Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Vallensbæk 3. dec. 2020
Kære Benny Engelbrecht
Først tak for svar, der jo desværre ikke besvarer vores spørgsmål om, hvor både
flertallet for en støjpulje, hvor netop vores område have førsteprioritet og pengene,
som den forrige regering havde fundet, er blevet af.
Det fik vi heller ikke rigtig svar på, da vi forleden havde foretræde for
transportudvalget.
Det var ellers en positiv oplevelse i forhold til de andre gange, vi har besøgt de
skiftende udvalg, hvor vores støjproblemer ikke på samme måde havde
medlemmernes opmærksomhed.
Men vi hæftede os især ved to ting, der gav stof til eftertanke. Formanden Jeppe
Buus indledte med at fortælle, at netop hans valgkreds i Gladsaxe står overfor samme
problemer, og han af samme grund har det område som førsteprioritet.
Det var det nu også i det nu skrottede støjpuljeforlig, som Socialdemokratiet
desværre ikke var (inviteret) med i.
Og da mødet var færdigt, kom et af udvalgsmedlemmerne hen og gjorde det klart, at
alle medlemmer af udvalget har søgt om at få plads i udvalget, fordi de har et område
fra deres valgkreds, de gerne vil have tilgodeset.
Nu er vi nok ret naive, og tror, at det er decibel og antal af biler og trafik, der afgør
prioriteringerne, når pengene skal fordeles
ikke valgkredse. Det kunne man måske
godt med rette have beskyldt den forrige regering for (læs omfartsvejen ved Randers
motorvejen til Frederikshavn)
Men med Danmarks største motorvejsudfletning og daglig trafik af over 200.000 biler
er Køge Bugt Motorvejen og afsnittet ved Vallensbæk den mest trafikerede
motorvejsstrækning i Danmark.(Tal fra Vejdirektoratet 2015)
Der er daglig trafikkø på Vallensbækudfletningen, hvilket bidrager til et forhøjet
koncentration af CO2 ud i bebyggelse og naturskønne område, hvilket gør det svært
at leve op til FNs verdensmål.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Henvendelse af 3/12-20 vedrørende Trafikstøj ved Vallensbæk, fra Ejerlauget Rendsagerparken m.fl.
Den voksende antal indbyggere i Vallensbæk har hverken indflydelse på at få dæmpet
støj som CO2-udledning, da motorvejene ejes statens
og hører under dit resort.
I Gøteborg har man ladet kommunen have selvstyre, hvad angår hastigheder på E45-
motorovejene, der går gennem kommunen.
Det tilsvarende kunne man lave en forsøgsordning og se, hvordan det vil påvirke støj
og udledning af C02.
Hvidovre Kommune afprøver i øjeblikket et forsøg med nedsat hastigheder på
starten af Holbækmotorvejen, så det kan lade sig gøre med politisk velvilje
og det
har endnu ikke ført til protester på Slotspladsen.