Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2262806_0001.png
Brugernes medfinansiering af vejanlæg
Vejbenyttelsesafgift
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Introduktion
Denne serie slides er udarbejdet på baggrund af debatten om finansiering
af større vejanlæg
bl.a. en tredje Limfjordsforbindelse.
Emnet behandler tre elementer:
Trafik og trængsel på det overordnede vejnet
Vejbenyttelsesafgift som løsning på finansieringsklemmen
Konkret eksempel
Diskussion af gennemførligheden
Udarbejdet 2017, revideret oktober 2020
civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emer. i trafik- og byplanlægning ved Aalborg Universitet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0003.png
Biltrafikken stiger voldsomt
(kilde Vejdirektoratet)
2. Kvartal 2016
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0004.png
Trafikanterne spilder samlet set i gennemsnit
360.000 timer på at holde i kø hver eneste dag
Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0005.png
Vejudgifter
(kilde Vejdirektoratet)
Vejudgifter ialt
25.000
12.000
Anlægsudgifter
20.000
10.000
mio. kr. (2014 priser)
15.000
mio. kr. (2014 priser)
8.000
6.000
10.000
4.000
5.000
2.000
0
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
0
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Statsveje
Amtsveje
Kommuneveje
Samlede udgifter
Statsveje
Amtsveje
Kommuneveje
Samlede udgifter
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafikken stiger
trængslen øges
vejudbygningen stagnerer
Der er en voldsom stigning i biltrafikken på det overordnede vejnet
Der er et stort efterslæb i udbygningen af det overordnede vejnet
Kommunerne råder ikke over ressourcer til at udbygge det
overordnede kommunale vejnet
Tværtimod øger kommunerne ofte trængselsproblemerne for
biltrafikken i byerne ved at udlægge færdselsarealer til ophold,
cyklister og kollektiv trafik
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0007.png
Trafiksituationen den 03-11-16 kl. 16.40
Google Maps
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0008.png
Trafiksituationen den 03-11-16 kl. 16.40
Google Maps
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0009.png
Trafiksituationen den 03-11-16 kl. 16.40
Google Maps
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0010.png
Trafiksituationen den 03-11-16 kl. 16.40
Google Maps
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0011.png
De 10 mest belastede motorvejsstrækninger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0012.png
Trafikken stiger voldsomt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0013.png
Vejdirektoratets vurdering af
belastningsgraderne i 2018
0g 2030.
Kortet viser niveauet for, hvor
stærkt belastet vejene er i
hver af strækningernes 100.
mest trafikerede time.
De største problemer finder
man på motorvejene
omkring København.
I 2030 forventes der
tilsvarende store problemer
på E45 i Østjylland og ved
Aalborg samt på E20 ved
Odense og Kolding.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Af de foregående slides fremgår det
At det generelt er på det overordnede kommunale vejnet i byerne, man finder de
mest omfattende trængselsproblemer
Det stemmer med holdningerne blandt deltagerne i en spørgeskemaundersøgelse
blandt deltagerne i Aalborg Trafikdage og Vejforum, der klart udpegede trængsel i
byerne som det største trafikproblem i Danmark
At der på de mest belastede vejstrækninger på det statslige vejnet er store
overbelasningsproblemer
At det er i spidstimerne på hverdage, man finder de største
overbelastningssituationer
At der er voldsom overbelastning på især følgende strækninger:
Motorring 3
Amagermotorvejen
Holbækmotorvejen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Finansiering af vejanlæg
Omkostningerne til anlæg af motorveje er kraftigt stigende
Holstebromotorvejen er 40 km lang og påregnes at koste 3,5 mia. kr.
De statslige investeringer i veje er i størrelsesordenen 3 mia. kr. årligt. Det forslår
ikke. De nødvendige vejinvesteringer kan ikke finansieres over skatterne alene.
I en lang række lande har man indført betalingssystemer.
Brug af bompenge for at finansiere vejbygning har lang tradition i Norge.
AutoPASS er det norske system for at opkræve bompenge. Det ejes af Statens
Vegvesen. Hovedformålet med bompengefinansiering er at få en hurtigere
udbygning af vejinfrastrukturen.
Priserne i Norge svinger meget afhængig af omkostningerne ved vejanlæg.
I eksempel fra Bergen har man tidsdifferentierede takster:
30/56 Nkr < 3,5 tons, 70/123 Nkr > 3,5 tons. Betaling én vej.
Rabat ved AutoPASS-aftale og
”brikke”, a pr. ti e og a pr.
å ed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Bompenge i Norge
Formålet med bompenge er primært at finansiere nye veje.
Mange norske storbyer har etableret egne bompengeringe. En
bompengering er betalingsring omkring en større by, som bilister betaler
en afgift for at krydse.
Der er flere end 50 bompengeprojekter i Norge
Nogle steder betaler man trængselsafgift (højere afgift i myldretiden)
og/eller miljødifferentierede vejafgifter.
Alle betalingsanlæg i Norge er automatiske.
I Danmark betaler man bompenge på tre broer:
Storebæltsforbindelsen
Fjordforbindelsen Frederikssund (Kronprinsesse Marys Bro)
Øresundsforbindelsen (grænsen til Sverige)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Forslag til bompengefinansiering/brugerafgift
i Danmark
Hovedformålet med bompengefinansiering er at få en hurtigere udbygning
af vejinfrastrukturen. Indføres for alle vejprojekter >500 mio. kr.
Staten betaler halvdelen af omkostningerne ved bygning af vejen
den
anden halvdel finansieres ved en brugerafgift.
Staten afholder alle driftsomkostninger.
Hvis en udbygning eller nybygning fx koster 2 mia. kr., betaler Staten 1 mia.
kr., medens 1 mia. kr. optages som et statsgaranteret lån, som afbetales via
en afgift. Når lånet er betalt, bortfalder afgiften.
Afgiften administreres af Sund og Bælt a/s. Opkrævningen vil primært ske
ved
”BroBizz” eller u
erpladeaflæs i g.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Brugernes medfinansiering af vejanlæg
De statslige investeringer i veje er i størrelsesordenen 3 mia. kr. årligt.
Dette investeringsniveau fastholdes.
Statens investeringer opdeles i 3 puljer:
Investering i større anlægsarbejder med 2,0 mia. kr. årligt
Investering i mindre anlægsarbejder med 0,5 mia. kr. årligt
1)
Investering i trængselsreduktion på det kommunale vejnet med 0,5 mia. kr.
2)
1) Mindre anlægsarbejder kan fx være modernisering af tilslutningsanlæg, udbygning af landeveje til fx 2+1 spor,
ombygning af kryds, trafiksikkerhedsprojekter, mv.
2) Der gives 50 % tilskud til kommunale vejprojekter, der dokumenterer en markant trængselsreduktion. Kommuner, der
ønsker at komme i betragtning, skal som forudsætning lave en trængselsreduktionsplan for nedbringelse af trængsel på
det kommunale vejnet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0019.png
Vejbenyttelsesafgift ved udbygning af vejnettet
Udbygning af E45 og
yderligere kapacitet over
Limfjorden
Udbygning af E45 fra
Århus N til Vejle
Udbygning af motorvejsnettet
fra Motorring 3 og udefter
Udbygning af
motorvejsnettet i
Trekantområdet
Udbygning af det overordnede
vejnet indenfor Motorring 3,
herunder en Havneforbindelse
Udbygning af den fynske
motorvej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Regneeksempel
I det følgende er gennemført et regneeksempel med udbygning af vejkapaciteten over
Limfjorden for at illustrere princippet for en vejbenyttelsesafgift.
Opkrævningsomkostninger er generelt indregnet med 10 - 20 % fradrag i
afgiftsindtjeningen. De faktiske omkostninger ved opkrævning af afgift, etablering af
betalingsanlæg osv. vil variere afhængigt af opkrævningsmetode, stikprøvekontrol osv.
Ligeledes er der ikke taget stilling til rabatsystemer, som her er indregnet som en generel
reduktion i afgiftsbetalingen på 15 - 25 %
Endelig er der ikke taget stilling til evt. ændringer i trafikanternes adfærd ved indførelsen
af bompenge. Evt. adfærdsændringer vil afhænge af afgiftsstørrelse, mulige alternativer
m.v.
I tilfælde af væsentlig overflytning til alternative ruter for at slippe for afgiften, kan de
alternative ruter inddrages i afgiftsopkrævningen. Dette er fx tilfældet ved en 3.
Limfjordsforbindelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Bompengeafgift for benyttelse af vejanlæg
Afgifterne kan fx være følgende (eksemplerne anvendes i
efterfølgende regneeksempel)
Personbiler 20/10 kr., 12/6 kr. eller 6/3 kr. pr passage (spids-/normaltrafik)
Lastbiler 60/30, 36/12 eller 18/9 kr. pr passage afhængig af køretøjets
størrelse
Øvre grænse for afgift pr. dag og en øvre grænse pr. måned.
Visse tidspunkter kan friholdes for afgift fx søndage og aften/nat.
Rabatsystemet kan være lokalt eller gældende for hele landet.
Der kan indføres forskellige rabatsystemer:
Lange strækninger eller udbygningsetaper kan opdeles i del-
strækninger med hver sin betalingsstation.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0022.png
Beregning af afgift
Eksempel Limfjordsforbindelse (2030)
Betaling på alle limfjordskrydsninger - udbygning letter trængsel for alle - også på Limfjordsbroen
Køretøjer ÅDT
130.000
110.000
122.000
126.000
Uden betaling ved fjordkrydsning
Ved høj betaling
-15%
Ved mellem betaling
-6%
Ved lav betaling
-3%
Takstniveau (kr)
0,92
0,08
0,20
0,80
Høj
Mellem
Lav
Personbil
Spids
Alm.
20
10
12
6
6
3
Lastbil
Spids
Alm.
60
30
36
18
18
9
Anvendelse af afgift
Eksempel Limfjordsforbindelse (2030)
2 Løsninger
Motorvej vest om Aalborg over Egholm
Udbygning af E45 incl. Paralleltunnel, forbindelse til City Syd
Egholm
mio. kr.
7.000
3.500
3.500
Paralleltunnel
mio. kr.
4.500
2.250
2.250
Trafikfordeling
Personbiler
Lastbiler
Spidstakst andel tid
Alm. Takst andel tid
Omkostninger
Statsligt bidrag
Høj betaling
Spids
Afgift personbiler
Afgift lastbiler
I alt
Kr.
Kr.
404.800
105.600
Alm.
809.600
211.200
Mellem betaling
Spids
269.376
70.272
339.648
Alm.
538.752
140.544
679.296
Lav betaling
Spids
Alm.
139.104
36.288
175.392
278.208
72.576
350.784
Afgiftsbidrag
Det forudsættes,
at evt. renteudgift
opvejes af vækst
i biltrafik
Høj
Provenu pr år (mio kr)
377
510.400 1.020.800
Mellem
253
Lav
131
Høj
377
Mellem
253
Lav
131
I alt dagligt
Reduktion for forskellige rabatter
Indtjening
Opkrævningsomkostning
1.531.200
25%
1.148.400
10%
15%
20%
1.018.944
15%
815.155
20%
526.176
447.250
Antal år med afgift
9
14
27
6
9
17
Overskud dagligt
1.033.560
365
692.882
357.800
Provenu årsbasis (mio. kr.)
377
253
131
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Udbygning af kapaciteten over Limfjorden
Der indføres betaling for alle bilpassager over Limfjorden ved Aalborg,
både Limfjordstunnellen, Limfjordsbroen og evt. Egholmtunnel.
Der regnes på tre takster, idet der tages hensyn til reduktion i
trafikken ved forskellige takstniveauer.
Der regnes på to alternative udbygninger:
En motorvej vest om Aalborg over Egholm til 7 mia. kr.
En udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør til 4,5 mia. kr.
Antal år med afgift svinger afh. af alternativ og takstniveau
Egholmforbindelse: fra 9
27 år
Udbygning af E45: fra 6
17 år.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Samfundsnytte
Opkrævning af en vejbenyttelsesafgift vil have en række effekter, som primært er
positive:
Den væsentligste effekt er, at vejnettet bliver udbygget tidligere, end det ellers ville
være blevet
En række flaskehalse og dermed trængselssituationer forsvinder
Trafikken sparer tid og penge
De samfundsøkonomiske fordele vil være betydelige
Især for erhvervstrafikken vil tidsbesparelsen opveje betaling af vejbenyttelsesafgift
Bedre fremkommelighed på vejnettet vil medføre positive lokaliseringseffekter
Afgiften kan medføre fordelingsmæssige effekter for visse befolkningsgrupper
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Men der skal mere til
Trængsel på det kommunale vejnet skal også nedbringes
Kommunernes vejbudgetter er helt utilstrækkelige til at gøre noget ved problemerne
De statslige puljer tilskynder til udbygning af cykel-løsninger, kollektiv trafik-løsninger mv.
på bekostning af investeringer i vejtrafik. Kommunerne fokuserer på investeringer, der
udløser statslig støtte
Der kan som modvægt indføres en statslig pulje til at nedbringe trængsel på det
kommunale vejnet
Hold i ge ”Ma ka ikke b gge sig ud af træ gselsproble er e”
forhindrer fornuftige
løsninger på lokaliteter, hvor man faktisk kan bygge sig ud af problemerne
Forestillingen om et betydeligt overflytningspotentiale mellem bilture og cykel/busture
er generelt ikke realistisk. Løser ikke de trafikale trængselsproblemer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Vi kan lige så godt vende os til det
Brugernes medfinansiering af nye vejanlæg er efterhånden meget almindelig på
det europæiske vejnet.
Kørsel på motorveje sker mod betaling i Østrig, Ungarn, Tjekkiet, Spanien, Slovenien,
Slovakiet, Schweiz, Portugal, Polen, Kroatien, Italien, Frankrig samt nogle veje i Norge og
Sverige.
Nogle steder er der betaling for at køre ind i byer eller gennem tunneller og på broer fx i
Norge, England, Sverige, Holland og Danmark.
For
bilister e ligger der klare fordele i, at ”deres” vej udb gges tidligt, og
at
afgiften ophører, når vejen er betalt.
En tidsbesparelse på fx 10 minutters trængsel i myldretiden kan samfundsøkonomisk
prissættes til ca. 30 kr. Ved Limfjordstunnellen er den gennemsnitlige forsinkelse i dag i
morgenmyldretiden på strækningen Bouet
Kridtsvinget godt 10 minutter.
Især omkring København, men også andre steder på vejnettet er forsinkelserne så betydelige,
at det både samfundsøkonomisk og privatøkonomisk for bilisterne vil være en fordel at
medfinansiere en udbygning af vejnettet med henblik på at reducere trængsel.
Med de fremtidige investeringsbehov i infrastruktur og miljø må private midler inddrages,
hvor det er muligt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Henvendelse af 14/10-20 vedrørende forslag til en vejbenyttelsesafgift, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2262806_0027.png
Trængsel koster milliarder hvert år
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, Risbjergvej 9, 9260 Gistrup, [email protected]