Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2335857_0001.png
04 | 02 | 2021
Forenkling af Københavns Hovedbanegård
- en vej til bedre punktlighed
JAN ERIK SCHNEIDER-TILLI
UDVIKLINGSDIREKTØR, BANEDANMARK
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0002.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Ombygning i Utrecht
Hovedbanegården i Utrecht er det
vigtigste jernbaneknudepunkt i
Holland
Ombygning inspireret af Tokyo
Cirka 1 års byggeperiode med
opretholdelse af trafik
Gode erfaringer efter ombygning i
2016
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0003.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Hele DSB Fjern
København H
Resten af Holland
Utrecht
Togpunktlighed i
Holland og Danmark
Før ombygningen trak Utrecht Station
ned den samlede punktlighed i
Holland.
Efter ombygningen bidrager Utrecht
positivt til den samlede punktlighed.
I Danmark bidrager København H
negativt tilsvarende før ombygningen i
Utrecht.
95%
90%
85%
80%
75%
70%
2015
2016
2017
2018
2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0004.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Nyt værksted/KT
2
1
4
2
6
7
4
4
Ringstedbanen
6
3
Øresundsbanen
9
2
Nuværende spornet
og anvendelse
Tog til/fra forskellige baner benytter
samme spor. Depoter er fælles for alle
baner.
Spornettet tillader mange kørsels-
muligheder via mange sporskifter.
Forsinkelser spreder sig mellem baner
Togene kører med lav hastighed
Vedligeholdelseskrævende spornet
8
6
3
25
23
4
2
3
1
3
6
8
Kystbanen
1
2
3
4
KGC
10
2
1
2
3
1
50
9
26
51
Belvedere
9
7
Vestbanen
5
6
7
8
6
9
Nyt værksted
6
Ringstedbanen
Forslag
Spor dedikeres til bestemte strækninger
-
Hermed ingen tog mellem Kystbanen og
Øresundsbanen.
- IC- og Lyntog til Lufthavnen kan køre
udenom København H (via Ny Ellebjerg).
Vendespor
6
6
13
Kystbanen
1
2
3
4
7
Øresundsbanen
7
7
Sp 13-15, 15a
Enklere trafikafvikling, og togene kan
køre hurtigere til stationen.
Bedre punktlighed
Billigere vedligehold
26
27
Vendespor
9
7
Sp 61-63
9
Vestbanen
9
Belvedere
Signaturforklaring
,
13
5
6
4
7
4
8
9
9
8
8
9
Ringstedbanen
Øresundsbanen
Vestbanen/Kystbanen
Rangerbevægelser til depot
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0005.png
BANEDANMARK
DRIFTSSEPARATION PÅ KØBENHAVN H
Ombygning i et
kompliceret område
med hyppig togdrift
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0006.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Ombygningsomfang
Sporplan
Driftsseparation
Sporplan
Driftsseparation
Hovedtogvej
Togvejsspor og andre spor
Nye spor
Ombygning af eksisterende spor
25
20
23
16
1
2
3
15a
15
14
13
"KT"
15.2
København G (Gb)
15.1
007
11.8
11.7
11.6
11.5
M1
6
1
2
mod
Ringstedbanen
60
60
3.hsp
1.hsp
KØR-viadukten
3.hsp
2.hsp
1.hsp
13
12
11
Sydhavn
mod
Øresundsbanen
mod
Kystbanen
1.hsp
301
302
50
Belvedere (Blv)
74
75
76
94
22
4
26
41
27
45
46
47
48
51
61
77
78
79
63
95
96
2.hsp
303
304
52
54
55
57
62
1.hsp
2.hsp
mod
Vestbanen
København H (Kh)
5
64
65
131
72
83
84
66
82
80
81
Carlsberg
85
6
7
8
S-bane
Dybbølsbro
Forenkling af spornettet bidrager til højere
hastighed og mindre vedligehold
Fjernelse af
- 98 sporskifter
- 10.500 m elektrificeret spor
- KGC
Anlæg af
- 49 sporskifter
- 10.600 m elektrificeret spor
- 7.000 m afvanding (dræn)
- 1.200 m² perron inkl. aptering
- 620 m perronforkanter
- 1.200 m køremandsbroer
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0007.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
"KT"
Længstvarende
Overskrift Corbel
1 år)
25/28
byggestadie (<
bold
pkt.
Tallene viser antal tog pr time og
I to linjer
retning før/under byggefasen.
mod
Østerport
301
302
SU
15.2
København G (Gb)
15.1
007
11.8
11.7
M1
11.6
11.5
I
km 2,4
6
1
2
I
6/5
km 3,7
60
25
20
SI
km 0,8
1.hsp
2.hsp
U
km 2,7
km 2,7
SI
I
km 1,2
60
3.hsp
I
km 1,9
mod
Vigerslev
U
89
3.hsp
U
U
I
U
23
16
km 1,2
13
I
km 1,9
km 1,7
2.hsp
1.hsp
12
11
I
km 3,3
1
15
mod
Kalvebod
14
KGC
I
U
7/4
U
2
3
4
PU
13
21
SI
SU
Belvedere (Blv)
50
51
61
76
74
75
SU
17/16
1.hsp
U
km 0,7
SU
22
26
40
41
45
SI
94
2.hsp
km 0,9
I
303
PU
77
71
64
65
72
83
78
95
96
SI
52
54
55
56
62
1.hsp
København H (Kh)
SI
30
46
47
63
79
80
81
2.hsp
mod
Valby
9/7
304
5
6
7
PU
Arbejdsområde
København H benyttes som
gennemkørselsstation
Nogle systemer kører udenom
København H via Ny Ellebjerg til
Københavns Lufthavn
Kalvebod (Klv)
48
57
66
84
82
85
PU
PU
PU
PU
SU
U
S-bane
Fra 22 til 16 linjer
8
0/4
mod
Malmø
U
Avedøre
Havnevej (Avh)
Enkelte myldretidstog aflyses
eventuelt
I
11
1
2
12
I
1.hsp
2.hsp
Vigerslev (Ig)
I
U
mod
Ringsted
30
0
U
mod
København H
U
I
21
22
23
U
31
32
21
1
2
I
U
0/3
Hvidovre Fjern (Hif)
U
mod
København G
I
24
Ny Ellebjerg (Nel)
S-bane
U
Glostrup (Gl)
mod
Valby
I
I
1
2
I
U
I
U
U
I
mod
Roskilde
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0008.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Punktlighedsgevinster
Punktligheden forbedres med ca. 1 %-point på
København H
Forsinkelser på København H reduceres med
næsten et halvt minut for 22 mio. afstigende
passagerer årligt, hvilket giver gevinst på ca.
170.000 forsinkelsestimer årligt
Dette kommer hele landet til gode
Effekten spredes udover nettet, så
passagererne i alt sparer ca. 320.000
forsinkelsestimer årligt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0009.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Resultater
Samfundsøkonomisk rentabelt
Bedre punktlighed (320.000 forsinkelsestimer årligt)
Flere skift for de rejsende, men rejsemønster ændres
med Cityringen
Samfundsøkonomisk resultat
Nettonutidsværdi 2021 (i 2021-priser) samt intern rente.
Anlæg
Punktlighed
Skift
Togdrift
Banedrift
Øvrige
I alt
Intern rente
Note: Beregnet med den nye diskonteringsrente fra FM
.
-1,6
2,2
-1,5
1,1
0,5
0,0
0,7
4,5 %
Budget 1,9 mia. kr. inkl. 50 % NAB1-tillæg
- Sikring (relæanlæg) udgør cirka 0,5 mia. kr.
Billiggør togdrift 50 mio. kr./år
Billiggør banedrift
- Fornyelse 2030-2077, spares 280 mio. kr.
- Baneslid i røret 3 mio. kr./år
- Sporskiftevedligehold 5 mio. kr./år
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0010.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Tidsplan for videre
undersøgelser og aktiviteter
frem til politisk beslutning
Politisk interesse
-
Start programfase
- Budget
Produktion
- Klargøring/opstilling
- Kapacitetsforhold
Projektgrundlag
-
Sporalternativer/trafik
- Udrulning af ERTMS
Beslutningsoplæg
- Ca. 2�½ år efter start af
programfase
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0011.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Spørgsmål?
JAN ERIK SCHNEIDER-TILLI
UDVIKLINGSDIREKTØR, BANEDANMARK
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0012.png
BANEDANMARK
DRIFTSSEPARATION PÅ KØBENHAVN H
Ombygning i Utrecht
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0013.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Omiya
spor 1-2
spor 4-5
spor 3/6
spor 7-10
spor 20-23
spor 14-19
Tokyo-modellen
Akabane
Ikebukuru
Chuo linje
Yamanote linje
Keihin-Tohuku linje
Ueno-Tokyo (Tokaido/Tohuku) hovedlinje
Tohuku/Joetsu-Shinkansen
Tokaido-Shinkansen
Andre linjer
Tabata
17
17
15
15
Shinjuku
Ueno
28
28
Shibuya
Kanda
Tokyo
Shimbashi
25
22
1
2
3
4
22
25
8
Osaki
Shinagawa
5
6
9
7
8
8
9 10 20 21 22 23 14 15 16 17 18 19
9
Kawasaki
Yokohama
17
17
11
11
Ofuna
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0014.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Anlægsoverslag på poster
Ca. 1,9 mia. kr. på NAB fase 1 lignende niveau med et
risikotillæg på 50 %.
Prissætning for ombygning i det eksisterende
sikringsanlæg
Fjernelse af
- 98 sporskifter
- 10.500 m elektrificeret spor
- KGC
Anlægsoverslag ved ombygning i eksisterende
sikringsanlæg (mio. kr., 2021-prisniveau)
Hovedposter (mio. kr.)
Sporanlæg m.m.
Anlægsarbejder
Kørestrøm
Sikring og fjernstyring
Bygninger
Andet
Tværgående omkostninger
Basisoverslag
Korrektionstillæg K1 (50%)
Total
anlægsbudget
Driftsseparation
270
80
90
220
80
100
420
1.250
630
1.880
Anlæg af
- 49 sporskifter
- 10.600 m elektrificeret spor
- 7.000 m afvanding (dræn)
- 1.200 m² perron inkl. aptering
- 620 m perronforkanter
- 1.200 m køremandsbroer
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Præsentationer fra transportministerens tekniske møde 11/2-21 om forenkling af Københavns Hovedbanegård og udbygning af landevejen Ålbæk-Skagen
2335857_0015.png
BANEDANMARK
FORENKLING AF KØBENHAVN H
Punktlighed
Punktligheden forbedres med ca. 1 %-point
på København H, hvilket giver gevinst på ca.
170.000 forsinkelsestimer årligt.
Forsinkelser på København H reduceres med
næsten et halvt minut for 22 mio. afstigende
passagerer årligt.
Gevinst i forsinkelse daglig pr. afstiger, antal afstigere årligt
samt gevinst årligt - fordelt på baner.
Gevinst
pr. afstiger
(sek)
28
16
27
13
18
Afstigere
pr. år
(mio.)
22
11
8
24
65
Gevinst
pr. år
(1.000 timer)
173
48
61
38
319
Effekten spredes udover nettet, så
passagererne i alt sparer ca. 320.000
forsinkelsestimer årligt
København H
Kystbanen
1)
Øresundsbanen
2)
Andre baner
3)
Total
1
) Stationerne fra Nørreport til Kokkedal
2) Ørestad, Tårnby og Københavns Lufthavn.
3) Øvrige stationer afgrænset af Holbæk, Slagelse og Vordingborg