Tale papir
Strategi for fjernbanen
-
Strategi for fjernbanen 2021-2050
–
en skitse
Mit navn er Poul Brandt Jensen
Jeg vil gennemgå mit forslag til en langsigtet strategi for
fjernbanen.
Næste slide
5 – en skitse
Virkeligheden i dag
Der findes ikke nogen højhastighedsstrategi i Danmark i dag. Udviklingen er
helt
tilfældig.
Samtidig er baneanlæg og togmateriel for 300 km/t billigere end man skulle tro, og så er det jo naturligt at
spørge sig selv: Hvilke rejsetidsmål kan vi opnå med 300 km/t.
Men lad os lige starte ved begyndelsen.
Næste Slide
Planlagte nye baner - driftshastighed
Her ser I driftshastigheden for alle planlagte nye baner. - Som I kan se vil de fleste baner blive anlagt for
drift ved 250 km/t.
Det absolut mest overraskende er at
Kattgatforbindelsen
kun er planlagt for 200 km/t på broerne.
Næste slide
Maksimal mulig fremtidig opgraderingshastighed
Her ser vi hvilken hastighed linjeføringer og broer tillader, hvis vi senere ønsker at opgradere til den
maksimalt mulige hastighed.
Der er ikke ret mange baner, som er forberedt for 300 km/t.
Bemærk at Kattegatforbindelsens broer aldrig nogensinde kan opgraderes til mere end 200 km/t.
Vestfy , ….Be ærk at vejdirektoratet ikke har for eredt de ye a e på Vestfy for ere e d
-285
km/t, så VVM for strækningen burde opgraderes til 300 km/t. Det er allerede gennemført for den østlige
halvdel af strækningen.
Ser vi på Vejle fjord krydsningen kan den planlagte bro aldrig nogensinde opgraderes til mere end 250 km/t.
Så hvis jernbanen skal krydse Vejle Fjord ved 300 km/t, så SKAL der vælges en tunnel. Men faktisk har
Vejdirektoratet ikke haft tid til at undersøge om tunnelen er forberedt for 300 km/t. - Linjeføringen er
åbenlyst næsten snorlige, så det er kun et spørgsmål om tunnelens diameter. Og den er ikke fastlagt i VVM
pga. tidspres. Så VVM er reelt ikke færdig.
Alt i alt er det hele noget værre rod
Næste slide.
300 km/t i stedet for 250 km/t - 1
Det er en central forudsætning for hele det forslag jeg lægger frem her i dag, at baneanlæg kun er 8%
dyrere ved 300 km/t, så det vil jeg lige dvæle lidt ved.
De 175 mio. kr. pr. km. stammer fra en af Kattegatundersøgelserne, mens de 162 mio. kr. er beregnet ud
fra Ny bane over Vestfyn. En forskel er 8%.
E ”se o d opi io ” ka fi des i
en EU-rapport, som siger er det 4,6%, og Trafikverket i Sverige har
beregnet det til 9%. Men da Sverige er mere bjergrigt, må det være lidt billigere i Danmark.
Meromkostningen for togmateriel er oplyst af en af de 3 store togproducenter. Den er egentlig 5%, men er
tillagt ekstra 3% fordi vi i Danmark skal have ekstra kraftig acceleration så vi bedre kan udnytte vore ret
korte 300 km/t banestrækninger.