Kaj A. Jørge se
Lektor e eritus v. Aalborg U iversitet
Tra evej , Gri dsted,
Vodskov
kaj@ p.aau.dk – kaj@i etdata.dk
2021.01.27
En højklasset baneforbindelse under Kattegat
Skal der anlægges en Kattegat-
forbindelse, bør den udføres som en
højklasset
1
baneforbindelse. Det er
det mest optimale om 15-20 år, når en
forbindelse kan stå klar. Af flere
grunde vil den være mere attraktiv
end en vejforbindelse. Den vil være
hurtigere, mere behagelig og rejse-
tiden kan udnyttes langt bedre.
Resu e
Udviklingstendenserne viser, at antallet af privatejede biler til den tid vil være
reduceret, så et stort antal bilister vil vælge servicebaseret mobilitet. Elektrificering
og automation med bl.a. forventede toghastigheder på over 250 km/t og førerløs
drift vil endvidere give mulighed for udbud af flere mobilitetsløsninger, f.eks.
hyppigere afgange, forskellige toglængder, lettere og kortere vogne samt flere
personligt tilpassede valgmuligheder, ikke mindst vedrørende komfort. Digitalisering
vil give brugerne nem adgang til sammensætning af rejser fra start til slut med
reservationer, der dynamisk opdateres efter de aktuelle forhold.
Konkret bør forbindelserne fra kyst til kyst udformes som to borede tunnelrør,
forberedt til mulige højere hastigheder, så de forventede teknologiske muligheder
kan komme i anvendelse efter behov. Traditionelle sporbårne tog kan udvikles med
højere hastigheder, men eksperter forventer, at lydsvage højhastighedstog
svævende på magnetbaner vil erstatte hjulene. Endelig forventes det, at man i
lufttætte cylinderformede rør på et tidspunkt kan sænke lufttrykket og dermed
sænke luftmodstanden betragteligt, hvorved meget høje hastigheder kan opnås.
Løsningen her er visionær men realistisk, og med det forventede lange tidsforløb er
det jo meget vigtigt at inddrage eksperters vurderinger af tendenser og teknologier
og dermed vurdere, hvad der er optimalt på forskellige tidspunkter fremover.
Udformningen bør derfor være, så forventede nye muligheder tages med i
betragtning. De nuværende overvejelser synes ikke at harmonere med disse
tendenser og forventninger.
1
Et højklasset transportsystem er kendetegnet ved høj hastighed, høj kapacitet og høj
komfort, tillige med et udbud af andre servicemuligheder.