Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2341161_0001.png
Lautrups udvikling kommer til at hænge tæt sammen med
udviklingen af BRT og stationsnærhed.
BORGMESTEREN
Rådhuset
Hold-an Vej 7
2750 Ballerup
Tlf: 4175 0220
Dato: 23. februar 2021
Sagsid:
24.10.00-G01-2-21
Kære Transportordførere
Som grundejere og virksomhedsledere i Ballerup mærker vi dagligt den biltrængsel, vi selv og
vores medarbejdere udsættes for i Hovedstadsområdet. Vi vil gerne tilkendegive vores
opbakning til en bedre offentlig infrastruktur, så det bliver et mere attraktivt valg for
medarbejdere at vælge andre transportformer end bilen. I flere af vores virksomheder
understøtter vi den grønne omstilling af transportsektoren ved blandt andet at opfordre
medarbejderne til at vælge den kollektive transport, cykling og samkørsel. Vores virksomheder
er ligeledes med i et lokalt netværk, hvor vi arbejder meget konkret med andre transportformer
end bilen.
BRT til Lautrup
Lautrup er et førende erhvervsområde i Hovedstaden. Dagligt pendler ca. 20.000 medarbejdere
og studerende til Lautrup. Dertil kommer den store mødeaktivitet, alle virksomhederne også
afholder. Arbejdspladserne repræsenterer et meget videnstærkt erhverv inden for IT og
teknologi, finans og life science. Vores bidrag til Danmarks BNP pr. indbygger er det suverænt
højeste i landet.
DTU Engeneering Technology er ligeledes lokaliseret med sit campus midt i Lautrup. De senere
år er antallet af studerende steget. Både DTU og Borupgaard Gymnasium tiltrækker studerende
fra et stort opland, og de unge er positivt stemt over for deleøkonomi og har potentialet til at
blive fremtidens mobilister, der gerne kombinerer velfungerende, kollektiv transport med
cyklen og samkørsel.
De mange medarbejdere og studerende i Lautrup-området er dagligt belastet af at bruge
uforholdsmæssig lang tid på at sidde i de lange køer i myldretiderne. Derudover fører det til et
tab af produktivitet.
Derfor bakker vi op om en BRT-løsning, som kan lette presset på vejnettet og bidrage til den
grønne omstilling af transportområdet.
Trængslen vil vokse i fremtiden
Vejdirektoratet forventer, at trængslen på Ring 4 vil stige frem mod 2030. Dette er en barriere
for beskæftigelse og vækst.
Lautrup er et velplanlagt erhvervsområde, men det ligger ikke i umiddelbar tilknytning til
jernbanenettet. Der er i dag god busbetjening gennem Lautrup, men busserne sidder fast i de
samme køer som bilerne. I morgenmyldretiden er rejsetiden fordoblet gennem Lautrup, og
Ekspeditions-
og telefontid
Mandag og tirsdag 10.00 - 15.00, torsdag 10.00 - 17.00, fredag 10.00 - 13.00
Onsdag lukket
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Henvendelse af 23/2-21 vedrørende den kommende BRT forbindelse gennem Lautrup Erhvervspark, fra Ballerup Kommune
samlet er forsinkelsen på 8 - 9 minutter i myldretiden mellem Høje Taastrup via Lautrup til
Bagsværd.
En BRT-linje fra Høje-Taastrup til Bagsværd vil køre hurtigt og trængselsfrit, så passagererne
sparer tid og med afgang hvert 5. minut i myldretiden, skal man ikke vente længe på næste bus.
Gode trafikmuligheder for alle
Vi ønsker, at Lautrup er et attraktivt sted at arbejde
også for medarbejdere, der ikke har bil.
Etablering af en hurtig BRT-linje vil gøre kollektivt transport til et attraktivt alternativ til bilen,
fordi man kan være sikker på at nå på arbejde til tiden
og nå sit tog på hjemvejen. Med direkte
kobling til velbetjente DSB-stationer i Høje-Taastrup, Malmparken og Bagsværd vil BRT bidrage
til at give direkte adgang for medarbejdere og studerende fra store dele af Sjælland.
Bidrage hurtigt til klimamålet
En BRT vil bidrage til det nationale 70 pct. klimamål: Elbusser på strækningen er godt for klimaet,
og BRT vil lokke tusindvis af bilister til at skifte til BRT. Hvis der afsættes penge i de kommende
infrastrukturforhandlinger, vil BRT på Ring 4 kunne stå klar i god tid inden 2030.
Forberedt til fremtiden
BRT kører helt adskilt fra anden trafik. Det giver overskuelige kørselsforhold, der gør det oplagt
til fremtidens førerløse bustrafik. Med støtte fra EU gennemføres et forsøgsprojekt i Lautrup om
førerløse busser, hvor en BRT-strækning vil gøre projektet endnu bedre.
Byudvikling
Visionen for Lautrup byder på en udvikling, som indeholder flere arbejdspladser samtidig med
at der bygges boliger. Allerede nu er der planlagt ca. 500 nye boliger i den sydlige del af
erhvervsområdet med både studie-, ex-pat- og familieboliger. Ud over dette er der massiv
interesse for at bygge andre typer af boliger i området. Visionen har fået liv, og det bliver godt
for den fortsatte vækst i Lautrup samt for tiltrækningen af relevant serviceerhverv.
For at understøtte den fremtidige by- og erhvervsudvikling planlægger Ballerup Kommune at
søge stationsnærhed for BRT-standsningsstederne i Lautrup, så det fulde potentiale i området
kan udnyttes.
Vi vil derfor opfordre jer til i forbindelse med de kommende forhandlinger om en Grøn
Mobilitetsplan at prioritere midler til en pulje, så det er muligt at medfinansiere gode BRT-
projekter i hele landet, herunder BRT på Ring 4.
Hvis I ønsker at høre mere om udviklingen af Lautrup og om BRT-projektet, så stiller vi os gerne
til rådighed.
Med venlig hilsen
Borgmester Jesper Würtzen
Morten Hübbe: CEO, Tryg
Jesper Scharff: CEO, SDC
Anders Bjarklev: Rektor, DTU
Side
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Henvendelse af 23/2-21 vedrørende den kommende BRT forbindelse gennem Lautrup Erhvervspark, fra Ballerup Kommune
Bjarne Lykke-Sørensen: CEO, Siemens
Torsten Hagen Jørgensen: Country Director, Nets
Kathrine Forsberg: CEO, Atea
Søren Rinnov: CEO, Fujitsu
Carsten Pietras: CEO, Christian Leif Hansen
Benedicte Rønje: World Trade Center
Ib Henrik Rønje: CEO, Kongeegen
Thomas Jørgensen: Rektor, Borupgård Gymnasium
Peter Ildal Nielsen: Administrerende direktør, Wihlborgs
Bjarke Bendix Closs: Head of Direct Real Estate, Aberdeen Standard Investments
Side
3