Fra:
Sendt:
14. oktober 2020 12:43
Til:
Emne:
FDLs syn på kontrol muligheden af EU`s vejpakke mod social dumpning
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
Cc:
Skatteminister Morten Bødskov
Justitsminister Nick Hækkerup
Folketingets skatteudvalg
Folketingets retsudvalg
Folketingets transportudvalg
Frie danske Lastbilvognmænd
FDL
har, og har altid haft, en klar holdning til EU`s
vejpakke mod social dumpning.
FDL
har klart pointeret, skal EU vejpakken have den
ønskede virkning, skal kontrolmulighederne for alle de implicerede styrelser og
ministeriers kontrollanter have lige adgang til dokumentations-kravene.
FDL
har nu konstateret, en tendens til embedsmandstiltag, som kun kan have til
formål at fastholde kontrollen i eget hus.
Færdselsstyrelsen ønsker at tilpasse teksten:
I bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts
2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 975 af 16. juli 2007, bekendtgørelse nr. 889 af 9. juli 2014,
bekendtgørelse nr. 208 af 24. februar 2015 og bekendtgørelse nr. 184 af 24.
februar 2016, foretages følgende ændringer:
8.
I
§ 7
indsættes som
stk. 9 og 10:
»Stk.
9.
Transportvirksomheden, der benytter køretøjer, som er omfattet af
køre- og hviletidsforordningens anvendelsesområde og bestemmelser, og som
er udstyret med en takograf, der opfylder kravene i bilag 1 C til
takografforordningen, skal sikre, at alle data, der overføres fra
køretøjsenheden og førerkortet, opbevares i et år efter registreringen.
Stk. 10.
Transportvirksomheden skal opbevare dokumentation for dækning af
omkostninger til indkvartering afholdt i medfør af køre- og
hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, i et år fra omkostningens afholdelse.
Dokumentationen skal efter anmodning udleveres til
Færdselsstyrelsen.«
Der skal ikke stå udleveres til
Færdselsstyrelsen.«
det udelukker
tungvognscentrene fra at bruge den dokumentation som Stk. 10. indeholder i
deres kontrolarbejde af ulovlige ugehvil i lastbilen.