Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2328555_0001.png
1.2. 2021
Til Folketingets Transportudvalg
Nattog fra Danmark til udlandet, trin to
Vi har netop henvendt os til Transportminister Benny Engelbrecht og forligskredsen for nattog, og det
skal resten af jer transport politikere selvfølgelig have kendskab til. Vi skrev:
Mens vi glæder os til at svenske Trafikverket får oprettet et eller to nattog sydpå med stop i Danmark,
er der tid til at lægge planer for hvordan tog til udlandet for alvor kan gafle andele fra den
klimaskadelige flytrafik.
Vi vil opfordre regeringen til at kigge på EU-Kommissionens strategi for grøn omstilling af
transportsektoren og fastlægge en politisk ambition om en begyndende omstilling af flytrafik til tog.
https://ec.europa.eu/transport/themes/mobilitystrategy_en​
Hvilken fordeling af udenlandsk
passagertrafik mellem tog/landevej/fly ser regeringen for sig i 2025, 2030, 2040, 2050?
EU-Kommissionen og EU-Parlamentet har i december 2020 igangsat en rapport om nattog i Europa.
Den vil undersøge rammevilkårene for udvidet brug af nattog over grænserne. Rapporten afsluttes i
september 2021 og vil rådgive, så det på EU-plan bliver lettere at sætte nattog i gang. Rapporten vil
IKKE komme ind på trafikkøber ansvar, som er et nationalt anliggende og vil heller ikke lægge ruter
på et kort.
Efter at have igangsat en samtale om de politiske ambitioner, kunne regeringen meget passende
bruge de 3 x 5 mio kroner, som er afsat til at støtte nattog, til et studie af mere nattog med
udgangspunkt i København:
Hvor skal nye nattog køre hen?
Hvor stort et volumen tænker man på?
Hvilke typer passagerer (turister, erhvervsrejsende) vil vælge nattog fremfor fly?
Hvordan kan man appellere til både turister og erhvervsrejsende?
Hvad er tidsplanen for at sætte i værk?
Hvilket behov for starttilskud vil der være?
Hvad er DSB’s langsigtede rolle i dette? Ansvarsfordeling.
Der vil være masser af hjælp at hente for den nye undersøgelse fra tidligere DSB-rapport maj 2020
(som er delvis hemmelig), fra svenske Trafikverkets rapport april 2020 og hos EU-rapporten, når den
kommer fra DG MOVE og konsulenthuset
Steer Davies and Gleeve:
https://back-on-track.eu/eu-report-2021-about-night-trains/
Back-on-Track, Danmark, står gerne til rådighed med vores ekspertise fx ved et foretræde for
Transportudvalget eller for forligskredsen.
PS: Det forlyder netop nu at det første nattog fra Danmark, nemlig Snälltåget til Berlin først kommer
igang d. 5. maj fra Høje Taastrup, hvor vi selvfølgelig fejrer den glædelige begivenhed.
Med venlig hilsen
Back-on-Track, Danmark
v/ Poul Kattler og Gunnar Olesen