Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2340263_0001.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Henvendelse af 22/2-21 vedrørende grøn omstilling og brug af elcykler, el-scootere/knallerter uden kabine, el-kabinescootere og andre små grønne køretøjer, fra Projekt Trafiksikkerhed
2340263_0002.png
De Små Grønne
Vi siger mange tak for vores lille møde med Transportudvalget, hvor vores
præsentation handlede om små grønne køretøjer og disses fremkommelighed på
cykelstier. Vi havde begge øvet os flere gange på at præsentere det, så vores
præsentation kun ville vare 10-11 minutter. Vi ved ikke, hvad der gik galt, da vi
åbenbart ikke var færdige med vores præsentation efter 12�½ minut. Vi
undskylder, at vi ikke var færdige efter 12�½ minut.
Der var to spørgsmål vi ikke fik svaret på. Det råder vi bod på her:
1) Det ene drejede sig om vores holdning til, at nogle personer, der har
mistet deres kørekort p.g.a. alkohol, vælger at købe en elektrisk
kabinescooter istedet for. Som bekendt ønsker vi, at staten giver et tilskud
på 25 % af købsprisen ved køb af en elektrisk kabinescooter i en
forsøgsperiode. Vores holdning er, at folk, der har mistet kørekortet p.g.a.
alkohol-påvirket kørsel, IKKE skal have lov til at købe en el-kabinescooter.
2) Det andet spørgsmål var, om der sælges flere elcykler end almindelige
cykler med rugbrødsmotor. Før vores lille møde med jer havde vi været i
kontakt med Danmarks Statistik for at få svar på, hvor mange elcykler der
sælges om året i Danmark. Det kunne Danmarks Statistisk ikke svare på. VI
har også været i kontakt med branchen Danske Cykelhandlere. De har
heller ikke kunnet give os præcise tal. Men svaret fra Danske
Cykelhandlere tyder på, at der i et af de seneste år er solgt BETYDELIGT
flere almindelige cykler end elcykler.
Dette var svar på de to spørgsmål, som vi ikke nåede at svare på.
Bruger undersøgelse:
Vi har lavet en undersøgelse i vores el-kabinescooter-
gruppe på facebook. Der var op til 105 personer, der deltog i undersøgelsen. I
denne fremgår det, at cirka halvdelen af brugerne er glade brugere uden
handicap, spritdomme eller andet. Undersøgelsen viste også, at ca. 73 % af
brugerne er mellem 25-65 år. Så noget tyder på, at det ikke overvejende er ældre
eller handicappede, som bruger disse 3-hjulede el-kabinescootere. Det blev ellers
antydet i Transportudvalget. Dog kan der være fejlkilder og usikkerheder i vores
undersøgelse, som slører resultatet. F.eks er det muligt, at ældre personer har
mindre tendens til at svare i en facebook-undersøgelse end yngre personer. Og
det kan ligeledes tænkes, at folk, der har mistet deres kørekørt til bil p.g.a.
alkohol, ikke vil indrømme dette i sådan en undersøgelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Henvendelse af 22/2-21 vedrørende grøn omstilling og brug af elcykler, el-scootere/knallerter uden kabine, el-kabinescootere og andre små grønne køretøjer, fra Projekt Trafiksikkerhed
2340263_0003.png
Ligeledes var der kun op til 105 personer i vores undersøgelse. Så vores lille
undersøgelse afspejler ikke virkeligheden 100 %.
Kommentarer og synspunkter:
1) Vedr. fremkommelighed for 3 hjulede køretøjer ønsker vi bomme over
cykelstierne fjernet og erstattet af skiltning.
2) Vi ønsker også et opgør med det ofte sete forbud for knallertkørsel i
naturskønne områder som parker og skovstier og villa parkstier, således at lydløse
elektriske køretøjer, der højst må køre 30 km / timen, ikke diskrimineres disse
steder. Se vort forslag til skiltning her under.
3) Hvis et 3 hjulet køretøj har modtaget handicap tilskud efter serviceloven, skal
dette ikke samtidig kunne tildeles det foreslåede 25% mobilitets tilskud fra
staten.
Forslag til skiltning på visse cykelstier hvor forbud mod knallerter eksisterer:
Venlig hilsen
Sune Bielefeldt, El bilist kommende elkabinescooter importør
Jan Hervig Nielsen, Ideudvikler, Projekt Trafiksikkerhed