Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2331016_0001.png
Undersøgelse af den eksisterende
bro over Ribe Å
Præsentation for Transportudvalget 4. februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331016_0002.png
Undersøgelse af den eksisterende bro over Ribe Å
2
Baggrund
Vejdirektoratet har d. 17/9 2020 over for ’Den grønne forligskreds’ redegjort for anlægsprojektets
bevillingsmæssige udfordringer ift. opførelsen af en klapbro over Ribe Å.
På den baggrund besluttede ’Den grønne forligskreds’ i september 2020, at:
1. Vejdirektoratet skulle undersøge bæreevne og levetid af den eksisterende faste bro over Ribe Å
2. At udskyde beslutning om udførelse af klapbro til de kommende infrastrukturforhandlinger
Vedr. punkt 1:
Vejdirektoratet har fået undersøgt den eksisterende bro over Ribe Å i forhold til levetid og
bæreevne.
Undersøgelsens resultat er beskrevet i Vejdirektoratets notat af 07.01.2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331016_0003.png
Undersøgelse af den eksisterende bro over Ribe Å
3
Oversigt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331016_0004.png
Undersøgelse af den eksisterende bro over Ribe Å
4
Den eksisterende bros tilstand
Den eksisterende bros holdbarhed:
Generelt i god stand
forventet restlevetid på min. 25 år uden hovedistandsættelsesarbejder.
Erosion v. østligt
vederlag
har medført
sætningsskader på
kantbjælkeforlængelse
og belægning. Bør
udbedres snarest.
Fugtisoleringen, som beskytter
betonen imod salt og vand fra
asfalten, er i fin stand. Foretages
hovedistandsættelse
(omisolering) i 2040 forlænges
broen levetid ca. yderligere 50 år
fra dette tidspunkt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331016_0005.png
Undersøgelse af den eksisterende bro over Ribe Å
5
Den eksisterende bros tilstand
Den eksisterende bros bæreevne:
Tilstrækkelig bæreevne til den nuværende trafik.
Der forventes i fremtiden særtransporter i højere vægtklasse (op mod 250T efter 2030).
Det er sandsynligt, at der ved yderligere detaljerede beregninger og evt. forstærkning af broen vil kunne
opnås tilstrækkelig bæreevne til fremtidens trafik.
Princip for forstærkning af brodæk med
gennemgående gevindstænger der
spændes op mellem over og underside
brodæk. På oversiden indstøbes bolt
og spændskive i profileringsbeton.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang den 4. februar 2021 om nye mulige projekter
2331016_0006.png
Undersøgelse af den eksisterende bro over Ribe Å
6
Scenarier
Såfremt det besluttes politisk ikke at opføre en ny bro over Ribe Å vil den eksisterende bro fortsat kunne
anvendes. Vejdirektoratet vil da gennemføre følgende:
Scenarie 1:
Udbedring af erosion
Yderligere beregninger af broens bæreevne for at afklare evt. fremtidigt behov for forstærkning.
Den etablerede interimsvej anvendes.
Estimerede omkostninger i alt ca. 8,1 mio kr (inkl. EKB, PTA og K2A)
Scenarie 2:
Såfremt restlevetid ønskes forlænget og bæreevne øget kan følgende arbejder fremskyndes:
Hovedistandsættelse (omisolering og forstærkning)
Den etablerede interimsvej anvendes.
Estimerede yderligere omkostninger i alt ca. 7,8 mio kr, altså i alt 15,9 mio. kr. (inkl. EKB, PTA og K2A)
De estimerede omkostninger forventes i begge tilfælde at kunne afholdes indenfor eksisterende
projektbevilling