Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2335858_0001.png
2+1 udbygning af landevejen
Ålbæk - Skagen
Præsentation af VVM-undersøgelsen
Temamøde med TRU 11. februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0002.png
Baggrund
Politiske aftaler
Aftale om Finansloven for 2019
af 30. november 2018
Undersøge:
Udbygning til 2+1-vej fra
Hirtshalsvej i Ålbæk til Hulsig.
Udbygning til 2+1-vej fra
nord for Hulsig Hede til
Flagbakkevej i Skagen.
8 mio. kr. til gennemførelse af
VVM-undersøgelsen
2.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0003.png
Dagens situation
Vejen er præget af pendler- og
erhvervstrafik til og fra Skagen.
I sommerperioden fordobles
trafikken som følge af turisttrafik.
Årsdøgntrafik 6.800 køretøjer.
Julidøgntrafik 13.300 køretøjer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0004.png
Udbygning af
rute 40
De eksisterende private adgange
og veje lukkes på 2+1
strækninger.
Adgangen samles på
strækninger med 1+1 spor.
Cykelsti Hulsig Hede
Gl. Landevej.
Ombygning af kryds ved
Råbjergvej og Flagbakkevej.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0005.png
Vejens udformning
2+1 vej: Skiftevis to spor mod nord og syd.
Strækninger med 1+1+ midterareal.
Designet til 90 km/t på 2+1 strækninger.
2+1 vej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0006.png
Støj - opsamling
Der er boliger, sommerhuse og
campingplads, som allerede i dag
er støjbelastede.
Udbygning af strækningen vil betyde
lille (-men næppe hørbar-) forøgelse
af støjpåvirkningen.
1,4 km Støjskærm:
Hirtshalsvej til
Perlevej er et muligt tilvalg.
Anlægsoverslag 21 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0007.png
Natura 2000-område N2
Råbjerg Mile og Hulsig Hede
Rute 40 løber igennem Natura 2000
området.
Store mosaikagtige forekomst af
klitnaturtyper, såsom grårisklit,
grønsværsklit samt fugtige
klitlavninger og næringsfattige søer.
Mindre arealer med klithede, grå/grøn
klit og klitlavning inddrages, men disse
udgør så små arealer sammenlignet
med hele Natura 2000 området.
Mindre påvirkning af Natura 2000-
området.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0008.png
Anlægsøkonomi
Anlægsbudget for hele strækningen:
200,4
mio. kr.
Sydlig delstrækning:
107,8 mio. kr.
Nordlig delstrækning:
92,6 mio. kr.
Til- og fravalg:
Støjskærm sommerhusområde Hirtshalsvej - Perlevej:
+21,0 mio. kr.
Rundkørsel Flagbakkevej ved Skagen:
+2,0 mio. kr.
Uden cykelsti Hulsig Hede - Gl. Landevej:
-3,4 mio. kr.
Minimal ombygning kryds Flagbakkevej:
-5,6 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335858_0009.png
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomisk forrentning
Ved hastighedsgrænse på 80 km/t:
2,8 %
Ved 90 km/t på 2+1-strækninger:
5,0 %