Ang. pris- og løndumping flexkørsel - flere problemfyldte praksiseksempler.
Side 1
Ang. pris- og løndumping flexkørsel - flere problemfyldte praksiseksempler.
Heri synliggøres konkrete problemfyldte praksiseksempler ved at se på konsekvenser af
udbudsloven for offentlig flextransport, hvor regioner suverænt kan vælge nye vognmænd
og deres chauffører til at udføre offentligt administreret arbejde hvert år eller hvert andet.
Jeg har, som undertegnede pædagog, lærer og flexchauffør, forholdt mig til problemer
med udbudsloven set i forhold til pris- og løndumping samt etnisk skævvridning af
arbejdskraft i andet dokument synligt på
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/480/index.htm.
Nu sættes der fokus på problemstillinger i Fynbus udbudsvalg, fordi det ser ud til at
Fynbus, modsat Sydtrafik og Midttrafik, vælger nyt garantiudbud ud fra billigste bud på
garanteret timepris, frem for en del, hos os en vognmand og 37-39 chauffører, der udfører
flexarbejdet i indeværende udbudsperiode, der slutter den 31.10.20.
Det medfører forskellige problemer for flexkørsel i praksis både for Fynbus, vognmænd og
chauffører.
Der anvendes eksempler fra egne erfaringer med området, set ud fra min vognmand med
et rimeligt stort vognmandsfirma. Undertegnede kan ikke vide præcist, hvordan det ser ud
for andre vognmænd eller chauffører ansat i andre vognmandsfirmaer på Fyn, men lægger
op til undersøgelser heraf via egne eksempler.
Derudover anvendes der eksempler fra hverdagen, hvor man har kunnet se og heraf følge
med i, hvordan andre chauffører udfører opgaver ex. på sygehuse.
På næste side ses anvendte dokumenter oplistet til argumentation af indeværende
problemstillinger.