Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2326296_0001.png
Opdatering af VVM-under-
søgelse af Frederikssund-
motorvejen
[Undertitel]
Dato
Dokument
Side
Januar 2021
20/07722-4
1/27
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0002.png
Indholdsfortegnelse
Baggrund .......................................................................................................................................................... 2
Forudsætninger for opdateringen ...................................................................................................................... 3
Eventuelle projektændringer .............................................................................................................................. 4
Trafikberegninger ............................................................................................................................................ 4
Vejteknik ........................................................................................................................................................... 6
Længdeprofil ...................................................................................................................................................... 6
Linjeføring .......................................................................................................................................................... 6
Vejbredde .......................................................................................................................................................... 8
Hastighed ........................................................................................................................................................... 8
Tilslutningsanlæg ............................................................................................................................................... 8
Skærende veje og tilslutningsveje ................................................................................................................... 11
Afvanding ......................................................................................................................................................... 11
Bygværker ....................................................................................................................................................... 11
Samkørselspladser .......................................................................................................................................... 12
Cykelstier ......................................................................................................................................................... 13
Miljø ................................................................................................................................................................. 14
Støj .................................................................................................................................................................. 15
Areal ................................................................................................................................................................ 16
Ledninger ....................................................................................................................................................... 17
Anlægsoverslag ............................................................................................................................................. 17
Samfundsøkonomi ........................................................................................................................................ 19
CO
2
udledning ................................................................................................................................................ 23
Risikoanalyse ................................................................................................................................................. 23
Ønsker fra kommuner ................................................................................................................................... 24
Egedal Kommune ............................................................................................................................................ 24
Frederikssund Kommune................................................................................................................................. 25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0003.png
Baggrund
Af aftale mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti
”Finansloven 2019” af 30. november 2018 fremgår det, at der skal udarbejdes en opdate-
ring af VVM-redegørelsen for Frederikssundmotorvejen (3. etape).
Frederikssundmotorvejen starter ved Motorring 3 i Rødovre og slutter i Frederikssund. Den består af 3 eta-
per. I 1978 blev en del af 1. etape mellem Ring 3 og Ring 4 åbnet for trafik, mens anlæg af resten af 1. etape
frem til Motorring 3 blev sat i bero på grund af et statsligt byggestop. Denne del åbnede for trafik i 2011.
I 2002 blev der udarbejdet en VVM-redegørelse af etape 2 og 3.
1
På baggrund af VVM-redegørelsen vedtog
Folketinget i 2009 en anlægslov for 2. og 3. etape
2
. Loven indeholdt desuden anlæg af Tværvej, som motor-
trafikvej mellem Kildedalsvej og Frederikssundmotorvejen. 2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for
trafik i juli 2015. 3. etape omfatter nærværende opdatering.
3. etape starter ved Tværvej syd for Smørum og slutter ved J.F. Willumensvej i Frederikssund og er ca. 21
km lang. Linjeføringen følger en linje fra Tværvej syd for Smørum syd om Edelgave og Hove, mellem Gund-
sømagle Sø og sommerhusområdet nord for Østrup, videre over Værebro Ådal til skæring med rute 6 ved
Værebro syd for Ølstykke. Herfra til Udlejre syd for St. Rørbæk, hvor motorvejen forløber i den nuværende
Frederikssundsvejs tracé til afslutning ved rute 53/J.F. Willumsens Vej øst for Frederikssund.
1
Vejdirektoratet udarbejdede i 2006 desuden en supplerende VVM-redegørelse af udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej
Lov nr. 1506 af 27. december 2009 om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund
til motorvej
2
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0004.png
Kort 1. Frederikssundmotorvejen inklusive Tværvej
Etapen passerer gennem Egedal, Roskilde og Frederikssund kommuner.
Forudsætninger for opdateringen
Da der er gået næsten 20 år siden VVM-redegørelsen for 2. og 3 etape blev udarbejdet i 2002, er der behov
for at opdatere undersøgelserne. En række forhold som trafik, støj, natur, plante- og dyreliv samt planforhold
har ændret sig. Der er desuden siden VVM-redegørelsen blev udarbejdet i 2002 vedtaget en ny miljøvurde-
ringslov
3
, som har betydning for vurderingerne.
Med afsæt i VVM-redegørelsen fra 2002 vedtog Folketinget i 2009 en anlægslov for projektet. Det er i sidste
ende bemærkningerne i anlægsloven suppleret med vurderingerne i VVM-redegørelsen fra 2002, der danner
rammerne for projektet, og for hvad det skal indeholde.
Udgangspunktet for opdateringen er at vise forskellene mellem VVM-redegørelsen fra 2002/anlægsloven fra
2009 og i dag. Der er gennemført nye trafikberegninger, nye støjberegninger, nye samfundsøkonomiske be-
regninger, en vejteknisk gennemgang, en arealgennemgang samt en opdateret miljøkonsekvensvurdering af
strækningen. Med afsæt i de nye beregninger og undersøgelser er der foreslået en række mindre ændringer
og opdateringer af projektet, der går ud over rammerne i VVM-redegørelsen fra 2002 og anlægsloven fra
2009. På den baggrund er der udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering af ændringerne, der indgår i de
3
Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter. (VVM).
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0005.png
samlede miljøkonsekvensvurderinger af hele projektet. Desuden er der udarbejdet et nyt anlægsoversalg for
hele projektet inklusive ændringer.
Det forhold, at der er en anlægslov, betyder, at der i forbindelse med opdateringen ikke er en offentligheds-
fase, ligesom der ikke vil blive afholdt borgermøder, da disse faser allerede er blevet gennemført i forbin-
delse med den oprindelige VVM-undersøgelse og høringen af anlægslovforslaget.
I forbindelse med opdateringen er der gennemført følgende:
Trafikberegninger
Vejteknisk analyse
Geoteknisk analyse
Miljøkonsekvensvurdering
Støjberegninger
Feltundersøgelser
Beregning af anlægsoverslag
Areal gennemgang
Risikoanalyse
Samfundsøkonomisk beregning
Der er anvendt samme stationering af projektet som i VVM-redegørelsen fra 2002. Stationeringen starter ved
JF Willumensvej (st. 17,3) og slutter ved Tværvej (st. 38,2).
Eventuelle projektændringer
Hvis et projekt er godkendt via en anlægslov, gælder reglerne om ændringer eller udvidelser af projekter,
som allerede er godkendt, når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, jf. anmeldelser af
projektændringer i vejlovens § 17c, stk. 1.
Projektændringer kan have karakter af ændringer i selve anlægsprojektet inkl. afværgeforanstaltninger mv.,
men også af forandringer i det omgivende miljø. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er VVM-myndighed for
projektændringer af statslige vejprojekter, som er vedtaget ved anlægslov. Såfremt der foreslås større pro-
jektændringer, skal de anmeldes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der gennemfører en screening og hø-
ring af berørte myndigheder, for at undersøge, om ændringerne er VVM pligtige efter reglerne i Vejlovens
§17c-17d.
Trafikberegninger
Der er gennemført nye trafikmodelberegninger af 3. etape af Frederikssundmotorvejen. Beregningerne er
foretaget med OTM-modellens (Ørestadstrafikmodellen) version 7.1. For en god orden skyld skal nævnes, at
trafikmodelberegninger altid er behæftet med usikkerhed, hvor der forventes en usikkerhed på ca. 25% i en
beregning for biltrafikken på en vilkårlig vejstrækning. Dog er usikkerheden for biltrafikken mindre på større
veje, typisk omkring 10%.
Der er gennemført beregninger for følgende scenarier:
Basis 2030 uden Frederikssundmotorvejen i 2030
Projekt 2030 med Frederikssundmotorvejen i 2030
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0006.png
Desuden er der gennemført trafikberegninger for basis 2040 og projekt 2040 til brug for støjberegningerne.
Som konsekvens af stigning i trafikken fra VVM-redegørelsen fra 2002 til i dag, er to tilslutningsanlæg der i
anlægsloven var halve
4
i den foreliggende opdatering udvidet til hele anlæg. De indgår derfor i trafikbereg-
ningerne som hele tilslutningsanlæg.
I VVM-redegørelsen fra 2002 blev trafikken beregnet for 2010, mens trafikken i opdateringen er beregnet for
2030. Kort 2 viser de opdaterede trafiktal. Tallene i parentes viser forskellen mellem beregningerne fra 2002
og beregningerne fra opdateringen.
Kort 2. Trafiktal - 2030 og 2010 (i parentes). Tallene i parentes viser forskellen mellem beregningerne fra
2002 og beregningerne fra 2020
Som det fremgår af kortet, er der sket en markant stigning i den beregnede trafik bortset fra den sidste del af
Frederikssundmotorvejen mellem Ågade og J.F Willumsens Vej nord for TSA 10.
Der er en række forudsæt-
ninger, der er ændret siden VVM-redegørelsen blev udarbejdet i 2002. I 2002 blev der
benyttet en meget tidlig
version af OTM-modellen, ligesom tallene blev udregnet for basisår 2010 og ikke 2030. Trafikken
på vejene
som helhed er siden 2010 steget med ca. 14 procent.
Derudover var Kronprinsesse Marys Bro ikke forudsagt
anlagt, og befolkningsudviklingen omkring byen Vinge ikke indlagt i forudsætningerne for de nye beregninger.
Endelig indeholder de nye trafikberegninger to hele tilslutningsanlæg, der oprindeligt var tænkt som halve.
4
TSA 5 og TSA 8
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0007.png
Vejteknik
Der er gennemført en opdatering af de vejtekniske forhold. Særligt resultaterne fra miljøvurderingen af pro-
jektet har medført mindre ændringer af linjeføringen, tilslutningsanlæg, skærende veje og bygværker. For en
detaljeret gennemgang henvises til bilagsnotat
5
.
Længdeprofil
Længdeprofil for motorvejen er stort set uændret fra 2002, dog undtaget et enkelt sted. Se tabel 1.
Nr. på
kort 3
Lokalitet
Ændring
Begrundelse
Edelgavevej, st. 34,0
st. 37,2
3
Længdeprofilet sænkes lidt.
Undgå påvirkninger på den
fredede allé Edelgavevej mod
nord.
Tabel 1. Ændret længdeprofil
Linjeføring
Linjeføringen for motorvejen er stort set uændret i forhold til VVM-redegørelsen fra 2002. Se tabel 2 og kort
3.
Nr. på
kort 3
Lokalitet
Ændring
Begrundelse
Eksisterende Frederiks-
sundsvej st. 17,3
st. 24,0
1
Motorvejen anvender det 2 sporede
tracé for den eksisterende Frederiks-
sundsvej. De to ekstra spor til motorve-
jen var oprindelig planlagt mod vest. I
opdateringen ændres linjeføringen til
østsiden:
St. 17,3
st. 19,6 udbygges med
to spor på
østsiden,
St. 19,6
st. 20,2 flytter de to nye
spor fra øst til vestsiden,
St. 20,3 - st. 24,0 udbygges med
to spor på
vestsiden.
På baggrund af høringskom-
mentarer til VVM-redegørelsen
i 2002.
Tabel 2. Justeret linjeføring
5
Opdatering
af VVM for Frederikssundmotorvejen
vejteknik,
COWI 2020
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0008.png
Nr. på
kort 3
2
Lokalitet
Ændring
Begrundelse
Svestrup Mose, st. 25,0
28,0
Motorvejen rykkes lidt (ca. 30 m) mod
nord, så den kan passere midt mellem
to vandhuller.
Linjeføring forlægges en smule (ca. 30
m) mod syd.
På baggrund af naturinteres-
ser ved Svestrup.
3
Edelgavevej, st. 34,0
37,2
Undgå påvirkninger på den
fredede allé Edelgavevej mod
nord.
Tabel 2- fortsat. Justeret linjeføring
1
2
3
Kort 3. Lokaliteter hvor linjeføringen er justeret
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0009.png
Vejbredde
Bredden af motorvejen er uændret. Jf. anlægsloven fra 2009 er bredden mellem Tværvej (st. 37,8) og TSA 9
Frederikssund S (st. 21,2) på 28.0 m og mellem TSA 9 (st. 21,2) og J.F. Willumsens Vej (st. 37,8) på 28.50
m.
Bredden af ramper er ikke nærmere defineret, men med baggrund i VVM-redegørelsen fra 2002 er forudsat
følgende:
2.0 m yderrabat i venstre side
4.5 m kørebane inkl. 2 x 0.5 m kantbaner
2.5 m nødspor
1.0 m yderrabat (formentlig inklusive kantopsamlingselement)
Bredde af skærende og tilsluttende veje er uændrede i forhold til VVM-redegørelsen fra 2002.
Hastighed
Dimensioneringshastigheden
6
er uændret. I anlægsloven fremgår det at motorvejen gennem åbent land kur-
vemæssigt er dimensioneret til en hastighed på 130 km/h. Der fremgår desuden af anlægsloven at motorve-
jen anlægges med relativ kort afstand mellem tilslutningsanlæggene i forhold til almindelig standard for veje
gennem det åbne land, hvorfor det kan være problematisk med en tilladt hastighedsgrænse på 130 km/t.
Der vil i dialog med politiet blive taget endelig stilling til hastighedsgrænsen i senere faser.
Dimensioneringshastigheden er, jf. VVM-redegørelsen fra 2002, 80 km/t for veje, uden for byzone, der føres
over eller under motorvejen.
Tilslutningsanlæg
Jf. anlægsloven skal der anlægges 7 tilslutningsanlæg. På baggrund af opdateringen er der foreslået en
række mindre ændringer af tilslutningsanlæggene, hvilket fremgår af tabel 3. For oversigtlighedens skyld er
de tilslutningsanlæg, hvor der ikke er foreslået ændringer også medtaget.
6
Den hastighed der lægges til grund for kravene til en vejs geometriske udformning
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0010.png
Tilslutningsanlæg i
anlægsloven
7
TSA 3, Tværvej, st. 38,3
Vestvendte ramper
Ændring jf. opdateringen
Begrundelse
Ingen ændring
_
TSA 5, Gundsømagle, st. 31,1
Sydøst vendte ramper
Udvides med nordvestvendte ramper
Ramperne flyttes tættere på motorvejen
Trafiktallene tilsiger dette
Af hensyn til naturinteresser + ønske
om at undgå lang forlægning af Østrup-
vej
TSA 6, Stenløse, st. 29,1
Østvendte ramper
Flyttes ca. 700 m mod nord
Af hensyn til naturinteresser
TSA 7, Ølstykke, st. 26,8
Fordelerring
Anlægget ændres fra fordelerring til traditi-
onelle rampekryds
Det er skønnet at kapaciteten, grundet
at fordelerringen var enkeltsporet, var
for lille
TSA 8, Rørbæk, st. 23,7
Nordvendte ramper
Udvides med sydvendte ramper
Trafiktallene tilsiger dette
TSA 9, Frederikssund S, st. 21,2
Fuldt tilslutningsanlæg
TSA 9 er etableret ifm. Kronprinsesse Ma-
rys Bro. TSA 9 skal tilpasses motorvejen.
_
TSA 10, Frederikssund N, st. 18,4
Sydvendte ramper
Ingen ændring
_
Tabel 3. Oversigt over tilslutningsanlæg
På kort 4 ses den geografiske placering af tilslutningsanlæggene.
7
TSA 4 hvor en eventuel Ring 5 krydser Frederikssundmotorvejen er ikke med i anlægsloven og derfor ikke med i opdateringen. Kryds-
ningen behandles i forundersøgelsen af en sydlig Ring 5.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0011.png
Kort 4. Tilslutningsanlæg på 3. etape af Frederikssundmotorvejen
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0012.png
Skærende veje og tilslutningsveje
På baggrund af opdateringen er der sket en række mindre ændringer af de skærende og tilstødende veje.
Ændringerne er særligt sket ifm. tilslutningsanlæg. Tabel 4 viser de væsentligske ændringer.
Lokalitet
Tilslutningsanlæg TSA 6, Ølstykke, st. 29,1
Ændring
Tilslutningsvejen inkl. ombygning af Krogholmvej samt
adgangsvej til ejendom vest for motorvej er ændret som
følge at TSA 6 er flyttet mod nordvest.
Østrupvej tilsluttes ikke længere rampekryds ved TSA 5.
Ændring er sket med henblik på at få flyttet ramper tæt-
tere på motorvejen og ønske om at undgå lang forlæg-
ning af Østrupvej
Omfanget af Skatskærvejs omlægning formindskes væ-
sentligt
Omlægning af Lyshøjvej undgås.
Forlægning af Krogholmvej ændres
Tilslutningsanlæg TSA 5, Gundsømagle,
st. 31,1
.
Tilslutningsanlæg TSA 7, Ølstykke, st. 26,8
Tabel 4. Større ændringer af tilstødende veje
Afvanding
I VVM-redegørelsen fra 2002 var der ikke skitseprojekteret afvanding. I det opdaterede projekt etableres der
opsamling af vejvand i vejsiderne på hele strækningen (kantopsamling), og vejvandet ledes i et lukket sy-
stem til en række regnvandsbassiner, hvor urenheder bundfældes og opsamles. Herfra ledes vandet videre
til recipienter. I opdateringen er der lokaliseret 23 afvandingsbassiner.
Bygværker
Med baggrund i mindre ændringer i linjeføring og placering af skærende veje, samt nye krav til miljø ift. fau-
napassager, er antallet, placeringen og størrelsen for en række bygværker ændret i større eller mindre om-
fang. Se tabel 4.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0013.png
Bygværkstype
Faunapassager
Underføringer
Dalbroer
Overføringer
I alt
Anlægsloven
8
30
10
5
2
7
44
Nyt/ændret
5
3
1
3
12
Udgået
9
0
4
0
4
8
Tabel 4. Oversigt over bygværker
I tabel 5 ses de forskellige typer af faunapassager. Derudover er der 3 dalbroer der fungerer som faunapas-
sager for krondyr og rådyr.
Type
Faunarør
Faunapassage - mellem store og små pattedyr
Faunapassage - rådyr
Dalbro - krondyr
Dalbro - rådyr
Antal
30
4
1
2
1
Tabel 5. Typer af faunapassager
For en detaljeret gennemgang henvises til bilagsnotat
11
.
Samkørselspladser
I anlægsloven blev der regnet med samkørselspladser ved TSA 5, 6, 7, 8 og 9.
Som opfølgning på et møde mellem Frederikssund og Egedal kommuner og transportministeren er der indar-
bejdet tre yderligere samkørselspladser i det opdaterede anlægsoverslag:
Ny ved Ledøjetoften, TSA 2
12
Ny ved Ågade, TSA 10
Udvidelse af eksisterende ved J F Willumsensvej
8
9
Bygværkerne fremgår af bemærkningerne til anlægsloven
Skyldes primært ændringer i tilslutningsanlæggene
10
Anlægsoverslaget ifm. anlægsloven indeholdt en pulje til faunapassager
11
Opdatering
af VVM for Frederikssundmotorvejen
vejteknik,
COWI 2020
12
Egedal Kommune har oprindelig foreslået en samkørselsplads, der ligger op ad Tværvej, der er en motortrafikvej. Det er derfor ud fra
et trafiksikkerhedssynspunkt ikke en optimal løsning. Samkørselspladsen lokaliseres i stedet på Smørum Parkvej ved TSA 2
”Smørum”.
Vejdirektoratet er opmærksom på, at TSA 2 kun har østvendte ramper, så samkørselspladsen kun vil kunne betjene trafik til og fra Kø-
benhavn.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0014.png
Let tilgængelighed til samkørselspladser er med til at fremme en mere grøn transport, når flere kører sam-
men i stedet for at køre i hver sin bil. Det bidrager både til et bedre miljø og klima samtidig med, at det bidra-
ger til at reducere trængsel. Basisoverslaget for etablering af én samkørselsplads er ca. 1,1 mio. kr. De tre
pladser udgør således en anlægssum på ca. 3,3 mio. kr., som anlægsoverslaget vil kunne reduceres med,
såfremt man ikke ønsker at anlægge pladserne.
Cykelstier
Den eksisterende dobbeltrettet cykelsti langs Skatskærvej ombygges i forbindelse med ombygning af vejen,
og der anlægges ny sti langs den nye forlagte Krogholmvej. Den forlagte sti tilsluttes eksisterende dobbelt-
rettet sti.
Kort 5. Lokalitet hvor cykelsti er ændret
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0015.png
Miljø
For at vurdere hvilke miljøparametre, der skal indgå i den opdaterede VVM-undersøgelse, er data om miljø-
og arealinteresser fra VVM-redegørelsen fra 2002 sammenstillet med data indhentet fra Danmarks miljøpor-
tal (arealinfo)
13
.
For hver miljøparameter er det vurderet, om der skal udarbejdes nye vurderinger i den opdaterede VVM-re-
degørelse, eller om de mindre ændringer, i enten skitseprojekteringen eller i miljø- og planforhold, kan be-
skrives kortfattet. For nogle miljøparametre vurderes der ikke at være behov for en opdatering af VVM-rede-
gørelsen, da forholdene ikke har ændret sig væsentligt. Se tabel 6.
Der er ifm. opdateringen gennemført feltundersøgelser af natur (flora og fauna), og på den baggrund er af-
værgeforanstaltningerne blevet opdaterede.
Miljøparametre
By- og erhvervsformål fastlagt med lokalplaner
Natura 2000
Naturbeskyttelse jf. naturbeskyttelseslovens § 3, flora og fauna
Naturområder og økologiske forbindelser (spredningskorridorer)
Skov
Kulturhistoriske værdier
Fortidsminder
Beskyttede sten- og jorddiger
Kirker og deres omgivelser
Fredede og bevaringsværdige bygninger
Landskabelig værdi og større sammenhængende landskaber
Geologiske værdier
Arkitektonisk og landskabeligt udtryk og visuel effekt
Fredninger
Kystnærhed
Jordforurening
Råstoffer og ressourcer
Overfladevand
Grundvand
Oversvømmelsesrisiko
Støj og vibrationer
Klima og emissioner (CO2)
Lys
Friluftsliv og rekreative interesser
Befolkning og menneskers sundhed
Arealforbrug
Jordhåndtering, affald og genanvendelse
Fingerplan 2019
Nærmere
beskrevet
X
X
X
Kortfattet
beskrevet
Ej
beskrevet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Tabel 6. Oversigt over miljøparametre der indgår i opdateringen
13
Afgrænsningen fremgår af ”Notat med
kortlægning af behov for opdatering af VVM-redegørelsen
for Frederikssundsmotorvejen”,
NIRAS 2019
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0016.png
Siden VVM-redegørelsen fra 2002 blev udarbejdet, er der vedtaget en ny miljøvurderingslov, der betyder, at
en række nye miljøbegreber skal være omfattet af miljøkonsekvensrapporten for konkrete projekter. Anlægs-
love er omfattet af Lov om ændring af offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Denne
lov fastlægger de samme krav til indhold, omfang og vurderinger i miljøvurderingens omfang som miljøvurde-
ringsloven.
For en detaljeret gennemgang henvises til bilagsnotat
14
.
Støj
På baggrund af de nye trafikberegninger er der gennemført nye beregninger af støj. Muligheden for at be-
grænse støjen med støjskærme er blevet undersøgt for de dele af strækningen, hvor der er mere end 5 sam-
menhængende boliger, der er belastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj på 58 dB for
boliger og 53 dB for sommerhuse.
I opdateringen er der foretaget indledende støjberegninger med flere skærmhøjder for at finde den løsning,
som giver den bedste effekt i forhold til omkostningerne. Det er undersøgt, hvilken støjmæssig effekt af-
skærmning vil have for boliger langs motorvejen, som i fremtiden har støjniveauer over 58 dB. Der er heref-
ter foretaget en konkret vurdering af hvilken effekt en 5, 6 eller 7 m høj støjskærm alternativt en støjvold på
12-14 m vil have for de udpegede boligområder. Hvis boligerne ligger i stor afstand til vejen eller højere i ter-
rænet end vejen, vil en afskærmning have en meget begrænset effekt. Set i lyset af, at der nu er beregnet
langt mere trafik på motorvejen, er der indarbejdet yderligere støjtiltag i projektet.
14
Frederikssundmotorvejens 3. etape, opdatering af VVM-redegørelsen, NIRAS 2020
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0017.png
Kort 6. Støjskærme langs Frederikssundmotorvejens 3. etape
Areal
En del ejendomme vil blive berørt enten direkte ved et arealindgreb, eller ved at motorvejen kommer til at
udgøre en barriere, fordi krydsning kun bliver mulig ved over- og underføringer. Det medfører ændrede ad-
gangsforhold for flere ejendomme. Ulemperne for landbrugsejendommene vil blive søgt minimeret ved jord-
fordeling.
Af opdateringen fremgår det, at ca. 190 ejendomme berøres af projektet i forskelligt omfang. Nogle ejen-
domme bliver pålagt servitut om byggelinje, mens nogle bliver eksproprieret i sin helhed. Det opdaterede
projekt berører bygningerne på 12 ejendomme direkte, og der må forventes ekspropriation af disse ejen-
domme alene af den grund.
Der kan komme justeringer i projektet i en senere detailprojektering, hvor ejerne af de berørte ejendomme vil
blive hørt. Det kan derfor ikke på nuværende tidspunkt opgøres præcist, hvor meget areal der skal anvendes
på den enkelte ejendom.
Der skal bruges areal til motorvejen og dertil hørende ændringer af andre veje, afvandingsbassiner, samkør-
selspladser, mm. Det er areal, der afstås permanent fra ejendommene.
Derudover skal der bruges arbejdsarealer midlertidigt i anlægsfasen. Normalt er det et op til 10 meter bredt
areal langs hele motorvejen, til- og frakørselsramper, krydsende veje, rundt om afvandingsbassiner samt
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0018.png
ved samkørselspladser. Desuden kan der være brug for større arbejdsarealer i forbindelse med anlæg af
broer og tunneler, oplag af materialer, skurby og lignende. Arbejdsarealerne vil blive brugt midlertidigt, typisk
2-4 år, hvorefter de leveres tilbage til ejerne. Der betales for brugen af arealerne.
I tabel 7 er det omtrentlige omfang af de forventede ekspropriationer sammenholdt med anlægsloven.
Jf. anlægsloven
Antal ejendomme der forventes totaleksproprieret
30 - 40
Jf. opdateringen
40 - 50
Antal ejendomme der berøres af arealerhvervelse
Ej opgjort
190
Permanent arealbehov (antal ha)
Ej opgjort
186
Midlertidige arbejdsarealer (antal ha)
Ej opgjort
890
Tabel 7. Omtrentlig omfang af de forventede ekspropriationer
Som det kan ses af tabel 7, er antallet af ejendomme der forventes total eksproprieret steget. Der en ændret
praksis siden anlægsloven for, hvornår en ejendom bliver eksproprieret som følge af støj. Da der er sket en
stigning i støjbelastningen som følge stigende trafikmængder, betyder det flere støjbelastede boliger.
Der er kun tale om forventede ekspropriationer da der ikke er faste kriterier for, hvornår en ejendom vil
kunne eksproprieres i sin helhed, for eksempel fordi støjniveauet er på et bestemt niveau eller hvis boligen
ligger i en bestemt afstand fra motorvejen. Det er ekspropriationskommissionen, der tager beslutning om det
på grundlag af en samlet vurdering og besigtigelse af forholdene på stedet.
Jf. anlægslovens § 2 kan transportministeren i særlige tilfælde ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Vejdirektoratet har på grundlag af
bestemmelsen indtil nu overtaget 21 ejendomme.
Ledninger
Ledninger er kun omtalt meget kort og overordnet i VVM-redegørelsen fra 2002.
Større ledninger i og i nærheden af motorvejens linjeføring er ifm. opdateringen blevet kortlagt, og der er fo-
retaget en vurdering af, hvordan de ledninger, der krydser motorvejen eller ligger for tæt på, kan håndteres.
Når det besluttes at anlægge motorvejen, vil flytning af ledninger ske efter dialog og aftale med lednings-
ejerne. Der er desuden mange mindre ledninger, kabler og rør, som vil blive kortlagt og håndteret i forbin-
delse med detailprojekteringen
.
Anlægsoverslag
Der er udarbejdet et anlægsoverslag ved anvendelse af Vejdirektoratets overslagssystem på baggrund af
mængder, beregnet ud fra skitseprojektet, og enhedspriser, beregnet ud fra tidligere gennemførte
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0019.png
anlægsarbejder. Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter bl.a. til ekspropriationer, jordarbej-
der og bro- og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Vejprojektets detaljerede udformning,
mængder mv. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og
konjunktur- og konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifter-
nes endelige størrelse.
I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven (ankerbudgettet)
være basisoverslaget tillagt 10 %. Den samlede bevilling på finansloven vil være ankerbudgettet tillagt en
reserve under Transportministeriets departement på 5 %.
Basisoverslag
2.551 mio. kr.
Ankerbudget
(baisoverslag + 10%)
2.806 mio. kr.
Samlet anlægsbudget
(basisoverslag + 15%)
2.940 mio. kr.
Tabel 8. Opdateret anlægsoverslag for Frederikssundmotorvejen (FFL-indeks 2021, 197,61)
Det er ikke umiddelbart muligt at sammenligne anlægsoverslaget fra anlægsloven med det opdaterede over-
slag, da overslaget fra anlægsloven omfattede både 2. og 3. etape samt Tværvej.
Med udgangspunkt i en genberegning fra 2015 blev det samlede anlægsoverslag for 3. etape af Frederiks-
sundmotorvejen i 2019 opgjort til ca. 3.4 mia. kr.
15
(basisoverslag + 15 % reserver, 2019 priser). Det skal
bemærkes at overslaget i genberegningen fra 2015 er indekseret via vejindekset mens det nye overslag er
indekseret via finanslovsindekset.
Det opdaterede anlægsoverslag fra 2020 er således lavere end overslaget fra 2019.
I det oprindelige overslag var der afsat ca. 180 mio.kr. til blødbundsarbejder
16
i Værebro Ådal. I forbindelse
med opdateringen blev der gennemført en geoteknisk gennemgang af området. Gennemgangen viste at
omkostningerne var overvurderede, hvorfor de udgik af det opdaterede overslag.
Jord- og belægningsarbejder er blevet billigere i opdateringen grundet justering af prisgrundlag for disse ar-
bejder. Desuden var omkostninger til færdselsregulering overvurderede.
Ledningsarbejder er blevet billigere da mange af de ledninger som var medtaget før, ligger på gæsteprincip-
pet.
På baggrund af den miljøtekniske gennemgang er længden af paddehegn reduceret.
ITS er blevet billigere, da der kun er afsat midler til glatførevarslingsstationer og tællestationer ved tilslut-
ningsanlæg.
For en god orden skyld skal nævnes at udgifter til deponering samt støjafskærmning er blevet dyrere i opda-
teringen.
15
Der bør generelt tages forbehold over for at bruge det konkrete beregningsresultat fra genberegningerne, idet der er en række meto-
Omfatter forbelastning, pæledæk, blødbundsudskiftning samt særlige miljøtiltag.
18
diske udfordringer forbundet hermed.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0020.png
Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse jf. den samfundsøkonomiske manual for transportområ-
det.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange omkostninger og effekter knyttet til projektet som
muligt
i kroner og øre. Dette sker via Transportøkonomiske Enhedspriser, hvor der f.eks. er priser/omkost-
ninger for rejsetid og for miljøpåvirkninger. Omkostninger og effekter er opgjort over 50 år.
Tabel 9 viser hovedresultaterne af de samfundsøkonomiske beregninger. Som det fremgår nederst i tabel-
len, viser resultatet, at projektet er samfundsøkonomiske rentabelt, da nettonutidsværdien er positiv (6.933
millioner kroner), og den interne rente på 10,6 % er højere end diskonteringsrenten.
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone er på 6,26. Det er primært brugereffekterne i form af tidsgevin-
ster, dvs. trafikanterne nu kan komme hurtigere frem, der bidrager til de positive effekter. Der er dog også et
mindre bidrag i form af færre støjgener og færre uheld. Reduktionen i støjgenerne skyldes, at der som en del
af projektet opsættes støjskærme på en del af strækningen. Reduktionen i uheld skyldes, at man flytter trafik
fra mindre veje ud på motorvejen, hvor der er færre uheld.
De negative effekter for projektet er i høj grad anlægsomkostningerne på omkring 2,4 milliarder. Der vil være
en mindre negativ effekt for luftforurening og klima, da den nye motorvej vil føre til flere ture og dermed flere
kilometer, samt at flere trafikanter nu vælger den hurtigere rute via motorvejen.
Der er samtidig regnet gener for trafikanterne under anlæg, hvilket fremkommer på strækningen mellem Ud-
lejre og Frederikssund, hvor den eksisterende Frederikssundsvej udbygges.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0021.png
Mio. kr.
Anlægsomkostninger
Anlægsomkostninger
Restværdi
I alt
-2882
455
-2.426
Drift- og vedligeholdelseseffekter
Driftsomkostninger, vejinfrastruktur
Indtægter fra brugerbetaling vej
I alt
-617
136
-480
Brugereffekter
Tidsgevinster, vej
Tidsgevinst, gods
Kørselsomkostninger, vej
Brugerbetaling, vej
I alt
8.034
24
-471
-101
7.487
Gener i anlægsperioden
I alt
-47
Eksterne effekter
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO
2
)
I alt
359
159
-35
-109
375
Tabel 9. Samfundsøkonomiske beregninger
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0022.png
Mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt
1.782
-158
570
2.195
7.102
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
10,6 %
Nettogevinst pr offentlig omkostnings-
krone
Tabel 9 - fortsat. Samfundsøkonomiske beregninger
6,32
Det er ikke umiddelbart muligt at sammenligne de samfundsøkonomiske beregninger i anlægsloven fra 2009
med i dag, da beregningerne i loven omfattede både 2. og 3. etape af motorvejen samt Tværvej. I anlægslo-
ven var den interne rente 7,5 %.
Kort 7 viser den geografiske fordeling af tidsgevinster for pendlerne som følge af Frederikssundmotorvejen.
Overordnet ses gevinsterne være koncentreret langs den nye motorvej.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0023.png
Kort 7. Tidsgevinster for pendling som følge af Frederikssundsmotorvejen
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0024.png
CO
2
udledning
Der er gennemført en beregning af merudledningen af CO
2
som følge af Frederikssundsmotorvejen pr. år fra
2030. Se figur 2. I det første år vil der være en merudledning på lidt over 30.000 tons CO
2
. Dette tal vil falde,
efterhånden som bilparken bliver el dreven samt som følge af, at CO
2
udledningen på produktionen af el fal-
der, på trods af den generelt stigende trafikvækst.
35000
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
Figur 2. Merudledning i tons CO
2
pr. år som følge af Frederikssundsmotorvejen
Risikoanalyse
Der blev ikke udarbejdet en risikoanalyse i VVM-redegørelsen fra 2002, hvilket skyldes, at Vejdirektoratet på
det tidspunkt ikke systematisk anvendte risikoanalyser. På baggrund af opdateringen er der gennemført en
risikoanalyse, hvor usikkerheder og risici, som kan påvirke projekternes budget eller tidsplan, er identificeret
og vurderet.
Den største risiko i projektet forventes at være usikkerheder på de beregnede mængder, som kan fordyre
projektet. I mindre grad kan det være bæredygtighed og
”grønne
løsninger”,
der
omhandler fremtidige poten-
tielle udgifter til ønsker om mere bæredygtige løsninger.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0025.png
Ønsker fra kommuner
I forbindelse med opdateringen er der fremkommet ønsker fra henholdsvis Egedal og Frederikssund kommu-
ner.
Egedal Kommune
Der er planlagt et tilslutningsamnlæg, TSA 6, Stenløse, st. 29,1, der forbindes med Stenløse via en tilslut-
ningsvej mod nord. Tilslutningsvejen ender i en rundkørsel ved Krogholmvej som illustreret på nedenstående
kort. Egedal Kommune ønsker, bl.a. af støjhensyn, at flytte tilslutningsvejen mod vest så den i stedet forbin-
des med Frode Fredebjergs Vej.
Vejdirektoratets kommentarer
Lokaliseringen af TSA 6 Stenløse blev oprindeligt valgt med udgangspunkt i en trafikal vurdering, da anlæg-
get med sin beliggenhed kunne sikre en god trafikbetjening af Stenløse. Efter ønske fra den daværende
Stenløse Kommune blev tilslutningsvejen, ifm. anlægsloven i 2009, flyttet mod vest for at kommunen kunne
udvikle byområdet Stenløse Syd.
Vejdirektoratets umiddelbare vurdering er, at såfremt tilslutningsvejen flyttes mod vest til Frode Fredegods
Vej vil den ikke i samme grad kunne trafikbetjene Stenløse.
Støjberegningerne viser, at støjbelastningen i Stenløse Syd alt overvejende vil ske fra motorvejen og ikke fra
tilslutningsvejen.
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0026.png
Kort 8. Den planlagte tilslutningsvej mellem TSA 6 og Krogholmvej
Frederikssund Kommune
Frederikssund Kommune ønsker, som en del af udviklingen af et fremtidigt erhvervsområde ved Vinge Nord
og Pedersholm, at der anlægges ramper ved Strandvangen/Haldor Topsøe Park eller alternativt nordvendte
ramper ved Ågade. I det opdaterede projekt er der ingen ramper ved Strandvangen/Haldor Topsøe Park og
kun sydvendte ramper ved Ågade.
Vejdirektoratets kommentarer
Af vejreglerne anbefales en minimusafstand mellem tilslutningsanlæg på 1,8
2,0 km på motorveje.
Afstanden mellem Strandvangen/Haldor Topsøe Park til det næste tilslutningsanlæg mod syd er ca. 525 m
og afstanden til det næste tilslutningsanlæg mod nord er ca. 25 m. Se kort 7.
Det er på den baggrund Vejdirektoratets vurdering, at de fysiske forudsætninger for etablering af en motor-
vejstilslutning ved Strandvangen/Haldor Topsøe Park ikke er til stede, idet afstandene til de næste tilslut-
ningsanlæg mod nord ved Ågade og ved syd ved Fjordforbindelsen begge er for korte.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: Orientering om Banedanmarks forundersøgelse af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted samt Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen af sidste etape af Frederikssundmotorvejen, fra transportministeren
2326296_0027.png
Det er Vejdirektoratets vurdering, at det teknisk muligt at anlægge nordvendte ramper ved Ågade, men at de
lave trafiktal, der forventes på ramperne, ikke umiddelbart underbygger, at de etableres inden for rammerne
af nærværende projekt.
Kort 7. Afstand mellem Strandvangen/Haldor Topsøe Park og tilslutningsanlæggene
mod nord
26