Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2341274_0001.png
Østbanen
Høring lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold i
Transportudvalget 24. februar 2021
Regionsrådsformand Region Sjælland Heino Knudsen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341274_0002.png
Region Sjællands lokalbaner
Hovedtransportårer for store områder i
regionen :
Odsherredsbanen
(Nykøbing Sj.
Holbæk)
Tølløsebanen
(Slagelse
Tølløse)
Lollandsbanen
(Nakskov
Nykøbing F.)
Østbanen
(Rødvig/Faxe Ladeplads
Køge
Roskilde)
Region Sjælland har 40% af alle
lokalbanespor i Danmark
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341274_0003.png
Østbanen
Hovedtransportåre i Faxe og Stevns
Giver direkte forbindelse til Køge og Roskilde og med skift i Køge
forbindelse til København
15 stationer - 50 km. lang - 1 mio. passagerer om året
Fra december 2020 forlænget med overtagelse af den statslige
betjening til Roskilde efter særlig aftale
Et succesfuldt samarbejde
et eksempel til efterfølgelse
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341274_0004.png
Nødvendig sporrenovering af Østbanen
Sporerne har nået den forventede levetid på ca. 45 år og skal
helt forventeligt renoveres
For at skåne sporerne er hastigheden sat ned, køreplanen
indskrænket og dele af togene aflukkede for at nedsætte vægten
Sporrenoveringen er vurderet at koste ca. 510 mio. kr.
Region Sjælland forbereder sporrenoveringen, så den kan
gennemføres hurtigst muligt
når finansieringen er på plads
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341274_0005.png
Regionens snævre økonomiske rammer
Region Sjællands økonomiske rum er meget lille
Region Sjælland bruger ca. 74% af budgettet på kollektiv trafik
andre regioner i gennemsnit 58%
Region Sjælland har siden sin start løbende måtte spare på den
kollektive trafik senest i 2019, hvor der blev sparet 16,7 mio. kr. på
de regionale busruter
Det nuværende investeringstilskud på ca. 36 mio. kr. svarer
nogenlunde til finansieringsudgifterne til allerede foretagne
investeringer i lokalbanerne
togsæt og spor
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341274_0006.png
Statens ansvar at tilvejebringe de
nødvendige økonomiske rammer
Staten er ansvarlig for, at regionerne har de nødvendige
økonomiske rammer for opgavevaretagelsen
Investeringstilskuddet til lokalbanerne blev ikke som forudsat
ajourført i 2009
det giver nu et akut problem for Østbanen
Der er 3 løsningsmuligheder for Østbanen
Statslig pulje til lokalbaneinvesteringer
Ajourføring af investeringstilskud
Særskilt bevilling
6