Notat
Vedr. Havarikommissionens (HCLJ) rapport efter jernbaneulykken på Storebælt den 02-01-2019.
Forfattet af: Thomas Albøg Olsen, e-mail:
18. januar 2020.
Citater fra Havarikommissionens rapport er anført med kursiv skrift.
Om ansvarsforhold se bilag 1.
Efter en ulykke er det vigtigt at skelne mellem den direkte årsag, og den grundlæggende årsag. Skal en fremtidig
ulykke forhindres er det nødvendigt at indføre tiltag som sikre at den grundlæggende årsag ikke optræder igen.
Hvad var den grundlæggende årsag til ulykken?
Den bagvedliggende årsag til dødsulykken var at trailere ikke var låst til lommevognen, som følge af manglende
smøring af låsemekanismen under den skammel som lastvognstraileren hviler på.
Kan hård vind blæse en trailer fri af en lommevogn?
Havarikommissionen har dokumenteret at en korrekt låst trailer ikke kan blæse af en lommevogn.
HCLJ-Rapport - side 7 og 153/181:
”Vind som det forekom på ulykkestidspunktet og –stedet, ville ikke kunne blæse sættevognstraileren fri af skam-
mel og lommevogn”
(forudsat at traileren er låst korrekt).
På det foreliggende grundlag kan det konstateres, at
sættevognstraileren ikke har været låst korrekt fast til skamlen.”
HCLR-Rapport, side 154/181:
”Der blev fundet yderligere 2 skamler, der ikke var låst på godstoget, der var involveret i ulykken.”
Hvad var årsagen til at skamlerne ikke var låst?
HCLJ-Rapport - side 154/181 nederst:
”Årsagen til at skamlen ikke automatisk låste tilstrækkeligt, blev sporet til træghed i bevægelsen af udløserar-
men, samt forbundne arme med omdrejningspunkter (primært udløserarm og –bøsning)”.
HCLJ -rapport - side 155/181:
”Producentens manual beskrev smøring hver 4. måned med litiumbaseret fedt. Derudover blev der lagt specielt
vægt på
”All parts of the locking mechanism”.
(skulle smøres)
”Skammelpladens
underside, med bevægelige dele, bar tydeligt præg af manglende smøring. Hullet til hovedbol-
ten var derimod velsmurt. Skammelpladen var slidt og defekt.”
Hvem skal udføre smøring af skamlen?
HCLJ-Rapport - side 154
Svar fra:
DB Cargo AG
(Ihændehaver,
er ansvarlig for at
vedligehold
er klart defineret i
en kontrakt med
operatøren)
Før høring af havarirapport
”Smøring af skamlen er ikke
en del af vedligeholdet.”
”Opgaven udføres af
DB Cargo Scandinavia.”
Det betragtes ikke som
vedligehold.
”Opgaven skal udføres af
*ECM/VTG ved revisioner og
DB Cargo AG mellem revisioner.”
Efter høring af havarirapport
”Det betragtes som vedligehold.
Smøring af skamlen er en sikkerhedsrelateret
aktivitet.”
”Opgaven skal udføres af *ECM/VTG.”
”Det betragtes som vedligehold.
Smøring af skamlen er en sikkerhedsrelateret
aktivitet.”
”Opgaven skal udføres af *ECM/VTG.”
DB Cargo
Scandinavia
(Operatør)
* ECM (Entity in Charge of Maintenance): Certificeret enhed med ansvar for vedligeholdelsen, som ihændehaveren skal udnævne.
Hvorfor blev låsemekanismen under skamlerne ikke smurt?
HCLJ-Rapport - side 155/181:
”Smøring af skamlens bevægelige dele bliver ikke betragtet som regelmæssigt vedligehold af hverken ECM-enhe-
den
(det EU godkendte værksted),
ihændehaveren
(DB Cargo AG)
eller jernbanevirksomheden
(DB Cargo
Side 1 af 4