Har Banedanmark bygget det forligskredsen har besluttet på Ringsted Station?
20. september 2020_v7, Thomas Albøg Olsen
1. Konklusion
Banedanmark har ikke udført alle de arbejder som er beskrevet for en 0 løsning på Ringsted Station, jf. "An-
lægsbeskrivelse - Fagnotat Ringsted Station, 0+alternativet”, side 33, fig. 16
[1]. Der er følgende uoverens-
stemmelser i forhold til den 0-løsning forligskredsen [15] besluttede den 19. april 2018:
Del af
0 løsning
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Del af
niveaufri vest
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Status
september
2020
Færdigt
Anlægselement
Bredden på perron 3 forøget til 200 km/t
Skellerødvej 16 er eksproprieret uden hjemmel
Skellerødvej 14 er eksproprieret uden hjemmel
Sporkrydset under broen ved Næstvedvej fjernes
Etablering af vendespor nord for spor 1
Etablering af 9 nye sporskifter i vest (sluseløsningen)
4 nye sporskifter i øst etableret
Er Ikke
gennemført
Færdigt
De færdige anlægsarbejder omfatter de anlægselementer som kan genbruges i en senere niveaufri udflet-
ning i vest. Det er især bemærkelsesværdigt, at sporkrydset under broen ved Næstvedvej ikke er fjernet,
fordi det er til gene for den daglige trafikafvikling.
Den ombygning som Banedanmark har udført fremstår derfor som forberedelser til en niveaufri udfletning i
vest. Dette er klart i modstrid med transportministerens udsagn fra 2016, om at [2]: ”Den
optimerede mo-
del af anlægsloven (0-løsningen) ikke skaber en fordel for enten den østlige eller vestlige model i forhold til
en fremtidig beslutning om den niveaufri udfletning”.
Det vil derfor være yderst relevant, at Banedanmark fremlægger det aftalegrundlag og det bevillingss-
grundlag samt de skematiske sporplaner, der arbejdes efter på Ringsted Station.
Fra Korsør
Ved etablering af niveaufri udfletning vest
skal hovedsporene fra Næstved rykkes mod
nord til det planerede område
Fra
N
æst
ved
Ringsted vest, set fra Skellerødvej arealet, hvor en niveaufri udfletning i vest skal placeres, er ryddet.
Side 1 af 8