Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2346650_0001.png
Udvidelse af
Hillerødmotorvejen ml.
Motorring 3 og Ring 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346650_0002.png
2
Formål med udvidelsen
Motorvejskryds Gladsaxe har i årevis lidt
under manglende kapacitet med store
forsinkelser og kødannelser til følge,
både på Hillerødmotorvejen og på
Motorring 3.
Flere trængselspletanalyser er
gennemført i henholdsvis nordgående og
sydgående retning, men er nu slået
sammen til ét stort anlægsprojekt for at
spare penge og for at genere
trafikanterne mindst muligt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346650_0003.png
3
Projektforslaget
Hillerødmotorvejen udvides med
et spor i hver retning:
I nordgående retning fra tilkørslen fra
Motorring 3 til frakørslen til Ring 4
(ca. 2,5 km).
I sydgående retning fra frakørslen til
Ring 4 til frakørslen til Motorring 3
(ca. 3 km).
Desuden foretages justeringer af
parallelspor, ramper og på et kort stykke
af kommunevejen Klausdalsbrovej.
Det overordnede princip er som andre
steder på statsvejnettet at separere den
gennemkørende trafik fra den til- og
frakørende trafik mest muligt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346650_0004.png
4
Miljøforhold
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346650_0005.png
5
Trafikale gevinster
Samlede tidsgevinster i timer (forsinkelse ved ikke at gennemføre projektet) ved udbygningsforslagene er beregnet i
en simuleringsmodel, der indeholder både den nordgående og sydgående retning, samt en kort strækning af
Motorring 3 nord og syd for Hillerødmotorvejen. Den forsinkelse som er skabt på Hillerødmotorvejen og rækker ud på
Motorring 3, er således medregnet.
Der er simuleret i 3 morgen- og 3 eftermiddagstimer (myldretidstimerne) med udgangspunkt i trafikken i 2020
og i trafikken fremskrevet til 2035.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346650_0006.png
6
Økonomiske forhold
Anlægsøkonomi
i alt kr. 413 mio. (Indeks FL2020).
Samfundsøkonomi
- Intern rente: 22 %
- Nettonutidsværdi: 4.873