1
Til Folketinget, Rigsrevisionen, Folketingets Ombudsmand, og Trafikministeren
(foreløbigt udkast, den 19. januar 2021/ mc)
Vedrørende togulykken på Storebæltsbroen
For to år siden blev 8 passagerer dræbt og 18 kvæstet, da et lyntog på Storebæltsbroen blev ramt af en
lastbiltrailer, der havde revet sig løs fra et modkørende godstog.
Havarirapporten fastslår, at
sættevognstrailerens hovedbolt (kongetap / kongebolt / king pin) ikke var låst fast til godsvognens
skammel. Den stormende kuling på tværs af Vestbroen ved godstogets passage kunne derfor blæse
den tomme sættevognstrailer ud af sin position på lommevognen, hvorefter den blev slæbt ved siden
af vognen frem til kollisionsstedet. På kollisionstidspunktet kørte begge tog med en hastighed på ca.
120 km/t. Det var den 2. januar 2019.
Havarikommissionen har for et år siden afleveret en endelig havarirapport om ulykken. Men
havarirapporten indeholder ingen anbefalinger, der kan forhindre en gentagelse af ulykken.
Havarikommissionens anbefaling burde være at forbyde kørsel med disse sættevogne. Indtil
man har forbedret konstruktionen således at sikkerheden er i orden. Men en sådan
rekommendation undlader havarikommissionen at give.
Det er derfor blot et spørgsmål om tid inden ulykken vil blive gentaget.
Det fremgår af havarirapporten, at låsemekanismen, der skal holde trailervognene fast på
lommevognen er notorisk upålidelig. I 4 ud af 6 tilfælde virkede låseanordningen ikke. Dette har
stået på i årevis før ulykken indtraf. Og det fortsatte efter ulykken indtraf, fordi Trafikministeriet
tillod fortsat brug af lommevognene allerede tre dage efter ulykken. Da den endelige havarirapport
forelå for et år siden, og det blev klart, at låsemekanismen var notorisk upålidelig, ændrede
Trafikministeriet ikke kurs. Det er nu blot et spørgsmål om tid, før vi vil opleve den næste ulykke.
Havariet på Storebæltsbroen
Årsagen til ulykken var, at sættevognstraileren ikke var fastgjort til lommevognen.
Havarikommissionens rapport fastslår, at fastgøringen af kongetappen i sadlen er det eneste
fastgøringspunkt og derfor sikkerhedskritisk. Rapporten oplyser, at det var almindeligt kendt blandt
brugerne, at den anvendte låsemekanisme i sadlen var upålidelig.
Havarikommissionens rapport dokumenterer efter gennemgang af og forsøg med det involverede
godstog kort efter ulykken, at 4 ud af 6 ikke virkede, således at skamlen kunne holde traileren fast.
Citat:
Der blev fundet yderligere 2 skamler, der ikke var låst på godstoget, der var involveret i
ulykken. På disse placeringer var der læsset sættevognstrailere, der var mindst 3 gange tungere (og
dermed mindre vindfølsomme) end den der væltede af godstoget. Undersøgelser af andre godstog
viste, at der også her var skamler der ikke var låst. Problemet omkring ulåste skamler synes derfor
at have været udbredt på ulykkestidspunktet.