danmark og i udlan-
det, herunder i Sverige.
Den svenske regering gav på den baggrund den 23. juli 2020 den svenske
statslige trafikkøber, Trafikverket, i opdrag at gennemføre et indkøb af nat-
togtrafik gennem Sverige og Danmark, som bidrager til, at der oprettes in-
ternationale nattogforbindelser med daglige afgange fra Sverige til andre
europæiske lande. Opdraget begrundes med den svenske regerings politik
om at omstille transportsystemet, bygge et stærkt samfund og gøre Sverige
til verdens første fossilfri velfærdsland.
Konkret skal Trafikverket indkøbe nattogtrafik som offentlig servicetrafik
på ruterne Malmø
Padborg og Stockholm
Padborg fra den 1. august 2022
og fire år frem, med option på forlængelse i op til to år (1+1). Det er en
forudsætning for indkøbets gennemførelse, at ruterne kan forlænges til først
og fremmest Bruxelles henholdsvis Hamborg. Da tysk lov imidlertid ikke
tillader indkøb af offentlig servicetrafik på så lange strækninger, er det til-
lige en forudsætning, at trafikken syd for den dansk-tyske grænse udføres
som såkaldt fri trafik på kommercielle vilkår.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Indkøb af grænseoverskridende offentlig servicetrafik forudsætter, at der
indgås en aftale mellem de kompetente myndigheder i de medlemsstater på
hvis territorium trafikken udføres, jf. artikel 1, stk. 2, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007 af 23.
oktober 2007 (”PSO-forord-
ningen”). De kompetente danske og svenske myndigheder er henholdsvis
Transportministeriet og Trafikverket.
Regeringen ønsker at støtte Trafikverkets indkøb af nattogtrafik som led i
regeringens egen politik om en grøn omstilling af transportsektoren.
Med henblik herpå er formålet med lovforslaget at bemyndige transportmi-
nisteren til at lade Trafikverket foretage indkøb af nattogtrafik som offentlig
servicetrafik mellem grænsen til Sverige og grænsen til Tyskland i forbin-
delse med Trafikverkets indkøb af nattogtrafik fra og til Sverige på de to
ruter Malmø
Padborg (– Bruxelles) og Stockholm
Padborg (– Hamborg).
Det foreslås derfor at indsætte som
§ 5, stk. 17,
i lov om trafikselskaber, at
den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, efter aftale med transport-
ministeren kan foretage indløb af nattogtrafik som offentlig servicetrafik på
jernbanestrækningen mellem den dansk-svenske grænse og den dansk-tyske
grænse.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit samtykke efter
grundlovens § 19 til, at transportministeren på Danmarks vegne tiltræder
aftalen mellem Transportministeriet og Trafikverket:
”Aftale vedrørende
samarbejde om nattog”.
Aftalen er optaget som bilag til lovforslaget og fastsætter betingelserne for
Transportministeriets og Trafikverkets samarbejde, herunder parternes be-
føjelser og forpligtelser relateret til Trafikverkets trafikindkøb samt de lov-
givningsmæssige rammer herfor. Aftalens bilag A og B specificerer de over-
ordnede krav til trafikken på de to ruter, herunder bl.a. tidsintervaller for
afgangs- og ankomsttider, antal pladser per år, komfortklasser om bord og
billetkøbsmuligheder.
Aftalen blev indgået den 29. januar 2021, men indeholder et forbehold for
Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for aftalens
gennemførelse. Aftalens gyldighed udløber af praktiske årsager samtidig
med den eller de kontrakter, som aftalen giver Trafikverket mulighed for at
indgå.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Det følger af aftalen, at Trafikverket bliver den kompetente myndighed til
at indgå kontrakter om den forudsatte nattogtrafik.
Det følger i forlængelse af aftalen, at det er Trafikverkets ansvar at sikre, at
trafikkøbet sker i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder
PSO-forordningen. Trafikverkets indkøb forudsættes gennemført ved ind-
gåelse af kontrakt uden forudgående udbud i henhold til kapitel 4 a, § 7, i
den svenske lov (2010:1065) om offentlig personbefordring (artikel 5, stk.
6, i PSO-forordningen). Kontrakttildeling forventes ultimo august 2021.
Det følger samtidig af aftalen, at Transportministeriet gennemgår og god-
kender de relevante dele af udbudsmaterialet for at sikre, at det er i overens-
stemmelse med de offentlige serviceforpligtelser for Danmarks vedkom-
mende, der er anført i aftalens bilag A og B om betjeningen af de to ruter.
Aftalen sikrer således Transportministeriet den fornødne indsigt i og mulig-
hed for at påvirke betjeningskravene, så det sikres, at trafikken også fremstår
attraktiv for danske rejsende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås i lovforslagets
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Det følger af § 38 i lov om trafikselskaber, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, hvorfor den foreslåede ændring ikke vil gælde for Færøerne
og Grønland.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
2347572_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 323 af 20. marts
2015, som ændret bl.a. ved lov nr.
1565 af 18. december 2018 og se-
nest ved lov nr. 207 af 5. marts
2019, foretages følgende ændring:
§ 5. ---
Stk. 2-16.
---
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 17:
»Stk. 17.
Den svenske statslige tra-
fikkøber, Trafikverket, kan efter
aftale med transportministeren fo-
retage indkøb af nattogtrafik som
offentlig servicetrafik på jernba-
nestrækningen mellem den dansk-
svenske grænse og den dansk-ty-
ske grænse.«
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Trafikverkets indkøb af nattogtrafik i Danmark), fra transportministeren
UDKAST
Bilag 2
”Aftale
vedrørende samarbejde om
nattog”
12