Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2332269_0001.png
Kbh. den 8. februar 2021
Til Folketinget transportudvalg
Vejdirektoratet har udsendt
en opdatering af en VVM-redegørelsen fra 2002. Den vedrører en
motorvej fra Tværvej til Frederikssund.
Vejdirektoratet forudsætter i sine beregninger, at der inden 2030 er bygget de meget store
vejanlæg (se bilag 1) i Hovedstadsområdet, som den tidligere regering havde i sin
infrastrukturplan. Denne forudsætning fremgår end ikke af VD´s hjemmeside. Da den plan
ikke mere har flertal i Folketinget er det dybt kritisabelt, at VD indregner
infrastrukturplanen som forudsætning for sine analyser.
Det fremgår klart af vejledningen
for Cost Benefit analyser, at de skal baseres på ALLEREDE VEDTAGNE PROJEKTER.
Derfor er Vejdirektoratets analyser kassable, vildledende og ubrugelige.
Hvis man alligevel kigger på problemstillingen omkring en evt. motorvej fra Tværvej til
Frederikssund må man også konstatere, at den er unødvendig og miljø-, natur-, og
klimaundergravende.
Der er ikke noget trængselsproblem af betydning på strækningen fra Tværvej til
Frederikssund hverken nu eller i 2030?
Ifølge rapporten
Statsvejnettet 2020
(se nedenfor) er der lav belastningsgrad (grøn farve) på
strækningen både nu (2019) og selv efter en kraftigt fremskrevet trafik i 2030.
Der er derfor ingen antydning af rimelighed i at bygge motorvej på strækningen. En motorvej vil
forstærke bilpresset mod Storkøbenhavn, suge passagerer fra S-banen til Frederikssund og ud på en
motorvej, der bl.a. vil ødelægge natur, støjbelægge nye områder og undergrave målsætningen om at
have reduceret udledningen af klimagasser med 70% i 2030.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0002.png
Bemærk grøn markering på vejen til Frederikssund
Kilde:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/d
efault/files/2020-
08/Statsvejnettet%202020_web.pdf
Bemærk stadig grøn markering på strækningen Tværvej til
Frederikssund.
Belastningsgraderne er baseret på den trafikvækst, som LTM beregner for de
enkelte vejstrækninger. Den gennemsnitlige årlige vækst for trafikken på motorveje
er frem mod 2030 beregnet til 2,5 pct. p.a. og 1 pct. p.a. for trafikken på øvrige
statsveje.
Kilde:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/d
efault/files/2020-
08/Statsvejnettet%202020_web.pdf
Rapporten fra Vejdirektoratet viser, at en motorvej fra Tværvej til Frederikssund vil give
voldsomme indgreb i landskabet. Den vil skære sig gennem landskabet i en bredde på ca. 28 meter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0003.png
Dertil kommer et større antal kryds/udfletninger. Her et 4 eksempler:
Udfletning ved Ølstykke og en anden udfletning. Her ved Frederikssund Nord og Rørbæk
I denne rapport kan man se alle de indgribende tilslutningsanlæg
VEJDIREKTORATET OPDATERING AF VVM FOR
FREDERIKSSUND MOTORVEJEN - VEJTEKNIK
AFRAPPORTERING
Her link til rapporten
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2
021-01/20-07722-
5%20Opdatering%20af%20VVM%20Frederikss
undmotorvejen%20-
%20vejteknik%206887904_1_1.PDF
Se også ”Appendiks 2 Beskrivelse og vurdering af § 3 beskyttet natur”
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2021-01/20-07722-
5%20Opdatering%20VVM%20Frederikssundmotorvejen%20-%20appendiks%201-
3%206943681_1_1.PDF
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0004.png
Fra støjfrit område til område med motorvejsstøj.
Opdateret støjkort.
I forbindelse med opdateringen af VVM-undersøgelsen er der lavet et nyt kort der viser støjpåvirkningen.På
kortet vises den beregnede gennemsnitlige støjpåvirkning ved anlæg 3. etape af Frederikssundmotorvejen, og der kan søges på en
konkret adresse..
Her et par klip fra støjberegningskort:
Kilde:
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/frederikssundmotorvejen/opdateret-stoejkort
Vejdirektoratets trafikberegningerne bygger i øvrigt på, at hele den tidligere regerings
infrastrukturplan fra 2019 gennemføres. Dette til trods for at der efter regeringsskiftet ikke er flertal
for planen i Folketinget. Det er derfor helt uacceptabelt, at man indregner denne plan som
forudsætning for beregningerne.Denne forudsætning bag hele planen fremgår ikke af materialet fra
Vejdirektoratet, hvorfor vi har måttet efterlyse oplysningerne om beregningsforudsætningerne hos
Vejdirektoratet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0005.png
Vejdirektoratet har desværre helt glemt, at et stort flertal i Folketinget har besluttet at
klimagasudledningen i Danmark skal være reduceres med 70 % i 2030. Deraf må klart følge,
at
man ikke vedtager nye vejprojekter, før man har belyst hvordan 2030 målsætningen kan
opfyldes.
Udover klimabelastningen ved selve det omfattende byggearbejde vil den ekstra bilkørsel med langt
højere hastigheder betyde en kraftig merudledning af klimagasser. Vejdirektoratet har også glemt at
deres beregningsmetoder trænger til en gennemgribende revision således at størst mulig biltrafik
ikke skal være et pejlemærke.
Her en oversigt over
nogle
af de store vejprojekter på Sjælland, som i beregningerne forudsættes
gennemført inden 2030. Se
alle
de vejudbygninger på Sjælland, som er forudsat udført inden 2030
i bilag 1.
Kilde:
https://www.regeringen.dk/media/6531/aftale-om-et-sammenhaengende-danmark-investeringsplan-2030.pdf
Vejdirektoratet har på basis af denne afgørende forudsætning samt øvrige forudsætninger, som
omtales nedenfor, lavet en såkaldt ”basisfremskrivning”.
I denne ”basisfremskrivning” er der
- udover anlæg af de mange vejprojekter - tillige indregnet
billigere og billigere bilkørsel år for år og højere takster år for år i kollektive transportmidler. Se
nedenfor. Der er derimod ikke indregnet nogen form for overholdelse af målsætninger på miljø-,
klima-, energi,- og naturområdet.
Derfor er en sådan ”basisfremskrivning” ikke rimelig. Det er ”grønvask” af motorvejsprojektet.
”Basisfremskrivningen”, er efter vores opfattelse urealistisk, miljøskadeligt og i åbenbar modstrid
med alle trafikale og miljømæssige målsætninger.
Der er regnet med at alle bilister på alle tidspunkter skal kunne komme frem med højest tilladte
hastighed, hvilket er et ublu miljøskadeligt krav. Hvis man må lette lidt på speederen i
pendlertrafikken må man huske, at trafikken primært udgøres af pendlerbiler med i gennemsnit 1,05
person pr. bil, men vejplanerne tager altså udgangspunkt i, at disse næsten tomme pendlerbiler selv i
”spidstimen” skal kunne komme frem med højest tilladte hastighed. Koste hvad det vil.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0006.png
Tricket med først at fremskrive trafikmængden langt ud i fremtiden
uanset om det er ønskeligt og
der er plads eller ej - er ikke udtryk for redelig planlægning, men kun egnet til at vildlede borgerne.
Der kan ikke være megen tvivl om, at næsten enhver motivation til at lade bilen blive hjemme vil
forsvinde, hvis man udbygger vejnettet som forudsættes i Vejdirektoratets materiale.
Udviklingen i Storkøbenhavn har ellers i nogen udstrækning fulgt principperne bag fingerplanen.
Desværre er der dog gjort store indhug i det der skulle være grønne kiler mellem fingrene. Desuden
er det, der primært var tænkt som en by betjent med kollektive trafiklinjer i fingrene, blevet
undergravet af meget massive store motorvejsanlæg. Planene om en motorvej fra Tværvej til
Frederikssund er et yderligere massivt angreb på Fingerplanen.
Med den dobbeltsporede S-bane til Frederikssund som rygrad har området et godt potentiale for en
mere bæredygtig trafikudvikling. En sådan 2-sporet S-bane har en topkapacitet svarende til 32
vejbaner med pendlere. Hvis S-togene kører med intervaller på 5 minutter, giver det en
siddepladskapacitet på 8064 i hver retning. I to togsæt kan der sidde 672 personer. S-banen bør
suppleres med et fremragende busnet, der både skaffer folk til stationerne og til lokale
arbejdspladser.
Hvis der bygges en motorvej på strækningen, vil den suge passagerer fra S-banen, busserne og
gang- og cykeltrafikken. Herved undergraves muligheden for en miljøvenlig, bæredygtig
trafikudvikling. Samtidig vil de kollektive trafikanter få endnu ringere vilkår, idet kundegrundlaget
vil blive forringet, fordi mange passagerer vil blive ”suget” ud på vejene:
Hvorfor stiller Vejdirektoratet så ekstreme vejkrav? I andre sektorer er servicen under pres. Det
betyder ofte flere elever i skoleklasserne. Hospitalsservicen er også ofte under stærk kritik. Den
kollektive trafik er gennem mange år forringet og fordyret og denne udvikling ser ud til at skulle
fortsætte.
Denne virkelighed står i skærende kontrast til, hvordan Vejdirektoratet planlægger. Man satser på
den yderste luksus uanset konsekvenserne. Man kan formulere Vejdirektoratets grundforudsætning
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0007.png
sådan:
I 2030 og 2040 skal der - efter en helt ekstrem trafikvækst - fortsat være rigeligt med vejplads i
myldretiden til at køre med højest tilladte hastighed, selvom der kun i gennemsnit er 1,05 person pr.
bil og altså normalt 3-4 tomme siddepladser
Sådan lød det i Vejdirektoratets sammenfattende VVM-rapport fra 2002:
"Det nødvendige antal kørespor på strækningen er fastlagt ud fra forventede trafikmængder
og den dimensionsgivende spidstime fremskrevet til 2020".
Kilde: ”Ny
højklasset vej i Frederikssundfingeren VVM-redegørelse.
Sammenfattende rapport Rapport 250”
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/publications/ny_hjklasset_vej_i_frederikssundfingeren_vvmredegrelse.pdf
Nu er det bare 2030 og 2040, som der fremskrives til. Beregningsmetoden er den samme.
Der forventes ellers ikke nogen særlig stor vækst i befolkning og antal arbejdspladser i de
2 kommuner, Egedal og Frederikssund:
Vejdirektoratet forudsætter kraftigt stigende takster i den kollektive trafik og stærk reduktion i
prisen for bilkørsel samt forøgelse af bilejerskabet (bortset fra i Centralkommunerne):
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0008.png
Kilde.Udbygning af Amagermotorvejen og Frederikssundmotorvejen, Trafikmodelberegninger
beregningsforudsætninger 2030 og 2040. MOE/Tetraplan 18. sep. 2019.
Som det kan se af disse tabeller forventes tilbagegang for cykel, gang og kollektiv trafik hvis
motorvejen bygges. Det er tilmed sammenlignet med en fremskrivning til 2030 (basis 2030).
Kilde: ”Trafikale effekter”: side 3,
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2021-01/20-07722-
5%20Opdatering%20af%20VVM%20Frederikssundmotorvejen%20-
%20trafikale%20effekter%206887983_1_1.PDF
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0009.png
Her en sammenligning mellem tidligere analyse og den nye. Og fremskrivningen er inklusiv alle
andre forudsætninger om prispolitk, takstpolitik og vejudbygninger i den tidligere regerings
Infrastrukturplan:
Som man kan se af denne tabel forventes voldsomme stigninger i biltrafikken sammenlignet med
Basis 2030. Ikke nogen sammenligning med dagens situation:
Kilde ”Trafikale effekter”
.
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2021-01/20-07722-
5%20Opdatering%20af%20VVM%20Frederikssundmotorvejen%20-%20trafikale%20effekter%206887983_1_1.PDF
Her en sammenligning mellem tidligere analyse og den nye. Og fremskrivningen er inklusiv alle
andre forudsætninger om prispolitk, takstpolitik og vejudbygninger i den tidligere regerings
Infrastrukturplan:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0010.png
Her de postulerede tidsgevinster
efter gennemførelse af Infrastrukturplanen
fra den tidligere
regering, og opfyldelse af de andre tidligere nævnte forudsætninger. Det fremgår dog ikke af
materialet.
Den omhandlede motorvej vil jfr. graf nedenfor betyde 30.000 tons CO2 ekstra CO2 udledning om
året fra start. Ikke medregnet udledningen fra selve byggeriet. Derefter forsvinder CO2-belastning
tilsyneladende gradvist både fra produktion af biler, batterier og kørsel. Det er ikke nogen rimelig
antagelse. Klimarådet regner således med at el-biler stadig udleder halvt så megen CO2 i en
livscyklussammenhæng og plugin-hybridbiler stort set ingen positiv CO2-effekt har. Da
Klimagasudledningen er et globalt problem hjælper det ikke, at en væsentlig del af CO2 -
udledningen flyttes til udlandet:
Kilde: Vejdirektoratet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0011.png
Vejdirektoratet laver sådanne såkaldte
samfundsøkonomiske analyser
se nedenfor.
Disse beregninger mener vi ikke er et brugbart
grundlag for at beslutte omfattende
infrastrukturanlæg. Den postulerede tidsgevinst
i de næste 50 år er den største post, næststørst er
ekstra afgifter og nr. 3
arbejdsudbudsgevinst
(teorien bygger på, at dersom du kommer lidt
hurtigere frem så bruger du ikke tiden på Netflix
m.m., men meget af den sparede tid på lønnet
merarbejde)
Her eksempler på vigtige forhold der slet ikke
indgår i de af VD udførte beregninger. Derfor er
de beregninger som Vejdirektoratet - på
Finansministeriets forlangende
anvender ikke
noget rimeligt grundlag. Især ikke når der er
bred enighed om at miljøet skal prioriteres højt
og det er vedtaget, at klimagasudledningen skal
være reduceret med 70 % i 2030 sammenlignet
med 1990.
Kilde: VDSamfundsøkonomi.
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2
Kilde: Lektor Per Homann Jespersen. RUC.
021-01/20-07722-
5%20Opdatering%20af%20VVM%20Frederikss
undmotorvejen%20-
samfunds%C3%B8konomi%206908043_1_1.P
DF
Med venlig hilsen
Rådet For Bæredygtig Trafik
Niels Wellendorf
Poul Kattler
Kjeld. A. Larsen
NOAH-Trafik
Ivan Lund Pedersen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 8/2-21 vedrørende Vejdirektoratets opdatering af VVM-analysen for færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, fra NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
2332269_0012.png
Bilag 1.
Uddrag af rapporten ”Udbygning
af Amagermotorvejen og Frederikssundmotorvejen, Trafikmodelberegninger
beregningsforudsætninger 2030 og 2040”. MOE/Tetraplan 18. sep. 2019.
Kilde.Udbygning af Amagermotorvejen og Frederikssundmotorvejen, Trafikmodelberegninger
beregningsforudsætninger 2030 og 2040.
MOE/Tetraplan 18. sep. 2019.