Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2322655_0001.png
Trekantområdet Danmarks
prioriteringer i forhold til kommende
infrastrukturinvesteringsplan
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Trekantsområdet Danmarks prioriteringer i forhold til kommende infrastrukturinvesteringsplan
2322655_0002.png
Kontakt:
Morten Rettig, direktør Trekantområdet Danmark,
[email protected],
tlf. 21174957
Morten Karlsbjerg, chefkonsulent Trekantområdet Danmark,
[email protected],
tlf. 29179440
Trekantområdet Danmarks
prioriteringer i forhold til kommende
infrastrukturinvesteringsplan
Trekantområdet er Danmarks trafikale knudepunkt. Det er her, at landets øst-vestlige
motor-vejsakse E20 og den vigtigste nord-syd motorvej E45 mødes. Et vejkryds, som
passeres af 70% af al person- og godstransport til det sydlige udland og af 70% af den
indenlandske øst-vest trafik. Det gør det til landets vigtigste vejkryds.
Det er derfor af helt afgørende betydning for både trafikken mellem landsdelene og for
Danmarks internationale samhandel, at motorvejsnettet gennem Trekantområdet funge-
rer uden hindringer og forsinkelser.
Afgørende forudsætninger for at vejkrydset fortsat kan fungere er at 4 større projekter
indgår i kommende infrastrukturinvesteringsplan:
• Udvidelse af E20/E45 rundt om Kolding
• Samlet strategisk analyse af hvordan fremtidig trængselsproblematik på Lille-
bælt håndteres
• Ny Midtjysk Motorvej fra Hobro til Haderslev – 1. etape Haderslev-Give
• Udvidelse af E45 Vejle-Skanderborg
side 2/6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Trekantsområdet Danmarks prioriteringer i forhold til kommende infrastrukturinvesteringsplan
2322655_0003.png
Udvidelse af E20/E45 rundt om Kolding
Intern rente: 13.8 pct.
Investering: 600 mio. kr.
Helt tilbage i 2011 blev der gennemført VVM for projekt vedrørende udvidelse af 6 km
motorvej nordvest om Kolding. Vejdirektoratets analyser viste, at udvidelse af den korte
strækning rundt om Kolding, der koster ca. 600 mio.kr. havde en samfundsøkonomisk
forrentning på 13,8 %. Siden da er trafikken rundt om Kolding steget med ca. 40%, og de
dele af strækningen rundt om Kolding, der fortsat kun er 4-sporet er nu blandt de mest
trafikerede 4-sporede strækninger i landet, og trafikken har nået niveauet for såkaldt kri-
tisk trængsel. Kritisk trængsel betyder høj risiko for pludselige og hyppige trafiknedbrud
og kødannelser i myldretiden.
Trafik ved Kolding Nord på hverdagsdøgn
trafikmængde (antal biler)
kritisk trængsel
Som man kan se i ovenstående figur opnåede man allerede i 2018 kritisk trængsel. Det
forventes at trafikmængden stiger de kommende år, derfor bliver trængselsproblemerne
på strækningen kun værre, hvis ikke motorvejen udvides.
side 3/6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Trekantsområdet Danmarks prioriteringer i forhold til kommende infrastrukturinvesteringsplan
2322655_0004.png
Samlet strategisk analyse af Lillebælt
Investering: 20-40 mio. kr.
Motorvejsforbindelsen over Lillebælt tjener både som hovedforbindelse mellem Jylland
og Fyn og mellem hele Jylland og Sjælland/København. Trafikken over Lillebælt er de
sidste 10 år steget med ca. 35%, og Vejdirektoratet forventer at der senest i 2030 vil være
kritisk trængsel på forbindelsen – muligvis tidligere.
På baggrund af Vejdirektoratets hidtidige analyser kan det konkluderes, at selv med en
Kattegatforbindelse og en forbindelse mellem Als og Fyn vil der være kritisk trængsel på
forbindelsen over Lillebælt. En Kattegatforbindelse og en forbindelse mellem Als og Fyn
kan i bedste fald hver især aflaste Lillebælt for ca. 3-8 års trafikvækst - og vel at mærke
adskillige år for sent.
Det er derfor nødvendigt at lave en strategisk undersøgelse af den samlede kapacitets-
problematik i øst-vest snittet over Lillebælt. En sådan strategisk analyse skal give et sam-
let billede hvordan de enkelte potentielle projekter, dvs. Katte-gatforbindelse, Als-Fyn-for-
bindelse og parallel forbindelse over Lillebælt, kan bidrage med i forhold til kapacitets/
trængselsproblematikken på Lillebælt. En sådan strategisk undersøgelse skal naturligvis
inddrage de tidsmæssige aspekter, så afhjælpende indsatser kan tilpasses til hvornår
behov opstår.
Forventet trafikudvikling over Lillebælt med og uden Kattegat- og Als-Fyn forbindelse
side 4/6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Trekantsområdet Danmarks prioriteringer i forhold til kommende infrastrukturinvesteringsplan
2322655_0005.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Hobro til
Haderslev – 1. etape Haderslev-Give
Intern rente: op til 4,5% for 1. etape (når Give-Hobro også er anlagt)
– og samlet 5,4% for hele strækning Haderslev-Hobro
Investering: 6,6-7,9 mia. kr. (Haderslev-Give)
En ny Midtjysk Motorvej kan, udover at betjene Vestdanmarks internationale Lufthavn i
Billund, aflaste E45 over Vejle Fjord samt øvrige dele af E45. Der er nu gennemført VVM
for strækningen Haderslev-Give og forundersøgelse for strækningen Give-Hobro. Ud fra
den offentliggjorte VVM og hovedpointerne fra forundersøgelse Give-Hobro, kan det kon-
stateres, at med anlæg af hele strækningen Haderslev-Give vil der være tale om en solidt
samfundsøkonomisk projekt, med en samlet samfundsøkonomisk forrentning på omkring
5,4%. Fordelene i form af aflastning af bl.a. Vejlefjordbroen vil dog først for alvor blive
høstet når også strækningen Give til Hobro er anlagt. Derfor skal hurtigt anlæg af første
etape Haderslev-Give, følges op med samtidig gennemførsel af VVM for strækningen
Give-Hobro samt tværforbindelsen mod Fyn/Sjælland syd for Vejle. Med supplerende
anlæg af disse strækninger kan de samlede fordele, herunder aflastning af Vejlefjordbro-
en, høstes. Første etape af ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give koster 6,6-7,9 mia.
kr. – afhængig af linjeføring - og den i samfundsøkonomisk henseende bedste linjeføring
er i sig selv samfundsøkonomiske rentabel, dvs. uden videreførelse mod nord. Med en
videreførsel til Hobro får 1. etape en samfundsøkonomisk forrentning på op til 4,5%.
side 5/6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Trekantsområdet Danmarks prioriteringer i forhold til kommende infrastrukturinvesteringsplan
2322655_0006.png
Udvidelse af E45 Vejle-Skanderborg
Intern rente: 5-6 %
Investering: ca. 3 mia. kr.
E45 mellem Vejle og Skanderborg er allerede i dag præget af meget stor trafik og træng-
sel. Der blev i 2018 igangsat VVM undersøgelse for strækningen, og den forventes færdig
i 2020. Det er vigtigt at strækningen mellem Vejle og Skanderborg indgår i den kommen-
de investeringsplan En udvidelse fra Vejle til Skanderborg vil koste omkring 3 mia. kr.
og Vejdirektoratet/Transportministeriet har foreløbigt vurderet en sådan udvidelse til en
samfundsøkonomisk forrentning på 5-6%.
Belastningsgraden i myldretiden i 2018 og 2030 uden udbygget motorvej
Kilde: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/e45-vejle-skanderborg
Trafikken var i 2018 allerede moderat til stor i myldretiden. Ovenover illustreres det tyde-
ligt, at hvis man ikke handler inden 2030, vil trafikken nå kritisk trængsel i myldretiden på
hele strækningen.
side 6/6