Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2261603_0001.png
Værløse, d. 23. september 2020
Furesø kommune
Formand og medlemmer af Udvalg for natur, miljø og grøn omstilling.
Desuden er brevet sendt til:
-
Nordsjællands politi,
-
Folketingets transport og bygningsudvalg,
-
Færdselsstyrelsen.
Brev om beboeres utilfredshed og bekymring vedrørende trafikforholdene i og omkring trebenet
lyskryds: Ballerupvej og Jonstrupvangvej, Værløse, Furesø Kommune:
Nord
Vest
Syd
Øst
Med venlig hilsen
Brevets afsender:
Ole Henrik Hansen,
Ballerupvej 87,
3500 Værløse
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Henvendelse af 11/10-20 vedrørende trafiksikkerhed i Værløse, fra Ole Henrik Hansen, Værløse m.fl.
2261603_0002.png
Baggrund for vores brev
Lørdag d. 11. juli 2020, kl. ca. 01.00 nat, torpederede en bilist flere lygtepæle samt smadrede hegn og to
knækstensmure til to matrikler beliggende ved lyskrydset Jonstrupvangvej og Ballerupvej.
https://ekstrabladet.dk/112/30-aarig-torpederer-lygtepaele/8200008?fbclid=IwAR1WIAkergSuNI4E1S5USqN-
K_fS1ycjOeqvGhn6CDUXQ98cPyLUH152pg4
Fire foto fra ulykke i lyskrydset Jonstrupvangvej/Ballerupvej, d. 11.7.2020
Denne ulykke var den sidste i en stadig række af mindre og større uheld i dette lyskryds. Som beboere ved
lyskrydset, oplever vi en høj uheldsrisiko i forhold til antal passerende køretøjer.
Vores mål med dette brev
Vi ønsker at få ændret trafikforholdene omkring lyskrydset Ballerupvej/Jonstrupvangvej, samt til- og frakørsel til
Vangmosen. Målet er at vi alle kan færdes mere trygt. Ikke mindst vores børn.
Præmissen for dette brev
Forudsætningen for vores brev er, at cyklisters og bilisters adfærd i lyskrydset er afledt af de etablerede
trafikforhold (vejteknik, kontrol og sanktioner). Det vil sige, at de eksisterende trafikregulerende elementer,
burde
sikre beboernes færden når de træder udenfor deres parcel. Dette er ikke tilfældet.
Vores bekymring skyldes det, vi oplever som potentielt livsfarlige
1
trafikforhold omkring lyskrydset på
Ballerupvej, Jonstrupvangvej og Vangmosen, samt utryghed på baggrund af den nyligt anlagte supercykelsti på
Ballerupvej
2
, (Tryghed i trafikken er en subjektiv følelse, der beskriver trafikanters oplevelse af sikkerhed i
trafikken)
3
.
I forhold til bilister oplever vi gener i form af
1. Generel høj hastighed på Ballerupvej og Jonstrupvangvej, særligt hen til lyskrydset og igennem.
Fartgrænsen er 70 km/timen. Samtidig er Ballerupvej den tilkørselsvej til Værløse den med højest tilladte
hastighed. De øvrige tilkørselsveje har en fartgrænse på 50 km/timen. Dette skal ses i lyset af
trafikbelastningen på Ballerupvej samt at Ballerupvej ca. 100 m. inden lyskrydset sydfra, dels slår et
højresving, dels er op ad bakke. Dette gør at bilister sydfra først kort inden krydset kan se lyskurven. Vi
har ikke mulighed for at måle hastighed, men kan iagttage biltrafik speede op i stedet for at bremse, når
de nærmer sig krydset, både på Ballerupvej og Jonstrupvangvej. Dette gør sig gældende for alle tre
tilkørselsveje til krydset.
2. Bilister som kører over for gult/rødt. Vi har lavet registreringer af hyppigheden, og ved lidt over
halvdelen af de gange krydset skifter til gult/rødt, er der bilister som fortsætter ud i krydset.
59% af ulykkerne i Furesø kommune sker i lyskryds, mod 40% på landsplan, heraf halvdelen i trebenede kryds.
https://supercykelstier.dk/wp-content/uploads/2018/07/Evaluering-af-Farumruten.pdf.
3
https://www.furesoe.dk/media/5347/trafiksikkerhed-og-groen-mobilitet_1-moede.pdf
1
2
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Henvendelse af 11/10-20 vedrørende trafiksikkerhed i Værløse, fra Ole Henrik Hansen, Værløse m.fl.
3. Vrede bilister som ikke respekterer, at vi som beboere kører ud af vores indkørsler. Enkelte gange er
bilister standset og har med truende adfærd været ubehagelige. Oftest vises vreden ved brug af horn og
ved at køre farligt, tæt på vores biler/cykler. En enkelt gang er en bilist standset midt i krydset og er
steget ud af bilen for at ’forklare’ det urimelige i at køre ud af indkørslen.
4. Matriklerne på Ballerupvej 91, 89 og 87 samt Vangmosen er næsten usynlig for trafik som kommer man
sydfra. Og skal dreje ind til højre på disse matrikler eller Vangmosen, sker det ofte at bilister bagfra ikke
registrerer, at vi er stoppet og blinker for at dreje til højre. Busser kommer desuden med særlig høj fart i
disse situationer.
5. Når vi kommer fra Værløse, er vi ved venstresving til Vangmosen og Ballerupvej 89, nødt til at lægge os i
det stribede område for at dreje, da bilister bagfra er utålmodige, dytter og ved Vangmosen prøver at
overhale indenom, hvis vi bliver i vejbanen.
I forhold til cyklister på supercykelstien, oplever vi gener i form af
Ved anlæggelsen af supercykelstien blev denne lagt helt ind til matriklerne. Det betyder, at der på østsiden af
Ballerupvej intet fortov er. Konsekvensen af dette er, at i det øjeblik vi træder ud af vores indkørsler, står vi på
en supercykelsti, hvor en del cyklister kører meget hurtigt. Især for vores børn, er dette farligt. På vastsiden af
Ballerupvej, er der fortov foran matriklerne, men når beboere skal mod nord, skal vi færdes sammen med
hurtigkørende cykler på supercykelstien. Der har været en større udskiftning af beboere de seneste år, hvilket
betyder, at der er 15 fastboende børn, som færdes i lyskrydset og på supercykelstien. Samtidig bliver både børn
og voksne råbt an af vrede cyklister, og bliver generet ved at cyklisterne kører faretruende tæt forbi i høj
hastighed (vi kender ikke hastigheden, men nogle racercykler kører hurtigt). Der er lavet virkningsløse
optegninger på cykelstien, fx hajtænder. Disse er kun to gange siden anlæggelsen af supercykelstien, blevet
respekteret. Begge gange af ældre kvinder. Det seneste eksempel på en tilsyneladende vred cyklist, var i forrige
uge, hvor en cyklist sparkede et sidespejl af en bil, parkeret i parkeringsbåsene på vestsiden af Ballerupvej.
Endelig er det farligt for cyklisterne, når vi forsøger at krydse supercykelstien for at komme ud af vores
indkørsler i bil, eller ud fra Vangmosen.
Supercykelstien er især et problem for beboerne i Ballerupvej 89 og 87 og beboerne på Vangmosen, samt
beboerne på vestsiden af Ballerupvej.
Endelig færdes der dagligt personer med heste og der er en udflytterbørnehave, som skal transportere børnene i
dette virvar af cyklister og bilister som ikke respekterer lyssignalet.
Vi oplever som beboere således:
1. Overskridelse af fartgrænser.
2. Aggressive, hensynsløse og uopmærksomme bilister/cyklister
3. Gener pga. supercykelsti og manglende fortove
4. Stadige færdselsuheld i og omkring lyskrydset
5. Utilstrækkelig til- og frakørsel skiltning ved Vangmosen
Hvem har ansvaret og hvem skal tilgodeses?
I kan som myndigheder ikke gøres ansvarlig for bilister og cyklisters adfærd. Men det er som nævnt, jeres ansvar
at planlægge og etablere trafikregulerende forhold, som sikrer både beboere, ikke mindst børns færden, og
cyklister og bilisters sikkerhed. Netop her er det vores oplevelse at I lokale myndigheder svigter jeres ansvar.
Vores ønsker
1. Nedsat fartgrænser omkring lyskrydset (Ballerupvej og Jonstrupvangvej)
2. Etablering af fartregulerende elementer (vejbump, elektroniske tavler som oplyser om hastighed etc.)
3. Etablering af fortove i og omkring lyskrydset
4. Opsætning af autoværn på østsiden af Ballerupvej
5. Regulering af cyklisters vej gennem lyskrydset og forbi Vangmosen
6. Venstresvingsbane fra nord til Vangmosen
7. Skiltning eller lignende som kan afhjælpe højresving, til Vangmosen og Ballerupvej 91, 89 og 87, for
trafik sydfra.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Henvendelse af 11/10-20 vedrørende trafiksikkerhed i Værløse, fra Ole Henrik Hansen, Værløse m.fl.
Børneringens børnehave, Vangmosen 12
Børneringens medlemmer bruger huset beliggende Vangmosen 12, 3500 Værløse. Medlemmerne er alle dagtilbud
med børn i alderen 0-18 år, men typisk bruges huset af børn fra børnehave og op. Børnene kommer enten med
offentlig transport og står af på busstoppested på Ballerupvej. Eller de kommer med egen busordning og sættes
af på Ballerupvej. Det betyder, at mange små grupper af børn skal gå langs med Ballerupvej eller krydse vejen i
morgen og eftermiddagstimerne. Huset i Vangmosen ligger fantastisk, tæt på Hareskoven og i skøn natur, men
vejen dertil er utryg. Vi får henvendelser fra pædagoger, som synes at der bliver kørt stærkt, og det er utrygt at gå
med børnegrupper på så befærdet vej, selv om rabatten er forholdsvis bred. Vi støtter derfor op om beboernes
ønske om at få nedsat fartgrænsen.
Dialogmøde
Vi ønsker med brevet, er som nævnt tidligere at få ændret trafikforholdene så vi alle kan færdes mere trygt. Ikke
mindst vores børn. Hvis vi med brevet ikke formår dette, vil vi fortsætte vores bestræbelse på at påvirke til
forbedringer, i en bredere kreds.
Vi vil på baggrund af ovenstående gerne invitere vores lokale politikere samt det lokale politi til et dialogmøde
om hvordan lyskrydset kan forbedres. Vi laver kaffen.
Særligt til Folketingets transport- og bygningsudvalg og Færdselsstyrelsen.
I har fået dette brev tilsendt, da trafiksikkerhed er jeres ansvarsområde. Vi håber, at I vil bruge brevet til at
overveje om den generelle trafiksikkerhed kan varetages forsvarligt af lokale politikere indenfor den gældende
lovgivning. Det er vores opfattelse at dette måske ikke altid er tilfældet. Der synes at være andre forhold som
prioriteres højere, og som gør forholdene for især vores børn potentielt farlige. Særligt sammenhængen mellem
den etablerede vejteknik, kontrol og sanktioner – og trafikanters adfærd.
Følgende beboere er medunderskrivere
Annie Kastrup og Jens Martin
Ballerupvej 74
Peter Jægerskou og Iris Koenig
Ballerupvej 76
Signe Johansen
Ballerupvej 78
Anette og Morten Hovgaard
Ballerupvej 84
Pernille og Ole Henrik Hansen
Ballerupvej 87
Søren Hermann og Mia Lund Petersen
Ballerupvej 89
Bo Nysted Kjer og Lone Schütze Kjer
Ballerupvej 91
Anne og Jason Breaux
Vangmosen 4
Lasse og Tine Ørregaard
Vangmosen 3
Henrik Ferdinand
Jonstrupvangvej 4
Per og Bente Lund-Hansen
Jonstrupvangvej 8
Ole og Anne Torp
Jonstrupvangvej 11
Marianne Lundsgaard Wegens og Jesper Wegens
Vangmosen 6
Nete Dietrich
Direktør i Børneringen
4