Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2342689_0001.png
26. februar 2021
Da nsk e erhv ervs h av nes projekter
i ndenfo r P ower - 2-X
Baggrund
De danske erhvervshavne har en hel central opgave i at udbyde infrastruktur.
Det gælder kajer, kajarealer og bagvedliggende lagerfunktioner og services, som
udbydes til virksomheder på og omkring havnen. Det betyder, at selvom Power-
2-X på mange måder stadigt er et nyt og uberørt forretningsområde, kan
havnene allerede nu begynde at skabe den infrastruktur, der på sigt kan blive
efterspurgt af aktørerne inden for Power-2-X.
Igangværende havne-projekter
ADP A/S
er en del af de energivirksomheder, der samarbejder med 7
kommuner i trekantsområdet, herunder
Kolding og Vejle,
der også er
havnekommuner, om at gøre trekantsområdet til et produktionscentrum for
grønne brændsler. Området har virksomheder, der understøtter brintløsninger
og produktionsteknologier og er herudover, som multimodalt knudepunkt, hvor
den rette energi-, forsynings- og transportinfrastruktur findes, det rette sted at
placere fremtidens knudepunkt for grønne brændstoffer.
Samarbejdet skal ses i lyset af den aftale, Shell og Everfuel har indgået om at
etablere en kæmpe brintfabrik i Fredericia. Målet med samarbejdet er således at
indfri potentialet for Power-2-X i trekantsområdet og herigennem matche
fremtidens krav til grønne, flydende bændsler. I
Vejle Havn
har man desuden
et ønske om at blive modtagehavn for flydende CO2 til afskibning.
ADP A/S
har herudover indgået samarbejdet med Implement Consulting
Group, hvor de to parter vil etablere et Power House, som skal koble viden på
tværs af den samlede værdikæde inden for havneinfrastruktur, industrien,
kommuner, forsynings- og energisektoren samt efterspørgselssiden. ADP’s
markante rolle i udviklingen af et førende europæisk multimodalt
transportknudepunkt i Fredericia giver havneselskabet en naturlig nøglerolle i
videreudviklingen af et europæisk energiknudepunkt, fordi den rette
infrastruktur er forudsætningen for skalering af fremtidens Power-to-X
løsninger.
Derfor
skal
Implements
eksperter
nu
understøtte
beslutningsprocesser og udvikle forretningsmodeller, der skal sikre ADP’s
kommercielle udvikling inden for den grønne omstilling.
Kontakt: Rune D. Rasmussen (ADP A/S), Tlf. 29692011,
[email protected]
eller
Knud Vang Nielsen (Vejle Havn) Tlf. 40262224,
[email protected]
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K
www.danskehavne.dk
1/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342689_0002.png
Vordingborg Havn
har indgået et samarbejdet med European Energy A/S om
at udvikle projektet ”Vordingborg Energiø”.
Den overordnede idé med
projektet er langsigtet at bruge den grønne omstilling til at udvikle aktiviteter og
forretningsmuligheder på havnens arealer, der kan tiltrække og bidrage til den
grønne omstilling i form af etablering af virksomheder og dermed skabelsen af
nye arbejdspladser. Den grønne omstilling indebærer både muligheden for at
kunne levere grøn strøm til havnen og havnens kunder samt et grundlag for at
finansiere udfasning af de fossile brændstoffer til havnens drift.
Kontakt: Jan-Jaap Cramer, Tlf. 24764193,
[email protected]
Port of Aalborg
er med i GreenCem projektet (EUDP) med Aalborg Portland
som koordinator. Projektet er relevant for CCS (Carbon Capture Storage) og
CCP (Carbon Capture Utilites) Powet-2-X. Målet for Port of Aalborg er, at
Aalborg bliver både ”produktions- og distributionshavn”.
Kontakt: Jesper Raakjær, Tlf. 29207202,
[email protected]
Thyborøn Havn
har mange offshore vindmøller tæt på havnen, hvorfor der
også her arbejdes med havnen som fremtidig energihub.
Kontakt: Jesper Holt Jensen, Tlf. 24263283,
jhj@thyborønport.dk
Rønne Havn
er central ift. Bornholms udpegning som energi-ø i Østersøen og
er derfor central for den energi-infrastruktur, der nu og i fremtiden efterspørges
i forbindelse med både offshore-vind såvel som grønne brændsler. Omstillingen
til Power-2-X er imidlertid dyr, og det er derfor vigtigt, at potentielle aftagere
kan se, at en omlægning på sigt kan blive økonomisk rentabelt. Det skal ske ved
øge anvendelsesområderne for grøn brint.
Kontakt: Jesper Jürgensen, Tlf. 30652950,
[email protected]
Hanstholm Havn
har taget hul på den grønne omstilling med ”Hanstholm
Energifællesskab”, der på sigt skal gøre Hanstholm Havn CO2-neutral.
Første
skridt på vejen er at etablere en forsyning af grøn energi til havnen og havnens
virksomheder. Det er hensigten, at energien skal udnyttes og indarbejdes i alle
former for industri og erhverv på havnen i et energifællesskab, der har stort
fokus på cirkulær energi og Power-2-X.
Kontakt: Nils Skeby, Tlf. 24663811,
[email protected]
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K
www.danskehavne.dk
2/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342689_0003.png
Grenaa Havn
arbejder i strategien
”En grøn verden 2025”
med visionen om at
være drivkraft for vækst og udvikling i samfundet og for miljøet gennem
partnerskaber med erhvervsvirksomheder, netværk og myndigheder. I den
forbindelse har havnen fokus på Power-2-X og muligheden for at blive
testcenter for fremtidens brændstoffer.
Kontakt: Henrik Carstensen, Tlf. 22160016,
[email protected]
Hvide Sande Havn
tilsluttede sig i efteråret 2018 et EU-støttet projekt ved
navn ”Dual Ports”. Projektet henvender sig til små og mellemstore havne i
Nordsøregionen, og har til formål at optimere og integrere vedvarende
energiformer i havnenes infrastruktur, generere lokal opvarmning samt
fremstille hydrogen til internt logistikbrug.
Kontakt: Steen Davidsen, Tlf. 23675864,
[email protected]
Aabenraa Havn
er også i gang med at tænke P2X ind i deres fremtidige arbejde.
Her er det kombinationen af de nye arealer ved det tidligere Enstedværk og
Nordeuropas største transportcenter - Padborg Transportcenter (det 3. mest
dieselforbrugende sted i Europa), som synes oplagt. Arbejdet bygger bl.a. på den
oplagte grønne omstilling, der er forbundet med at anvende et areal, der tidligere
har været anvendt til energiproduktion ved brug af olie og kul til via Power-2-X
igen at anvende området til at skabe energi, men nu er det grøn energi.
Kontakt: Henrik Thykjær, Tlf. 21294790,
[email protected]
I forbindelse med ARC’s
planer om at opføre et storskala-anlæg til CO2-fangst
i 2025 skal
CMP’s erhvervshavn,
Prøvestenen, fungere som platform for
udskibning, herunder mellemlagring, når CO2’en skal sejles til lagring i
f.eks.
Nordsøen. CMP er ydermere opmærksomme på de muligheder, der er i at
anvende den opfangede CO2 til andre formål, heriblandt Powe-2-X-faciliteter,
og dermed etablere Prøvestenen som et hub for produktion og distribution af
fremtidens grønne brændstoffer til fx den tunge transportsektor.
Kontakt: Alexander Adamsen Tlf. 28108298,
[email protected]
I Esbjerg
har man planer om at bygge Europas største Power-to-X-anlæg. Det
er Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), der står bag de fornyligt
offentliggjorte planer. Anlægget skal omdanne havvind til ammoniak, som
herefter kan indgå i produktionen af CO2-fri gødning til landbruget og CO2-frit
grønt brændstof til skibsfart. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K
www.danskehavne.dk
3/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342689_0004.png
brugt til at opvarme en tredjedel af husstandene i Esbjerg. Samlet set forventes
anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner tons årligt,
hvilket svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.
Arla, Danish Crown, DLG, A. P. Møller - Mærsk og DFDS ser anlægget som en
vigtig del af overgangen til en ikke-fossil fremtid og har derfor indgået en aftale
med CIP om at understøtte afsætningen af den CO2-fri ammoniak.
Kontakt: Dennis Jul Pedersen, Tlf. 29484029,
[email protected]
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K
www.danskehavne.dk
4/4