Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
Power-2-X Danske havne som energihubs til lavemissionsskibsfart
Shipping er den 6. største udleder af CO2 i verden. Efter lande som USA, Kina og
Indien. Derfor er det uden for enhver tvivl, at søfarten skal sejle på andre
brændstoffer i fremtiden. Det er det, der skal til, hvis skibsfarten skal udlede mindre
CO2.
Danmark har en afgørende rolle at spille her. For Danmark er verdens 5. største
shipping nation i verden.
Side 2
Havnene er nøglen til Poxer-2-X. Det kan der ikke være tvivl om.
Vi er i gang med en stor transformation, hvor nye værdikæder skal opstå og
forbindes.
Powe-2-X kobler tre værdikæder:
Grøn elproduktion på havet, fangst af CO2 og værdikæden for flydende brændstof.
Havnene er det mødested, hvor de tre værdikæder kobles sammen. Hvor energi fra
havvindmøller og opfanget CO2 konverteres til brændstof, som sejles videre ud i
verden til eksport og bruges på hjemmemarkedet til fx fly. Det kan I se på planchen
her.
Havnene
er
derfor nøglen til Power-2-X. Det undrer næppe nogen, at lige præcis jeg
har det synspunkt.
Men der er også noget at have det i.
Side 3
Alle havne kommer til at have Power-2-X om nogle år, når vi tanker grønt brændstof
i alle skibe. Men der er et stykke vej, før vi kommer dertil. Hvilke havne er så de
bedst egnede til at starte?
Det er fx der, hvor der i dag er stor CO2 udledning, som skal fanges og konverteres
til Power-2-X. Det gælder ved cementproduktionen hos Aalborg Portland. Derfor ser
vi også, at Aalborg Havn indgår i flere P2X samarbejder.
Havne, der i forvejen har etableret energiinfrastruktur vil også være centrale. Det
kan være Fredericia og Kalundborg, der begge i dag er energihavne med
underjordisk rørføring og raffinaderier, som der vil kunne udvikles videre på. Og
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342855_0002.png
København, hvor Prøvestenen er forsyningshavn for hovedstadsområdet og
lufthavnen.
Nærhed til aftagermarkedet er også centralt, og alle havne er tæt på skibsfarten,
som bliver en stor P2X aftager. Nogle havne bliver nok også eksporthavne. Fx
Esbjerg, hvor en stor satsning på P2X blev offentliggjort i denne uge.
Den tunge vejtrafik bliver også en stor aftager, og flere havne, fx Hirtshals, Fredericia
og Køge er logistikcentre hvor tung vejtrafik oplagt i fremtiden vil tanke PtX. I Køge
har transportcenteret, det I ser, når I kører på motorvejen, ligefrem en målsætning
om at forsyne lastbilerne med alle typer af brændstof, så der er klart noget at bygge
videre på.
Side 4
Men der arbejdes med P2X i havne mange havne. Store som små. I det skriftlige
Høringsmateriale fra mig, kan I læse mere om projekterne i de forskellige havne. Jeg
vil kort fremhæve to.
Side 5
I Trekantområdet deltager havnen i Fredericia
ADP
i et samarbejde om Power-2-
X med hele 18 partnere, der er gået sammen om at fastholde førerposition på
energiforsyning. En række kommuner, havnen, lufthavnen i Billund, private
brændstofleverandører og energiproducenter er med. Et godt eksempel på
offentligt privat samarbejde, som vi kommer til at se en hel del af ift. power-2-X.
Ellers kan opgaven ikke løses.
I København arbejder havnen CMP sammen med affaldsanlægget ARC om storskala
fangst af CO2, hvor Prøvestenen skal være udskibningshavn for indfanget CO2. Der
er også overvejelser om PtX-faciliteter, så Prøvestenen kan blive en grøn energiø tæt
på mange forbrugere i hovedstaden og lufthavnen. Der er søgt EU støtte til
projektet, som kræver 3 cifrede million investeringer. Statslig medfinansiering kan
også blive nødvendigt for at realisere projektet.
Slide 6
Perspektiverne i Power-2-X er store. Det er vores næste olieeventyr. Så det handler
om eksport og indtjening.
Havnenes rolle bliver at sikre den nødvendige infrastruktur.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
Fx tilstrækkelig med ledige arealer og tilstrækkelig forsyning med vand og el. Det er
ikke små mængder, vi taler om, hvis man bliver eksporthavn. Sammen med byen
skal havnen også sikre de rette uddannelsesmæssige kompetencer, som
virksomhederne får brug for. Og så har havne ofte nødvendige miljøtilladelser.
Hvis Danmark skal sikre sig Power-2-x førertrøjen, så skal staten sikre de rigtige
rammevilkår.
Det er lidt diffust, fordi vi ikke er så langt i omstillingen endnu. Men vi så fx inden for
off-shore vind, at staten i mange år gav et tilskud pr. produceret watt-enhed fra
vindmøller. Sådanne ordninger skal vi være åbne overfor, også når det kommer til
P2X. Solid og effektiv myndighedsbehandling er også et bidrag fra staten.
Danmark må indstille sig på at støtte innovationsprojekter
også dyre storskala
projekter. Fx CMPs projekt. Det ruster andre lande sig til, når de prioriterer EU
genopretningsmidlerne efter Covid-19.
Staten kan også etablere et nationalt P2X testcenter. I Danmark har vi to
internationalt førende testcentre for vindmølleindustrien på havnene i Aalborg og
Odense. Centrene tester vinger og naceller for store virksomheder som Siemens og
Vestas. Måler vind
og vejrpåvirkning i vanskeligt miljø.
Testcentre er med til at trække virksomheder og måske også produktion til
Danmark, fordi virksomhederne kan gennemføre praktiske test. Så etablering af et
nationalt testcenter er væsentligt.
Og så skal private og offentlige virksomheder arbejde tæt sammen for at styrke
Danmark. Så vi fx kan rykke hurtigt på myndighedsgodkendelser.
Side 7
De tre konkrete og operationelle anbefalinger til det videre politiske arbejde med
Power-2-X fra Danske Havne er.
Havnene er energihubs og har altid været det. Det skal afspejles i havneloven, som
skal sikre hjemmel til, at havnene kan løfte deres del ift. denne store transmission af
vores energiforsyning, vi er i gang med.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
Jeg har ikke været så meget inde på det i dag, men havneloven er mere end 10 år
gammel og dermed lidt snæver i forhold til, hvilke energityper, havnene må arbejde
med. Så lovgivningen skal sikre, at havnene kan udfylde rollen som energihubs.
Nummer to er, at vi skal genbruge den eksisterende infrastruktur i det omfang, det
er muligt og billigere. Genbrug underjordisk rørføring mellem havne og depoter og
til lufthavnen i Kastrup. Så kan man også genbruge og opdatere miljøgodkendelser.
Prioritering af miljøsagsbehandlingen er et væsentligt myndighedsbidrag.
Staten skal satse massivt
også økonomisk - på at gøre Danmark til en Power-2-X
eksportnation. Det gør man i andre EU lande, og vi har alle de bedste
forudsætninger for succes, fordi vi har god adgang til strøm fra havvind.
Side 8
Jeg håber, I har fået et indtryk af nogle af de mange P2X aktiviteter, der er i gang
rundt omkring i de danske havne.
Der bliver sendt materiale ud efter Høringen. Hvis I har lyst til at vide mere, så ræk
endelig ud til mig. Så arrangerer jeg gerne et besøg i en P2X havn, når vi igen må
ødes. Det er super spæ de de ved jeg, fra de MF’ere, der allerede har været forbi.
Tak for ordet.
4