Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2329930_0001.png
Har Banedanmark bygget det forligskredsen har besluttet på Ringsted Station?
20. september 2020_v7, Thomas Albøg Olsen
1. Konklusion
Banedanmark har ikke udført alle de arbejder som er beskrevet for en 0 løsning på Ringsted Station, jf. "An-
lægsbeskrivelse - Fagnotat Ringsted Station, 0+alternativet”, side 33, fig. 16
[1]. Der er følgende uoverens-
stemmelser i forhold til den 0-løsning forligskredsen [15] besluttede den 19. april 2018:
Del af
0 løsning
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Del af
niveaufri vest
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Status
september
2020
Færdigt
Anlægselement
Bredden på perron 3 forøget til 200 km/t
Skellerødvej 16 er eksproprieret uden hjemmel
Skellerødvej 14 er eksproprieret uden hjemmel
Sporkrydset under broen ved Næstvedvej fjernes
Etablering af vendespor nord for spor 1
Etablering af 9 nye sporskifter i vest (sluseløsningen)
4 nye sporskifter i øst etableret
Er Ikke
gennemført
Færdigt
De færdige anlægsarbejder omfatter de anlægselementer som kan genbruges i en senere niveaufri udflet-
ning i vest. Det er især bemærkelsesværdigt, at sporkrydset under broen ved Næstvedvej ikke er fjernet,
fordi det er til gene for den daglige trafikafvikling.
Den ombygning som Banedanmark har udført fremstår derfor som forberedelser til en niveaufri udfletning i
vest. Dette er klart i modstrid med transportministerens udsagn fra 2016, om at [2]: ”Den
optimerede mo-
del af anlægsloven (0-løsningen) ikke skaber en fordel for enten den østlige eller vestlige model i forhold til
en fremtidig beslutning om den niveaufri udfletning”.
Det vil derfor være yderst relevant, at Banedanmark fremlægger det aftalegrundlag og det bevillingss-
grundlag samt de skematiske sporplaner, der arbejdes efter på Ringsted Station.
Fra Korsør
Ved etablering af niveaufri udfletning vest
skal hovedsporene fra Næstved rykkes mod
nord til det planerede område
Fra
N
æst
ved
Ringsted vest, set fra Skellerødvej arealet, hvor en niveaufri udfletning i vest skal placeres, er ryddet.
Side 1 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
2329930_0002.png
2. O-løsningen blev første gang præcenteret i 2015
Under borgermødet i Ringsted den 1. december 2015 præsenterede Projektchef Jørgen Schneider Tilli Ba-
nedanmark en såkaldt 0+, hhv. 0-løsning, som et alternativ til en niveaufri udfletning vest eller øst for
Ringsted. Løsningerne var spormæssigt identiske, men 0+ løsningen tillod en forøgelse af gennemkørsels-
hastighed til 180 km/t.
Løsningerne indebar, at tog som skal fra en af de fire tilsluttende strækninger til en anden strækning, kunne
flette i niveau i begge ender af stationen. Det vil sige, at et tog fra f.eks. Roskilde til Næstved krydser over
enten under indkørsel (sort) eller under udkørsel (brun) fra Ringsted Station.
Ringsted Station, 0 løsningen. Kilde: Referat fra Borgermøde den 1. december 2015
Transportminister Hans Chr. Schmidt meddelte med brev [2], i juni 2016 sin beslutning om, at der ikke
skulle bygges niveaufri udfletninger ved Ringsted i første omgang, men at der i stedet skulle bygges en 0+
løsning [3] på Ringsted Station. Af brevet fra transportministeren [2] fremgik endvidere:
”Det skal afslutningsvist nævnes, at en særskilt undersøgelse om anlægslovens model og optimeringen
heraf (0 løsningen) viser, at gennemførelsen heraf ikke skaber en fordel for enten den østlige eller vestlige
model i forhold til en fremtidig beslutning om den niveaufri udfletning.”
I 2015 oplyste Banedanmark at en 0-løsning kunne klare trafikken ”et
godt stykke tid fremover”.
Det er der-
for bemærkelsesværdigt at Banedanmark i juli 2020 har startet en ny stor undersøgelse af fire andre alter-
nativer, uden at den 0 løsning som blev politisk besluttet er bygget færdig.
3. Hvad har forligskredsen besluttet der skal bygges ved Ringsted?
I 2018 viste det sig, at ombygningen af Ringsted Station til en 0+ løsning var 118% dyrere end budgetteret.
Tilslutningsløsningen i øst, de anlægsarbejder som kobler den nye bane sammen med sporene på Ringsted
Station, kostede alene 577,6 Mio. Kr.
På et møde i forligskredsen [15] den 19. april 2018 besluttet forligskredsen at etablere en mere simpel løs-
ning på Ringsted Station - en 0-løsning [3]. 0-løsningen har samme sporlayout som 0+ løsningen [2], men en
reduktion af gennemkørselshastigheden til 120 km/t.
Grundlaget for beslutningen om at gennemføre 0-løsningen fremgår af pressemeddelelse fra Transportmini-
steriet [6] og notat fra Banedanmark vedr. Ringsted Station [4]. Af notatet fremgår:
”De resterende arbejder efter maj 2019 vedrører færdiggørelse af 0-løsningen
*
og blev besluttet for at sikre
kapacitet på Ringsted Station til køreplansoplæg K20.”
(*min fremhævning)
Side 2 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
2329930_0003.png
Forligskredsen besluttede endvidere at Banedanmark skulle tilføres yderligere 152,7 mio.kr [4], som var
øremærket til 0-løsningen.
Figur fra Notat vedrørende Ringsted Station [4], Banedanmark 28. september 2018
Anlægselementerne i 0-løsningen er entydigt defineret på side 33
,
figur 16
,
i Banedanmarks "Anlægsbeskri-
velse - Fagnotat "Ringsted Station, 0+alternativet"[1].
Se nedenstående figur:
Det er altså hævet over enhver tvivl, at forligskredsen den 19. april 2018 besluttede, at der skulle gennem-
føres en 0-løsning på Ringsted Station, og at den skulle stå færdig til køreplansskiftet 2020.
Side 3 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
2329930_0004.png
4. Hvad er status for byggeriet på Ringsted Station?
Ser man på, hvilke arbejder der er udført d.d., i relation til om delelementerne indgår som en del af 0-løs-
ningen [
5
] hhv. en del af den niveaufri vest-løsning [
7
], ser resultatet således ud:
Del af den
besluttede
0 løsning
Del af
niveaufri
udfletning
vest
Status
september
2020
ØST for stationen
12 stk. nye sporskifter
Bredden på perron 3 bredde forøget til 200 km/t
Sporforløbet af spor 4 og 5 anlagt til fordel for niveaufri vest
Det faste sporkrydset under broen ved Næstvedvej fjernes
4 stk. nye sporskifter ibrugtages oktober 2020
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
Del af den
besluttede
0 løsningen
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Del af
niveaufri
udfletning
vest
Færdigt
Er ikke
gennemført
Færdigt
Status
september
2020
VEST for stationen
Etablering af vendespor nord for spor 1
9 stk. nye sporskifter
Ja
Ja
Nej
Nej
Er ikke
gennemført
Ringsted vest,
*
viser de elementer i 0-løsningen, som ikke er etableret.
Øst enden af Ringsted Station er gjort helt færdig til den vestlige løsning. I vest har Banedanmark kun udført
de arbejder, som på et senere tidspunkt kan genbruges til en niveaufri udfletning i vest.
Væsentlige arbejder til 0-løsninngen, der ikke kan bruges i vest løsningen, ikke er udført. Det er især bemær-
kelsesværdigt, at sporkrydset under broen ved Næstvedvej ikke er fjernet, fordi det er til daglig gene for tra-
fikafviklingen.
Side 4 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
2329930_0005.png
5. Banedanmark oplyser at ombygningsarbejdet er færdigt i oktober 2020.
Dansk Jernbane Klub (en forening for togentusiaster) udgiver et tidsskrift Jernbanen. I Jernbanen fra august
2020 findes der en beskrivelse af de sidste ombygnings arbejder på Ringsted Station.
Skematisk sporplan Ringsted Station, Jernbanen august 2020. Kilde: Banedanmark
De sidste arbejder udføres, i den første weekend af oktober 2020, og omfatter idriftsættelse af fire sporskif-
ter i øst enden af stationen. Markeret med grønt til venstre på ovenstående skematiske sporplan.
Disse transversaler er ikke en del af 0-løsningen eller den niveaufri udfletning i vest. Finansieringen til disse
sporskifter kan derfor ikke være en del af de 152,7 mio. kr. som blev afsat ekstra til gennemførelse af 0-løs-
ningen.
Når arbejdet er slut i oktober er ingen af de anlægselementer i vest som indgår i 0-løsningen etableret.
4. Ekspropriering af Skellerødvej 16 vest for Ringsted Station
Af forslaget til anlægsloven, L152 [8] af 12. marts 2014 (niveaufri udfletning vest for Ringsted Station),
fremgår af bemærkningerne i afsnit 4: ”Skellerødvej
16 totaleksproprieres til arbejdsplads og sporudvi-
delse.”
Sporudvidelsen er nødvendig, hvis der skal etableres af en niveauudfletning i vest. Lovforslaget L152 blev
ikke vedtaget af Folketinget, og hermed bortfaldt grundlaget for ekspropriationen.
Skellerødvej 16 blev alligevel eksproprieret den 11. november 2015 [9]. Banedanmark oplyste at anlednin-
gen til projekteringen var projekteringsaktiviteter vedr. den nye bane København-Ringsted.
Miljøredegørelse 10 [10] Kværkeby-Ringsted definerer grænsen for den nye bane som midten af Ringsted
Station. Området ved Skellerødvej ligger vest for Ringsted Station. Området kan med andre ord ikke ekspro-
prieres med henvisning til projekteringsaktiviteter vedr. lov om den nye bane København-Ringsted.
Banedanmark henviser til at eksproprieringen sker i henhold til Lov 747 kapitel 2a Projektering af baner §
2e, senere ændret til Lov 686, §33 [11
*
], hvorefter Banedanmark: ”efter
anmodning fra ejeren i særlige til-
fælde overtager en ejendom, der berøres særligt indgribende af en projekteringsaktivitet, der udføres af
myndigheden eller selskabet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.”
Side 5 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
2329930_0006.png
Den vestlige udfletning vil være særligt indgribende for ejendommen Skellerødvej 16, fordi hovedsporene
fra Næstved skal flyttes mod nord.
Af brev fra Transportmisteriet til Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne [12], dateret 11.
november 2015, fremgår imidlertid:
”Det
er en betingelse for anvendelse af jernbanelovens §33, at det pågældende projekt, der er anledning til
den planlagt ekspropriation, har en sådan fast karakter, et det konkret vurderes, at projektet vil blive gen-
nemført. Det vil bl.a. forudsætte, at det konkret vurderes, at projektet vil blive gennemført. Det vil bl.a. for-
udsætte, at der som minimum er truffet politisk beslutning om en bestemt linjeføring.”
”I dette tilfælde vurderes denne forudsætning ikke at være opfyldt, da der er tale om et anlægsprojekt,
hvor der ikke er vedtaget en anlægslov eller i øvrigt er politisk enighed om linjeføringen. Jernbanelovens
§33 kan dermed ikke udgøre hjemmelsgrundlaget for forlods overtagelsen”.
Ekspropriationen af Skellerødvej 16 er ikke en forudsætning for etablering af en 0+, 0-løsning eller en ni-
veaufri udfletning i øst, men en forudsætning for etablering af en niveaufri udfletning i vest.
Banedanmark har ifølge brevet fra Transportministeriet eksproprieret ejendommen Skellerødvej 16 uden
hjemmelsgrundlag.
Side 6 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
5. Ekspropriering af Skellerødvej 14 vest for Ringsted Station
Forslaget til anlægsloven, L152 [8] af 12. marts 2014 (niveaufri udfletning vest for Ringsted Station), inde-
holdt ingen forudsætninger om ekspropriation af ejendommen Skellerødvej 14.
Skellerødvej 14 blev alligevel eksproprieret den 21. august 2014 [13]. Banedanmark oplyste at anledningen
til projekteringen var projekteringsaktiviteter vedr. den nye bane København-Ringsted.
Miljøredegørelse 10 [10] Kværkeby-Ringsted definerer grænsen for den nye bane som midten af Ringsted
Station. Området ved Skellerødvej ligger vest for Ringsted Station. Området kan med andre ord ikke ekspro-
prieres med henvisning til projekteringsaktiviteter vedr. lov om den nye bane København-Ringsted.
Banedanmark henviser til at eksproprieringen sker i henhold til Lov 747 kapitel 2a Projektering af baner §
2e, senere ændret til Lov 686, §33 [11*], hvorefter Banedanmark: ”efter
anmodning fra ejeren i særlige til-
fælde overtager en ejendom, der berøres særligt indgribende af en projekteringsaktivitet, der udføres af
myndigheden eller selskabet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.”
Af brev fra Transportmisteriet til Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne [14], dateret 11.
november 2015, fremgår: ”Ejendommen
var planlagt eksproprieret til baneformål i forlængelse af lov-
forslag L152 [8] ang. niveaufri skæring ved Ringsted Station.”
og endvidere:
”Det er således Banedanmarks
vurdering at betingelserne for forlods overtagelse var til stede på det tidspunkt, hvor ejeren af ejendom-
men indgav ansøgning herom”.
Af brev fra Transportmisteriet til Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne [12], dateret 11.
november 2015, fremgår for ejendommen Skellerødvej 16:
”I dette tilfælde vurderes denne forudsætning
ikke at være opfyldt, da der er tale om et anlægsprojekt, hvor der ikke er vedtaget en anlægslov eller i øv-
rigt er politisk enighed om linjeføringen. Jernbanelovens §33 kan dermed ikke udgøre hjemmelsgrundlaget
for forlods overtagelsen”.
Dette forhold gør sig også gældende på tidspunktet for ekspropriationen af ejendommen Skellerødvej 14.
Ekspropriationen af Skellerødvej 14 er ikke en forudsætning for etablering af en 0+, 0-løsning eller en ni-
veaufri udfletning i øst, men en forudsætning for etablering af en niveaufri udfletning i vest.
6. Sammenfatning
Dette dokument beskriver at Banedanmark har:
1. Undladt at gennemføre 0-løsningen som er politisk besluttet, først i juni 2016 og seneste 19. april 2018
2. Udeladt de anlægselementer og ændringer som ikke er nødvendige til en niveaufri udfletning i vest
3. Indbygget 4 ekstra sporskifter øst for Ringsted Station.
Der ses ikke at være bevilling til dette arbejde fordi det ikke er en del af 0-løsningen.
4. Har eksproprieret to ejendomme uden hjemmelsgrundlag, med henvisning til anlægget af den nye bane
København-Ringsted. Husene er placeret vest for Ringsted station og er ikke omfatte af loven om anlæg af
den nye bane, men ekspropriationerne er en forudsætning for anlægget af en niveaufri udfletning i vest.
Under Borgermødet i Ringsted den 13. august 2020 omtalte Banedanmarks projektleder den niveaufri ud-
fletning i vest som:
”Den kommende løsning”.
Alt peger derfor på at Banedanmark har koncentreret sig om
at forberede den niveaufri udfletning i vest. Dette er i modstrid med transportministerens brev fra juni 2016
[2] og seneste politiske beslutning den 19. april 2018.
Uden ændringer i det oprindelige beslutningsgrundlag for ombygning af Ringsted Station, er der tale om en
styrelse, som anvender bevillinger på en måde, som er i uoverensstemmelse med forudsætningerne for be-
villingen.
-------
Side 7 af 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Henvendelse af 20/9-20 vedrørende Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
8. Kilder:
[1] 2015-09-21 Banedanmark Anlægsbeskrivelse - Fagnotat Ringsted Station 0+ alternativet
[2] 2016-06-14 Transport og Bygningsudvalget 2015-16 Bilag 311
[3] 2018 Banedanmark Ringsted skematisk sporplan. 0+ løsning FHH
[4] 2018-09-28 Banedanmark Notat vedr. Ringsted Station
[5] 2018 Banedanmark Ringsted skematisksporplan, 0 løsning FHH
[6] 2018-09-30 Pressemeddelelse fra Transportministeriets hjemmeside
[7] 2018 Banedanmark Ringsted skematisk sporplan vestlig udfletning (NURV) FHH
[8] 2014-03-12 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge (Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg), lovforslag nr. L 152.
[9] 2015-11-12 Bekendtgørelse, ekspropriation: Anlæg af den nye bane København-Ringsted
[10] 2008 September Trafikstyrelsen Miljøredegørelse 10, Kværkeby - Ringsted
[11] 2015-06-14 Lov nr. 747 af om ændring af lov om jernbane (Projektering af baner)
* Denne lov er siden ophævet og erstattet af lov nr. 686 af 27. maj 2015 om jernbaner, § 33, med samme ordlyd
hvad angår hjemlen til forlods overtagelse.
[12] 2015 11-11 Transportministeriet bemyndigelse til forlods overtagelse af ejendommen Skellerødvej 16
[13] 2014-08-21 Bekendtgørelse ekspropriation: Anlæg af den ny bane København Ringsted
[14] 2015-12 2015-11-11 Bemyndigelse forlods overtagelse Skellerødvej 14
[15] Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
-------
Side 8 af 8