Kbh. den 8. februar 2021
Til Folketinget transportudvalg
Vejdirektoratet har udsendt
en opdatering af en VVM-redegørelsen fra 2002. Den vedrører en
motorvej fra Tværvej til Frederikssund.
Vejdirektoratet forudsætter i sine beregninger, at der inden 2030 er bygget de meget store
vejanlæg (se bilag 1) i Hovedstadsområdet, som den tidligere regering havde i sin
infrastrukturplan. Denne forudsætning fremgår end ikke af VD´s hjemmeside. Da den plan
ikke mere har flertal i Folketinget er det dybt kritisabelt, at VD indregner
infrastrukturplanen som forudsætning for sine analyser.
Det fremgår klart af vejledningen
for Cost Benefit analyser, at de skal baseres på ALLEREDE VEDTAGNE PROJEKTER.
Derfor er Vejdirektoratets analyser kassable, vildledende og ubrugelige.
Hvis man alligevel kigger på problemstillingen omkring en evt. motorvej fra Tværvej til
Frederikssund må man også konstatere, at den er unødvendig og miljø-, natur-, og
klimaundergravende.
Der er ikke noget trængselsproblem af betydning på strækningen fra Tværvej til
Frederikssund hverken nu eller i 2030?
Ifølge rapporten
Statsvejnettet 2020
(se nedenfor) er der lav belastningsgrad (grøn farve) på
strækningen både nu (2019) og selv efter en kraftigt fremskrevet trafik i 2030.
Der er derfor ingen antydning af rimelighed i at bygge motorvej på strækningen. En motorvej vil
forstærke bilpresset mod Storkøbenhavn, suge passagerer fra S-banen til Frederikssund og ud på en
motorvej, der bl.a. vil ødelægge natur, støjbelægge nye områder og undergrave målsætningen om at
have reduceret udledningen af klimagasser med 70% i 2030.