Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2341141_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
30. november 2020
Navn
Email
Telefon
DokNo
1/3
Tilladelse til kørsel med selvkørende motorkøretøjer på DTU Campus i Lyngby i en
18-måneders forsøgsperiode
Nobina Danmark A/S (Nobina) har den 16. juni 2020 fremsendt ansøgning til forsøg med selvkørende motor-
køretøjer på DTU Campus i Lyngby.
Baggrund for forsøget
Forsøget på DTU Campus er en del af LINC, som er et projekt med selvkørende shuttlebusser i Danmark,
hvis formål er at udvikle den kollektive trafik. Partnerne i LINC er Albertslund Kommune, Gladsaxe Kom-
mune, Nobina , IBM Danmark ApS, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21. Projek-
tet finansieres af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions.
Nobina er valgt som busoperatør i forsøget og har overfor Vejdirektoratet ansøgt om at udføre forsøget.
Nobina skal således være tilladelsesindehaver.
DTU Campus er bl.a. valgt som forsøgslokation, fordi der forekommer blandet færdsel med mange trafikan-
ter i et område med relativt langsom trafik.
Derudover er der mange potentielle kunder, så der kan opnås stor erfaring med kundedialog og kundead-
færd, ligesom forsøget har til hensigt at udfylde et reelt transportbehov mellem vigtige nøglepunkter på Cam-
pus.
Det langsigtede mål med projektet er at facilitere, at den førerløse teknologi bliver en del af det fremtidige
kollektive transportsystem.
I forsøget vil der blive anvendt 3 stk. Easymile EZ10 selvkørende shuttlebusser, som vil køre på en rute på
DTU’s campusområde, som omfatter vejene Diplomvej, Elektrovej, Asmussens Allé, Nils Koppels Allé, Vagn
Aa. Jeppesens Vej, Energivej og Kollegiebakken.
Ansøgningen indeholder bl.a.:
1. Beskrivelse af forsøget
2. Assessorvurdering
3. Beskrivelse af organisationen bag forsøget
4. Beskrivelse af forsøgets tidsmæssige afgrænsning
5. Beskrivelse af forsøgets geografiske afgrænsning
6. Beskrivelse af de involverede køretøjer
7. Plan for indsamling og håndtering af data
8. Plan for information til øvrige trafikanter
9. Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 8. juni 2020
Vejdirektoratets afgørelse
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341141_0002.png
Vejdirektoratet har gennemgået det tilsendte materiale i samarbejde med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen.
Vejdirektoratet meddeler hermed i medfør af bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] om Nobina
Danmark A/S’
forsøg
med selvkørende motorkøretøjer på DTU Campus i Lyngby tilladelse til forsøget.
Vejdirektoratet fastsætter i medfør af færdselslovens § 92 h, stk. 1, følgende vilkår for forsøget:
1. De selvkørende køretøjer, der benyttes i forsøget, skal overholde Færdselsstyrelsens dispensation
til registrering af selvkørende bus af 8. juni 2020. Dispensationen er vedlagt som bilag 1.
2. Der må udelukkende benyttes den rute, der er beskrevet i bilag 1 i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år].
Bekendtgørelsen inkl. bilag er vedlagt som bilag 2.
3. I forsøgets implementeringsfase må ruten gennemkøres i automatisk indstilling i SAE niveau 0 til 3
med en fører og øvrigt relevant personel med henblik på at gennemføre test, hvor shuttlebussens
samlede kørselsmønster efterprøves. Der må tilsvarende køres i automatisk indstilling i SAE niveau
0 til 3 mellem ruten og Nobinas køretøjsdepot på Energivej.
4. Ved kørsel med passagerer må ruten gennemkøres i SAE niveau 0 til 3 af op til 3 shuttlebusser
samtidigt. Bussen skal have en fører, der fungerer som tryghedsperson, når bussen er i automatisk
indstilling. Der må tilsvarende køres i automatisk indstilling, i SAE niveau 0 til 3 mellem ruten og
Nobinas køretøjsdepot på Energivej.
5. Tilladelsesindehaver skal frem til igangsætning af kørsel med passagerer skriftligt orientere Vejdirek-
toratet om, at forsøget har gennemgået de beskrevne tests. Igangsætning af kørsel med passagerer
forudsætter, at assessor fortsat vurderer, at forsøget kan gennemføres inden for rammerne af en
normal trafikal risiko for den pågældende transportform.
6. Ved kørsel med passagerer skal myndighedernes anvisninger
for befordring i kollektive transport-
midler
i relation til COVID-19 efterleves.
7. Såfremt tilladelsesindehaver ønsker tilladelse til at overgå til SAE niveau 4 kræver dette en fornyet
køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, samt en revideret assessering med fokus på overgan-
gen fra SAE niveau 3 til SAE niveau 4, der skal godkendes af Vejdirektoratet. Tilladelsesindehaver
skal sende Vejdirektoratet assessors vurdering af, at overgangen vil være færdselssikkerhedsmæs-
sigt forsvarlig. Herefter vil Vejdirektoratet, efter inddragelse af Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet,
meddele, om der kan gives tilladelse til, at projektet kan overgå til fase 4, som beskrevet i assessor-
rapporten.
8. De selvkørende motorkøretøjer må køre i alle tidsrum på alle ugedage.
9. Nobina har som tilladelsesindehaver forsikringspligten for de benyttede køretøjer i forsøget, jf. færd-
selslovens § 106, stk. 3.
10. Udover bestemmelserne i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] og Færdselsstyrelsens dispensation til regi-
strering af selvkørende bus af 8. juni 2020 er køretøj og fører/operatør underlagt færdselslovens al-
mindelige regler.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341141_0003.png
11. Føreren/operatøren af det selvkørende motorkøretøj skal have erhvervet kørekort til den pågæl-
dende køretøjskategori.
12. Tilladelsen gælder i 18 måneder. Den kan fornys af Vejdirektoratet efter høring af vejmyndigheden
og politiet.
13. Vejdirektoratet kan til enhver tid tilbagekalde denne afgørelse og derved midlertidigt eller permanent
afslutte forsøget.
Begrundelse
Vejdirektoratet har ved vurderingen af de fastsatte vilkår lagt vægt på, at disse er nødvendige for, at forsøget
kan gennemføres på en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Vejdirektoratet bemærker afslutningsvist, at Vejdirektoratet med denne tilladelse ikke har taget stilling til krav,
der måtte følge af øvrig lovgivning, herunder hvorvidt ansøgers behandling af personoplysninger er i over-
ensstemmelse med den persondataretlige lovgivning.
Med venlig hilsen
Bilag
Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 8. juni 2020.
Bilag 2: Bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] om Nobina Danmark
A/S’ forsøg med selvkørende motorkøretøjer
DTU Campus i Lyngby.
Kopi af denne afgørelse er fremsendt til:
Nordsjællands Politi
3