Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2324467_0001.png
FYN
HELE DANMARKS
CYKELEKSPERIMENTARIUM
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0002.png
Massiv og målrettet investering i et mindre afgrænset område
giver:
Bedre beslutningsgrundlag for valg af fremtidens
løsninger
Værdifuld og motiverende inspiration for yderligere
investeringer
Udstillingsvindue i forhold til udlandet og trækplaster for
turister
Samling af den fornødne innovations- og beslutningskraft
Muligheden for hurtigere at opnå og demonstrere
effekter på:
synlige
Hvorfor skal Danmark
have et eksperimentarium
for cykelinfrastruktur?
Folkesundheden
Turismen
Klimaet
Bosætningen i landdistrikter og ø-samfund
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0003.png
Hvorfor på Fyn og øerne?
Geografiske attributter:
Fyn lægger krop til
- Naturligt afgrænset og intuitivt forståeligt område
- 10 pct. af DK på de fleste parametre (storbyer, småbyer, landdistrikter, øer)
Forspring på ekspertise og erfaring:
Fyn lægger hjerne til
Erfaring som eksperimentarium fra Odense som hele Danmarks Cykelby
Vidensmiljøer inden for både folkesundhed, robotteknologi og det maritime, der kan
understøtte og følge eksperimentariet (SDU
Active Living, Odense Robotics,
MARLOG)
Miljøer af ildsjæle for cykelvenlighed og netværk på tværs opbygget siden 2017
Lokalpolitisk opbakning og tæt samarbejde på tværs:
Fyn lægger hjerte til
Organisatoriske rammer eksisterer allerede (Byregion Fyn i Erhvervshus Fyn)
Tradition for samarbejde på tværs af 10 kommuner
Forkærlighed for cykling, bred opbakning til Bike Island-ambitionen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0004.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0005.png
Hvorfor en god investering lige nu?
Danskerne er modne til at flytte sig fra bilen til cyklen lige nu
Momentum fra Corona-tiden
den friske luft er eftertragtet
El-cyklernes fremmarch giver et åbent vindue
Ønske om at bidrage til 2030-klimamålsætningerne
Eksperimentarium medvirker til at sætte gang i det økonomien efter Corona
Aktiverer lokal arbejdskraft på kort sigt
Understøtter genstart af turismen
Danmark kan bevare international førerposition
Der er behov for et oplagt besøgsmål som understøtter Danmarks position som en af
verdens førende cykelnationer i en tid hvor der investeres massivt andre steder
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0006.png
Investeringen er tjent hurtigt hjem
Regneeksempel: Investering på 400 mio. tjent hjem på 4 år:
Effekt fra hverdagscykling på Fyn:
3% flere fynboer vil vælge cyklen = 11.250 nye cyklister
En cyklist cykler i gennemsnit 1,6km. På 4 år giver det: 23.816.250km
Hver cyklet km giver en samfundsmæssig gevinst på 8,20 kr./km
I alt 195.293.250 kr.
Effekt fra øget turisme:
God infrastruktur vil tiltrække flere turister. En forventet stigning på 5% årligt
giver 179.898 flere cykelturister på Fyn med et døgnforbrug på 1166 kr.
svarende til en samlet turismeomsætning over 4 år på: 209.761.248 kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2324467_0007.png