Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
Øllebølle den. 6. januar 2021. Hf.
Folketingets Transportudvalg.
Luk hullet i Fredrik d. 9 . Vindebro !
Det er ejendommeligt og forunderligt ! At tænke sig, at alle vejkrydsninger af jernbanen mellem
Ringsted og Rødby Havn er ført over eller under jernbanesporene. Ikke et bom anlæg er der, stop
signal eller ledvogter hus tilbage, bortset fra på broen i Nykøbing Falster.
Hvorfor har Folketingets Trafikudvalg dog bestemt, at nuværende ordning med vindebro skal
bevares og ikke her giver prioritet til jernbanen, men tværtimod gives stop, og ikke alene for togene,
men også fortsat for bil trafikken mellem Falster og Lolland.
Det virker som man ligger under for en pressionsgruppe, der kun tænker på at fastholde
nuværende forhold og i dette tilfælde ikke til sit eget bedste.
Dette bedste er et sluseværk på begge sider af broen, hvor de kan passere over Brovejen uden tids
spilde , idet de her ikke er afhængige af faste bro åbningstider. Men væsentligst er det, at det er tog
og biler heller ikke. I stedet har trafikudvalget valgt en løsning der prioriterer en hobby og
fritidsfornøjelse på bekostning af samfundets bil og togtrafik. Dette er uforståeligt set i forhold til
den store investering der foretages for at opgradere forbindelsen. Samt en hån mod bilisterne, der
hver i sær har betalt mere i afgift af deres bil, end den er værd fra fabrikken . Så de kan bare holde
til grin og forurene i andagt og med honnør, medens en Prinncess 52 med 700 hk og Split flag, som
medlem af Kongelig Dansk Yacht glider forbi. Trods prisen der er over 6,5 million kr. er den tilmed
til samme afgift, som det bolche jeg sutter på og fordriver ventetiden med. En komplet for mig
uforståelig og urimelig løsning er valgt og jeg føler at man pisser på mig. Normalt er det dem der
betaler musikken, der bestemmer hvad der skal spilles, men det gælder altså ikke her. Basta det har
folketingets trafikudvalg bestemt.
Fritidssejlerne skal naturligvis fortsat have lov til at udføre deres hobby og passere broen. Men da
de ikke som bilisterne er pålagt en afgift ved indkøb, der bidrager til udvikling af
samfærdselsmidlerne, har de ingen selvfølgelig moralsk ret til at afbryde samfærdslen af hensyn til
udførelse af deres hobby.
Dette er dog heller ikke nødvendigt, som nedenfor beskrevet, reelt koster det ikke samfundet noget
væsentligt, at udføre løsningen nu, når det sker i takt med udførelsen af det nye brobyggeri.
Anderledes stiller det sig om nogle år, når andre end mig erkender, at trafikudviklingen gør
sluseværket nødvendigt og måske til den tid blot siger stop.
Tænk stort, alt andet er noget lort !
En sluseværks bro, er ikke dyrere end den dyreste af de udførte krydsnings broer der er udført.
Sluseværkernes vægge, kan eventuelt opføres af spunsjern og er ikke dyrere end omkostningen til
maskineriet til den nye klapfunktion, og drifts sikkerhed for strømføring kommer automatisk af
denne valgte løsning, pumper er en hyldevare og dermed billige. Hvor svært kan det være ?
Det er endnu ikke for sent for trafikudvalget, at træffe jeres egen beslutning og ikke sejlernes.
Det kan frygtes, at de i Tyskland, når de erfarer ovennævnte afbrydelse, stopper deres del af
opgraderings projektet eller tilpasser sig til den danske politiske tænkemåde og gendanner banen
som smalsporet.
Som bivirkning vil et sluseværk være en turist attraktion og en markant tiltrængt Velkomstportal
til byen, set fra Lolland og mod sukkerfabrikken.
Det findes ikke acceptabelt, såfremt der bevilges anlægsmidler, for afkortning af rejsetiden over
Langelandsbæltet, eller mellem motorvejen og Nykøbing, når der samtidig fastholdes en forældet
løsning i Nykøbing, der medfører totalt stop for trafikken mellem Lolland og Nykøbing, endda
inklusive tog.
Med venlig hilsen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 166: Henvendelse af 6/1-21 vedrørende Frederik d. 9. vindebro, fra Hans Folkvardt, Øster Ulslev
Hans Folkvardt
Krumsøvej 18. Øllebølle
4894 Øster Ulslev.