Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2341477_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
Opdatering af VVM-undersøgelsen
for Egholmlinjen
Resumé af VVM-undersøgelsen
Februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0002.png
Kapitel overskrif t her
Indhold
Opdatering af VVM-undersøgelsen for Egholmlinjen
Vejprojektet for Egholmlinjen
Anlæg af motorvejen
Trafikale forhold
Miljøforhold
Støj
Areal- og ejendomsforhold
Økonomi
Vil du vide mere
3
4
16
18
22
26
32
34
37
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0003.png
Opdatering af
VVM-undersøgelsen for
Egholmlinjen
Baggrund for opdateringen
I forbindelse med trafikaftalen af 24. juni 2014 blev
det besluttet, at linjeføringen for en 3. Limfjordsfor-
bindelse fastlægges i Egholmlinjen. Beslutningen er
baseret på Vejdirektoratets VVM-redegørelse fra 2011
suppleret af en konsolidering af trafikberegningerne
fra 2014.
Egholmlinjen er byggelinjesikret og der er på bag-
grund af trafikaftalen erhvervet en række ejendomme
i henhold til reglerne om forlodsovertagelse, men der
er ikke vedtaget en anlægslov for vejprojektet.
Det fremgår af finansloven for 2019, at der skal gen-
nemføres en opdatering af den 10 år gamle VVM-un-
dersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlin-
jen). På den baggrund har Vejdirektoratet i 2019-2020
gennemført en opdatering af VVM-undersøgelsen for
Egholmlinjen, hvor vejprojekt, miljøkonsekvensvurde-
ring, afværgeforanstaltninger, trafik- og kapacitets-
beregninger, anlægsoverslag m.v. har været udsat for
et grundigt eftersyn.
Projektbeskrivelse
Projektet omfatter anlæg af en ca. 20 km lang 4-spo-
ret motorvej i Egholmlinjen med forbindelse til E45
Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen
i nord. Motorvejen føres vest om Aalborg og hen over
øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens syd-
lige løb i en tunnel og over Limfjordens nordlige løb –
Nørredyb - på en lavbro.
VVM-proces, offentlig høring
og videre forløb
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-limfjorden
findes en digital VVM med visualiseringer, zoom-
bare miljø-, støj- og ejendomskort m.v., samt
en række baggrundsdokumenter, som er udar-
bejdet i forbindelse med opdateringen af VVM-
undersøgelsen for Egholmlinjen.
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler
Vejdirektoratet høringssvarene. Herefter udarbej-
des et høringsnotat og en indstilling til transport-
ministeren med henblik på en politisk drøftelse
og stillingtagen. Indstillingen udarbejdes på bag-
grund af den gennemførte VVM-undersøgelse
samt høringssvarene. Herefter er det op til en vi-
dere politisk drøftelse og stillingtagen til, hvorvidt
projektet skal gennemføres via en anlægslov.
Høring
Den opdaterede VVM-undersøgelse for Egholm-
linjen er nu offentliggjort, og du kan indsende
et høringssvar til Vejdirektoratet via projektets
hjemmeside
www.vd.dk/vvm-limfjorden
Høringsperioden forløber frem til 30. april 2021.
I forbindelse med høringen afholdes et borger-
møde. Tid og sted for borgermødet udmeldes
senere.
Det videre forløb
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projek-
tet via en anlægslov, og projektet finansieres, kan
projektet blive anlagt. Når anlægsloven er vedta-
get og der er bevilget penge kan projektet gen-
nemføres på 8 år, hvor der skal bruges ca. 3 år til
udbud, detailprojektering, besigtigelse og eks-
propriation og ca. 5 på anlægsarbejdet. 
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0004.png
Vejprojektet for Egholmlinjen
Det fremgår af finansloven for 2019, at der skal gennemføres en opdate-
ring af den 10 år gamle VVM-undersøgelse for Egholmlinjen. På den bag-
grund har Vejdirektoratet i 2019-2020 givet vejprojekt, miljøkonsekvens-
vurdering, afværgeforanstaltninger, trafik- og kapacitetsberegninger,
anlægsoverslag m.v. et grundigt eftersyn.
Ændringer i vejprojektet siden 2011
I forbindelse med opdateringen af vejprojektet for Eg-
holmlinjen, er linjeføringen rykket længere mod vest i
Hasseris Enge, som ønsket af Hasseris Grundejerfor-
ening m.fl., og flere af tilslutningsanlæggene har fået
en ændret udformning. Tilsvarende har Vejdirekto-
ratet tilpasset vejprojektet for at få plads til den nye
jernbane til Aalborg Lufthavn.
Derudover er der udarbejdet en variant for etapen
mellem E45 og Drastrup, hvor Egholmlinjens nordgå-
ende spor føres over E45. I VVM-undersøgelsen er
varianten miljøvurderet, analyseret og beskrevet på
samme niveau, som det oprindelige forslag til udform-
ning af motorvejskrydset. Vejdirektoratet vurderer, at
varianten både vil give et billigere og bedre vejprojekt
end det oprindelige forslag med en tunnellignende
konstruktion under E45, og varianten er derfor Vejdi-
rektoratets hovedforslag.
På projektets hjemmeside www.vd.dk/vvm-limfjorden
findes en mere detaljeret beskrivelse af vejanlæg,
bygværker, afvandingssystem, anlægslogistik, geo-
tekniske forhold m.v.
Egholmlinjen
Egholmlinjen etableres som en 4-sporet motorvej fra
Svenstrup i syd til Vestbjerg i nord. Den tilladte ha-
stighed på Egholmlinjen forventes at blive 110 km/t.
Motorvejen bliver en sydlig forlængelse af E39 Hirts-
halsmotorvejen.
Egholmlinjen forløber vest om Aalborg i åbent land
med en landskabsbro over Østerådalen, en tunnel un-
der Limfjordens sydlige løb (Egholmtunnelen) og en
lavbro over Limfjordens nordlige løb, Nørredyb. Eg-
holmlinjen har en samlet længde på ca. 22 km, hvoraf
de 20 km er nyanlæg.
På motorvejen etableres 5 tilslutningsanlæg med for-
bindelse til Hobrovej, Ny Nibevej, Nørholmsvej/Møl-
holmsvej, Thistedvej/Aalborg Lufthavn og Høvejen.
Dertil kommer to motorvejskryds (MVK), der forbin-
der Egholmlinjen med hhv. E45 Nordjyske Motorvej og
E39 Hirtshalsmotorvejen.
I vejprojektet for Egholmlinjen indgår godt 5 km støj-
skærme, som placeres langs E45 ved Dall og Dall
Villaby og langs Egholmlinjen ved Nibevej og ved
Nørholmsvej.
Visualisering af dalbro i Østerådalen
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0005.png
Kapitel overskrif t her
E39
Vestbjerg
MVK E39
Vadum
rvejen
moto
als
tsh
Hir
E45
torv
n
eje
10
Høvejen
Aalborg
Lufthavn
11
Thistedvej
Høvejen
de
Fre
riks
ha
o
vnm
Thistedv
ej
Limfjorden
Nørresundby
Egholm
M
o
ølh
lm
ve
j
AALBORG
12
Nørholmvej
olm
Nørh
vej
13
Ny Nibevej
Ny N
j
ibeve
jyske
Nord
rvej
Moto
Frejlev
CITY
SYD
rov
ej
14
Hobrovej
Ho
b
Gistrup
Dall
Villaby
Svenstrup
MVK E45
E45
Ferslev
5
Oprindeligt forslag
Variant
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0006.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
E45-Skalborg
Oprindeligt forslag
Egholmlinjen tager på denne strækning
sit udgangspunkt i E45 fra tilslutnings-
anlægget ved Svenstrup i syd. 1, 5 km
syd for Dall forlader Egholmlinjen E45
og fortsætter øst om Nordjysk Motor-
vej indtil den tæt på Dall føres under
E45. Vest for E45 forløber Egholmlinjen
i et kurvet forløb over Østerådalen syd-
vest for Dall Villaby og videre vest om
Skalborg.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0007.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
E45-Skalborg
Variant
Vejdirektoratet har undersøgt en æn-
dret udformning af motorvejskrydset
ved E45 (Svenstrup), hvor den nordgå-
ende tunnellignende rampe under E45
erstattes af en bro (fly-over) over E45.
Varianten medfører, at motorvejskryd-
set flyttes længere mod syd, og at Dall
Møllevej skal omlægges og føres under
Egholmlinjen og over E45. Trods sidst-
nævnte forhold, er det Vejdirektoratets
vurdering, at varianten vil kunne være
til gavn for miljøet, anlægsøkonomien
og den fremtidige drift af motorvejen.
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0008.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Dalbro over
Østerådalen
Egholmlinjen
føres under E45
Dall Møllevej føres
over Egholmlinjen
Forlagt Dallvej/
Ferslevvej
Visualisering af det oprindelige forslag ved motorvejskryds E45 ved Dall
Dalbro over
Østerådalen
Dall Møllevej
føres over E45
Egholmlinjen
føres over E45
Visualisering af varianten ved motorvejskryds E45 ved Dall
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0009.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Krydsning af E45
Vejdirektoratet har undersøgt en ændret udformning
af motorvejskrydset ved E45 (Svenstrup), hvor den
nordgående tunnellignende rampe under E45 erstat-
tes af en bro (fly-over) over E45. Varianten medfø-
rer, at motorvejskrydset flyttes længere væk fra Dall
Villaby og Dall, og at udfletningen får et mere over-
skueligt og trafiksikkert vejforløb.
Hvad angår anlægsarbejdet, så vil det være forholds-
vis uproblematisk at etablere bygværket (fly-over)
over E45. Ved det oprindelige forslag vil etablering af
den tunnellignende konstruktion under E45 være for-
bundet med store anlægstekniske udfordringer. Dertil
kommer, at anlæg af varianten kun kræver begrænset
grundvandssænkning, hvilket reducerer risikoen for
skader på omkringliggende natur og vandløb. Endelig
forventes en kortere anlægstid for fly-over’en og der-
med færre gener for trafikanterne på E45.
I VVM-undersøgelsen er varianten til udformning af
motorvejskryds E45 (strækningen mellem TSA 29
Svenstrup og tilslutningsanlægget ved Hobrovej)
miljøvurderet, analyseret og beskrevet på samme ni-
veau, som det oprindelige forslag til udformning af
motorvejskrydset.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0010.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Skalborg – Egholm
På denne strækning passerer Egholm-
linjen vest om Skalborg, øst om
Drastrup samt vest om Sofiendal og
Hasseris. Herfra fortsætter linjen i en
kurve mod nordøst gennem Egholm-
tunnelen til Egholm, hvor der etable-
res et nyt kystområde omkring tunnel-
portalen.
Egholmlinjen er rykket ca. 200 m mod
vest i Hasseris Enge og tilslutnings-
anlægget ved Nørholmsvej har fået en
anden udformning.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0011.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Egholm
Limfjorden
Egholmlinjen
på dæmning
Hasseris
Sofiendal
Engsti
Ny Nibevej
Visualisering af Egholmlinjen ved Ny Nibevej
Egholmtunnel
Nedkørsel
til tunnel
Mølholmvej forbindes
med Nørholmvej
Nørholmvej
Visualisering ved Egholmtunnel
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0012.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Egholm – Aalborg Lufthavn
Fra Egholm videreføres motorvejen
mod nordøst i et retlinet forløb over
Nørredyb på en lavbro og mellem Aal-
borg Lufthavn og Nørresundby på en
dæmning. Egholmlinjen ligger højt over
terrænet nord for Limfjorden. Den høje
placering skyldes bl.a. anlægget af en
ny jernbane til Aalborg Lufthavn, som
motorvejen skal passere hen over.
På strækningen er der sket justeringer
i udformning af TSA Thistedvej samt
placering af adgangsvej til vandski-
søen.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0013.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Lavbroer over
Nørredyb
Vejen Egholm føres
under Egholmlinjen
Visualisering af lavbroer over Nørredyb
Aalborg
Lufthavn
Thistedvej
Egholmlinjen
på dæmning
Forlagt
Lindholm Å
Søndergårdsvej
Visualisering af tilslutning til Thistedvej
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0014.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Aalborg Lufthavn – E39
(Vestbjerg)
På kortet ses Egholmlinjens forløb og
udformning fra tilslutningsanlægget
ved Høvejen i syd til motorvejskryds
E39 (Vestbjerg) i nord.
Fra Aalborg Lufthavn og mod nord lig-
ger Egholmlinjen i et kurvet forløb vest
om Hvorup og tilsluttes E39 Hirtshals-
motorvejen sydvest for Vestbjerg.
Motorvejen ligger på denne strækning
på en dæmning i varierende højde
over terræn.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0015.png
Ve j p r o j e k t e t f o r E g h o l m l i n j e n
Høvejen føres under
Egholmlinjen
Egholmlinjen
på dæmning
Høvejen
Visualisering af tilslutning ved Høvejen
Hirtshalsmotorvejen
E39 nordgående spor
Egholmlinjen
Sydgående
spor til E39
Søvej
Helledivej
Visualisering ved motorvejskryds E39
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0016.png
Anlæg af motorvejen
Anlægsarbejdet for Egholmlinjen er opdelt i 4 hovedetaper.
Opdelingen af hovedetaper er primært valgt ud fra et geografisk
hensyn med to etaper syd for Limfjorden, en etape nord for
Limfjorden og endelig en etape omfattende fjordkrydsningen.
Det forventes, at etaperne syd og nord for Limfjorden
bliver færdiganlagt før den fjordkrydsende etape og
derfor kan ibrugtages før hele projektet er afsluttet.
Det skal dog nævnes, at det ikke vurderes relevant
at anlægge etaper syd eller nord for Limfjorden, som
selvstændige vejprojekter.
Inden igangsættelse af selve anlægsarbejdet, forventer
Vejdirektoratet at bruge ca. 3 år på indledende arbej-
der, herunder detailprojektering, geotekniske undersø-
gelser, arkæologiske forundersøgelser, besigtigelse og
ekspropriation, samt udbud af anlægsarbejdet.
Anlægsarbejdet er planlagt med aktivitet på flere eta-
per samtidig hvorfor anlægsarbejdet på projektstræk-
ningen samlet vil kunne gennemføres på ca. 5 år.
Gener i forbindelse med anlæg af
motorvejen.
Anlægsarbejderne bliver tilrettelagt således, at de
forårsager færrest mulige gener for vejtrafikken, jern-
banedriften, skibstrafikken på Limfjorden, og ikke
mindst borgerne i området.
Støj fra anlægsarbejde vil ofte være varierende, også
over kortere tid. I løbet af en dag kan en række akti-
viteter foregå samtidigt eller afløse hinanden, og det
medfører variationer i støjen. Også over længere tid
kan der være meget store variationer i støjen, når an-
lægsarbejdet går fra en fase til en anden, eller når en
anlægsaktivitet flytter sig i terrænet. Det er karakte-
ristisk, at anlægsarbejdet er midlertidigt og ophører
helt, når vejen er bygget færdig.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0017.png
Anlæg af motor vejen
Egholmtunnelen
Syd for Egholm etableres Egholmtunnelen som en ca.
2 km lang tunnelkonstruktion, hvor motorvejen føres
under Limfjordens sydlige løb.
Egholmtunnelen består af en hovedtunnel, der etab-
leres som ”sænketunnel” og i forlængelse heraf over-
gangtunnel og tunnelramper, som etableres som ”Cut
and Cover”. De enkelte tunnelelementer støbes på
land og sejles herefter ud til det sted, hvor de skal
placeres og sænkes herefter ned i en rende, der er
gravet i fjorden.
Tunneltværsnittet, der er fastlagt efter analyser af
vejtekniske, sikkerhedsmæssige og driftsmæssige
forhold, udføres som en 3-cellet tunnel, med 2 tunnel-
rør til vejtrafik og et midtlagt tunnelrør som adgangs-
vej for driftspersonale og med plads til tekniske in-
stallationer over gangarealet. Der etableres flugtveje
mellem vejtunnelerne og det midterste tunnelrør.
Du kan læse mere om, hvordan
tunnelen forventes anlagt under
Egholmtunnelen. Tilsvarende
kan du finde flere detaljer om
tunnelen i rapporten Teknisk
beskrivelse af Egholmtunnelen.
Normaltværsnit i Egholmtunnelen, udgravning og
tilfyldning for sænketunnel
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0018.png
Trafikale forhold
Eksisterende forhold
Limfjordstunnelen har en vigtig funktion af mange år-
sager. Som del af E45 er den en national og interna-
tionalt betydende trafikforbindelse. Regionalt set er
tunnelen forbindelsen mellem landsdelene Vendsys-
sel og Himmerland. Derudover har tunnelen en bety-
delig lokal funktion som del af en ringvej, der binder
byerne Aalborg og Nørresundby sammen. Det sam-
menhængende byområde udgør et regionalt center
for Nordjylland. Pendling med myldretid morgen og
eftermiddag har stor betydning for trafikbelastningen
over Limfjorden. Der opleves normalt køkørsel frem
mod tunnel og bro i spidstimerne.
Aktuelt er Limfjordstunnelen den 10. mest trafikerede
motorvejsstrækning i Danmark (i 2019 jf. Statsvej-
nettet 2020). Trafikbelastningen er på samme niveau
som på den nye Lillebæltsbro. På en gennemsnit-
lig hverdag benytter knap 90.000 bilister Limfjords-
tunnelen, mens yderligere godt 30.000 bilister kører
over Limfjordsbroen. Da Limfjordsbroens kapacitet i
praksis anses for fuldt udnyttet, er trafikvæksten over
Limfjorden de seneste mange år alene sket ved øget
benyttelse af Limfjordstunnelen.
Hverdagsdøgntrafik i 2019
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
Tr a f i k a l e f o r h o l d
Der er 8 tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motor-
vej på den ca. 18 km lange strækning, som Egholmlin-
jen vil aflaste for trafik. Disse tilslutningsanlæg betje-
ner alle en betydelig trafik til/fra E45 i spidstimerne.
Når indfletningen ikke kan afvikles gnidningsfrit, og
når manglende kapacitet i rampekrydsene medfører
tilbagestuvning til motorvejen, opstår der lokale fla-
skehalse på motorvejen. En bedre trafikafvikling på
E45 vil derfor bidrage til en aflastning af tilslutnings-
anlæggene.
Vejdirektoratets data fra 2019 viser, at strækningen
mellem Aalborg S og Bouet tilbagelægges på ca. 8
minutter i de svagest trafikerede tidspunkter af døg-
net. I myldretiderne morgen og eftermiddag forlæn-
ges rejsetiderne betydeligt i den mest trafikerede ret-
ning. Således er der registreret rejsetider på op til 13
minutter om morgenen og 15 minutter om eftermid-
dagen på denne strækning. Gennemsnitshastighe-
den falder således til omkring 50 km/t., når trafikken
er tættest. Her er tale om gennemsnit ved normal tra-
fik, som altså ikke er påvirket af trafikuheld eller an-
dre ekstraordinære hændelser på vejen. Under nor-
male forhold skal den gennemkørende trafik således
påregne en rejsetidsforøgelse på maksimalt 5 minut-
ter i sydgående retning om morgenen og 7 minutter i
nordgående retning om eftermiddagen.
Trængsel i myldretiderne på de to eksisterende lim-
fjordsforbindelser ved Aalborg gør trafikafviklingen
ekstra sårbar over for trafikuheld og trafikale hændel-
ser på E45. Byområdets øvrige vejnet har ikke så stor
kapacitetsreserve til at afvikle omkørsel fra den ene
til den anden forbindelse, når der er særlige omstæn-
digheder som uheld eller vejarbejder. Derfor giver
uforudsete hændelser på E45 betydelige tidstab for
trafikanterne, og jo hyppigere hændelserne forekom-
mer, jo større usikkerhed oplever trafikanterne i for-
hold til forventet fremkommelighed.
ning set fra en erhvervsmæssig synsvinkel. Det gæl-
der blandt andet en bedre fremkommelighed til kun-
der, leverandører og kvalificeret arbejdskraft samt
bedre muligheder for at foretage langsigtede investe-
ringer.
Aalborg Universitet har forsøgt at belyse, hvordan
hændelser som trafikuheld påvirker godstransport
og hvad logistikvirksomheder gør for at afbøde kon-
sekvenserne af disse hændelser med E45 Nordjyske
Motorvej i og omkring Limfjordstunnelen som eksem-
pel. Et uddrag af analysen fremgår af de efterføl-
gende afsnit. Den samlede analyse kan læses på Aal-
borg Universitets hjemmeside.
Betydning af trafikale hændelser for
godstrafikken
Disponenter og chauffører i logistikvirksomheder ved
erfaringsmæssigt, at der på bestemte strækninger
opstår trængsel på bestemte tidspunkter. Det kan de
håndtere ved at planlægge ekstra køretid på disse
strækninger. En anden type forsinkelser er de uforud-
sigelige, der følger af blandt andet trafikale hændel-
ser som trafikuheld. De kan medføre signifikante for-
sinkelser, når de forekommer på kritisk infrastruktur,
og de har derfor omkostninger for godstransport.
Risikoen for at opleve forsinkelser får
logistikvirksomheder til at investere
Analysen viser, at logistikvirksomheder investerer for
at minimere risikoen for at blive forsinket. Eksempler
herpå er: Investering i fremskudte parkeringspladser
og terminaler i de større danske byer for at minimere
behovet for at køre i morgentrafik og dermed risi-
koen for at blive forsinket, hvis der opstår hændelser
i denne morgentrafik. Investering i lyddæmpede last-
biler, der kan bruges til natlevering for at kunne levere
om natten og dermed undgå kørsel i morgentrafikken.
Investering i ekstra lastbiler og trailere for at kunne
håndtere konsekvenserne af hændelser. Analysen vi-
ser således, at hændelser på kritisk infrastruktur ska-
ber omkostninger for logistikvirksomheder allerede
før de indtræffer.
Erhvervslivets transport
Transport og infrastruktur er en forudsætning for, at
folk kan komme på arbejde og bidrager til produktio-
nen i samfundet, og for at virksomheder kan bringe
varer frem til den enkelte kunde. Nye vejprojekter har
derfor betydning for erhvervslivet. I den samfunds-
økonomiske analyse indgår en værdisætning af sparet
rejsetid for såvel private som erhvervsmæssige rejser,
men også andre afledte effekter har væsentlig betyd-
Forsinkelser kan sprede sig til lastbiler, der ikke
befandt sig i nærheden af hændelsen
Analysen viser, at når en lastbil ankommer forsinket til
en terminal, som følge af en trafikal hændelse, så bli-
ver sorteringen af gods på terminalen også forsinket.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
Tr a f i k a l e f o r h o l d
Dermed kan forsinkelsen sprede sig til andre lastbiler
og andet gods, som dermed kommer forsinket afsted
fra terminalen.
gifter, bilparkens sammensætning på benzin, diesel
og andre drivmidler samt forventet udvikling i bilpar-
kens brændstofeffektivitet.
Anvendelsen af Landstrafikmodellen tjener til at
kunne vurdere Egholmlinjens trafikale effekter på et
sammenligneligt grundlag med andre infrastruktur-
projekter. Tidligere undersøgelser af Egholmlinjen har
været baseret på en ældre model og mere lokal mo-
del. Forskellene i modelvalg er medvirkende til æn-
dringer i trafikfremskrivningen og fordelingen på lo-
kalvejnettet i forhold til tidligere.
I den sammenhæng bemærkes det, at trafikmodelbe-
regninger altid er behæftet med vis usikkerhed, som
på en strækning kan være 10-25 pct. eller større af-
hængigt af vejens og trafikkens størrelse.
Lastbiler på veje omkring den kritiske
infrastruktur bliver også forsinket
Analyser af forsinkelser og omkostninger ser oftest
alene på de forsinkelser, der opstår på vejstræknin-
gen, hvor hændelsen sker. Hermed overses, at last-
biler på omkringliggende veje også forsinkes. Når en
hændelse indtræffer i Limfjordstunnelen i myldretiden
sker der typisk det, at trafikken forsøger at komme
over Limfjordsbroen i Aalborg centrum. Konsekven-
sen er typisk, at trafikken i Aalborg Centrum går i stå
pga. trængsel med massive forsinkelser til følge.
Tilsammen betyder de ovenstående dynamikker, at
omkostningen for godstransport ved hændelser som
trafikuheld på kritisk infrastruktur undervurderes, når
der i samfundsøkonomiske analyser heraf udeluk-
kende fokuseres på omkostningen for de specifikke
lastbiler og dermed det gods der bliver forsinket på
vejen ved hændelsen. Derfor undervurderes de om-
kostninger der opstår for godstransport som følge af
trafikale hændelser på kritisk infrastruktur i danske
infrastrukturanalyser på nuværende tidspunkt.
I forhold til Egholmlinjen, så vil den nye fjordforbin-
delse kunne bære trafikken, hvis Limjordstunnelen er
spærret pga. uheld og omvendt, hvilket vil medføre en
økonomisk besparelse for godstransport, som ikke er
medregnet i den samfundsøkonomiske beregning.
Resultat af trafikberegninger
Ifølge trafikmodellen vil Egholmtunnelen blive benyt-
tet af 32.500 køretøjer i et gennemsnitligt hverdags-
døgn i 2030. Denne trafik består af bilister, som uden
Egholmlinjen enten ville benytte Limfjordstunnelen,
Limfjordsbroen eller have undladt at foretage turen
over Limfjorden. Den ekstra trafik som skyldes ny el-
ler forbedret infrastruktur betegnes et ”trafikspring”.
Tilsvarende viser trafikmodellen, at Egholmlinjen afla-
ster Limfjordstunnelen med 23.000 køretøjer i døgnet
svarende til 24% færre køretøjer sammenlignet med
trafikken i 2030 uden en ny limfjordsforbindelse. Der-
med kan der forventes en døgntrafik på 73.300 køre-
tøjer i Limfjordstunnelen. Til sammenligning, så blev
tunnelen benyttet af 86.300 køretøjer pr. hverdags-
døgn i 2019. På Limfjordsbroen opnås en mere beske-
den aflastning som følge af Egholmlinjen. Her falder
trafikken med 2.900 køretøjer pr. døgn svarende til en
reduktion på 9% i 2030.
Motorvejen vil forbedre fremkommeligheden over
Limfjorden til og fra Vendsyssel, i Aalborg, Nørre-
sundby og det nærmeste opland, og reducere de tra-
fikale konsekvenser ved trafikuheld og andre ikke-
planlagte hændelser blandt andet understøttet af et
trafikledelsessystem, som kan guide trafikanterne.
Hvis der på et tidspunkt efter anlæg af Egholmslin-
jen igen opstår fremkommelighedsproblemer på E45
omkring motorvejskryds Vendsyssel og Limfjordstun-
nelen, så forventes en større del af trafikken fra E39
Hirtshalsmotorvejen at benytte Egholmforbindelsen i
stedet for Limfjordstunnelen.
Trafik- og effektberegninger
Vejdirektoratet har anvendt Landstrafikmodellen til
beregning af de trafikale effekter. Det er beregnings-
mæssigt forudsat, at Egholmlinjen åbner i 2030. Re-
sultaterne af beregningerne er derfor sammenlig-
net med, hvordan trafikken forventes at se ud i 2030
uden Egholmlinjen.
Trafikberegningerne er baseret på en række grund-
læggende forudsætninger om økonomisk vækst,
befolknings- og arbejdspladsudvikling, transport-
omkostninger samt data om vejnet, kollektiv trafik,
færger og luftfart. Der er i prognosescenarierne kun
medtaget infrastrukturprojekter, som er besluttede og
finansierede.
Kørselsomkostningerne er baseret på Energistyrel-
sens antagelser om udvikling i brændstofpriser og af-
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0021.png
34,4
39,9
Tr a f i k a l e f o r h o l d
Vadum
Hi
h
rts
mo
al s
ve
to r
jen
23,5
34,4
16,5
E4
Aalborg
Lufthavn
10,4
12,7
28,0
14,1
vejen
11,3
Fre
der
i
48,5
otorve
m
avn
48,0
ksh
jen
Limfjorden
ej
Thistedv
Forbindelsesvejen
10,5
89,1
65,1
11,5
Nørresundby
Egholm
32,5
evej
eban
Skyd
Str
15,2
13,5
Ø
18,7
e
d
ga
er
st
17,9
and
v
33,6
30,7
eje
n
96,2
73,3
22,9
21,9
Hasse
vej
rholm
risvej
3,4
7,2
25,5
24,8
Ny Kærvej
Øs
ter
25,4
23,1
Ves
terb
2,2
4,4
AALBORG
Al
ro
Øster Uttru
p Vej
68,1
46,3
Humlebakk
en
28,6
26,0
jen
32,4
Ådalsmotorve
Skelagervej
Th
.S
au
Gugve
ers
Ve
j
j
Universitetsboulevarden
16,5
15,5
N
j
beve
y Ni
jy
Nord
ske
rve
Moto
j
55,2
33,5
25,1
22,3
CITY
SYD
bro
ve
j
Dal
lv
ej
29,6
p
13,0
Egns
12,7
Ho
lanve
j
Dall
Villaby
66,6
45,9
35,5
Svenstrup
66,6
71,3
E45
Trafik i 2030
xx,x
xx,x
uden Egholmlinjen
med Egholmlinjen
Ferslev
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0022.png
Miljøforhold
Etablering af Egholmlinjen vil medføre forskellige påvirkninger på
miljøet. For at modvirke disse påvirkninger vil der bl.a. blive etableret
faunapassager, støjafskærmning og erstatningsnatur
I miljøkonsekvensvurderingen af Egholmlinjen er de
behandlede miljøforhold opdelt i tre hovedemner;
"Mennesker og samfund", "Natur og biodiversitet"
samt "Øvrige miljøforhold". Der er vurderet på påvirk-
ning af disse miljøforhold både under anlægsarbejdet,
kaldet anlægsfasen, og efterfølgende i driftsfasen når
vejen er taget i brug.
Mennesker og samfund
• Støj
• Befolkning og
menneskers sundhed
• Landskab og visuelle forhold
• Arkæologi og kulturarv
• Materielle goder
• Planforhold
Natur og biodiversitet
Flora og fauna
Natura 2000
Overfladevand
Marin bundfauna og -dyr
Marine pattedyr
Fisk
Fugle
Øvrige miljøforhold
• Geologi og grundvand
• Luft og klima
• Forurenet jord
• Råstoffer, jord og affald
Spættet sæl
Foto: Martin Kielland
www.livetunderoverfladen.dk
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0023.png
Miljøforhold
Kortlægning og vurdering af
påvirkninger
Der er udarbejdet en naturkortlægningsrapport som
grundlag for Miljøkonsekvensrapporten (tidligere kal-
det ”VVM”). I miljøkonsekvensrapporten samles der
op på kortlægning og registrering af miljøforholdene,
og de potentielle påvirkninger fra projektet vurderes
og beskrives.
Miljøvurderingen omfatter projektets direkte virknin-
ger og i givet fald dets indirekte, sekundære, kumula-
tive, grænseoverskridende, kort-, mellem- og langsig-
tede, vedvarende eller midlertidige samt positive eller
negative virkninger. Vurdering af påvirkninger er fore-
taget på baggrund af en række kriterier, hvilket sikrer
en ensartet metode og tilgang til vurderingerne.
I afrapportering på hjemmesiden findes et ikke tek-
nisk resumé af alle undersøgte miljøtemaer, mens en
mere detaljeret redegørelse findes i Rambølls miljø-
konsekvensrapport. Samtlige undersøgte miljøemner
fremgår af miljøkonsekvensrapporten.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0024.png
Miljøforhold
Centrale udpluk fra
miljøkonsekvensvurderingen
Egholmlinjen kan etableres uden at have en væ-
sentlig påvirkning på udpegningsgrundlaget for
Natura 2000-området vest for Egholm. Der er hel-
ler ingen væsentlig påvirkning på bilag IV-arters
økologiske funktionalitet (raste- og yngleområder)
samt beskyttede naturområder og ålegræs i Lim-
fjorden i øvrigt.
Egholmlinjen forløber tæt forbi Drastrup og Lind-
holm vandværker, hvor grundvandet er dårligt
beskyttet fra naturens side og dermed meget
sårbart over for nedsivende miljøfremmede stof-
fer, f.eks. som følge af spild på vejene. Derfor
ledes vejvandet i et lukket og tæt afvandingssy-
stem til regnvandsbassiner med tæt bund, hvorfra
det udledes til recipienter. Bassinerne er designet
til en langsom udledning til nærliggende vand-
løb. Derved sikres det, at projektet ikke medfører
øgede mængder vand på terræn eller i eventuelle
nærliggende kloaksystemer, på kommuneveje,
boligområder eller lignende.
I forbindelse med skitseprojektering af Egholmlin-
jen er der taget højde for fremtidige havvandsstig-
ninger, kraftigere og hyppigere nedbørshændelser
idet motorvejens afvandingssystem er dimensio-
neret hertil. Egholmtunnelen klimasikres eksem-
pelvis ved at føre tunnelrampernes vægge og
bund op til 3,0 m over daglig vande i Limfjorden.
Det planlægges at opsætte støjskærme langs E45
ud for Dall Kirke ved såvel det oprindelige forslag
og varianten. Det vurderes, at støjskærmene kan
udgøre en visuel barriere i landskabet, men sam-
tidig sikrer de, at kirken påvirkes mindre af støj.
Støjskærmene kan dog være i konflikt med fred-
ningen omkring Dall Kirke, og opsætningen kræver
en dispensation.
Ved udgravning af renden til sænketunnelen vil
der forekomme spild af budsediment. Koncentra-
tion af sediment i vandsøjlen er størst i nærområ-
det til gravearbejdet. Det er en projektforudsæt-
ning, at gravearbejdet foregår i vinterperioden
fra november til marts. Metoden med at foretage
anlægsarbejde på søterritoriet i vinterperioden
for at undgå opblomstring af fytoplankton og
udskygning af ålegræs kendes fra andre større
danske anlægsprojekter. Det samlede areal med
ålegræs, som påvirkes er lille i forhold til den
samlede udbredelse af ålegræs i undersøgelses-
området, svarende til ca. 2% af i alt 1.070 ha.
Påvirkning af ålegræs vurderes i 3 forskellige
konstellationer:
- Ålegræs som marin plante, der påvirkes væ-
sentligt i nærområdet til linjeføringen
- Ålegræs som plante på marine naturtyper i
Natura2000 områderne, hvor der pga. afstand og
ålegræssets store udbredelse i hele Natura2000
området, vil være en moderat påvirkning
- Ålegræs som kvalitetselement i vandplanerne,
hvor der også i forhold til hele vandområdet vil
være en moderat påvirkning
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0025.png
Miljøforhold
Med hensyn til fortrængning af fugle vurderes det
samlet set, at arbejdet i anlægsfasen vil med-
føre moderate til væsentlige konsekvenser på
de strækninger, hvor der forekommer ynglende,
rødlistede fugle og regelmæssigt tilbagevendende
arter af trækfugle, der raster eller fouragerer i
stort antal i vinterhalvåret.
Den samlede konsekvens i forbindelse med sedi-
mentspild og støj for fisk, spættet sæl og marsvin
vurderes samlet set at være ubetydelig til be-
grænset.
Ved etableringen af Egholmlinjen vil der ske et fald
i trafikken på de fleste veje i og omkring Aalborg,
særligt på E45 og i Aalborg by. Trafikken i yderkan-
ten af Hasseris vil stige, mens trafikken på de indre
veje vil falde med op til 25%. Den begrænsede stig-
ning i antallet af kørte kilometer som konsekvens af
Egholmlinjen vil medføre en tilsvarende begrænset
stigning i udledningen af CO
2
, NOx og partikler.
Den lille stigning vil formentlig afspejle større lokale
ændringer, med en generel forbedring af luftkva-
liteten i tætbeboede dele af Aalborg. Den øgede
udledning (0,14%) af CO
2
ved brug af motorvejen
medfører en meget begrænset påvirkning af den
globale drivhuseffekt. Det forventes endvidere at
udledningen af CO
2
vil blive reduceret væsentligt
de kommende årtier, da en stor del af bilparken vil
blive udskiftet til elbiler og opladningshybrider, og
at udledningen fra benzin- og dieselbiler reduceres
på grund af nye krav til motorer.
Hertil kommer klimabelastningen i forbindelse med
gennemførelse af anlægget.
Strandtudse vandrer gerne længere efter nye
ynglevandhuller end andre padder, da arten er
en udpræget pionerart. Etablering af motorvejen
vil lokalt medføre en øget barriereeffekt, som
vil bidrage til en isolering af paddebestande på
hver side af vejanlægget. For at kompensere for
barriereeffekten anlægges der faunapassager
under motorvejen med tilhørende paddehegn, der
leder padderne til passagerne, ligesom der etable-
res nye vandhuller.
For den beskyttede naturtype rigkær, i Østerå-
dalen kan konsekvensen ved etablering af Egholm-
linjen være væsentlig, da der sker permanent
inddragelse af mindre naturområder, der kun van-
skeligt og inden for en lang tidshorisont kan erstat-
tes. Det planlægges derfor at udlægge områder
med erstatningsnatur for rigkær i Østerådalen.
Et motorvejsanlæg medfører generelt omfattende
og vedvarende visuelle påvirkninger, der forstyr-
rer oplevelsen af landskabet. Landskabet vil i an-
lægsfasen primært blive påvirket af arbejdet med
at etablere selve motorvejs-, tunnel- og bropro-
jektet inklusive arbejdsveje, arbejdspladsarealer
og etablering af regnvandsbassiner. Derudover
planlægges det at gennemføre forbelastning på
udvalgte strækninger, hvor der udlægges store
mængder materiale, der har til formål at kompri-
mere områder med blød bund. Når motorvejen er
anlagt vurderes de største påvirkninger at fore-
komme i Østerådalen, i Hasseris Enge og omkring
Limfjorden, hvor der vurderes at være væsentlige
konsekvenser.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0026.png
Støj
Etablering af Egholmlinjen vil medføre støjpåvirkning af omgivelserne,
og vil kunne være til gene for naboer og anvendelse af rekreative
områder mv.
Støjpåvirkningen i områderne langs med den nye mo-
torvej vil ændre sig i forhold til i dag, og især for boli-
ger i nærheden af motorvejen. Dette skyldes især, at
Egholmlinjen forløber gennem åbent land langs den
vestlige del af Aalborg, hvor der i dag er meget be-
grænset vejstøj. Undervejs passerer motorvejen i va-
rierende afstande flere boligområder (bl.a. ved Dall,
Dall Villaby, Drastrup, Sofiendal Enge, Hasseris Enge
og Nørholmsvej). En motorvej vil ændre lydmiljøet i
større eller mindre grad alt efter, hvor tæt på motor-
vejen man befinder sig. Man må forvente, at motorve-
jen vil kunne høres i flere kilometers afstand.
I den opdaterede VVM-undersøgelse for Egholm-
linjen er de støjmæssige konsekvenser af motorve-
jen undersøgt.Trafikken er fremskrevet til år 2040,
og løsningsforslagene kan sammenlignes med
referencescenariet, som er støjpåvirkningen i 2040
uden etablering af Egholmlinjen. Beregningerne er af-
grænset til et undersøgelsesområde, der strækker sig
1.000 meter ud på hver side af Egholmlinjen.
Støjen er beregnet for følgende situationer:
Referencescenariet, som svarer til en fremtidig
situation uden anlæg af motorvejen
Oprindeligt forslag, hvor Egholmlinjen etableres
med det oprindelige forslag ved motorvejskryds
E45
Varianten, hvor Egholmlinjen etableres med vari-
anten ved motorvejskryds E45
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-limfjorden
kan du læse mere om
støjberegninger og de
støjmæssige konsekvenser.
Her findes også et digitalt
kort, hvor du kan zoome
ind på din ejendom
og få information om
støjforholdene.
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0027.png
Støj
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0028.png
Støj
Udgangspunktet for vurdering af støj ved boliger, er
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB.
Ved referencescenariet er antallet af støjbelastede
boliger opgjort til 610, hvis motorvejen ikke etable-
res, hvilket svarer til at ca. 30 % af boligerne i under-
søgelsesområdet er støjbelastede. Ved både det
oprindelige forslag og varianten stiger det samlede
antal af støjbelastede boliger (> 58 dB) med ca. 40
boliger, men samtidig sker der et markant fald i an-
tallet af boliger, der er belastet at mere end 63 dB.
Etablering af Egholmlinjen medfører at støjbelastnings-
tallet (SBT) reduceres fra 107 til 86. Støjbelastnings-
tallet er et udtryk for den samlede støjgene indenfor
undersøgelsesområdet. Faldet i den samlede støjbe-
lastning inden for undersøgelsesområdet (udtrykt ved
støjbelastningstallet, SBT) hænger sammen med, at
støjpåvirkningen af et stort antal boliger reduceres ved
etablering af støjskærme. Modsat vil uafskærmede bo-
liger langs Egholmlinjen opleve en forøgelse af vejstø-
jen ved etablering af motorvejen.
De støjmæssige forskelle mellem de to forslag til ud-
formning af motorvejskrydset ved E45 er marginale.
Samtidigt med at antallet af støjbelastede boliger vil
stige ved etablering af Egholmlinjen, vil mange bo-
liger, blandt andet beliggende i Sofiendal Enge og
Hasseris Enge, blive udsat for en forøget støjpåvirk-
ning, men stadig ligge under den vejledende græn-
seværdi på 58 dB. Selvom boligerne i disse områder
ikke er belastet med 58 dB, betyder det dog ikke, at
beboerne langs Egholmlinjen ikke kan opleve at blive
generet af støjen fra en ny motorvej. Det indgår ikke
i støjberegningerne, hvordan den enkelte beboer vil
opleve en støjpåvirkning fra en ny motorvej, i et om-
råde hvor der ikke er støj i forvejen, og dette er svært
at beskrive. En motorvej vil ændre lydmiljøet i større
eller mindre grad alt efter, hvor tæt på motorvejen
man befinder sig. Man må forvente, at motorvejen vil
kunne høres i flere kilometers afstand.
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0029.png
Støj
Planlagte støjskærme
I vejprojektet for Egholmlinjen er det planlagt, at der
etableres i alt ca. 5,3 km støjskærme. Støjafskærm-
ningen er planlagt placeret langs E45 ved Dall og Dall
Villaby og langs Egholmlinjen ved Drastrup (Nibevej)
og ved Nørholmsvej.
Der er lavet undersøgelse af effekten af støjskærme
med forskellige højder og udstrækninger, ud for samt-
lige lokaliteter, hvor minimum 5 sammenhængende
beboelsesejendomme bliver belastet med mere end
58 dB i 2040. De valgte løsninger er vurderet til at
ville have en god støjreducerende effekt ved bolig-
områderne. Vejdirektoratet vil i det videre forløb for-
søge at optimere støjafskærmningen med henblik på
størst mulig effekt.
Det gælder for alle støjskærmsløsninger, at de kan
dæmpe støjen, men ikke fjerne den. Skærmens virk-
ning er størst i området lige bag skærmen og virknin-
gen aftager med øget afstand.
Det bemærkes, at den præcise udstrækning af de en-
kelte skærme først vil blive fastlagt ved detailprojek-
tering af vejanlægget
Hvis en bolig har et støjniveau over 63 dB efter anlæg
af motorvejen, så kan ejeren søge tilskud hos Vej-
direktoratet til støjisolering.
Placering af støjskærme
Delstrækning
Dall
Dall Villaby
Drastrup
Ved Nørholmsvej
Ca. længde Ca. skærmhøjde Placering ift. motorvejen
1,0 km
1,4 km
1,4 km
1,5 km
6 meter
6 og 7 meter
5 og 6 meter
6 meter
Øst for E45
Vest for E45
Øst og vest for Egholmlinjen
Øst for Egholmlinjen
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0030.png
Støj
Hvordan påvirkes støjen i resten af
Aalborg
Ved anlæg af Egholmlinjen vil der ske en aflastning af
det eksisterende vejnet i Aalborg-området, som ho-
vedsaligt vil forekomme på E45 og et mindre antal lo-
kale veje i den vestlige del af Aalborg. Støjen fra de
pågældende veje forventes at falde 1 - 2 dB og en-
kelte steder med 2 - 3 dB (grønne vejstrækninger). En
ændring på 3 dB opleves eksempelvis som en hørbar,
men lille ændring. På et par enkelte veje i den vestlige
del af Aalborg og Nørresundby (udover selve Egholm-
linjen) forventes trafikken at stige (røde vejstræknin-
ger) og dermed også vejstøjen. På en stor del af de
øvrige veje i Aalborg forventes ikke ændringer af vej-
støjen som følge af Egholmlinjen.
Vurderingen er alene baseret på trafikberegninger for
vejnettet i og omkring Aalborg og med en forudsæt-
ning om, at trafikkens sammensætning og hastighe-
der er uændrede. I overslagsberegningerne omregnes
ændringer i trafikken til ændringer i støj fra den en-
kelte vej.
Årsdøgntrafik
2.000 - 10.000
10.000 - 20.000
> 20.000
Reduktioner i dB
0 - 1 dB
1 - 2 dB
2 - 3 dB
> 3 dB
Illustration af de støjmæs-
sige konsekvenser ved en
forventet trafikal omrokering i
og omkring Aalborg.
Stigninger i dB
0 - 1 dB
1 - 2 dB
2 - 3 dB
> 3 dB
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0031.png
Støj
Miljøstyrelsens vejledende grænse-
værdier og WHO’s anbefalinger
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj
fra veje er grundlaget for danske myndigheders vur-
dering af vejstøj. De vejledende grænseværdier ud-
trykker en støjbelastning, der efter Miljøstyrelsens
vurdering er miljømæssigt og sundhedsmæssigt ac-
ceptabel (Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 om
”Støj fra veje”). Den vejledende grænseværdi for boli-
ger er fastsat til 58 dB, der er betegnelsen for en gen-
nemsnitsværdi for et døgn, dog sådan at støj i aften-
og nattetimerne vægtes højest. Grænseværdien for
rekreative områder i det åbne land, som er områder,
der er udlagt til sommerhusområde eller tilsvarende,
samt fredede naturområder og lignende, er fastlagt til
53 dB. De vejledende grænseværdier anvendes som
grundlag for fastsættelse af, hvornår eksempelvis en
bolig langs en vej er støjbelastet. Der findes ingen
krav, men kun vejledende grænseværdier for støj fra
eksisterende eller nye veje i Danmark.
Vejdirektoratet er opmærksom på, at støj har nega-
tive helbredsmæssige konsekvenser. WHO har i sin
rapport ”Environmental Noise Guidelines for the Euro-
pean Region” (2018) en anbefaling om, at støj fra vej-
trafik holdes under et niveau på 53 dB, fordi højere
støjniveauer kan være forbundet med negative hel-
bredsmæssige konsekvenser. Vejdirektoratet henhol-
der sig dog til Miljøstyrelsens anbefalinger, da det er
Miljøstyrelsen, der i Danmark fastlægger retningslin-
jer til støjbeskyttelsesniveauet. Miljøstyrelsen har på
nuværende tidspunkt ikke fundet det nødvendigt at
revidere de vejledende støjgrænseværdier på bag-
grund af WHO-rapporten.
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et ri-
meligt beskyttelsesniveau, når motorvejen udbyg-
ges. I praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor det
er teknisk eller økonomisk muligt at reducere støjen.
Der er foretaget en konkret vurdering af de boligom-
råder, hvor støjen er over 58 dB. Der skal være sam-
menhængende bebyggelse med mere end 5 boliger,
og effekten af afskærmningen skal som udgangs-
punkt være mindst 3 dB. De boliger, der belastet med
støj over 63 dB efter motorvejen er anlagt, vil normalt
få tilbudt tilskud til støjisolering. Det kan være boli-
ger, hvor det ikke er muligt at opsætte støjafskærm-
ning eller hvor en støjskærm/støjvold ikke har en til-
strækkelig effekt ift. omkostningerne for opsætning
af støjafskærmningen. Støjisolering omfatter typisk
udskiftning af vinduer og forbedring af facaden for at
reducere det indendørs støjniveau. Ved lydisolering
bør det indendørs støjniveau reduceres til 33 dB, som
er Bygningsreglementets krav til indendørs støjniveau
i nye boliger.
Oplevede ændringer af trafikstøj
En ændring på
1 dB
2 dB
3 dB
Opnås ved
En reduktion af trafikmængden med 20 % eller
en stigning på 25 %
En reduktion af trafikmængden med godt 40 %
eller en stigning på 60 %
Opleves som
En meget lille
ændring
En lille ændring
En reduktion af trafikmængden med 50 % (halve- En hørbar, men lille
ring) eller en stigning på 100 % (fordobling)
ændring
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0032.png
Areal- og ejendomsforhold
En ny vej i åbent land kræver dels areal til vejprojektet, som skal
bruges permanent til selve vejanlægget, og dels arbejdsarealer, som
skal bruges midlertidigt i anlægsfasen.
På projektets hjemmeside www.vd.dk/vvm-limfjorden
findes dynamiske kort med visning af arealbehov til
henholdsvis vejanlægget og til midlertidige arbejds-
arealer med mulighed for at søge på enkeltejen-
domme. Et eksempel er vist på figuren nedenfor.
I forbindelse med anlægsprojektets gennemførelse
kan der også blive pålagt servitutter, som f.eks. vej-
byggelinjer, samt ske ændringer i adgangsforhold for
de enkelte ejendomme.
De nødvendige arealer til anlæg af Egholmlinjen samt
andre rettigheder erhverves gennem ekspropriation
af en uvildig kommission, kaldet for Ekspropriations-
kommission. Ekspropriation betyder tvungen afstå-
else (afgivelse) af ejendomsretten til ejendommen el-
ler en del af ejendommen.
Arealbehov til
vejanlægget
og midlertidige
arbejdsarealer
ved ejendom-
men Nibevej 124,
som allerede er
erhvervet af Vej-
direktoratet.
32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
Areal- og ejendomsforhold
Arealopgørelser
For at kunne anlægge Egholmlinjen, så skal der er-
hverves ca. 280 ha til selve vejanlægget og ca. 85
ha til midlertidige arbejdsarealer. Omkring 160 ejen-
domme berøres af ekspropriation i forskelligt omfang.
Ekspropriation af hele ejendomme
I forbindelse med ”Trafikaftale 2014” blev det beslut-
tet at byggelinjesikre Egholmlinjen, og samtidig blev
der afsat en pulje til opkøb af ejendomme. Vejdirek-
toratet har efterfølgende overtaget 10 ejendomme i
korridoren. Ud over disse ejendomme, vurderes det,
at der vil være behov for at totalekspropriere omkring
30 ejendomme.
Ud over direkte berørte ejendomme, så kan Ekspro-
priationskommissionen også vurdere, at en ejendom
på andre måder bliver så væsentligt berørt af anlægs-
projektet, at den skal eksproprieres i sin helhed. Kom-
missionen foretager en samlet vurdering ud fra føl-
gende forhold:
Afstand mellem beboelse/have og motorvejen.
Støjniveau ved beboelsen.
Hvor stort areal der skal erhverves til selve motor-
vejen.
Hvor dominerende motorvejsanlægget vil blive i
forhold til ejendommen.
Ejendommens anvendelse.
Ændrede adgangsforhold, også internt på grun-
den.
Ud fra en konkret vurdering af forholdene på ste-
det og efter at have lyttet til ejerne, så kan Ekspro-
priationskommissionen således nå frem til, at hele
ejendommen bør overtages af staten, uden at den er
direkte berørt af anlægsprojektet. Modsat kan Eks-
propriationskommissionen også nå frem til, at forhol-
dene på ejendommen er tålelige, og det derfor ikke er
relevant at overtage hele ejendommen.
Der findes med andre ord ikke præcist fastsatte krite-
rier for, hvornår en ejendom kan forventes, ekspropri-
eres i sin helhed.
33
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0034.png
Økonomi
Anlægsoverslag
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i
Vejdirektoratets overslagssystem i henhold til statens
retningslinjer i ”Ny Anlægsbudgettering”, og der er på
baggrund af de beregnede anlægsoverslag gennem-
ført en granskning af anlægsoverslag, en risikovurde-
ring og en beregning af de samfundsøkonomiske ef-
fekter for såvel det oprindelige forslag til udformning
af motorvejskrydset ved E45, som for varianten.
I forbindelse med opdateringen af VVM-undersøgel-
sen for Egholmlinjen er valgt et nyt prisgrundlag,
som vurderes at være mere retvisende end det
gamle, da Vejdirektoratet siden 2011 har opsam-
let et større erfaringsgrundlag fra tilsvarende pro-
jekter. Det nye prisgrundlag indeholder bl.a. jord-
og belægningsentrepriser fra Silkeborgmotorvejen
og Holstebromotorvejen, som ikke var kendt i 2011.
Disse projekter vurderes at være sammenlignelige
med en 3. Limfjordsforbindelse, som også er ny-
anlæg af en motorvej i åbent land.
En sammenligning af de aktuelle anlægsoverslag med
anlægsoverslaget fra 2011 afslører dog en række for-
skelle. I de aktuelle skitseprojekter er der afsat flere
penge til håndtering af blød bund (forbelastning), til
bygværker, til grundvandssikring, til opbygning af vej-
dæmninger. Omvendt er der afsat færre penge til ar-
bejdspladsomkostninger, arealerhvervelse, opbryd-
ning og afvandingssystem.
Overordnet set så ligger anlægsoverslaget for varian-
ten på samme niveau, som anlægsoverslaget for Eg-
holmlinjen fremskrevet til 2021-priser, mens det op-
rindelige forslag er ca. 250 mio. kr. dyrere.
Sammenlignet med andre vejprojekter, så ligger
Egholmlinjen i den meget høje ende. Primært grun-
det omkostningerne til Egholmtunnelen og broerne
over Nørredyb, som udgør tæt på 50 % af det sam-
lede anlægsbudget, men også fordi vejprojektet om-
fatter andre store bygværker, samt 2 motorvejskryds
og 5 tilslutningsanlæg.
Visualisering af lavbroer over Nørredyb
34
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0035.png
Ø ko n o m i
Km-prisen for vejprojektet ligger på 350 - 370 mio. kr.,
hvis der tages udgangspunkt i det samlede anlægs-
budget og på 180 - 200 mio. kr., hvis omkostningerne
til Egholmtunnelen og broerne over Nørredyb holdes
ude af beregningen.
Tilvalgsmulighed – lavbro til lokaltrafik mellem
Egholm og Nørresundby
I skitseprojektet for Egholmlinjen indgår en 600 m
lang lavbro for lokaltrafik mellem Egholm og Nørre-
sundby, samt tilhørende veje på land. Broen tænkes
anlagt parallelt med de to motorvejsbroer over Nør-
redyb, og kan anvendes både af bil- og gang/cykel-
trafik. Såfremt det besluttes at anlægge broen som
en del af Egholmlinjen, så vil det være muligt at ned-
lægge færgeforbindelsen mellem Egholm og Aalborg.
Lavbroen indgår i miljøkonsekvensvurderingen for Eg-
holmlinjen, og kan derfor indarbejdes i en eventuelt
anlægslov uden yderligere miljøvurderinger.
Det samlede anlægsbudget for lavbroen plus tilhø-
rende landanlæg er beregnet til 126 mio. kr.
Oprindeligt
forslag
Samlet
anlægsbudget
7.261,2
Variant
7.013,5
Samlet anlægsbudget for Egholmlinjen inklusive reserver
(mio. kr., prisniveau 2021, indeks 113,09) ved det oprinde-
lige forslag til udformning af motorvejskrydset ved E45 og
ved varianten, excl. anlægsomkostninger til lokalbroen til
Egholm.
35
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0036.png
Ø ko n o m i
Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse af
Egholmlinjen. Den samfundsøkonomiske analyse er
gennemført på baggrund af analyser med Landstra-
fikmodellen og Transportministeriets samfundsøko-
nomiske værktøj Teresa, og følger den samfundsøko-
nomiske manual for transportområdet.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange
omkostninger og effekter knyttet til projektet som mu-
ligt - i kroner og øre, så effekterne bliver sammenligne-
lige. I beregningerne indgår blandt andet brugereffek-
ter i form af rejsetidsgevinster, anlægsomkostninger og
gener i anlægsperioden. Derudover beregnes effekter
af ændringer i uheld, støj og klimapåvirkning.
Omkostninger og effekter opgøres over 50 år efter
åbning. Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien
er værdien i dag af summen af
alle omkostninger og gevinster i de kommende år.
Teknisk beregnes værdien ved at tilbageskrive effek-
terne med diskonteringsrenten, som er 3,5 % de første
35 år, og derefter 2,5 %. Et projekt er rentabelt, hvis
nutidsværdien er positiv. Det betyder, at summen af
alle fremtidige omkostninger – både til anlæg og drift,
men også omkostninger ift. støj, miljø mv. – opvejes af
de positive gevinster samfundet vinder ved projektet.
Intern rente
er det samfundsøkonomiske afkast, som
projektet giver. Det kan sammenlignes med et afkast
på en investering. Hvis den interne rente er lig med
diskonteringsrenten, så giver projektet lige netop en
nettonutidsværdi på nul. Er den interne rente over
diskonteringsrenten, får man en positiv nettonutids-
værdi – man får et med andre ord et større afkast end
der kræves, og dermed et overskud. Med en skif-
tende diskonteringsrente over årene (se ovenfor), er
der ingen helt fast grænse for hvilken intern rente der
skal til, for at et projekt giver samfundsøkonomisk
overskud (dvs. at det er rentabelt), men i praksis er
grænsen lidt under 3,5 %.
Nettogevinst pr. offentlig krone
er kort fortalt den
samfundsøkonomiske gevinst, man får for hver inve-
steret offentlig krone. Det udregnes teknisk som net-
tonutidsværdien divideret med nutidsværdien af of-
fentlige nettoomkostninger (typisk omkostninger til
anlæg og drift, samt afgiftsændringer). Den beregnes
kun, hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
Tabellen viser hovedresultaterne af den samfunds-
økonomiske analyse. Som det fremgår, så viser be-
regningerne, at det oprindelige forslag er samfunds-
økonomisk rentabelt, da nettonutidsværdien er
positiv (242 millioner kroner) og den interne rente er
på niveau med diskonteringsrenten (3,3 %).
Ved varianten er nettonutidsværdien beregnet til
465 millioner kroner og den intern rente er beregnet
til 3,5 %.
Det er primært brugereffekterne i form af tidsgevin-
ster, dvs. trafikanterne nu kan komme hurtigere frem,
der bidrager til de positive effekter.
Oprindeligt
forslag
Nettonutidsværdi
(Kroner)
Intern rente (%)
Nettogevinst pr.
offentlig krone
242 mio.
3,3%
0,04
Variant
465 mio.
3,5%
0,08
Samfundsøkonomiske hovedresultater for Egholmlinjen ved
det oprindelige forslag til udformning af motorvejskrydset
ved E45 og ved varianten.
Den beregnede samfundsøkonomi af Egholmlinjen er
lavere i den aktuelle VVM-undersøgelse end i gen-
beregningen fra 2015 og VVM-undersøgelsen fra
2011. Der er flere forskelle i grundlaget for de forskel-
lige analyser, der bidrager til at forklare forskelle i det
samfundsøkonomiske resultat mellem de tre undersø-
gelser:
Der anvendes forskellige versioner af den sam-
fundsøkonomiske beregningsmodel: TERESA
– med bl.a. højere værdier for CO
2
og uheld. Den
nyeste version af beregningsmodellen har des-
uden en lavere diskonteringsrente end benyttet i
de tidligere versioner.
Der anvendes en ny version af Landstrafikmodel-
len med flere ændringer/forbedringer. Herunder
den væsentlige ændring, at der, til forskel fra den
tidligere døgnmodel, modelleres trafik i ti forskel-
lige perioder i løbet af døgnet, der derved giver en
mere korrekt modellering af trængsel
Aalborg Kommunes trafikmodel, der blev benyttet
i 2011, er væsentlig forskellig fra Landstrafikmo-
dellen. Trafikken er generelt antaget med højere
vækstforudsætninger i Aalborg Kommunes model,
samt et højere trafikspring.
Blandt de nævnte forskelle er ændringen af model-
grundlaget den væsentligste del af forklaringen på,
at den forventede samfundsøkonomiske effekt af Eg-
holmlinjen falder anderledes ud i den opdaterede
VVM-undersøgelse.
36
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0037.png
Vil du vide mere
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-limfjorden
kan du læse mere om
projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med blandt andet
støjudbredelsen fra motorvejen, de undersøgte miljø-
forhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at sende
dine bemærkninger og kommentarer til VVM-
undersøgelsen i høringsperioden, som løber til
fredag d. 30. april 2021.
37
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om offentliggørelse af Banedanmarks netop færdiggjorte beslutningsgrundlag for Øresundsperroner og gangtunnel/gangbro ved Ny Ellebjerg samt Vejdirektoratets opdaterede VVM for 3. Limfjordsforbindelse, fra transportministeren
2341477_0038.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
3. Limfjordsforbindelse
Opdatering af VVM-undersøgelsen
for Egholmlinjen
Resumé af VVM-undersøgelsen
Dato:
Februar 2021
ISBN (NET):
978-87-94158-03-9
Copyright:
Vejdirektoratet, 2021