Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2338668_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
19.02.2021 Leif Kajberg Niels Wellendorf
Lokalbanernes funktion, fremtid og
organisatoriske placering i det nationale
jernbanelandskab
Folketingets Transportudvalg gennemfører den 24. februar en offentlig
udvalgshøring om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold.
Høringen på Christiansborg tager sigte på at uddybe både
udvalgsmedlemmernes og andre interesseredes videnshorisont på
lokalbaneområdet. Under høringen vil man derfor komme omkring
banernes vedligeholdelsesmæssige tilstand, økonomien og de
fremtidige investeringsbehov. Og det er tydeligt, at de
finansieringsmæssige udfordringer, som lokalbanerne står over for i
de kommende år, har en forgrundsplacering inden for høringens
temaramme.
Formålet med høringen i Landstingssalen er dog også at kaste lys over
lokalbanernes samfundsmæssige funktion og banernes betydning for
vækst og udvikling. Og her vil der blive sat fokus på bl.a. mobilitet,
bosætning, uddannelse og det lokale erhvervsliv. Og det er der i den
grad behov for, eftersom lokalbanerne udgør en uundværlig del af det
samlede kollektive transportsystem i Danmark. Lokalbanerne udfører
vigtige opgaver i en samfundsoptik, og de er ofte rygraden i den
kollektive trafikbetjening i en landsdel. Og i stedet for at hæfte sig ved
som nogle journalister og et par forskere har gjort
at lokalbaner er
dyre at drive, kunne man stille spørgsmålet: Hvad koster ikke-
eksistensen af en lokalbane, fraværet af banen i de lokalområder, den
betjener? Hvordan estimeres de enorme omkostninger, som
lokalområderne vil blive påført, i form af fraflytning, affolkning,
serviceudtynding og generel stagnation? Hvis altså man
stik imod
lokalbefolkningens, det lokale erhvervslivs, lokalsamfundets og mange
lokalpolitikeres ønsker
skrider til nedlæggelse af lokale jernbaner og
konverterer tog til busser. Lokalbanernes eksistensberettigelse er
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
noget, som vi har en klar holdning til i Rådet for Bæredygtig Trafik: Vi
støtter helhjertet lokalbanerne og deres vedligeholdelse og
opgradering, ja vi kæmper for lokalbanerne! Og denne klare holdning
vil vi uddybe i dette notat. Men inden vi når så vidt, vil vi forsøge at
komme omkring en række problemstillinger, der relaterer til
lokalbanernes tilskudsforhold og organisatoriske rammer.
Indledning: Fra privatbaner til lokalbaner
Allerførst nogle bemærkninger vedrørende terminologien: Formelt set
bruges betegnelsen
privatbaner
om de ikke-statslige jernbaner, der
varetager lokaltrafik på skinner forskellige steder i Danmark, og
dykker man ned i relevante lovtekster og officielle dokumenter (fx om
finansiering og tilskudsforhold), støder man på termen privatbaner.
Privatbanerne er organiseret som private aktieselskaber, idet aktierne
dog hovedsagelig ejes af regionale trafikselskaber og forskellige
kommuner. P.t. er der 13 danske privatbaner fordelt på fire selskaber.
Men i de senere år har betegnelsen
lokalbaner
vundet indpas og fået
stærkere fodfæste i medierne generelt, i jernbanefaglige publikationer
og i politiske debatter m.m.
Mulighederne for, at regionerne, og dermed også deres baneselskaber,
via statslige tilskud, har kunnet overtage ansvaret for persontrafikken
på dele af det statslige banenet startende med forsøg i Nordjylland
(Nordjyske Jernbaner NJ) og senere fulgt op af udvidet drift på
Østbanen (til Roskilde) og Lemvigbanen (til Skjern) plus etableringen
af helt nye baner, herunder letbaner, viser, at der er behov for en
grundlæggende revision af privatbanebegrebet. Og i samme ombæring
at få ’omdøbt’ banerne til f.eks. Regionale
baner eller Lokalbaner. Som
bekendt har vi i dag en fungerende letbane i Aarhus, medens letbaner
i København og Odense vil blive indviet i de nærmeste år.
Privat- eller statsbane?
Det er primært historiske (og økonomiske) tilfældigheder, der har
afgjort hvilke baner, der i dag er privatbaner (lokalbaner) og hvilke der
er statslige, og hvem der har kørt som operatør på strækningerne.
Nogle baner har tidligere været private og er i dag statslige, f.eks.
Falsterbanen, Svendborgbanen og Hareskovbanen. Modsat er en
tidligere statsbane i dag privatbane, strækningen Hillerød
Snekkersten,
”Lille Nord”.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Endvidere har nogle privatbaner kørt gennemgående tog på det
statslige banenet med tog eller vogne f.eks. til/fra København
(Lollandsbanen, Odsherredsbanen samt Frederiksværkbanen og
Gribskovbanen). Samarbejdet med DSB har desuden betydet, at DSB
kørte gennemgående tog mellem København og bl.a. Nakskov på
Lollandsbanen og Nykøbing Sj. på Odsherredsbanen. Tølløsebanens
tog har i mange år kørt på statens spor mellem Tølløse og Holbæk
samt mellem Høng og Slagelse. I 1997 solgte Banedanmark
infrastrukturen Høng-Slagelse til daværende Høng-Tølløse Jernbane,
som i dag er en del af Lokaltog A/S.
Også i dag udfører privatbanerne (lokalbanerne) trafik på det statslige
banenet, f.eks. på strækningen Snekkersten-Helsingør hvor selskabet
Lokaltog står for driften.
Omvendt kan operatører, der kører på det statslige jernbanenet, også
trafikere lokalbanestrækninger. Det sker således på Vestbanen (ved
Arriva) med gennemgående tog Nr. Nebel-Esbjerg, og i perioden forud
for ibrugtagningen af letbanen i Aarhus også på Odderbanen (ved
DSB) med gennemgående tog Odder-Grenå.
Samkørsel med flere operatører på samme strækning kan også give et
bedre trafikudbud og en mere effektiv udnyttelse af materiel.
Hvorvidt en banestrækning bør være statslig eller privat (regional)
burde i stedet for af historiske årsager fastlægges ud fra en vurdering
af banens betydning for betjeningen af det område, den ligger i og for
sammenhængen i landsdelstrafikken.
Sammenligning med vejnettet
Her kan vejnettets tilhørsforhold være et udgangspunkt for en
vurdering. Før amternes nedlæggelse og overflytningen af disses
vejnet til staten og kommunerne var der en vis sammenhæng mellem
hvilke strækninger, der på såvel banesiden som vejsiden varetoges af
staten og hvilke der var regionale (amtslige).
Med dagens mange flere statsveje vil det derfor være naturligt at
sammenligne ud fra det tidligere statsvejnet:
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Strækninger med statsvej men med privatbane:
Odsherredsbanen,
Lollandsbanen,
Hirtshalsbanen, der endvidere indgår i det europæiske TEN-
banenet.
Strækninger med statslig bane men med amtsvej:
Bramming
Tønder,
Tinglev
Sønderborg,
Esbjerg
Struer,
Og delvis:
Ringsted
Næstved,
Langå
Struer,
Struer
Thisted.
For de øvrige statslige baner var der også statsveje med i princippet
samme linjeføringer.
Hvorvidt denne sammenligning kan danne udgangspunkt for en evt.
ændring af banernes tilhørsforhold må naturligvis også skulle bero på
en række andre forhold. Herunder ikke mindst den konkrete
togbetjening af strækningerne. Hvor den egentlige landsdelstrafik må
forudsættes udført på et statsligt banenet, men hvor den mere
regionale og lokale trafik kan udføres af regionalt funderede
baneselskaber.
Nye muligheder for privatbanerne (lokalbanerne)
Med baggrund i lokale ønsker blev der i forbindelse med ændringen af
Lov om Trafikselskaber givet mulighed for, at man i Nordjylland med
statsligt tilskud til Region Nordjylland kan overlade det til Regionen at
indkøbe jernbanetrafikken, i det konkrete tilfælde lokalbaneselskabet
Nordjyske Jernbaner, til dækning af det regionale og lokale
trafikbehov.
Værd at nævne er også, at Region Sjælland
i ”Vision for banetrafikken
i Region Sjælland” (marts
2013) har udarbejdet en vision for
jernbanernes passagertrafik i regionen. Man går her på tværs af
organiseringen/opdelingen i statslig og regional jernbane og flytter i
stedet fokus over på en sammenhængende banebetjening, f.eks.
gennem et større samarbejde mellem DSB og det daværende selskab
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Regionstog (i dag Lokaltog). Sammen ville de to aktører inden for
rammerne af denne vision kunne skabe en effektiv trafikbetjening på
hele det regionale net.
Nye typer af ”privatbaner” –
nu og i fremtiden
Letbaner
Etablering af letbaner i og omkring de større byer har resulteret i en
helt ny type ”privatbaner”. Men disse forudsættes så finansieret på
helt andre måder end de gamle privatbaner. Også selv om
letbanetogene vil skulle benytte tidligere såvel statslige som regionale
banestrækninger.
Dette er i første omgang tilfældet i Aarhus, hvor den statslige
banestrækning, Grenåbanen, blev ombygget med statstilskud til
letbane og efterfølgende overgivet fra staten til regionen og
kommunerne uden efterfølgende tilskud. Og i en proces, hvor
Odderbanen overgik fra regional privatbane til letbane.
Fra andre lande kendes letbaner i form af
”Tram-train”, der på samme
måde som letbanen i Aarhus benytter egentlige jernbanestrækninger,
men også med blandet trafik. Det er en transportform, som også kan
tænkes indført på sigt for nogle af de øvrige kommende letbaner ved
tilkoblinger til det øvrige banenet og evt. som ny driftsform på andre
banestrækninger, såvel statslige som på lokalbanerne.
Det vil også være naturligt, som det fremgår af visionsplanen for
Lokaltog A/S, at omdanne Nærumbanen til letbane og koble den til
letbanen i Ring 3.
Infrastrukturforhold på privat- og regionalbaner
For de statslige regionale banestrækninger er der påregnet en
opgradering til hastigheder på op til 160 km/t for fleres
vedkommende, og selv for de mindst trafikerede statslige baner som
Tinglev
Sønderborg og Struer - Thisted er der påregnet anvendt
mange penge til opgraderinger. Hertil kommer de helt nye signalanlæg
på hele det statslige banenet.
Tilsvarende opgraderinger burde derfor være naturlige for
sammenlignelige privatbaner med udgangspunkt i scenarie 3 i
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0006.png
Danske Regioners notat
”Overblik over investeringsbehov
for
privatbanerne 2016-2025”.
https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/tru/bilag/140/1489834.p
df
I denne sammenhæng finder man det også naturligt at drøfte en
elektrificering af Lollandsbanen, Odsherredsbanen, Hirtshalsbanen og
Skagensbanen set i sammenhæng med de statslige planer om
elektrificering
ikke mindst set i en mulig trafikeringsmæssig
sammenhæng, nævnt tidligere i dette notat.
Også privatbanernes passagertal, der i nogle tilfælde klart overstiger
benyttelsesvolumenet på nogle af de statslige regionale
banestrækninger, må tages i betragtning, når det skal vurderes hvor
opgraderingerne har størst virkning.
En benchmark i 2012 har i øvrigt vist, at der på sammenlignelige
strækninger er stor forskel på vedligeholdelsesomkostningerne pr.
banekilometer mellem privatbanerne og Banedanmark. Dette må
formodes til dels at skyldes, at Banedanmark bygger og vedligeholder
sidebanerne ud fra normer på samme høje niveau som
hovedstrækningerne på trods af, at der ikke er tilnærmelsesvis
samme tunge trafik. Men også at privatbanerne med deres
begrænsede midler har forstået at effektivisere vedligeholdelsen af
infrastrukturen.
Det kan derfor tænkes, at der også for de statslige sidebaner og nogle
af de nye baner kan anvendes nogle enklere og dermed billigere
banenormer.
Meget forskellig og uigennemskuelig finansiering af jernbanen i
Danmark
Privatbanernes aktuelle økonomiske situation og de øvrige ovenfor
beskrevne forhold viser tydeligt, at finansieringen af jernbanen i
Danmark som helhed fremtræder som et større kludetæppe
et
forhold, der bør give anledning til en samlet revurdering af de
fremtidige finansieringsmæssige forhold for jernbanesektoren i
Danmark.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Selv for de nytilkomne letbaner må man konstatere, at der er
forskellige finansieringsformer. For alle letbanerne gælder dog, at
staten alene er med til at finansiere selve anlægget af infrastrukturen,
men ikke materiel og værksteds- og trafikstyringsanlæg samt den
efterfølgende drift.
Transportministeriet har her som udgangspunkt haft den meget
firkantede holdning, at dette skal være et gældende princip for
finansiering af letbaner. Det må imidlertid være den enkelte banes
betydning for stat, region, kommuner og kunder, der afgør fordelingen
af parternes andele i finansiering og drift.
Letbaner, der ikke udelukkende kører i et storbyområde, kan siges at
svare til en statslig regionalbane eller en regional lokalbane
(privatbane). Letbanens yderste strækning på Djursland i retning mod
Grenå har således mere karakter af en statslig regionalbane snarere
end en lokal bane. Odderbanen, som blev en del af den århusianske
letbane, overgik dermed også fra regional privatbane til letbane. Men
også efter dette hamskifte har man fastholdt det nuværende
driftstilskud via Regionen til privatbanen.
Ring 3 letbanen i Storkøbenhavn er reelt en regional bane. Den
erstatter en række regionale buslinjer, men ingen kommunale ruter.
Alligevel skal kommunerne være medfinansierende her.
Det er jo så også her påfaldende, at Nærumbanen, der ligesom Ring 3
letbanen betjener området mellem Kongens Lyngby og Lundtofte, har
en helt anden finansieringsform, både hvad angår investeringer og
drift. Helt uden kommunalt tilskud. Men med reelt statsligt tilskud i
kraft af tilskuddet til regionen.
Metroen
Og til sidst en bemærkning om Metroen i København (der rent teknisk
og normmæssigt er en letbane, og trafikeres efter reglerne for
letbaner) er finansieret af staten og kommunerne, men her er der
ingen region med. Til gengæld har staten medfinansieret voldsomt,
således også bl.a. indskudt salgsprovenuet for havnearealer.
Efter disse bemærkninger om privatbanebegrebet med afstikkere til
nye ”privatbanetyper” og en lokalbaneform under forvandling og
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0008.png
gennemgangen af banernes finansieringsforhold og organisatoriske
rammer vil vi nu se nærmere på lokalbanernes opgaver og
samfundsnytte.
Den kollektive trafiks betydning for Udkanten
De lokale og regionale jernbaner er af vital betydning for de områder,
de betjener.
Lektor Pia Heike Johansen fra Syddansk Universitet har forsket i
landdistrikter og betydningen af offentlig transport på landet. Heike
Johansen påpeger således, at der er meget store indirekte
konsekvenser af dårlig offentlig transport i landets udkantsområder.
Det vil således koste Udkantsdanmark og mange lokalsamfund uden
for de store byer dyrt, hvis den kollektive trafik nedgraderes eller ikke
prioriteres.
http://www.bt.dk/politik/forsker-offentlig-transport-holder-
huspriserne-oppe
Pia Heike Johansens undersøgelsesresultater og vurderinger er på
flere måder et tiltrængt modspil til Aalborg-transportforskeren Harry
Lahrmanns karakteristik af lokale og regionale jernbaner som
værende dyre og irrelevante.
Værd at nævne er desuden publikationen
Stationsbyer i dag
Redigeret
af Niels Boje Groth og Christian Fertner. Udgivet af Realdania, 2013.
Pdf-fil kan downloades fra Realdanias websted
https://realdania.dk/publikationer/faglige-
publikationer/stationsbyer-i-dag.
Citat fra bogens forord: ”Som
grundlag for arbejdet er der blevet
gennemført screeningsstudier med henblik på at kortlægge
stationsbyernes typologi og indkredse relevante problemstillinger, som
stationsbyerne står over for. Der fokuseres særligt på stationsbyer på
1.000-5.000 indbyggere. De har som regel haft en rolle som
kommunecentre, men har nu tabt denne funktion igen. Studierne
bygger på statistiske data og en undersøgelse af stationsbyernes rolle
i de kommunale centerstrukturer. Seks case byer er blevet undersøgt,
og der er fokus på de ændringer, stationsbyerne står overfor i
forbindelse med den seneste strukturreform, ligesom der er fokus på
betydningen af de regionale forskelle for stationsbyens fremtid, om
den er beliggende i et pendlingsopland til en større by eller er
beliggende i et yderområde.”
På s. 49-53
er der en beskrivelse af
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0009.png
mobilitet i stationsbyer med omtale af bl.a. indbyggernes
transportvaner.
Regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden og folketingskandidat for
SF Peter Westermann diskuterer i en interessant kronik i Information
den 8. januar 2021, hvordan de små byer
de mindre købstæder og
vel også en hel del stationsbyer (i geografisk og lokalhistorisk
forstand)
kan styrkes. Han fremhæver, at det er vigtigt at sikre, at
disse byer ikke tømmes for funktioner, basisfaciliteter og vitalitet. Der
er også et afsnit om den kollektive trafik i kronikteksten:
”Den
kollektive trafik lider under årtiers manglende statslige investeringer,
men selv med maksimal udbygning af den kollektive trafik, vil store
dele af landet alligevel være underforsynet. De mange samkørsels- og
deleløsninger kan ses som en udvidelse af den samlede kollektive
trafik. Næste skridt bliver at koble dem til den kollektive planlægning,
så de også indgår i Rejseplanen.” Og selvfølgelig kan man gøre noget
her, men Mobility as a Service (MAAS) og tilsvarende ordninger kan
ikke stå alene. Det vil være naturligt som første prioritet at genskabe
de mange nedlagte busruter, udbygge busnettet og frem for alt styrke
lokal- og regionalbanerne.
https://www.information.dk/debat/2021/01/livlige-smaa-byer-
genskabes-handling-nedefra-borgere-koebstaden-foren
Lokalbanerne
i det omfang de får lov til at køre optimalt, med nyt
materiel, på fornyede skinner, med høj afgangsfrekvens og
brugertilpasset køreplan
er helt konkret uundværlige, når det fx
drejer sig om at transportere elever og studerende til gymnasier og
uddannelsessteder. Tilsvarende med jobpendling.
Og lokalbanerne kan gøres endnu mere attraktive og brugervenlige,
hvis deres togbetjening udvides, og de får mulighed for at lade deres
togsæt køre på ”statslige skinner”. Brugervenlige
gennemgående
togtilbud gør det muligt at minimere skift undervejs for togbrugerne.
Og det bliver nemmere at komme fra A til B. Et nyligt eksempel på
udvidelse af en lokalbanes kørsel er det regionale jernbaneselskab
Lokaltog A/S’s overtagelse af
driften på strækningen Køge-Roskilde
som følge af, at Region Sjælland har fået overdraget ansvaret for
togstrækningen mellem Køge og Roskilde fra staten. Derved forlænges
den nuværende Østbane helt til Roskilde. Det skorter i øvrigt ikke på
offensive idéer omkring Østbanen og dens togdrift. To
socialdemokratiske regionspolitikere, Heino Knudsen og Jan
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Hendeliowitz, har således slået til lyd for en øget togfrekvens,
togafgange hvert kvarter, mellem Hårlev og Roskilde. Skal ønsket om
kvartersdrift mellem Hårlev, Køge og Roskilde omsættes til praksis,
kræver det mere sporkapacitet mellem Køge og Køge Nord. I øjeblikket
er der kun et enkeltspor, som også skal benyttes af de kommende
direkte tog fra Næstved over Køge og Køge Nord til København. Denne
flaskehals ønsker de to S-politikere at fjerne ved at anlægge
dobbeltspor på en knap tre kilometer strækning mellem Køge og
sporforgreningen nord for Ølby Station.
På et visionsplan er der desuden
som tidligere nævnt
for nogle år
siden blevet præsenteret forslag sigtende mod, at Odsherredsbanen og
Tølløsebanen får mulighed for at kunne køre på DSB-strækninger
videre mod Roskilde og helt ind til København. Nævnes bør også
Nordjyske Jernbaners overtagelse af den regionale jernbanedrift
mellem Skagen, Frederikshavn, Hjørring, Aalborg og Skørping, hvor
Region Nordjylland har det formelle trafikkøberansvar, medens
Nordjyllands Trafikselskab (NT) står for det administrative. Endvidere
Lemvigbanens overtagelse af kørslen på banestrækningen Holstebro-
Skjern ved køreplansskiftet i december 2020. En rimeligt dugfrisk
vision for togdrift, der kombinerer en lokalbanestrækning og dele af
jernbanenettet, som anvendes af DSB, er blevet luftet af
regionsrådsformand Heino Knudsen i et debatindlæg i Lolland-
Falsters Folketidende. Knudsen gør sig her til fortaler for en direkte
forbindelse mellem Lolland og Københavnsområdet. Det skal dog
indskydes, at DSB, som allerede nævnt, for år tilbage kørte
gennemgående tog mellem København og bl.a. Nakskov på
Lollandsbanen. Men regionsrådsformandens læserbrev starter sådan
her: ”Det lyder måske lidt vildt, men forestil dig at tage toget fra
Nakskov direkte til København! Du starter måske din arbejdsdag med
at sætte dig i sædet, drikke en slurk kaffe og åbne din computer i
stillekupéen”.
Vildt måske, men helt sikkert inden for skiven, og også
set i et fremtidigt Femern-perspektiv.
Borgerreaktioner understreger betydningen af skinnetransport og
stationsadgang i nærmiljøer
TV2 Østjylland bragte i sommeren 2019 et indslag med omtale af
landsbyen Thorsagers genkomst som stationsby i og med at
Thorsager er blevet standsningssted på Aarhus Letbane. Af de korte
interviews med lokale beboere fremgår det klart, at Thorsagers
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0011.png
attraktivitet og tilflyttervenlighed
fx fra børnefamiliers side
er
blevet klart forøget med stationsadgangen. Der meldes i indslaget
også om øget interesse for huskøb i landsbyen.
https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/lille-far-trinbraet-efter-50-ar-
nu-er-antallet-af-smaborn-fordoblet
Et andet TV2 Østjylland-indslag omtaler lokalbefolkningens
bestræbelser på at få genåbnet stationen i ex-stationsbyen
Hovedgård, som ligger mellem Skanderborg og Horsens. Hovedgård
Lokalråd arbejder for togstop, og Rådet har fået konsulentfirmaet
Rambøll til at udarbejde en rapport, der mere detaljeret undersøger
denne mulighed. Den viser, at der er et grundlag for
stationsgenåbningen. Godt nok var Hovedgård standsningssted på
den Østjyske Længdebane, altså en hovedlinje, men vi ser de samme
argumenter fremført, fremhævelsen af jernbaneadgang som nøgle til
lokal udvikling og vækst i et lokalområde.
https://www.tv2ostjylland.dk/horsens/46-aar-uden-togstop-nu-
intensiverer-tidligere-stationsby-kampen-for-at-faa-toget-tilbage
En tilsvarende kamp for genåbning af et standsningssted har vi set
udfolde sig i en anden tidligere østjysk stationsby, Laurbjerg. Her går
det ikke så godt, idet det ikke har været muligt at finde opbakning til
projektet på Christiansborg. Også her er det attraktivitetsfaktoren,
som stationsforkæmperne har slået på.
https://www.tv2ostjylland.dk/favrskov/laenge-ventet-station-er-
alligevel-ikke-pa-vej-det-er-en-katastrofe
Privatbanen Vestbanen omtales i en artikel i Jyllands-Posten, bragt
den 9. juni 2020. Af de interview, som bringes i artiklen, fremgår det
klart og tydeligt, at de adspurgte i Nørre Nebel værdsætter Vestbanen
og afviser al tale om denne lokalbanes nedlæggelse. Den
interviewende journalist Lars From finder ikke en eneste i Nørre
Nebel, som vil undvære banen. Alle er glade for den. Og mange
politikere på tværs af det politiske spektrum er også imod
nedlæggelse. Derimod er nogle forskere klare i mælet, de mener, at
banen er alt for dyr og at busdrift ville være det oplagte alternativ.
Men her har vi jo netop svaghederne i trafikforskernes og
transportøkonomernes
(og CEPOS’)
ensidige og jævnt hen ubrugelige
beregninger. En central anke er, at regnemodeller og kalkuler slet
ikke inddrager eller forsøger at værdisætte de enorme tab, som
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0012.png
lokalsamfundene vil lide ved ikke-eksistensen af en lokalbane, som
følge af butikslukninger, fravalg af erstatningsbussen, stagnation,
fraflytning m.m. Her er nogle klip fra interviewet i Jyllands-Posten:
”Jeg
har ikke noget kørekort. Hvis toget ikke kørte, ville jeg ikke
kunne komme på arbejde, så det ville jeg være rigtig meget ked af. Jeg
ville selvfølgelig kunne cykle, men det ville jeg ikke kunne holde til i
længden,« siger Katarina Nielsen.”
”Hendes
arbejdsgiver, slagter Lars Andersen, formand for Nørre Nebel
Håndværker og Handelsstandsforening, er ikke i tvivl om, at togbanen
har en positiv betydning for Nørre Nebels udvikling. Han er glad for
politikernes udmelding og fremhæver, at toget giver de unge gode
transportmuligheder til gymnasiet og andre skoler i Varde, mens børn
fra oplandet kan tage toget til skolen i Nørre Nebel. Samtidig er toget
med til at fremme byens udvikling. Det samme siger flere borgere i
Nørre Nebel, som Jyllands-Posten har talt med.”
”Jo
flere ting, der er i en by som Nørre Nebel, jo nemmere er det at
tiltrække f. eks. de unge,« siger Lars Andersen. Han mener, at toget
kan bidrage til, at unge flytter tilbage til Nørre Nebel efter endt
uddannelse. Der kommer flere unge hertil med børn. De køber eller
bygger huse. Så jeg tror, at banen i fremtiden vil blive mere brugt.«
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12199873/politikere-freder-
tog-med-store-offentlige-tilskud-det-er-de-glade-for-i-noerre-nebel/
Selv om der her er tale om mediehistorier og ikke forskningsbaserede
undersøgelsesresultater, bekræfter det, at skinnefaktoren har
betydning for et lokalsamfunds trivsel, og at mindre
byer/lokalsamfund, som ligger langt fra større/store byer, klart
drager fordel af lokaliseringen ved en aktiv jernbane. Det er den
samme type iagttagelser, der indgår i argumenterne for lokalbanernes
bevarelse
med Tølløsebanen, Vestbanen og Østbanen som helt
konkrete illustrationer. Stagnation, fraflytninger og lukning af
butikker og supermarkeder i stationsbyer, udviklingen til spøgelsesby
m.m. ville blive mere markant, hvis den lokale jernbane blev nedlagt,
og skoleeleverne, de uddannelsessøgende og erhvervspendlernes
transportmuligheder derved blev forringet.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
En fladedækkende jernbanebetjening er ikke gratis
Det koster naturligvis noget at have en forsvarlig trafikbetjening i
yderområder og udkant. Og da yderområdernes overlevelse og vækst
og udvikling uden for København og de store byer er noget, som
mange politikere går ind for, må der naturligvis afsættes de fornødne
midler hertil. I denne forbindelse er det værd at hæfte sig ved nogle af
de temaer og dagsordener, som indenrigsminister Kaare Dybvad
geograf og forfatter til bogen ”Udkantsmyten:
Hvordan
centraliseringen af Danmark ødelægger vores økonomi og sociale
sammenhængskraft”
(2015) –
har været og fortsat er optaget af. Det
turde være indlysende, at man ved at nedprioritere eller ligefrem
beslutte nedlæggelse af en lokalbane er med til at modarbejde
intentioner om decentralisering og skubbe den regionale balance i
negativ retning.
Det er let
og kræver ikke de store færdigheder
at sammenligne tal
for jernbaner og finde ud af, hvilke baner, som tilsyneladende ligger i
den tunge ende og som dermed behændigt kan påhæftes prædikatet
Danmarks ”dyreste”.
Men de aktuelle driftsomkostninger og
udgifterne til vedligeholdelse og infrastrukturfornyelser og anskaffelse
af nyt og tidssvarende materiel skal vejes op imod
langtidsvirkningerne af jernbanenedlæggelser. De skal sættes i
relation til de massive samfundsøkonomiske tab, der ville blive påført
betjeningsområder og centrale stationsbyer i de berørte kommuner
(byer som fx Lemvig, Sorø, Store Heddinge og Varde), hvis banerne
blev lukket. Erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at
kompenserende busløsninger på ingen måde kan matche togets
komfort og hurtighed.
Sat på spidsen kan nedlagte lokalbaner få beboere og lokale politikere
til at lukke og slukke. Og når en egn eller landsdel mister sin
lokalbane, skabes der en negativ spiral, som indebærer stagnation og
fraflytning i (udkants)områder, som måske i forvejen er ramt af
serviceudtynding og lider under centraliseringens effekter.
Erstatning af skinner med bus, evt. Bus Rapid Transit (BRT), er ofte
en problematisk og utilstrækkelig løsning. Den umiddelbare
økonomiske gevinst står slet ikke i forhold til de negative
langtidseffekter af konverteringen til busdrift.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0014.png
Nødvendigt med et bredere fokus
Det er derfor nødvendigt at tænke sig grundigt om her. Godt nok
virker busalternativet tilforladeligt og spiseligt og giver indtryk af at
være en oplagt løsning på et presserende problem inden for den
kollektive trafik. Og der lokkes med en lavthængende frugt i form af
umiddelbare besparelser. Men der er al mulig grund til at tage de
kritiske briller på. Ofte forsømmer man i de studier og analyser, der
bestilles fra politisk hold, at inddrage de bredere samfundsmæssige
og lokalpolitiske perspektiver, ligesom man forbigår og undervurderer
konsekvenserne af en lukning af en lokalbane. Faktisk findes der
studier og undersøgelser, der estimerer tab, stagnation og negative
udviklinger i kølvandet på en banenedlæggelse. Og det er ikke blot
hjemlige undersøgelser og studier, der er tale om her. Problematikken
er undersøgt i flere lande.
Med de senere års store stigninger i passagertallet på alle landets
privatbaner, hvoraf nogle har større passagertal end de mindste
statslige banestrækninger, finder vi det selvsagt vigtigt, at alle
privatbanerne opretholdes og udbygges samt at deres økonomi
styrkes.
Tyske vurderinger af bus contra tog
Når vi diskuterer bevarelsen og styrkelsen af de lokale og regionale
jernbaner, deres formål og fremtid, kan det være nyttigt og
perspektivudvidende at skele til udlandet. Rådet for Bæredygtig Trafik
har således ad flere omgange indhentet en række oplysninger om
lokalbaner i sammenligning med busdrift og bussers og baners
miljøregnskab fra Tyskland.
Martin Roggermann fra organisationen Allianz pro Schiene, en tysk
interesseorganisation for jernbanetransport (https://www.allianz-pro-
schiene.de/en/),
gør i sit svar på Rådet for Bæredygtig Trafiks
henvendelse således opmærksom på, at problematikken omkring
banenedlæggelser og busdrift som erstatningstilbud til togbrugerne
langt fra er ny, og den er velkendt i Tyskland. Også i tyske
sammenhænge forekommer det, at man leger med tanken om at
erstatte skinnebaseret transport med busløsninger. Hyppigt drejer det
sig om kortsigtede her-og-nu-besparelsesforslag. I denne forbindelse
henvises der til et studie, der blev gennemført ved Universitetet i
Kassel. Studiet analyserer udviklingen i efterspørgslen efter transport
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
i forbindelse med omstilling af banebetjening til busdrift i den
kollektive trafik. Hovedresultaterne ser således ud:
Omstillingen fra bane til bus resulterer i 45% færre passagerer
Selv med et dobbelt så stort bustilbud, målt i busafgange, altså
et busomfang, der er dobbelt så stort som det tidligere
banebaserede transporttilbud, må man regne med 9% færre
påstigere
Hold fast i togdriftens fordele
Grunden til dette er, at skinnetrafik tilbyder passagererne fordele i
form af rejsetid (kortere), komfort og sikkerhed under kørslen.
Når man fjerner togdriften og erstatter den med busser, er det faktisk
den ”omvendte skinnefaktor”, der gør sig gældende, kunne man sige.
Man mister passagerer, af hvilke mange vil tage bilen. Og det
forrykker naturligvis regnskabet i ugunstig retning.
Med omstillingen fra skinnetrafik til busdrift begiver man sig ud i
uføret, dvs. man fanges i en uundgåelig nedgangsspiral. Overgangen
fra tog til busbaseret betjening medfører i tidens løb betragtelige tab
af passagerer. Som reaktion herpå går man, forventeligt og
forudsigeligt, i gang med, fra busoperatørernes og det politiske
niveaus side, at udtynde omfanget af busafgange etapevis, indtil man
ender med kun at kunne tilbyde en minimalløsning med et meget
skrabet udbud af afgange. Fremgangsmåden er velkendt og en sikker
recept på forringelse af den kollektive transport og tilsvarende
stimulering af privatbilismen.
Vi fulgte i rådsregi op på henvendelsen til Allianz pro Schiene vedr.
busbetjeningen og togdrift i den lokale og regionale kollektive trafik.
Vi bad i denne sammenhæng om referencer til tyske publikationer,
der går mere i dybden med de påviselige fordele ved jernbanedrift
sammenlignet med BRT-løsninger og busdrift og tillige belyser den
nedadgående spiral i antallet af passagerer, dvs. den synlige effekt af
jernbanelukninger og overgang til busbetjening.
Zöllner-studiet
I det opfølgende svar henvises der til et studie af Ralf Zöllner:
Einsatzbereiche von Schienenregionalbahnen
(Schriftenreihe Verkehr
Heft 13), Kassel: Universität Kassel, Fachgebiet Verkehrssysteme und
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Verkehrsplanung, 2002. [Kasseler Dissertation] 165 s.
Litteraturfortegnelse på siderne XIV-XXI & 10 bilag.
Zöllners akademiske afhandling inden for studiet af lokal og regional
kollektiv trafik har tydeligvis en slags pionerstatus og betragtes som
”autoritativt”, og som en publikation man generelt i Allianz pro
Schiene tillægger central betydning og generelt refererer til.
Resumé af Zöllner-undersøgelsen
I afhandlingen beskrives en analyse af et antal fungerende regionale
jernbaner med persontrafik (udvalgte jernbanelinjer). Og som led i
analysen blev der for hver enkelt jernbane indsamlet strukturelle data
vedrørende indbyggertal, beboere, lokalsamfund, arbejdsplads-
pendlere, skolebørn og skoler og undervisningsinstitutioner med
beliggenhed i de pågældende jernbaners definerede
betjeningsområder. Der blev herudfra lavet en sammenligning af
eksisterende køreplaner og togbrugernes behov for togtransport for at
få klarlagt, om der var korrespondance mellem de rejsendes behov og
det faktiske udbud af togafgange.
Arbejdet inkluderer også en detaljeret analyse af de omkostninger og
indtægter, der er forbundet med regional togdrift.
Da regional togdrift kun kan evalueres på en rimelig og
hensigtsmæssig måde, hvis man i analysen inddrager en alternativ
busforbindelse, blev der ved hver enkelt undersøgt regional
togstrækning opstillet en hypotetisk situation med en busforbindelse
som transportmæssigt alternativ. Og herudfra blev der lavet en
sammenligning af de to betjeningsformer, driften på den eksisterende
jernbane stillet over for en fiktiv busrute. Ud fra denne
sammenligning blev den regionale togbetjening og det hypotetiske
busalternativ herefter beskrevet i nærmere detaljer med fokus på
passagerefterspørgsel, økonomi samt strukturelle og driftsmæssige
forhold i bredere forstand.
Relevansområder, plussider og argumenter for regional
passagertogsdrift blev herefter beskrevet med henblik på at klarlægge
de strukturelle fordele, der kan være forbundet med at køre tog på
regionale jernbaner.
I praksis er den her beskrevne enkle og overskuelige brugervenlige
vurderingsprocedure egnet som en argumentationshjælp, når man
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0017.png
beslutter, om man skal reaktivere eller sløjfe jernbanelinjer for i stedet
at satse på busbetjening af en given strækning. Der er som led i dette
arbejdet blevet udviklet en håndtérbar prognoseprocedure afpasset
efter de strukturelle data og køreplansomfang og udbud af afgange.
Der foreligger således et værktøj til bestemmelse af passagerernes
efterspørgsel efter togservice på regionale jernbanestrækninger samt
anvisninger på gennemførelse af en estimeringsproces for beregning af
de omkostninger, der er forbundet med driften af et regionalt
jernbaneselskab.
Link til undersøgelsens resumé:
https://www.uni-kassel.de/fb14bau/institute/ifv/verkehrsplanung-
und-verkehrssysteme/forschung-und-
dienstleistungen/forschungsprojekte/einsatzbereiche-von-
schienenregionalbahnen.html
Skinnebonus
Fordelen ved togtransport sammenholdt med busbetjening, den
såkaldte ”skinnebonus” eller skinnefaktor (passagergevinst ved
skift
eller opgradering fra bus til jernbane og tilsvarende tab ved
passagerafvandring som følge af overgang til busdrift som erstatning
for tog), er af Zöllner beregnet til 35-45%.
Det skal dog anføres
efter læsningen af omtaler baseret på Google-
søgninger,
at ”skinnebonus” som
beregningsfaktor primært relaterer
sig til beregninger og overvejelser, der går på afvejningen af og
sammenligningen mellem letbaner og busser og BRT. Altså et
differentieringsredskab, der vist stort set udelukkende anvendes ved
vurdering af kollektive trafikmidler i byrum. Og altså ikke i
landdistrikter og områder uden for store/større byer.
Der henvises også til en ældre publikation med gennemgang af en
række andre succesrige regionalbaner:
https://www.allianz-pro-schiene.de/wp-
content/uploads/2015/09/allianz_pro_schiene_stadtlandschiene_3_n
euauflage_januar_2010.pdf
Og denne henvisning ledsages af følgende kommentar: Eksemplerne
viser, at mange af de jernbaner, der allerede var erklæret døde, faktisk
var i stand til at fremvise en utrolig vækst i passagerer. Og opskriften
på succes er næsten altid den samme: Kvaliteten af tilbuddet er
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
forbedret (inklusive køreplan med timedrift, nyt materiel og måske
også gode adgangsforhold for cyklister), og der er foretaget
investeringer i infrastrukturen (f.eks. strækningsmodernisering og
fornyelse af tracéet). Dette er lige præcis modstykket til de sædvanlige
undergravende besparelser, som uundgåeligt fører til, at flere til sidst
vælger at køre i bil.
Vigtigt er det selvfølgelig at tilføje, at der ikke fra den tyske
jernbaneinteresseorganisation er kommet svar på spørgsmålet om
lokale/regionale baners styrkesider og konkurrence- og
passagerfordele i sammenligning med Bus Rapid Transit (BRT) som
kollektivt trafikmiddel og mulig erstatningsløsning (jf. planerne om en
BRT-løsning på Stevns i Østbanens tracé). Og altså uden for
bymiljøer, forstæder o.l.! Her har vi klart et behov for mere viden,
således at diskussionen kan blive mere evidensbaseret. Det svar, vi
har modtaget fra Pro Schiene, går konkret på den evaluerende
sammenligning af tog og bus (konventionel busdrift).
Vi har i øvrigt noteret, at
Movias screeningsnotat ”MOVIA BUS PÅ
BANEN: SCREENING AF BRT PÅ LOKALBANERNE” (december 2019)
ikke indeholder referencer til rapportlitteratur, artikler m.m. fra
udlandet til belysning af BRT-problemstillingerne i relation til
Østbanen.
Det hører også med i billedet, at der i flere europæiske lande i de
senere år har været et stigende antal genåbninger af lokalbaner og
regionale jernbanestrækninger. Genåbningstendensen har særligt
kunnet iagttages i Tyskland.
Reaktivering af nedlagte jernbaner i Tyskland
VDV
Die Verkehrsunternehmen, en interesseorganisation, der vel
kan sammenlignes med Kollektiv Trafik Forum i Danmark, har
offentliggjort publikationen
Auf der Agenda: Reaktivierung von
Eisenbahnstrecken.
Det er et rigtig spændende initiativ, og materialet,
som fremlægges digitalt, bør helt klart nærstuderes af planlæggere og
transportpolitikere i Danmark.
Ligesom i Danmark fjernede massenedlæggelserne af jernbaner i det
20. århundrede et voldsomt stort antal jernbanestrækninger i
Tyskland. Alt for mange vil vi vel sige, når vi skuer tilbage og samtidig
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
2338668_0019.png
prøver at se på dagens behov for velfungerende, brugerattraktiv og
klimavenlig skinnetransport. Men der er i de seneste år blevet
gennemført en veritabel genåbningsoffensiv, der har vakt mange
glemte og nedlukkede jernbaner til live. Og der arbejdes for
gennemførelse af flere genåbningsprojekter.
Indholdsfortegnelsen, som i oversat version bringes nedenfor i
uddrag, giver en forsmag på de mange spændende emner og
synsvinkler, som omtales og diskuteres i skriftet:
Genåbnede jernbaner hjælper klimaet - Reaktiveringen styrker
strukturelt svage områder og landsdele - Ingen mellemstore centre på
landkortet uden jernbaneforbindelse! - Muligheder inden for
godstransport - Fortidens forkerte beslutninger - Grunde til at reaktivere
de lukkede baner - Tabel: Forslag til reaktivering af jernbanelinjer.
https://www.vdv.de/reaktivierung-von-eisenbahnstrecken-2020.pdfx
Se også:
https://www.railjournal.com/passenger/main-
line/passenger-trains-return-to-bentheim-railway/
https://www.allianz-pro-schiene.de/presse/pressemitteilungen/die-
schiene-kommt-zurueck/
Men man kan også med fordel kaste et blik over Sundet, for at hente
inspiration fra Skånes kollektive transportsystem. Skånetrafiken og
dens måde at fungere på er værd at nærstudere. I Skåne/Sydsverige
ser vi genåbninger af nedlagte jernbaner og debatter, der markerer
klare lokal- og regionspolitiske ønsker om reaktivering af
jernbanestrækninger. Og vi ser nyanlæg af jernbaner. Og udfoldede
visioner for jernbanens strategiske, samfundsrelevante og
klimacentrale rolle i årene fremover.
Men hvorfor reaktiverer man baner i nabolande? Hvad er argumenter
og motiver, og hvilke beregninger lægger man til grund? Hvem
finansierer og i hvilken målestok? Og hvem var de drivende kræfter i
processen frem mod reaktiveringsbeslutningen? Kort sagt, det kunne
være interessant at indhente viden om beslutningsgrundlaget og de
passagerprognoser, økonomiberegninger m.m., som ligger til grund
for reaktiveringsbeslutningen.
Det er værd at holde fokus på.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 175: Henvendelse af 20/2-21 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om lokalbanernes funktion, fremtid og organisatoriske placering i det nationale jernbanelandskab
Afsluttende bemærkning
Det er meget vigtigt, at man i den udviklingsstrategiske kontekst gør
meget ud af at klarlægge, konkretisere og detaljere, hvordan
regionernes lokalbaner, de regionale jernbanestrækninger og
letbanerne med deres transportkapacitet og deres markante klima- og
miljøfordele målrettet kan indgå i byrumsplanlægning, planlægningen
af nye udviklingsområder (erhverv og boliger). Det er fx særdeles
vigtigt, at man fra planlæggernes side helt konkret beskæftiger sig
med cykelstationsnærhedsprincippet og nye boligers og
virksomheders lokalisering i forhold til de standsningssteder på
banerne. Man bør fx også have opmærksomheden henledt på
adgangsveje til lokalbanernes standsningssteder, fx gang- og
cykelstier; det er vigtigt, at bæredygtige trafikanter tilgodeses her. Det
kan gøres ved at man implementerer princippet om
cykelstationsnærhed.
Man kunne i øvrigt ønske sig, at forskning og undersøgelser fra
udlandet, fx fra Tyskland, hvor mange nedlagte jernbaner, som omtalt
ovenfor, er blevet genåbnet i de senere år, i højere grad blev inddraget
i hjemlige analyser af den kollektive transports, og ikke mindst
lokalbanerne og de regionale jernbaners, nytte, værdi og
udviklingspotentialer. Således at vi fik et mere nuanceret grundlag at
diskutere tingene på.
19.02.2021 Leif Kajberg og Niels Wellendorf
20