Til
Transportministeren
Kopi til Folketingets Transportudvalg
vedr. Vurdering af havarikommissionens rapport efter jernbaneulykken på Storebælt d. 2.
januar 2019.
Nyborg d. 24. januar 2021
Kære Benny
Jeg har, med interesse, læst Thomas Albøg Olsens skrivelse (fremsendt i kopi til Folketingets Transportudvalg d.
22. januar 2021), hvori han stiller et antal relevante spørgsmål omkring konklusionerne i Havarikommissionens
rapport efter den tragiske ulykke på Storebælt i 2019.
Som jeg læser konklusionerne i nævnte skrivelse, så bliver der rejst et antal yderst relevante spørgsmål omkring
den direkte og grundlæggende årsag til ulykken. På vegne af pendlerne fra Nyborg, så skal jeg udtrykke min
klare formodning om, at disse spørgsmål bliver efterprøvet og besvaret.
Såfremt besvarelserne afstedkommer nye problemstillinger eller spørgsmål, er det min forventning, at der bliver
taget øjeblikkelig handling herpå.
Skrivelsen italesætter også nogle konkrete opmærksomhedspunkter omkring skamlerne manglende aflåsning,
herunder en mulig problemstilling omkring smørring af skamlerne i godsvognene – herunder ansvarsplacering af
dette. Det er også min forventning at de spørgsmål efterprøves, og såfremt det også rejser nye problemstillinger,
at dette italesættes rettelig.
Thomas kommer med et relevant argument omkring fokuseringen på den grundlæggende årsag til ulykken. Han
skriver: ”Af
den 181 sider lange rapport, skal læseren 35 sider ind i rapporten for finde observationer om
tilstanden på den lås som skal sikre a lastvogns traileren er forsvarligt låst til lommevognen. Det er ikke
underligt at mange i offentligheden har fået den forkerte opfattelse, at vinden var årsagen til ulykken –
samt -
Det er kritisabelt, at rapporten i sit resume ikke har fokus på at den grundlæggende årsag til ulykken. Det gør
det vanskeligt for deansvarlige at forstå, hvilke tiltag der er nødvendige for at undgå en gentagelse af ulykken.
Den overordnede konklusion vedrørende vedligeholdelse og smøring findes på side 156!
Efter at have læst Havarikommissionens rapport, deler jeg Thomases opfattelse, og kan derfor stille mig
undrende for hvilke konsekvenser dette har haft. Er det din opfattelse, at alle, for ulykkens relevante
opmærksomhedspunkter, herunder ovennævnte forhold omkring ”skamlerne” er blevet belyst i den efterfølgende
efterforskning?
I forbindelse med hændelsen på storebælt i forrig uge, er jeg blevet kontaktet af flere med-pendlere, som beretter
om hvor stor en konsekvens ulykken i 2019 har haft for dem. Både fra folk, som har været på toget, og på folk
som har været indirekte involveret. Det tager tid at hele sådanne sår, og hændelsen i forrig uge har desværre
ribbet op i disse, ”slået flere tilbage til start” og mistet trykheden ved at bruge tog.
Derfor er det mit håb og forventning at du tager de nødvendige tiltag til at denne sag følges ”til dørs”, at alle
forhold afklares omkring hændelsen ved udlykken, og at de nødvendige tiltag bliver taget, samt at eventuel
læring bliver omsat til konkrete punkter.
På vegne af Nyborg pendlerklub
Frej Jensen – tel. 50271060