Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2342937_0001.png
ITD’S VÆGT-
OG DIMENSIONSKATALOG
MOD EN MERE KLIMAVENLIG,
EFFEKTIV OG SIKKER TRANSPORTBRANCHE
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0002.png
EN BEDRE UDNYTTELSE
AF LASTEVNEN PÅ EN
LASTBIL HAR EN RÆKKE
POSITIVE EFFEKTER I
FORM AF REDUCERET
CO2-UDLEDNING, MINDRE
TRÆNGSEL OG ØGET
EFFEKTIVITET
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0003.png
MERE FLEKSIBILITET I HVERDAGEN TIL
AT LØSE TRANSPORTARBEJDET PÅ DEN
BEDST MULIGE MÅDE.
En bedre udnyttelse af lastevnen på
en lastbil har en række positive ef-
fekter i form af reduceret CO2-udled-
ning, mindre trængsel og øget effekti-
vitet. De gældende regler for vægt og
dimensioner begrænser imidlertid, at
lastbilernes reelle lasteevne udnyttes
optimalt.
ITD har derfor identificeret en række
anbefalinger til, hvordan branchen
kan støttes til at forløse sit effekti-
vitetspotentiale, uden at det går ud
over trafiksikkerheden. Vi er overbe-
viste om, at anbefalingerne vil styrke
Danmarks position som et interna-
tionalt kraftcenter for transport- og
logistik ved at bidrage direkte til re-
geringens målsætning om at løse kli-
maudfordringerne på en måde, der
understøtter dansk konkurrenceevne,
eksport, job, velfærd og velstand.
ITD deler regeringens ambitiøse
målsætning om at reducere udled-
ningen af CO2 i Danmark med 70
procent i 2030. Men hvis målsæt-
ningen skal indfries for transport-
og logistikbranchens vedkommen-
de, kræver det ikke kun omtanke
og et klart sigte for omstillingen
mod grønnere køretøjer, men også
at virksomhederne har mulighed
for at udnytte deres nuværende
produktionsapparat optimalt til
gavn for klimaet.
Den teknologiske udvikling af
grønne køretøjsteknologier er godt
undervejs. Det skal vi glæde os
over og understøtte samtidig med,
at vi ser på de løsninger, der her og
nu gør en forskel for klimaet.
For at nå transport- og logistik-
branchens bidrag til målsætningen
for 2030 skal der kigges nærmere
på de barrierer, der er for en effek-
tivisering af branchen. Ligesom der
er behov for både nye forsøgsord-
ninger og tiltag, der kan forbedre
effektiviteten.
Fleksibilitet og effektivisering
leverer klimaresultater
ITD har en målsætning om, at
Danmark i år 2030 skal være et
internationalt kraftcenter inden
for vejgodstransport og logistik.
En forudsætning for at lykkes er
et omstillingsparat og effektivt
erhverv.
Transport- og logistikbranchen
har en lang tradition for at arbejde
fokuseret med effektiviseringer,
der leverer reelle reduktioner af
CO2 ude på vejene med øjeblikke-
lig virkning.
I Danmark har erhvervet således
formået at holde drivhusgasudled-
ningen på et stabilt niveau siden
1990, på trods af at transportarbej-
det på de danske veje har været
markant stigende i samme periode.
Det betyder, at branchen i dag er
i stand til at transportere en langt
større mængde gods med færre
lastbiler end tidligere. En væsentlig
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0004.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0005.png
årsag hertil er de effektiviseringer, der er gennemført i transport- og
logistikvirksomhederne.
I erhvervet konkurreres der dagligt benhårdt om, hvilke virksomhe-
der der kan byde ind med de mest effektive transport- og logistikløs-
ninger. Derfor afprøver og implementerer transport- og logistikvirk-
somhederne konstant nye tiltag for at fremme deres effektivitet og
udnytte deres produktionsapparat optimalt, hvilket bidrager positivt
til reduktion af CO2-udledningen.
Transport- og logistikvirksomhederne vil fortsat arbejde målrettet med
at reducere ineffektive transporter, men indsatsen kan ikke stå alene.
Der er også behov for at kigge på rammevilkårene og optimere lov-
givningen flere steder, så virksomhedernes store indsats suppleres
af politiske initiativer, der giver mere fleksibilitet i hverdagen til at
løse transportarbejdet på den bedst mulige måde.
Grøn lovgivning og god økonomi
Det gælder ikke mindst lovgivningsmæssige barrierer, der i dag
hindrer en yderligere effektivisering og fleksibilitet i branchen. ITD
mener, at der er et generelt behov for at få belyst, hvordan lovgiv-
ningen bedst kan hjælpe virksomhederne med at levere grønne
transport- og logistikløsninger i verdensklasse, uden at det nødven-
digvis behøver at koste statskassen.
Erfaringerne fra særligt vores nabolande viser, at der fortsat er
store CO2-reduktioner at hente ved at tilpasse lovgivningen, så
virksomhederne får mulighed for at levere endnu mere klimavenlige
transporter, end tilfældet er i dag. Samtidig handler det for ITD også
om at gøre forholdene for et stærkt reguleret erhverv mere fleksible,
så der luges ud i unødvendige regler, der hæmmer effektiviteten til
skade for klimaet. I stedet bør Danmark tage ved lære af de meget
positive resultater fra udlandet.
I den sammenhæng er vægt- og dimensionsbestemmelser både på
nationalt og europæisk plan helt centrale i forhold til transport- og
logistikvirksomhedernes mulighed for at udnytte deres produktions-
apparat optimalt. Her er der behov for, at effektivisering indtænkes
på tværs af de europæiske grænseskel, og at Danmark går forrest
med den dagsorden.
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0006.png
TRANSPORT MED
DOBBELTTRAILER-KONCEPT
ITD anbefaler, at Danmark igangsætter forsøg med dobbelt-
trailer-vogntog, hvor der indgår to standardsættevogne i vogntoget
med en totallængde på 32 meter og en CO2-besparelse på 27 pro-
cent. Klimapartnerskabet for Landtransport har vurderet, at alene
indførelsen af dobbelttrailer-konceptet, som det kendes fra Sverige,
vil kunne give en samlet årlig CO2-fortrængning på 110.000 ton CO2.
Hertil kommer en samlet besparelse for branchen i udgifter til diesel
på 250 millioner kroner årligt som følge af lavere brændstofforbrug.
OPTIMERINGSFORSLAG:
Fastsættelse af en forsøgsordningsperiode med dob-
belttrailer-koncept til og med 2030 for dobbelttrailere i
Danmark.
Fastsættelse af en tilladt længde og totalvægt, som er
identisk med den svenske ordning med en længde på 32
meter og 80 ton.
Udvælgelse af forsøgsstrækninger i samarbejde med
transport- og logistikbranchen med udgangspunkt i det
overordnede modulvogntogsnet.
6
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0007.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0008.png
OPTIMERING AF DET NATIONALE
MODULVOGNTOGSFORSØG
Danmark indførte i 2008 en forsøgsord-
ning med modulvogntog, der sidenhen er
blevet forlænget til år 2030. Modulvogntog
kan medbringe op til 50 procent mere
gods end traditionelle vogntog, men ud-
leder omkring 15 procent mindre CO2 per
transporteret enhed. De positive erfaringer
har fået antallet af modulvogntog til at
stige år efter år, og der er i dag over 1.100
modulvogntog i Danmark. Der har siden
forsøgets start ikke har været registreret
uheld med personskade til følge.
Da modulvogntog udelukkende kan køre
på modulvogntogsvejnettet, hvor der er
særlig god fremkommelighed, kan mo-
dulvogntog med fordel også anvendes til
transport af overdimensioneret bredt/højt
gods. Det er eksempelvis tilladt i Sverige og
Finland til gavn for klima, miljø og frem-
kommeligheden. ITD vurderer, at særligt
det store antal af maskin- og modultrans-
porter i Danmark og mellem Danmark og
Sverige kan reduceres ganske betragteligt.
OPTIMERINGSFORSLAG:
Det danske modulvogntogsforsøg bør forlænges med 10 år senest i 2027, hvis
ikke ordningen kan gøres permanent i EU inden.
Det bør være tilladt at anvende modulvogntog til transport af overdimensione-
ret gods med en bredde på op til 3,30 meter og en højde på op til 4,30 meter.
Der bør være adgang for modulvogntog til alle relevante godsterminaler og
industriområder for at fremme multimodalitet, herunder eksempelvis til Nord-
havnen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0009.png
INTERNATIONAL ANVENDELSE
AF MODULVOGNTOG
Det succesfulde forsøg med anvendelsen
af modulvogntog i Danmark betyder, at der
i dag anvendes færre lastbiler til at trans-
portere den samme mængde gods, hvilket
har reduceret CO2-udledningen. EU-regler-
ne på området er imidlertid skruet sådan
sammen, at det er op til medlemslandene
bilateralt at indgå aftaler om den grænse-
overskridende kørsel med modulvogntog.
Det anbefales, at EU-reglerne ændres hur-
tigst muligt, så det på EU-plan bliver tilladt
at køre grænseoverskridende med modul-
vogntog. ITD har desværre konstateret, at
en revision af vægt- og dimensionsbestem-
melserne ikke indgår i EU-Kommissionens
bruttoliste over klimatiltag, som man agter
at gennemføre i indeværende kommissi-
onsperiode. Derfor er det op til medlems-
landene at bidrage aktivt til, at modulvogn-
tog bliver en del af klimaløsningen for den
internationale transport.
OPTIMERINGSFORSLAG:
At Danmark tager initiativ til en alliance for at få modulvogntog udbredt i hele
Europa til gavn for klimaet og effektiviteten i branchen og herunder
- arbejder for en tilladt længde på 25,25 meter og en samlet totalvægt på
60 ton som i Danmark.
- som minimum sikrer tilladelse til at udføre grænseoverskridende trans-
porter med modulvogntog på 44 ton, hvilket allerede i dag er tilladt ved
kombineret transport.
- sikrer TEN-T-korridorerne som absolut minimum i de medlemslande, der
endnu ikke benytter modulvogntog. For de medlemslande, der allerede
har indført modulvogntogsordninger, skal det nationale modulvogntogs-
vejnet naturligvis også kunne benyttes af de internationale transporter.
- arbejder for, at modulvogntogene har adgang til kombiterminaler og hav-
ne for, at modulvogntog kan udnyttes optimalt og understøtte multimoda-
litet i videst muligt omfang.
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0010.png
TILPASNING AF TOTALVÆGTEN
FOR LASTBILER MED ALTERNATIVE
DRIVLINJER
Lastbiler med alternative driftsteknologier
har i dag og vil forventeligt adskillige år
frem have en højere egenvægt end tradi-
tionelle lastbiler. Derfor er det afgørende,
at lovgivningen tilpasses, så den ikke står i
vejen for den grønne omstilling ved at stille
alternative teknologier dårligere end den
traditionelle dieselmotor. Med de nuvæ-
rende regler må eksempelvis en lastbil
veje op til to ton mere, hvis den drives af
nulemissionsteknologi. Desværre forbliver
den totale vogntogsvægt det samme, da
det ikke omfatter hele vogntoget. Det bety-
der i det konkrete eksempel to ton mindre
last-tonnage, og derfor også et stærkt
reduceret incitament for virksomhederne
til at investere i en alternativ klimavenlig
teknologi.
EKSEMPEL:
6 AKSLEDE VOGNTOG / ”TRÆKKER-TRAILER”
Tilladt totalvægt:
50.000 kg
Presenningstrailer nyttelast: op mod
35.000 kg
Med alternativ drivlinje:
33.000 kg
50 T
Min 3 m
OPTIMERINGSFORSLAG:
At Danmark hæver den nuværende nationale totalvægt med op mod 2 ton for
nulemissionslastbiler og 1 ton for lastbiler med alternative drivlinjer, så laste-
kapaciteten ikke forringes. Forøgelsen af totalvægten bør gælde samtlige typer
af lastbiler og kombinationer uagtet antal aksler.
10
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0011.png
FORLÆNGELSE AF TILLADT
LÆNGDE FOR STANDARDVOGNTOG
MED ALTERNATIVE DRIVLINJER
En effektiv og konkurrencedygtig anven-
delse af vogntog med alternative drivlinjer
forudsætter, at der er tilstrækkelig plads
og tankvolumen til at medtage den nød-
vendige mængde brændstof for at opnå
samme rækkevidde som en tilsvarende
diesel-lastbil. ITD ser her en problematik
i forhold til blandt andet udbredelsen af
LNG-lastbiler. Det kræver eksempelvis den
dobbelte tankvolumen, for at en LNG-last-
bil kan opnå samme rækkevidde som en
diesel-lastbil. Skal den flydende gas kunne
konkurrere med diesel distancemæssigt,
vil det kræve en forøgelse af den tilladte
længde på lastbilen og sættevognstoget.
Det er især relevant, når den anvendte gas
er produceret på organiske restproduk-
ter og dermed karakteriseret ved en høj
CO2-reduktionseffekt og en række miljø-
mæssige fordele.
OPTIMERINGSFORSLAG:
At den tilladte totallængde for vogntog bestående af lastbil og sættevogn øges
til 17,5 meter for lastbiler drevet af brændstoffer og teknologier, der udgør et
bæredygtigt alternativ til diesel, og som kræver mere plads på lastbilen.
At den tilladte koblingslængde til synsfri sammenkobling kan være op til 5,5
meter for en lastbil drevet af andre brændstoffer og teknologier, der udgør et
bæredygtigt alternativ til diesel, og som kræver mere plads på lastbilen.
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0012.png
FORØGELSE AF VÆGTGRÆNSEN
FOR 4-AKSLEDE LASTBILER
En forøgelse af den tilladte totalvægt på
køretøjer, der er konstrueret til højere
totalvægte, vil bidrage positivt til et lavere
CO2-udslip. Når der kan transporteres mere
gods per køretøj, vil det totale antal af tunge
køretøjer på vejene blive reduceret.
Den nuværende største tilladte totalvægt
for 4-akslede lastbiler i Danmark er 32 ton.
Langt de fleste 4-akslede lastbiler har dog
en teknisk tilladt totalvægt et godt stykke
over 32 ton, da de er konstrueret til kunne
håndtere en større totalvægt. Ved at den
tilladte totalvægt for 4-akslede lastbiler bli-
ver hævet fra 32 ton til 35 ton, vil køretøjer-
ne kunne opnå en bedre udnyttelse i form
af større nyttelast. Dette vil øge effektivite-
ten mærkbart, resultere i færre transporter
på vejene og dermed føre til en gevinst for
klimaet.
ITD ønsker overordnet set, at køretøjer
generelt kan udnyttes optimalt ud fra de
tekniske tilladte totalvægte og akseltryk,
som er sat af køretøjsfabrikanten.
Andre lande har allerede højere tilladte to-
talvægte: I Finland tillades en totalvægt på
netop 35 ton for en 4-akslet lastbil. I Hol-
land tillades en totalvægt på helt op til 43
ton for en 8x4 lastbil (2 x 10 ton + 2 x 11,5
ton), uden særlige krav til akselafstande.
OPTIMERINGSFORSLAG:
Forøgelse af den største tilladte totalvægt fra 32 ton til 35 ton for 4-akslede
lastbiler.
12
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0013.png
FORØGELSE AF VÆGTGRÆNSEN
FOR 5-AKSLEDE LASTBILER
5-akslede lastbiler til de tunge opgaver vil
have en positiv effekt på miljøet og infra-
strukturen. 5-akslede lastbiler skal kunne
have en totalvægt på ikke under 40 ton,
for at de bliver et tilstrækkeligt attraktivt
alternativ til 4-akslede lastbiler.
Særligt lastbiler med tungt udstyr og
særligt tunge opbygninger vil få gavn af
at kunne have 5 aksler og en totalvægt
på mindst 40 ton. Men også i forhold til
entreprenørkørsel med lastbiler, hvor der i
forvejen ikke anvendes påhængskøretøjer,
vil denne mulighed være en fordel.
I Finland tillades en totalvægt på op til 42
ton for en 5-akslet lastbil. I Holland tillades
der en totalvægt på op til 50 ton for en
5-akslet lastbil, hvis denne er særligt kon-
strueret til denne totalvægt.
OPTIMERINGSFORSLAG:
Forøgelse af den største tilladte totalvægt fra 32 ton til >40 ton for 5-akslede
lastbiler.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0014.png
FJERN KRAVET OM MINDSTE LASTE-
EVNE PÅ EN LASTBIL
ITD opfordrer til at fjerne kravet om mind-
ste lasteevne på lastbiler, som i dag kan
forhindre, at der kan medbringes gods,
hvis lastbilen eksempelvis er opbygget med
en større kran. Den nuværende lovgivning
foreskriver, at lastbiler skal have en laste-
evne, som udgør minimum 20 procent
af lastbilens egenvægt, hvis den ønskes
anvendt til godskørsel. Mange lastbiler med
eksempelvis tunge kranopbygninger kan
ikke leve op til kravet om mindstkrævede
lasteevne, da egenvægten på lastbilerne er
for stor. Derfor kan lastbiler alene anvendes
som et arbejdsredskab. I praksis kan det
betyde, at lastbilen ikke kan medbringe det
gods, der skal håndteres af lastbilens kran –
ej heller på lastbilens påhængskøretøj. Der
skal derfor benyttes et ekstra køretøj til at
transportere godset, hvilket er uhensigts-
mæssigt både af hensyn til klima og miljø,
trængsel og fordyrelse af opgaven.
Eksempelvis kan en 4-akslet lastbil med en
tilladt totalvægt på 32.000 kg og en egen-
vægt på mere end 26.666 kg ikke anvendes
til godstransport, da den ledige kapacitet på
lastbilen ikke udgør minimum 20 procent.
Det er afgørende for ITD, at anvendelsen af
lastbiler med stor egenvægt skal kunne be-
stemmes og vælges ud fra andre parame-
tre, for at der ikke skabes unødige begræns-
ninger. Hvis en lastbil alene er bestemt som
et arbejdsredskab, skal denne mulighed
kunne vælges. Og hvis en tung lastbil skal
kunne anvendes til godskørsel, skal denne
mulighed kunne vælges. Det frie valg bør
være en nødvendighed, da der for en lastbil,
der anvendes til godstransport, skal betales
vejbenyttelsesafgift, hvorimod der for en
lastbil til særlig anvendelse (arbejdsredskab)
ikke skal betales vejbenyttelsesafgift.
OPTIMERINGSFORSLAG:
At kravet om lasteevne som minimum skal udgøre 20 procent af egenvægten
fjernes, så lastbilen også kan anvendes til godstransport.
Brugeren bør selv kunne vælge køretøjets anvendelsesmuligheder ved regi-
strering af køretøjet.
14
ITD
Vægt- og dimensionskatalog
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0015.png
FORØGELSE AF LÆNGDEN
PÅ VOGNTOG MED KRAN
ITD ønsker, at der indføres en større tilladt længde for de vogntog,
hvor der indgår en kran, som primært anvendes til af- og pålæsning
af gods. Med de nuværende regler bliver en lastbil med påmonteret
kran nødt til at anvende speciallavede og forkortede påhængskøre-
tøjer for ikke at overskride de tilladte vogntogslængder.
Eksempelvis har et sættevognstog, hvor lastbilen er opbygget med
kran, brug for en tilladt vogntogslængde på op til 18,5 meter i stedet
for den nuværende maksimale tilladte vogntogslængde på 16,5
meter, da kranen alene fylder op til to meter. Lastbilens forøgede
koblingslængde indebærer, at man ikke kan anvende en standard-
sættevogn på 13,6 meter uden at overskride længdekravene, men i
stedet er nødt til at anskaffe en ikke-standardiseret kort sættevogn,
hvor der er mindre plads til gods.
Det vil medføre betydelige effektiviseringer i form af mere plads til
gods på det enkelte vogntog, samt øgede kombinationsmuligheder,
hvis standardiserede og bredt tilgængelige påhængskøretøjer kan
anvendes.
OPTIMERINGSFORSLAG:
At de tilladte vogntogslængder på henholdsvis 16,5 meter
(lastbil og sættevogn) og 18,75 meter (lastbil og anhæn-
ger/kærre) øges med 2 meter, hvor der indgår en kran i
vogntoget.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende et Vægt- og dimensionskatalog, fra ITD
2342937_0016.png
ITD
| BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Lyren 1 | DK-6330 Padborg | itd.dk