København, 30. januar 2021
Kære udvalgsmedlemmer,
ser til min glæde, at både ting og interesseorganisationer arbejder for at øge
tilgængeligheden af offentlige ladestandere.
Jeg har heldigvis egen lader ved mit sommerhus, men til daglig bor jeg på Islands Brygge i
København, hvor der heldigvis er ved at være en del standere. Desværre er disse ofte
optaget til parkering snarere end til ladning. Derfor har jeg følgende konkrete forslag til
regler, der kan optimere udbyttet af de store investeringer, der foretages i offentlig
ladeinfrastruktur og de mange private midler, der er investeret i el-drevne køretøjer.
“Brug af P-pladser ved offentlige ladestandere forudsætter, at køretøjet er tilsluttet med
ladekabel og, at der er foretaget en korrekt registrering af ladesessionen hos den
pågældende tjenesteudbyder. Der kan parkeres gratis sålænge, der foretages aktiv ladning
af køretøjet. Når ladning ikke er aktiv opkræves P-afgift for køretøjet gennem
tjenesteudbyderen, svarende til kr. 1 per påbegyndt minut. Køretøjer uden tilsluttet ladekabel
og registreret ladesession anses for ulovligt parkeret og afgift kan pålignes af kommune eller
tjenesteudbyder efter aftale mellem disse.”
Med venlig hilsen
Søren Bæk