Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2346649_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
Opdatering af VVM-undersøgelsen
for Egholmlinjen
Teknisk møde med TRU 25. februar 2021
Trafik- og Plandirektør Helga Theil Thomsen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0002.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Baggrund
VVM-undersøgelse for Egholmlinjen,
Lindholmlinjen og Østforbindelsen i 2011
Linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse
fastlægges i Egholmlinjen i 2014
Byggelinjesikring af Egholmlinjen og
forlodsovertagelse af ejendomme i 2014
Beslutning om opdatering af VVM for
Egholmlinjen i finansloven for 2019
Formål
Opdateringen vedrører alene Egholmlinjen
Eftersyn af skitseprojektet med særlig fokus på
tunnelen under Limfjorden
Genberegning af anlægsoverslag, samt
trafikale og samfundsøkonomiske effekter
Eftersyn af miljøvurdering og forslag til
afværgetiltag
2.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0003.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Fakta om Egholmlinjen
Egholmlinjen er en ca. 20 km lang 4-
sporet motorvej med forbindelse til
E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39
Hirtshalsmotorvejen i nord
Motorvejen føres vest om Aalborg og
hen over øen Egholm
Motorvejen føres under Limfjordens
sydlige løb i en tunnel og over
Nørredyb på en lavbro
Motorvejen tilsluttes det øvrige vejnet
via 5 tilslutningsanlæg
Langs E45 og Egholmlinjen opsættes
ca. 5,3 km støjafskærmning
3.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0004.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Ændringer i forhold til projektet fra 2011
Introduktion af variant ved motorvejskryds E45,
hvor Egholmlinjens nordgående spor føres over E45
Mere vestligt forløb (ca. 200 m) i Sofiendal og
Hasseris enge
Højere dæmning og nyt bygværk ved krydsning af
ny jernbane til Aalborg Lufthavn
Langt større del af vejanlægget ligger på
dæmninger grundet høj grundvandsstand og fladt
terræn. Dertil kommer omfattende behov for
‘forbelastning’ af blød bund
Uanset tidligere løsning, så får alle
tilslutningsanlæg signalregulering i rampekrydsene.
Støjafskærmning langs E45 ved Dall og Dall Villaby
De 2�½ m nødspor i Egholmtunnelen er reduceret til
1 m brede nødfortove
4.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0005.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Ændret udformning af motorvejskrydset ved E45
Ved det oprindelige forslag til udformning af
motorvejskrydset føres Egholmlinjens
nordgående spor under E45 tæt ved Dall
Ved varianten føres Egholmlinjens
nordgående spor over E45 længere mod syd
i større afstand fra Dall og Dall Villaby
Vejdirektoratet vurderer, at varianten både
vil give et billigere og bedre vejprojekt end
det oprindelige forslag med en
tunnellignende konstruktion under E45
I den opdaterede VVM-undersøgelse er
varianten miljøvurderet, analyseret og
beskrevet på samme niveau, som det
oprindelige forslag
5.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0006.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Miljøkonsekvensvurdering
Naturkortlægning
Alle naturlokaliteter på land og til vands er
genbesøgt. Heldigvis ingen overraskelser i
forhold til tidligere
Særlige udfordringer i miljøkonsekvensvurdering
Kort afstand til Natura 2000-område vest for
Egholm
Støjpåvirkning af boligområder
Høj grundvandsstand og meget blød bund
Store drikkevandsinteresser i korridoren langs
Egholmlinjen
Håndtering af bundsediment fra rende til
sænketunnel
6.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0007.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Trafikale forhold
De to eksisterende vejforbindelser over Limfjorden ved Aalborg er allerede i dag
meget sårbare over for trafikale hændelser i myldretiden
I 2030 forventes Limfjordstunnelen og -broen at blive benyttet af ca. 96.000
34.000 køretøjer. Ved etablering af Egholmlinjen vil denne trafik kunne
reduceres med ca. 23.000 og 3.000 køretøjer (hverdagsdøgntrafik i 2030)
Den fjordkrydsende på Egholmlinjen forventes at blive ca. 32.500 køretøjer
Egholmlinjen vil give et langt mere robust vejsystem og kunne afvikle fremtidig
vækst i trafikken over Limfjorden. Blandt andet ved brug af trafikledelse
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
7.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346649_0008.png
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Økonomi
I skemaerne vises samlet anlægsbudget og samfundsøkonomiske
parametre for Egholmlinjen kombineret med henholdsvis det oprindelige
forslag og varianten ved motorvejskryds E45
Anlægsøkonomi
Samlet anlægsbudget i 2021-priser
Oprindeligt forslag
7.261,2
Variant
7.013,5
Tilvalgsmulighed
Lavbro til lokaltrafik mellem Egholm og Nørresundby
pris ca. 126 mio. kr
.
Samfundsøkonomi
Nettonutidsværdi (Mio. kr.)
Intern rente (%)
Nettogevinst pr. offentlig krone
Oprindeligt forslag
242
3,3%
0,04
Variant
465
3,5%
0,08
8.