Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2329777_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato: 01-02-2021
Orientering om systemfejl i den teoretiske del af taxi-
kvalifikationskursus
1. Indledning
Færdselsstyrelsen har den 28. januar 2021 konstateret, at der har væ-
ret fejl i en algoritme i testsystemet Multitest som ejes og driftes af TUR
(Transporterhvervets Uddannelser), hvor Færdselsstyrelsen køber sig
adgang til systemet. Fejlen har medført, at kursister fejlagtigt er ble-
vet registreret som bestået i forbindelse med taxi-kvalifikationskursus,
på trods af, at de ikke reelt har opnået den minimale beståelsesprocent
på 76,67 % som fremgår af vejledningen om prøveafvikling. Der er
modsat ikke tale om, at der er kursister der fejlagtigt
ikke
har bestået
prøven og derved kvalifikationsuddannelsen.
Vejledningen er udarbejdet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen umid-
delbart forud for den nye taxilovs ikrafttræden, og det er således vur-
deringen, at algoritmen er implementeret i denne forbindelse, hvorfor
fejlen kan afgrænses til perioden 1. januar 2018 til 28. januar 2021.
På baggrund af prøven har de pågældende kursister ansøgt om udste-
delse af chaufførkort. Det nøjagtige antal fejlbedømte prøvesvar kan
ikke på nuværende tidspunkt fastslås, men Færdselsstyrelsen er i færd
med at udtage og gennemgå stikprøver med henblik på et kvalificeret
estimat over, hvor mange prøver det drejer sig om.
Der er i perioden udstedt 10.617 chaufførkort på baggrund af et kvali-
fikationskursus gennemgået fra 2018 og frem (efter den nye lovs ikraft-
træden).
Af Færdselsstyrelsens vejledning for prøveafvikling, i forbindelse med
kvalifikationsuddannelse for førere af taxier, fremgår det, at den teore-
tiske prøve omfatter 30 multiple-choice spørgsmål med fire svarmulig-
heder til hvert spørgsmål, hvor én eller flere af de pågældende svar-
muligheder er rigtige.
For at bestå prøven, skal chaufføren svare rigtigt på mindst 23 spørgs-
mål ud af 30, svarende til 76,67 %.
Side 1 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
Algoritmen i testsystemet bedømmer på nuværende tidspunkt fejlagtigt
den teoretiske prøve således, at der bedømmes på hver enkelt svarmu-
lighed, fremfor på det enkelte spørgsmål. Til hvert spørgsmål er der 4
underspørgsmål, og det er et krav, at alle underspørgsmål til det en-
kelte spørgsmål er korrekt besvaret for at spørgsmålet tæller som god-
kendt. På nuværende tidspunkt tæller systemet på underspørgsmålene
i hver kategori og man kan således have ét forkert besvaret under-
spørgsmål i 28 ud af 30 spørgsmål og stadig bestå. Herudover har det
vist sig, at såfremt en svarmulighed ikke besvares, og det korrekte svar
er ”nej”, vil den manglende besvarelse blive bedømt som et korrekt
svar.
Det vil sige, at prøven er væsentligt nemmere at bestå end det, vejled-
ningen lægger op til.
Færdselsstyrelsen har opdaget fejlen, idet styrelsen er i færd med at
implementere et modul som skulle gøre det muligt at gennemgå prøver
manuelt. I den forbindelse er der udarbejdet en prøveskabelon, og det
er i forbindelse med kvalitetssikring af denne, at Færdselsstyrelsen er
blevet opmærksom på fejlen..
2. Regler om kvalifikationsuddannelsen og efterfølgende udste-
delse af chaufførkort.
Det følger af taxilovens § 30, stk. 1, at Transport-, bygnings- og bo-
ligministeren godkender de uddannelsessteder, der tilbyder kvalifikati-
onskurser til chauffører der udfører erhvervsmæssig persontransport.
Det fremgår endvidere af stk. 2, at ministeren fastsætter adgangsbe-
tingelser til kursus, indholdet af kurset, krav til prøver samt øvrige
krav til uddannelsesstederne.
Af taxibekendtgørelsens § 20, fremgår de nærmere krav til kvalifikati-
onskurset, herunder, at kurset skal vare mindst 74 timer, hvoraf der
skal være mindst 6 individuelle køretimer med undervisning i trafik-
sikkerhed, passagervenlig samt defensiv og energirigtig kørsel. Af stk.
2 fremgår det, at kurset skal omfatte undervisning i arbejdsret, færd-
selslovgivning, energirigtig- og passagervenlig kørsel, taxilovgivning,
arbejdsmiljø
herunder ergonomi, befordring af særlige grupper,
konflikthåndtering og kommunikation, kundeservice og førstehjælp. Af
bilag 3 til taxibekendtgørelsen fremgår en udvidet gennemgang af
indholdet af de ovenstående emner.
Af bekendtgørelsens § 21 fremgår det, at kurset afsluttes med en teo-
retisk og en praktisk prøve, og at der ved den teoretiske prøve anven-
des en, af Færdselsstyrelsen udarbejdet, prøve som aflægges ved
hjælp af et elektronisk prøveaflæggelsessystem.
Af bekendtgørelsens § 22 fremgår det, at uddannelsesstedet før be-
gyndelsen af en ansøgers uddannelse skal udarbejde en lektionsplan
for uddannelsesforløbet. Underviseren og ansøgeren skal straks efter
afslutningen af hvert enkelt emne i undervisningsplanen med deres
Side 2 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
underskrifter bekræfte, at der er undervist i det pågældende emne,
herunder bekræfte datoen for afslutningen af emnet og den faktisk
anvendte tid.
I forbindelse med den nye taxilovs ikrafttræden i 2018 blev der, umid-
delbart forinden, udarbejdet en vejledning for prøveafvikling som er
rettet mod de uddannelsessteder der er godkendt i henhold til taxilo-
ven. Af vejledningen fremgår det, hvordan både den praktiske og teo-
retiske prøve skal afvikles, herunder at prøverne bestilles i multitest
senest 1 uge før prøvernes gennemførelse og at den teoretiske prøve
omfatter 30 multiple choice spørgsmål med 4 svarmuligheder hvoraf
én eller flere er rigtige. For at bestå prøven skal kursisten svare rigtigt
på mindst 23 spørgsmål (76,67 %). Hvis kursisten ikke består prøven
efter 3. forsøg skal kursisten gennemgå en ny kvalifikationsuddan-
nelse før kursisten kan deltage i en ny prøve. Det fremgår endvidere
af vejledningen, at det er den praktiske prøve som skal kontrollere at
kursisten kører rutineret, passagervenligt og udviser en defensiv køre-
adfærd.
Kvalifikationskurset i sig selv kan ikke anvendes til erhvervsmæssig
persontransport, og det er således først ved udstedelse af chauffør-
kort, at kursisten er berettiget til at udføre erhvervsmæssig person-
transport
For at få udstedt et chaufførkort, skal ansøger være fyldt 21 år, have
haft kørekort til almindelig bil i minimum 3 år, ikke være umyndig el-
ler under værgemål, være fagligt kvalificeret, have sandsynliggjort at
erhvervet kan udføres i overensstemmelse med god skik inden for
branchen, ikke være dømt for et strafbart forhold som begrunder
nærliggende fare for misbrug af chaufførkortet, samt opfylde nærmere
bestemte helbredskrav.
3. Proces for gennemførelse af kvalifikationsuddannelse samt ef-
terfølgende udstedelse af chaufførkort
Såfremt en person ønsker at ansøge om et chaufførkort, uden tidli-
gere at have været fagligt kvalificeret, skal pågældende kontakte et
uddannelsessted med henblik på optagelse på taxikvalifikationskur-
sus.
Kursisten vil her gennemføre et kursus på 14 dage, hvor der gennem-
føres en praktisk og teoretisk prøve i slutningen af forløbet. Efter endt
emnegennemgang skal både underviser og kursist underskrive lekti-
onsplanen og attestere at der er modtaget undervisning i emnet, og
hvornår det er afsluttet.
Teoriprøven gennemføres og udfyldes i Multitest, hvor der efter en al-
goritme sker en automatisk sammentælling af prøvesvarene, hvoref-
ter systemet informerer kursisten om, hvorvidt prøven er bestået.
Side 3 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
Den teoretiske prøve er et mikset prøveset som er individuelt for hver
deltager. Til den enkelte prøve udtrækkes der, efter en fordelings-
nøgle, 30 spørgsmål ud af det samlede spørgsmålskatalog på 259
spørgsmål.
Når prøven er gennemført, indberetter uddannelsesstedet prøveresul-
tatet som enten ”Bestået” eller ”Ikke-bestået”
i Færdselsstyrelsens
bevisadministrationssystem BAT2. hvorefter der automatisk oprettes
en ansøgning om nyudstedelse af chaufførkort i Færdselsstyrelsens
sagsbehandlingssystem. Her udsendes der en automatisk anmodning
til Rigspolitiet om indsendelse af en straffeattest til offentlig brug for
den enkelte ansøger. Ansøger indsender på samme tid en lægeattest
med henblik på vurdering af ansøgers opfyldelse af de i taxibekendt-
gørelsens bilag 1 nærmere bestemte helbredskrav.
Når Færdselsstyrelsen har vurderet om alle krav er opfyldte, afsluttes
sagen, enten med et afslag såfremt ét af kravene ikke er opfyldt, eller
med at der udstedes et chaufførkort til ansøger. Ansøger får i den for-
bindelse fremsendt et midlertidigt chaufførkort samt betalingslink.
Når Færdselsstyrelsen har registreret at gebyret er betalt, bestilles
chaufførkortet til fremsendelse til ansøgers adresse.
4. Færdselsstyrelsens reaktion i forbindelse med den konstate-
rede fejl
Færdselsstyrelsen har, i forbindelse med den konstaterede fejl, mundt-
ligt og skriftligt kontaktet de uddannelsessteder, der d. 29. januar 2021
har haft planlagt prøveafvikling med information om, at der er system-
fejl i multitest og resultaterne derfor ikke er korrekte, hvilket uddan-
nelsesstederne er blevet anmodet om at informere kursisterne om in-
den prøveafviklingen. Styrelsen gennemgår herefter prøvesvarene ma-
nuelt og kontakter efterfølgende den enkelte kursist via e-Boks med
information om det faktiske prøveresultat.
Færdselsstyrelsen har ligeledes kontaktet TUR (Transporterhvervets
Uddannelser), som ejer testsystemet Multitest, som er udviklet af TUR
i samarbejde med Trafik- og Byggestyrelsen, med henblik på at få fejlen
rettet. Fejlrettelsen kræver, at der udarbejdes en ny algoritme, som
skal implementeres. Færdselsstyrelsen har på nuværende tidspunkt
fået oplyst, at tidshorisonten for, at den pågældende fejl er rettet, er
mellem syv og 14 dage. Færdselsstyrelsen er i tæt dialog med TUR og
er oplyst om, at arbejdet er prioriteret.
Frem til fejlen er korrigeret vil styrelsen fortsat manuelt gennemgå prø-
vesvar og kontakte kursisterne med information om deres faktiske prø-
veresultater.
Side 4 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
5. Hvad gør Færdselsstyrelsen fremadrettet for at undgå lignende
fejl?
Færdselsstyrelsen er, på baggrund af den konstaterede fejl, i færd med
at gennemgå samtlige algoritmer og prøveskabeloner styrelsen har i
Multitest.
Når Færdselsstyrelsen tager nye systemer i brug, foretager ændringer
i systemer m.v., kvalitetssikrer styrelsen altid det pågældende sy-
stem/de pågældende ændringer, til sikring af, at systemet fungerer
som det skal. Færdselsstyrelsen konstaterede også denne fejl i forbin-
delse med kvalitetssikring af en ny prøveskabelon i systemet. Færd-
selsstyrelsen vil fortsat kvalitetssikre i forbindelse med implementering
af nye systemer m.v. Færdselsstyrelsen vil i forbindelse med implemen-
tering af nye systemer have en skærpet opmærksomhed på test i for-
bindelse med overdragelse fra udvikling til drift.
Herudover vil styrelsen fremadrettet øge kravene til leverandører af
blandt andet IT-løsninger, så det i højere grad sikres, at der foretages
stikprøver og at der løbende kan foretages dataudtræk med henblik på
sikring af fyldestgørende ledelsesinformation. Desuden vil Færdselssty-
relsen fremadrettet arbejde med at styrke dataindsamling og ledelses-
information med henblik på at modvirke fejl i fremtiden.
6. Antallet af godkendte chauffører på baggrund af kvalifikations-
uddannelsen afviklet 1. januar 2018 - 28. januar 2021
Færdselsstyrelsen er på nuværende tidspunkt ved at undersøge, om de
relevante sager kan fremfindes, og styrelsen kan derfor ikke oplyse,
hvor mange ansøgere, der fejlagtigt har bestået de pågældende prøver,
men det kan oplyses, at der i perioden fra 1. januar 2018 til 28. januar
2021, er 11.496 kursister, der har bestået både den teoretiske og den
praktiske kvalifikationsprøve, heraf er 10.617 godkendt til chaufførkort
af Færdselsstyrelsen. De øvrige 879 kursister har enten en ansøgning
under behandling ved Færdselsstyrelsen, har fået afslag på deres an-
søgning, eller har fravalgt at ansøge om et chaufførkort. Det er Færd-
selsstyrelsens vurdering, at der vil være tale om et væsentligt antal
kursister, som fejlagtigt har bestået en skriftlig prøve. Færdselsstyrel-
sen udsteder på baggrund af indberettede prøveresultater et chauffør-
kort til en ansøger, i det omfang ansøger ligeledes opfylder de øvrige
krav for, at man kan få et chaufførkort udstedt (helbredskrav, vandels-
krav m.v.).
Færdselsstyrelsen udsteder således et chaufførkort på baggrund af de
indberettede oplysninger. Der er således ikke tale om, at der sker en
fejl i Færdselsstyrelsens sagsbehandling vedrørende chaufførkort, men
derimod en fejl i den automatiske sammentælling, i Multitest i forbin-
delse med indtastning af prøvesvar.
Side 5 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
Spørgsmålet er herefter, hvorvidt der på baggrund af fejlen i Multitest
kan ske en tilbagekaldelse af det chaufførkort, der er udstedt.
7. Generelt vedrørende tilbagekaldelse af begunstigende forvalt-
ningsakter
Det klare udgangspunkt er, at der ikke kan ske tilbagekaldelse af en
begunstigende forvaltningsakt, men det kommer an på en afvejning af
hensynet til kursistens berettigede forventninger på den ene side, og
hensynet til de modstående interesser for at afgørelsen ophæves på
den anden side, hvilket som oftest vil være begrundet i hensynet til
offentligheden.
I forbindelse med denne afvejning, indgår betragtninger om hvorvidt
en tilbagekaldelse vil være afgørende af hensyn til
menneskers og dyrs liv, sundhed og velfærd, statens sikkerhed,
forebyggelse og opklaring af lovovertrædelser
forhold der efter den enkelte lovgivning er væsentlige
som fx.
lighed og konsekvens ved administration af et område
Herudover kan nedenstående forhold ligeledes indgå i afvejningen:
hvor lang tid er der gået fra afgørelsen træffes/meddeles ansø-
ger til den bliver tilbagekaldt
hvorvidt ansøger/parten har indrettet sig i god tro i henhold til
den trufne afgørelse
hvorvidt den pågældende sagsbehandlingsfejl er af en sådan ka-
rakter, at ansøger/parten burde have været opmærksom på, at
der var tale om en fejl
8. Vurdering af muligheden for tilbagekaldelse i de konkrete sager
Ved hensynsafvejningen vurderer styrelsen, hvilke forhold der gør sig
gældende i forhold til kursistens berettigede forventninger, herunder
om kursisten burde have indset der var tale om en fejl, hvor lang tid
der er forløbet siden afgørelsen blev truffet og om kursisten har indret-
tet sig i god tro efter indholdet i afgørelsen.
Det er Færdselsstyrelsens klare opfattelse, at den fejl, der har været i
systemet, ikke har været af en sådan karakter, at kursisterne burde
have været klar over, at der har været tale om en fejl. Der lægges i
den forbindelse vægt på, at algoritmen, som har været opsat forkert,
medfører at kursisternes prøveresultater beregnes i testsystemet
Mul-
titest,
og kursisterne ikke nødvendigvis har indsigt i beståelsesresulta-
tet, korrekte svar til de enkelte prøver m.v.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at langt størstedelen af de pågæl-
dende kursister har indrettet sig i god tro med afgørelsen/oplysningen
Side 6 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
om, at de har bestået deres kursus. Den langt overvejende del af kur-
sisterne har efterfølgende ansøgt om chaufførkort, ligesom de på denne
baggrund har haft mulighed for at tage job som taxichauffør, flexchauf-
før, limousinechauffør m.v.
Perioden der er forløbet, fra afgørelsen blev truffet til fejlen er opdaget,
differentierer fra kursist til kursist og varierer fra alt imellem én uge og
lige over tre år. Kursisterne har derfor i forlængelse af ovenstående, ud
fra et tidsmæssigt perspektiv, haft rig mulighed for at indrette sig i
overensstemmelse med den beståede prøve. Det bemærkes i den for-
bindelse, at det er Færdselsstyrelsens vurdering, at de samme regler
må gælde for alle som har fået udstedt et chaufførkort, og styrelsen
kan dermed ikke genoptage enkelte ansøgningssager indenfor et vist
tidsrum uden at det ville være i strid med principperne om lighed.
På den anden side, skal det vurderes, om der er tungtvejende hensyn
der kan medføre, at de begunstigende forvaltningsakter kan tilbagekal-
des.
Det forhold, der særligt vurderes relevant i forbindelse med hensynsaf-
vejningen, er hensynet til menneskers sikkerhed
her tænkes særligt
på færdselssikkerheden. Det fremgår af taxibekendtgørelsens Bilag 3,
hvilke emner der skal indgå i kvalifikationsuddannelsen for chauffører,
og her indgår blandt andet kendskab til færdselslovgivningen, passa-
gervenlig kørsel og befordring af særlige grupper af personer.
Det vurderes dog, at det forhold, at kvalifikationsuddannelsen består af
både en skriftlig og en praktisk prøve, gør, at det færdselssikkerheds-
mæssige aspekt i vidt omfang varetaget i form af den praktiske prøve,
bedømt af en ekstern censor, som er godkendt kørelærer. Eventuelle
mangler i viden, af mere færdselssikkerhedsmæssig karakter må såle-
des antages at blive fanget ved den praktiske prøve.
I forlængelse heraf bemærkes det i øvrigt, at kvalifikationsuddannelsen
ikke i sig selv giver mulighed for at udføre erhvervsmæssig person-
transport, da det kræver udstedelse af et chaufførkort. Chaufførkort
udstedes af Færdselsstyrelsen, og foruden de faglige kvalifikationer er
der krav til ansøgers helbred, vandel, god skik, alder og erfaring. Disse
forhold undersøger styrelsen forinden, der kan udstedes et chauffør-
kort, hvorfor chaufførerne gennemgår et omfattende tjek, inden de får
udstedt chaufførkortet.
Kvalifikationskurset udbydes i øvrigt alene til kursister, som har haft
førerret til almindelig bil, kategori B, i minimum 3 år, hvorfor de enkelte
chauffører må antages at have opnået en vis erfaring med at gebærde
sig i trafikken, hvilket yderligere formindsker det sikkerhedsmæssige
hensyn, der måtte tale for at tilbagekalde afgørelserne.
Afslutningsvis bemærkes det, at beståelsesprocenten er bestemt i en
vejledning og ikke er fastsat ved hverken lov eller bekendtgørelse. Det
fremgår i øvrigt også af vejledningen, at kursisterne har 3 forsøg i alt
Side 7 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 145: Orientering fra transportministeren om Færdselsstyrelsen orientering om en systemfejl i den teoretiske del af taxi- kvalifika-tionskurset,
til at gennemføre prøven. Kursisterne ville således have haft mulighed
for at bestå den teoretiske prøve i et senere forsøg.
Færdselsstyrelsen finder efter en samlet vurdering af ovenstående for-
hold, at der ikke er grundlag for at tilbagekalde afgørelsen om, at de
pågældende prøver er bestået, eller chaufførkort som er udstedt på
baggrund af de kvalifikationsbeviser, der er udstedt på de fejlagtigt be-
ståede prøver. I den forbindelse lægges der særligt vægt på det forhold,
at kursisterne har indrettet sig i overensstemmelse med afgørelserne,
at de ikke burde have indset at der var tale om en fejl, og at styrelsen
vurderer, at der ikke er tilstrækkelig med tungtvejende hensyn i forhold
til menneskers sikkerhed der kan begrunde en tilbagekaldelse af de be-
gunstigende forvaltningsakter.
9.
Chaufførers reaktionsmuligheder
Såfremt der er chaufførkortindehavere som har bestået kvalifikations-
kurset i perioden fra 2018 og frem til nu, kan de ved henvendelse til
Færdselsstyrelsen få oplyst det faktiske resultat af deres prøve.
Færdselsstyrelsen kan ligeledes tilbyde den enkelte chaufførkortinde-
haver at afholde eventuelle udgifter til nyt kursusmateriale såfremt
den enkelte chauffør på baggrund af et ikke bestået resultat ønsker at
gennemgå indholdet af emnerne i kvalifikationsuddannelsen igen.
Side 8 (8)