Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2346647_0001.png
Strategisk analyse af
fast forbindelse
mellem Helsingør og
Helsingborg
Præsentation for TRU, marts 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0002.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0003.png
Vejforbindelse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0004.png
Baneforbindelse for persontrafik
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0005.png
Baneforbindelsen v. Helsingør
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0006.png
Danske anlægsoverslag
Mia. DKK
2020 prisniveau inkl. 50%
korrektionstillæg
Hovedscenarie
Vejforbindelse
Baneforbindelse frem til Helsingborg C
Baneforbindelse fra Helsingborg C til Västkustbanan og
Skånebanan
23,1
15,9
(3,0)
42,0
Hovedscenarie
Vej og baneforbindelse i alt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0007.png
Muligheder for optimering
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0008.png
Trafik på en HH forbindelse i 2040
25000
20000
ca. 19.000
ca. 15.000
15000
10000
5000
Ny trafik
Fra broen
Fra færgerne
0
Vejtrafik (køretøjer)
Ture med offentlig transport
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0009.png
Ændring i vejtrafikken
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0010.png
Betydning for tilgængelighed
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0011.png
Restfinansieringsbehov
Hovedscenarie vej
Hovedscenarie vej og fuldt integreret bane
2,4 mia. kr.
-14,3 mia. Kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0012.png
Samfundsøkonomi for Danmark
Hovedscenarie
Vej og fuldt
Vej
Nettonutidsværdi (DKK)
Intern rente
5,6 mia.
5,0%
integreret bane
-1,2 mia.
2,9%
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Præsentationer fra transportministerens tekniske møder 25/2-21 og 4/3-21 om Udvidelse af Hillerødmotorvejen og HH-forbindelsen samt 3. Limfjordsforbindelse og Ny Ellebjerg Station
2346647_0013.png
Klimaeffekter
CO2 udledning
Anlæg af vejforbindelse
Anlæg af vej og baneforbindelse
Øget banetrafik
Øget vejtrafik I Danmark 2040
800-900 kton
1 400 – 2 000 kton
Marginal påvirkning
40 kton/år