NOTITS
1. februar 2021
Orientering vedr. igangværende ibrugtagninger i Signalprogrammet
Banedanmark har i weekenden d. 23.-24. januar igangsat to ibrugtagninger af de næste strækninger
med nyt signalsystem. Det drejer sig om strækningen Langå-Struer-Holstebro i Midtjylland og S-ba-
nestrækningerne Farumbanen og Ringbanen i København. Begge ibrugtagninger er kulminationen på
et langt forberedelsesforløb og bliver fulgt tæt af eksperter hos Signalprogrammet og leverandørerne.
Roll-out 5 Vest, Langå-Struer-Holstebro
Banedanmark har d. 26. januar taget det nye signalsystem ERTMS i brug på første etape af stræknin-
gen Langå-Struer-Holstebro. Det drejer sig om etapen mellem Hvidbjerg og Struer (ibrugtagningen af
Thybanen i 2020 sluttede lige efter Hvidbjerg. Etapen flytter transitionszonen til Struer Station, der
ikke indgik i udrulningen på Thybanen). Enkelte fejl er fundet, som påvirker togdriften, men dette
vurderes ikke som værende væsentlige tekniske problemer og forventes løst i uge 5.
Selve ibrugtagningen var planlagt til den 25. januar, men måtte udskydes 24 timer, da Banedanmark
ikke havde modtaget den nødvendige sikkerhedsdokumentation fra leverandøren Thales-Strukton for
test af de installationer, som blev udført i løbet af weekenden. Banedanmark var klar til ibrugtagning
og vurderer, at der ikke var tale om tekniske problemer, men måtte af sikkerhedsmæssige årsager ud-
skyde toggangen til den 26. januar. Næste etape er Holstebro-Struer-Vinderup den 15. februar, og Ba-
nedanmark indgår i drøftelser med Thales-Strukton for at sikre, at ibrugtagningen denne gang kan ske
som planlagt.
Roll-out Nord S-banen, Farumbanen og Ringbanen
Banedanmark har d. 25. januar med succes taget det nye signalsystem CBTC i brug på Ringbanen og
Farumbanen. Søndag d. 24. januar blev systemet tillyst til drift efter vellykkede verifikationskørsler
med DSB. D. 25. januar tidligt om morgenen var der en printkortfejl i et sporskifte på Svanemøllen,
der gav forsinkelser og flere aflysninger, men kl. ca. 6.30 var fejlen rettet, og driften var herefter sta-
bil. Banedanmark monitorerer nu systemet nøje for at sikre, at driften forbliver stabil. Den næste
ibrugtagning på S-banen er implementering af den tekniske løsning MSR (glatte skinner) til sommer i
juni 2021.
Banedanmark Signalprogrammet
Stakeholder & Management
Relations
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon
8234 0000
Direkte
41881800
Ledelsessupporter
Nina Schou Kristensen
www.bane.dk
Journalnr.
Notat
Side 1(1)