Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2331017_0001.png
04 | 01 | 2021
Undersøgelse af infrastruktur
til batteritogsdrift
Løsningsmuligheder
Præsenteret af PJON og EGRD
BANEDANMARK
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Formål med undersøgelsen
Banedanmark har gennemført indledende vurdering af nødvendige investeringer i ladeinfrastruktur for at
muliggøre kørsel med batteritog på det ikke-elektrificerede statslige banenet.
Baggrund:
Stor interesse for grøn togdrift
Batteritog er en relativ billig måde til at sikre el-drift på mindre befærdede baner
Med generel fokus på batteritog ventes stop for produktion af dieseltog i Europa, og det kræver et
alternativ på ikke-elektrificerede baner
Batteritog kan køre på både ikke-elektrificerede strækninger, og dermed sikre direkte togforbindelser
mellem de to net i fremtiden
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Formål med undersøgelsen
Der er udarbejdet et notat ”Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift”, som belyser:
Den nødvendige ladeinfrastruktur.
Investeringsbehov.
CO2-effekt sammenholdt med forsat dieseldrift.
Analysen baserer sig på følgende forudsætninger:
Batteritog med plads til 120-160 passagerer.
Fuld opladning af batterier på 7-10 min.
Rækkevidde på 80 km uden opladning- det vurderes forsigtigt sat.
Hastighed på 120 km/t under hensyn til de konkrete strækninger som dimensioneringsgrundlag for
køreledningsetaper (batteritog kan godt køre hurtigere).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0004.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Princip for opladning
Tog kan oplades under kørsel (dynamisk) eller under ophold på stationer
(statisk)
Dynamisk opladning
kan ske:
under kørsel på allerede elektrificerede strækninger.
ved etablering af korte køreledningsanlæg i åbent land (sikring af fuld
opladning kræver ca. 14 km ledninger ved 120 km/t).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0005.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Princip for opladning
Statisk opladning
kan ske, når toget holder på station. Et ophold på 7 minutter er nødvendig for fuld
opladning.
Statisk opladning
forudsættes at ske gennem togets strømaftager, hvilket kræver køreledning ved
perron eller parkeringsspor.
En løsning med ladestander vurderes ikke hensigtsmæssig og er heller ikke udviklet til batteritog.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0006.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Krav til infrastruktur
Etablering korte stræk med køreledning ved stationer samt åben terræn
Etablering af forsyningsanlæg (transformerstation).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0007.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Krav til infrastruktur
På fjernbanen sker forsyningen fra Energinets transmissionsnettet pga meget højt strømforbrug.
For batteritog kan forsyningen ske fra energiselskabernes distributionsnet.
Sidstnævnte gør det billigere og lettere at finde placering af transformerstationer tæt på banen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0008.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Klima og energi
Drift
Energiforbrug pr. tog
kilometer
0,774 liter diesel/km
4 kWh/km
CO2 udledning
Dieseltog
Batteritog
Besparelse
Årlig besparelse
Etablering
2.070 g. CO2/km
70 g. CO2/km
2.000 g. CO2/km
30.000 ton CO2 **
CO2-udledning
1 meter køreledning
Batteritog*
10 strækninger
Konventionel kørestrøm 10 strækninger
90 g. CO2
4.100 tons CO2
(~ 2 mdr drift)
39.00 tons CO2
(~ 16 mdr drift)
* CO2-udledning ved fremstilling af tog og batterier er ikke medtaget i regnskabet
** Inkl. et lille tillæg for togafgange med 2 sæt pr afgang.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0009.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
DD | MM | YYYY
Løsninger for infrastrukturen
- geografien
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0010.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Eksempel på konkret løsning Aarhus - Skjern
Strækning
Aarhus - Skanderborg
Skanderborg - Herning
Herning - Skjern
Strækningslængde
20,5 km
71,9 km
40,7 km
Driftsform
Elektrificeret med køreledning
Batteridrift
Batteridrift
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331017_0011.png
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Løsninger for infrastrukturen
Strækning
(prisindex 2021)
Køge - Roskilde
Odense-Svendborg
Lindholm-Frederikshavn
Vejle-Struer
Struer-Thisted
Langå-Struer
Esbjerg - Skjern
Skjern-Holstebro
Skanderborg-Herning-
Skjern
Bramming-Tønder
Alle strækninger
Estimerede investeringsbehov for
batteritogsinfrastruktur
(mio. kr.)
Ingen omkostninger
69
108
235
50
136
50
Ingen omkostninger
50
50
750
Estimerede investeringsbehov
for konventionelt
kørestrømsanlæg
(mio. kr.)*
400
870
1.000 - 1.480
1.700 - 2.300
1.320
1.840
1.080
1.280
2.030
1.220
12.700 - 14.000
Estimeret CO
2
driftsbesparelse pr. år ift.
dieseldrift
(ton)
1.100
2.900
3.500
4.600
1.300
5.600
1.700
1.500
4.800
2.500
30.000
* Baseret på nøgletal fra Køge-Næstved samt tidligere analyser. Egentligt kostestimat skal udarbejdes.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
BANEDANMARK
Undersøgelse af infrastruktur ved batteritogsdrift
Det videre forløb
Der er kun tale om indledende analyser.
Banedanmark finder behov for en strategisk analyse, som inkluderer forventninger til den fremtidige
trafik, samspil med privatbanerne og en nærmere belysning af de tekniske aspekter.
Det skal undgås, at projektet bliver overhalet teknologisk inden ibrugtagning.