Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2346648_0001.png
25 | 02 | 2021
Øresundsperroner på
Ny Ellebjerg Station
Teknisk gennemgang for Transportudvalget
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0002.png
Henrik Plougmann Olsen, Adm. Dir.
Louise Høst, Direktør
Nina Kampmann, Chef for planlægning og udvikling
Ny Ellebjerg Station
Danmarks nye trafikknudepunkt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0003.png
Nyt stort trafikknudepunkt
Mulige direkte forbindelser fra Ny Ellebjerg
Regional- og fjerntog
S-tog
Metro
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0004.png
Nyt stationskoncept for Ny Ellebjerg
Skaber et centrum på stationen,
hvorfra der er nem og
overskuelig adgang til alle
perroner samt opland.
Udviklet 2017/2018 i samarbejde
mellem Metroselskabet, DSB,
Banedanmark og Københavns
Kommune.
Åbning 2024.
Indeholder ikke forbindelse til
Øresundsperroner (der ikke var
besluttet).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0005.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0006.png
Byggeri over station
og baneterræn
Som en del af finansieringen af
metrostationen udvikler
Metroselskabet byggeri over
stationen og baneterrænet.
Visualiseringen er blot et illustrativt
eksempel på en mulig udformning af
overbygning set fra stationen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0007.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Projektets formål
Perspektiver
Styrkelse af Ny Ellebjerg som knudepunkt
Afgørende brik i ny sydlig jernbanekorridor
Fordel som skiftestation for mange passagerer
Aflastning af København H, hvor det vil være
markant dyrere at udbygge kapaciteten
Muligt knudepunkt for nattog
Projektets indhold
To perroner på Øresundsbanen
Gangforbindelse på tværs
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0008.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Historik ved Ny Ellebjerg
1909:
1972:
1998:
2007:
Godsbanen syd om Valby åbnes
S-tog til Vallensbæk (senere Køge)
Godsbane til Øresundsforbindelsen
Ny Ellebjerg åbner som S-togs station inkl.
Ringbanen
2013:
2019:
Fjerntogsperron åbner
København-Ringsted banen åbnes
2024:
Sydhavnsmetroen og nye perroner åbnes
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0009.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Ny Ellebjerg i dag
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0010.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Perroner og trafikafvikling
To perroner á 320 meters længde
Indsnævring på nordligste perron og mod
Roskilde kan udnyttes ca. 270 m perron
Nærliggende niveaufri udfletning velegnet til
separering af trafikstrømme
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0011.png
Undersøgte løsninger
Simpel broløsning
Fremtidssikret bro
Fremtidssikret tunnel
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0012.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Simpel broløsning
Simpel broløsning, set fra Køge Bugt banen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0013.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Simpel broløsning
Gangbro i stål på ca. 3 meters bredde
Trapper og elevator på hver side
Relativt smalle trapper
Periodevis dårligt passagerflow
Ikke intuitive gangveje
Pris: 239 mio. kr. inkl. perroner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0014.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Fremtidssikret broløsning
Fremtidssikret broløsning, set fra opgang fra concourse-niveau
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0015.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Fremtidssikret broløsning
Bred, overdækket gangbro på ca. 12 m bredde
Rulletrapper, trapper og to elevatorer på hver side
Tørskoet passage fra concourse til perroner og
forplads
Godt passagerflow og relativt intuitive gangveje
Pris: 300 mio. kr. inkl. perroner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0016.png
Fremtidssikret tunnelløsning
Gangtunnel set fra concourse. Til højre i billedet er trappe og elevator
til den nordlige perron ved øresundssporene
Gangtunnelen set fra rulletrappen, der forbinder den sydlige øresundsperron med gangtunnellen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0017.png
Fremtidssikret tunnelløsning
Stor, lys tunnel ca. 8 meter bred
Rulletrapper, trapper og elevatorer på begge sider
Design fra concourse-niveau videreføres i tunnel
Godt passagerflow og mest intuitive gangveje
Begrænser ikke mulighed for at bygge ovenpå
perronerne
Pris: 413 mio. kr. inkl. perroner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0018.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0019.png
Fremtidssikret
tunnelløsning
- tilvalg
Tunnel bygges ved siden af
banen og skubbes ind
Giver markant færre
trafikale gener i anlægsfasen
Lidt dyrere løsning
Kræver en ekstra
undersøgelse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0020.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Anlægsperioden
Trafikken vil blive påvirket i væsentligt omfang
Tog langt fra Ny Ellebjerg påvirkes
Særligt Øresundsbanen og trafik København H-
Roskilde-Kalundborg/Nykøbing F/Slagelse
Simpel bro
Weekendspærringer - spor 21 og 22
Weekendspærringer - spor 23
Weekendspærringer - spor 21, 22 og 23
Totalspærring spor 21 og 22
Sporspærring spor 21 (perron = 7 uger)
Sporspærring spor 22 (perron = 7 uger)
6
0
2
0
Max. 7 uger
Max. 7 uger
Fremtidssikret
bro
6
0
2
0
Max. 7 uger
Max. 7 uger
Fremtidssikret
tunnel
15
2
Tunnel
Tilvalg
9
0
0
0
Max. 20 uger
Max. 20 uger
0
1,5 + 3 uger
Max. 7 uger
Max. 7 uger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0021.png
BANEDANMARK
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Det videre forløb
Frister for politiske beslutninger
Åbning sensommer 2025 kræver:
Politisk beslutning maj 2021 for tunnel
Politisk beslutning august 2021 for broløsninger
En senere politisk beslutning kolliderer med
Signalprogrammet, hvorfor åbning først kan ske
efter 2030
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346648_0022.png
Spørgsmål?
Simpel broløsning
Grundløsning med smal gangbro samt trapper og elevatorer
Løsningen giver ikke intuitive gangveje på stationen
Pris: 239 mio. kr.
Fremtidssikret bro
Bred, overdækket gangbro med rulletrapper, flere elevatorer samt trapper
Løsningen matcher bedre ambitionsniveau fra concourse-niveauet
Relativt intuitive gangveje på stationen
Pris: 300 mio. kr.
Fremtidssikret tunnel
Bred, lys tunnel med rulletrapper, flere elevatorer samt trapper
Direkte forlængelse af design fra concourse-niveauet
Mest intuitive gangveje på stationen
Mulighed for tilvalg for at mindske trafikale gener i anlægsperioden
Pris: 413 mio. kr.
Pris: 436 mio. kr.