Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2337759_0001.png
GIV DEN GRØNNE MOBILITET MEDVIND
GENNEM PULJE TIL LOKALE INDSATSER
DET ER GOD, BÆREDYGTIG SAMFUNDSØKONOMI!
Med aftalen om grøn vejtransport er der nu skabt stabile rammer for at omstille transport-
sektoren. Det er meget positivt, men det haster også. Derfor kan det give mening at accelerere
omstillingen yderligere ved at fremme en ændret adfærd. Dette kræver lokale indsatser i øjenhøjde
med borgerne. Det gode er, at man er klar lokalt. Som det fremgår af CONCITOs seneste klima-
barometer, vil et flertal af borgere rigtig gerne handle klimarigtigt. Det samme gælder mange virk-
somheder. Men mange oplever barrierer, når de skal vælge en grønnere transportform og kommer i
en travl hverdag med andre prioriteter ikke i gang med at overkomme barriererne - og måske
endda opdage, at barrieren mest var mental.
Det er velkendt, at afgifter kan skubbe til vores vaner. Men de kan også vende den tunge ende
nedad, hvis ikke de vedtages som led i en generel skatteomlægning, hvorfor man politisk er forsigtig
med afgiftsredskabet. Ingen ønsker ’gule veste’-tilbageslag i Danmark.
Et effektivt politisk alternativ er at etablere puljer
til lokale initiativer, som hjælper borgere og virk-
somheder på vej med den grønne omstilling. Der
findes gode erfaringer med, hvordan puljer med
fokus på grøn transport både fremmer den grønne
omstilling og opbakningen til den gennem glæde
ved at være ’medspiller’ og ved afledte ’nabo-
effekter’, som ifølge medlem af Klimarådet, Niels
Buus Kristensen kan være betydelige.
I modsætning til de seneste puljer til støtte til
eksempelvis ladeinfrastruktur så var de tidligere
puljer til grøn transport etableret som en del af
længerevarende forlig (for eksempel det grøn-
ne transportforlig i januar 2009) og muliggjorde
derfor bredere og længere indsatser. Det er der
brug for igen. Både fordi opgaven med at omstille
transportsektoren er stor, og fordi de administra-
tive processer med ad hoc-puljer tager uforholds-
mæssigt lang tid og kræver mange ressourcer hos
både ansøgere og uddelere.
Vi anbefaler derfor at etablere en statslig pulje til
lokal borger- og virksomhedsrettet grøn omstilling
af transporten.
Puljen skal være på én milliard kroner – det vil sige
200 millioner kroner årligt i fem år - og skal kunne
søges af foreninger, kommuner og virksomheder
eller partnerskaber herimellem. Puljen bør inde-
holde midler til to typer af projekter:
Op til �½ million kroner til enkeltstående om-
stillingsindsatser. Det kan eksempelvis være
at opsætte ladestandere ved en virksomhed/
boligforening eller etablere sikker parkering til
el-cykler.
LOKALE GRØNNE INDSATSER VIRKER
28% skiftede til elcykel!
Det var resultatet af
Test en Elcykel,
som var støttet af Transportministeri-
ets Cykelpulje. Her lånte virksomheder
og kommuner elcykler ud til 1.700 bilister. Efter
et år cyklede 34 procent til arbejde minimum tre
dage om ugen, og 28 procent havde efter testen
investeret i en ny cykel.
CO2-besparelse på 8,1%
ved mobilitetsplaner!
Moving People er et netværk støttet
af Region Hovedstaden, hvor virksom-
heder samles om grøn mobilitet. Efter to års
arbejde med mobilitetsplaner har virksomheder
reduceret bilturene i pendlingen med 4 procent
mod en generel stigning i regionen på 9 procent
i samme periode. En besparelse på CO
2
på 8,1
procent.
Forsøg giver indsigt
og bedre mobilitet!
Forsøg med nye mobilitetsløsninger
som delecykler, el-delebiler og elløbe-
hjul på Glostrup Station har fået politikere og
borgere til se anvendelighed, men også givet ny
viden om aftaler med udbyderne. Det giver
bedre grøn mobilitet.
Op til 10 millioner kroner til længerevarende og arbejdskrævende omstillingsinitiativer.
Det kan eksempelvis være ’test-en-elbil’ i dele af Danmark, hvor kollektiv transport, cykling
eller el-cykling ikke er et reelt alternativ til bilen.
Det er ikke tanken, at puljen skal finansiere infrastruktur til cykling og kollektiv trafik. Dette bør
selvfølgelig også fremmes, men bør finansieres separat.
1
FORSLAG
STILLET AF
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 170: Henvendelse af 17/2-21 vedrørende forslag til midler til en pulje for grøn lokal mobilitet, fra Gate 21
2337759_0002.png
Puljen skal også fremme innovation. Støtte af in-
novative tiltag kan betyde, at puljen også kommer
til at støtte enkelte projekter, som ikke i sig selv har
en stor CO
2
-effekt, men som afprøver nyt.
Omvendt viser tidligere erfaringer god succesrate,
og vi har lige nu brug for dels at få kendte teknolo-
gier mere ud over rampen, og dels at få mere ud af
den infrastruktur vi allerede har - ny vej-infrastruk-
tur øger bare transportens emissioner, når trans-
portmidlerne ikke er omstillede. Og set i forhold til
hvad foranalyserne til et større motorvejsprojekt
koster, vil midler til denne type af pulje være penge
givet godt ud - se overslagsberegningen nedenfor.
Ud over at puljen vil fremme den lokale grønne
omstilling og få borgerne med - også borgere som
måske ikke har så store ressourcer - vil puljen af-
hængigt af de støttede projekter også kunne øge
lokal beskæftigelse og forbedre danske virksom-
heders konkurrenceevne gennem deres accelere-
rede arbejde med grøn omstilling.
EKSEMPLER PÅ MULIGE
STØRRE OMSTILLINGSINITIATIVER
Test-en-elbil-kampagne
Omrejsende ’test-en-elbil’-kampagne, hvor
eksempelvis 25 ’skeptiske’ familier med et
væsentligt kørselsbehov kan låne en elbil
i en måned, og hvor ’bøvlet’ ved at komme i gang er
helt fjernet - eksempelvis ved opsætning af midler-
tidig lader osv. Sådan en indsats kan omkostnings-
effektivt bidrage til at nå ambitionen om én million
elbiler, jævnfør aftalen om grøn vejtransport.
Storskala samkørselsindsats
Samkørselsindsats i stor skala, hvor der
gennem dataanalyser og kampagner a la
’vi cykler på arbejde’ opnås den nødven-
dige kritiske masse, så det bliver win-win-
win for borgere, operatører og klima/miljø.
ER ÉN MILLIARD TIL GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN MANGE PENGE?
Nej, faktisk ikke, når man tænker på, at man for 1 milliard kroner kun får 10 kilometer motorvej -
og i øvrigt øgede emissioner fra både anlæg og øget trafik.
Og det er absolut muligt samfundsøkonomisk at retfærdiggøre investeringen:
• En elbil udleder cirka 3 ton mindre CO
2
om året end en benzinbil
ifølge et konservativt bud fra Klimarådets baggrundsnotat figur 4.
• Sundhedsgevinsten ved elcykling er cirka 7 kroner per kilometer, hvis cyklingen erstatter bilkørsel
ifølge en ny analyse fra Transport- og Boligministeriet.
Den klimamæssige og samfundsøkonomiske gevinst
ved at konvertere en fossilbilist til henholdsvis
elbil og elcykel som minimum årligt vil være 3 ton CO
2
og 4.500 kroner for elbilister og henholdsvis 1 ton CO
2
og 70.500 kroner for elcyklister*.
Hvis initiativerne fra puljen i perioden 2021-2025 årligt flytter eksempelvis 4.000 fra bil til elbil og 1.000
til delvis elcykel, så overstiger den opsummerede gevinst frem mod 2030 udgiften til puljen, og eliminerer
akkumuleret udledningen af cirka 0,2 millioner ton CO
2
.
4.000 bilister skifter årligt
til elbil over fem år
1.000 bilister skifter årligt delvist
*
til elcyklel over fem år
20.000 bilister skifter i gennemsnit 3 år før ventet
x 3 ton CO
2
og 4.500 kroner per ton =
5.000 bilister skifter gennemsnitligt 3 år før ventet
x 1 ton CO
2
og 70.500 kroner per ton =
180.000 ton CO
2
og 270 millioner kroner
15.000 ton
CO
2
og 1 milliard kroner
*
Antagelsen er, at bilistmålgruppen kører 30.000 kilometer om året, hvoraf 10.000 kilometer potentielt kan konverteres til elcykel.
2
FORSLAG
STILLET AF