Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2342151_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 782
Doknr.
384998
Dato
26-02-2021
Folketingets Erhvervsudvalg har d. 27. november 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
167 (alm. del) til den daværende social- og indenrigsminister, som hermed besvares
endeligt af indenrigs- og boligministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette
Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 167:
”Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste at lave fuld trafikal ligestilling, så de la-
vere færgepriser for gående passagerer og cykler bliver gældende hele året, dvs. også
om sommeren.”
Svar:
I forbindelse med etableringen af tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet til og fra visse øer var der bred politisk opbakning til den konkrete
udformning af et landevejsprincip.
I de tekniske beregninger af tilskudsbehovet for den enkelte færgeruter betales der
særskilt for passagerer og de forskellige transportmidler. Der sondres således ikke
mellem gående passagerer og passagerer i øvrigt, fx passagerer i biler og på motorcyk-
ler. Det betyder, at Indenrigs- og Boligministeriet ikke ligger inde med trafik- og om-
sætningstal for den gruppe af passagerer, der er gående.
Imidlertid har det daværende Transport- og Boligministerium i forbindelse med ud-
møntningen af sommerpakkens initiativ for juli 2020 indhentet trafiktal for bl.a. gå-
ende passagerer i juli 2019. Med udgangspunkt i disse trafiktal har Indenrigs- og Bo-
ligministeriet udarbejdet et groft skøn over, hvad det vil koste at indføre et fuldt lande-
vejsprincip for gående passagerer i forhold til de ikke-statslige færgeruter.
Jeg kan oplyse, at omkostningerne ved at indføre et fuldt landevejsprincip for gående
passagerer groft skønnet udgør ca. 3,8 mio. kr. årligt i forhold til de ikke-statslige fær-
geruter.
For så vidt angår cykler har Indenrigs- og Boligministeriet udarbejdet et skøn over,
hvad det vil koste at inkludere skolernes sommerferie i landevejsprincippet for denne
kategori. Beregningen er foretaget med udgangspunkt i trafik- og omsætningstal for
2016/17, som blev indhentet af det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium i
forbindelse med en evaluering af de to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetak-
ster for henholdsvis godstransport og passagerbefordring for de ikke-statslige færgeru-
ter.
Jeg kan oplyse at det i forhold til de ikke-statslige færgeruter samlet skønnes at koste
ca. 0,4 mio. kr. årligt at indføre et fuldt landevejsprincip for cykler.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 183: Kopi til orientering af social- og indenrigsministerens svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål 167 om, hvad det vil koste at lave fuld trafikal ligestilling, så de lavere færgepriser for gående passagerer og cykler bliver gældende hele året, dvs. også om sommeren
2342151_0002.png
I forhold til de ikke-statslige færgeruter anslås det således at koste ca. 4,2 mio. kr.
samlet at inkludere gående passagerer og cykler i et fuldt landevejsprincip, inkl. sko-
lernes sommerferie. Det skal understreges, at der er tale om et groft skøn.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2