Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2320409_0001.png
Fyn og øerne som eksperimen-
tarium for ny cykelinfrastruktur
Oplæg vedrørende udvikling og finansiering af ny
cykelinfrastruktur på Fyn og øerne
21. december, 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0002.png
Kolofon
Byregion Fyn
Celis Consult
CVR 4074 0236
Inge Lehmannsgade 10, 8000 Aarhus
[email protected]
www.celis.dk
ByogLandskab
CVR 4009 2749
Axeltorv 3, 4900 Nakskov
Nytorv 9, 1450 København K
Bülowsgade 61, 8000 Aarhus C
[email protected]
www.byoglandskab.dk
© Byoglandskab
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0003.png
Indledning
Igennem mange år er de eksterne midler til udvikling af cykelinfra-
struktur kun i meget begrænset omfang landet på Fyn og øerne.
Hverken udmøntninger fra statslige styrelser eller de store private
fonde har begunstiget Fyn og øerne i det omfang, der er basis for.
Fokus har været rettet mod hovedstaden, men her har cyklismen til
gengæld tydeligt vist sit værd. Derfor giver det nu rigtig god mening
at se nærmere på, hvordan resten af Danmark inkl. landdistrikterne
kan få glæde af mere cyklisme.
Med ideen om Fyn og øerne som hele Danmarks cykeleksperimenta-
rium, byder Fyn ind med et unikt infrastrukturprojekt, der kan iværk-
sættes med kort aftræk, og som på sigt kan være med til at løfte cy-
kelkulturen i hele Danmark. Samtlige fynske kommuner er engageret
og tænker allerede Fyn som Bike Island – godt hjulpet på vej af den
cykelturismeambition, der blev igangsat og har haft bred lokalpoli-
tisk opbakning siden 2017.
Det fynske cykeleksperimentarium er et projekt, der giver hele landet
kæmpestor værdi og erfaring på den lange bane, til trods for at det
til at begynde med kun udfoldes på Fyn og øerne. Og ikke mindst et
projekt, der vil fremme folkesundheden, den grønne omstilling og
bidrage til beskæftigelse og vækst.
Fyn og øerne tilbyder sig som et minieksperimentarium, hvor staten
kan investere massivt i cykelfremme og få masser af tilbageløb af
investeringen. Byregion Fyn og Destination Fyn ønsker således at få
indskrevet visionen om Fyn som et nationalt cykeleksperimentarium
i det kommende transportforlig og samtidigt tiltrække kapital til ind-
satsen fra de store almennyttige fonde.
Som eksperimentarium kan Fyn være med til at vise vejen og vende
udviklingen, så den truede danske cykelkultur i stedet får et kæmpe
boost – også i landområder og kommuner, hvor der er større afstan-
de mellem a og b. Med mange flere cyklister i sadlen på vej til skole
og på arbejde er der betragtelige samfundsøkonomiske gevinster at
hente især på sundhedsområdet. Samtidig vil den lækre fynske cyke-
linfrastruktur i kraft af interessante fyrtårne som cykelfærger og foto-
gene æstetiske strækninger kunne tiltrække endnu flere cykelturister
med en øget turismeomsætning til følge.
Endelig har cykelinfrastruktur sammenlignet med fx motorveje og
broer til biltrafik et meget hurtigt aftræk, idet projekter kan iværksæt-
tes med en meget kort sagsbehandlings- og planlægningstid og ikke
mindst udføres med lokal arbejdskraft.
”Fyn og øerne tilbyder sig som et
minieksperimentarium, hvor sta-
ten kan investere massivt i cykel-
fremme og få masser af tilbageløb
af investeringen”
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0004.png
Baggrund
Cykelkulturen en truet
Til trods for tydelige effekter af stigende cyklisme omkring hovedsta-
den og de større byer - som Odense, der har været cykelby fra 1999-
2002 - er der en kedelig tendens til, at cykelkulturen stagnerer især i
landdistrikterne - og i Danmark betragtet som helhed.
Selvom Danmark allerede nu i udlandet opfattes som et stærkt cykel-
land, viser DTU’s senest gennemførte Transportvaneundersøgelse fra
2019, at andelen af rejser gennemført på cyklen som transportmiddel
er faldet i forhold til 2010 og faktisk har været på en let nedadgående
kurve siden 2014.
Ifølge Vejdirektoratet var der tale om et fald fra 17 pct. i 2014 til 14 pct.
i 2018 (alle ture gennemført blandt 10-85-årige).
Det er især landdistrikterne, der trækker udviklingen i denne retning.
En undersøgelse fra en de fynske kommuner, som i høj grad er præget
af landdistrikter og store afstande – nemlig Assens – viste i 2019, at
kun ca. halvdelen af skolebørnene i kommunen selv aktivt transporte-
rede sig til og fra skole. Under 20 pct. benyttede ifølge undersøgelsen
cyklen på vej til skole.
Den udbredte danske cykelkultur og dermed også Danmarks position
som stærkt cykelland kan således være truet, hvis den ikke understøt-
tes og fremmes med politisk handling. Bl.a. på infrastrukturområdet.
inat cykle mere. Fire ud af ti af de, der ikke cykler så ofte (ikke
”Det fynske cykeleksperimentari-
um er første skridt på vejen til et
dansk samfund, hvor cykelvejen
til arbejde, uddannelse og skole
er sikker, tryg og seværdig, uanset
om man bor på landet, i en stor
eller en lille by”
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0005.png
Sammenhæng mellem cykelkultur og -infrastruktur
At der er sammenhæng mellem udviklingen af infrastruktur og kultur på cykelområdet er oplagt. Og at usikre sko-
leveje og dårlig cykelinfrastruktur er en barriere for øget brug af cyklen til hverdagstransport kan udledes af flere
af de undersøgelser, der er foretaget på området de senere år.
F.eks. mener mere end en tredjedel af respondenterne i en undersøgelse foretaget af Megafon for Cyklistforbundet
i 2019, at der mangler cykelstier, der hvor de bor og færdes.
I undersøgelsen fra Assens Kommune af skolebørnenes transportvaner viser det sig desuden, at det særligt er
børn i de mindste klasser, der benytter passiv transport til og fra skole. Det er samme tendens over hele landet, og
det skyldes bl.a., at forældre er utrygge ved andre forældres adfærd i trafikken omkring skolerne.
Anlæg af cykelstier og 2-1 veje til skoler og gymnasier nævnes også her som nogle af de tiltag, der kan få flere børn
til at bevæge sig aktivt til skole.
Meget tyder således på, at usikker og dårlig cykelinfrastruktur er med til at lægge en dæmper på cykelkulturens
evne til at blomstre i landdistrikterne i det omfang, man kunne ønske set med både samfundsøkonomiske og
klimabevidste øjne.
Ifølge Cyklistforbundets undersøgelse er der nemlig masser af velvilje i befolkning, når det kommer til cykling.
Hele 84 pct. af danskerne var således allerede i 2019 helt eller overvejende enige i, at vi i Danmark bør prioritere
cyklisme og forblive et cykelland. 87 pct. mente, at cyklen er godt for klima og miljø. 87 pct. mente, at cykler skaber
bedre folkesundhed og mindsker de offentlige sundhedsudgifter og 66 pct. mente, at cyklen vil mindske trængs-
len på vejene og mindske bilkøerne.
Der er altså stor vælgermæssig opbakning til at prioritere cykelinfrastruktur.
Undersøgelsen viste desuden, at potentialet er stort for at få flere ud at cykle mere. Fire ud af ti af de, der ikke
cykler så ofte (ikke højfrekvente cyklister) ville gerne cykle mere, end de gør i dag. Og endnu flere blandt de mel-
lemfrekvente cyklister – faktisk næsten halvdelen - kunne i høj grad tænke sig at cykle mere.
De, der cykler ofte (højfrekvente cyklister), nævner i undersøgelsen bedre cykelstier (31 pct.), cykelstier i grønne
områder (32 pct.) samt færre stop og hindringer på ruten (29 pct.), som nogle af de tiltag, der kunne få dem til at
cykle mere. Formodningen er, at der med Coronatiden er skabt et momentum, som gør potentialet endnu større,
da naturen og den friske luft er kommet i fokus som en eftertragtet mærkevare.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0006.png
Fyn og øerne som nationalt
cykeleksperimentarium
Danskerne skal op på cyklen igen, og fynboerne kan vise vejen
Fyn og øerne skal være Danmarks nye cykeleksperimentarium. Og
vi har gjort det før på Fyn. Odense var således Danmarks Nationale
Cykelby i årene 1999-2002 og toneangivende for den måde, man har
investeret i cykelfremme på i byer landet over.
Fyn og øerne repræsenterer 10 % af Danmark og er dermed et op-
timalt sted at udvikle og teste, hvordan cykelfremme i både by- og
landdistrikter de kommende år kan styrke cykelkulturen, folkesund-
heden og turismen.
Cykeleksperimentariet på Fyn og øerne skal tjene som det gode ek¬-
sempel på, hvordan man kan gentænke investeringer i cykeltrafik
med nye innovative løsninger, der kan omsætte investeringerne til lo-
kal folkesundhed og god samfundsøkonomi – et eksperimentarium,
der kan være inspiration for fremtidige cykelinvesteringer i resten af
landet.
Som eksperimentarium ønsker Fyn og øerne at arbejde med følgen-
de:
• Udvikling af nye cykelvejstyper
• Udvikling af fremtidens grønne veje
• Etablering af supercykelstier på nedlagte jernbaner
• Grønne el-cykelfærger og/eller kabeltrukne førerløse færger
• Test af muligheder for den lille landskabssti i landområder
• Test af selvkørende busser på nedlagte jernbaner
• Eftersyn af og udvikling af faciliteter i forbindelse med de nationale
cykelruter på Fyn og øerne (fx nye former for rastepladser, knude¬-
punkter på tværs af brugergrupper osv.)
• Eftersyn af fremkommeligheden og sikkerheden langs cykelstierne
på Statens veje.
Alt sammen med målet om at vende tendensen, skabe en stigende
cykelkultur og samtidig arbejde med den langsigtede vision om at
skabe et samfund, hvor der er sikre cykelveje til alle skoler, uddannel-
sesinstitutioner og arbejdspladser.
”Cykeleksperimentariet på Fyn og
øerne skal tjene som det gode ek-
sempel på, hvordan man kan gen-
tænke investeringer i cykeltra¬fik
med nye innovative løsninger, der
kan omsætte investeringerne til
lokal folkesundhed og god sam¬-
fundsøkonomi”
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0007.png
”Fyn og øerne skal være Dan-
marks nye cykeleksperimentarium
– på samme måde som Odense
var Danmarks Nationale Cykelby
i årene 1999-2002. Et statsstøttet
projekt i Odense, der siden tilbli-
velsen har været toneangivende
for den måde, man har investeret
i cykelfremme i hele landet”
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0008.png
De lokale ønsker er fun-
damentet i Fyn og øernes
cykeleksperimentarium
Arbejdet i det fynske cykeleksperimentarium tager udgangspunkt i kommunernes ønsker på
cykelområdet. Det hviler således på et solidt fundament af lokal fynsk opbakning, som er dre-
vet af det faktum, at det ofte er vanskeligt at finde penge i den kommunale husholdning selv til
de mest oplagte cykelvejsforbedringer.
Efter en dialog med kommunernes tekniske forvaltninger er ønskerne til lokale cykelstiprojek-
ter blevet kortlagt, og målet er at bringe de lokale ønsker ind i en samlet fynsk kontekst, som
kan styrke effekterne af det fynske cykeleksperimentarium. Her vil der være fokus på at sikre
tryghed og plads til cyklister på de strækninger, der fungerer som fynboernes vej til arbejde og
skole både i byen og på landet. Men samtidig vil de eksperimenterende og innovative tiltag
blive prioriteret, så cykelinfrastrukturen ikke bare bliver cykelstier, men fotogen facebookar-
kitektur med flotte og funktionelle rastepladser, som gør det lettere at profilere Fyn og øerne
som cykelferiedestination. Det understøttes af synlige fyrtårnprojekter som el-cykelfærger og
andre innovative eksperimenter, der tillige fungerer som løftestang i arbejdet med den eksterne
finansiering.
Økonomi
På baggrund af indledende møder med alle kommunerne på Fyn er det vurderet, at der i de
lokale kommunale budgetter i perioden 2021-2025 vil blive afsat i alt ca. 70 mio. kroner til in-
frastrukturforbedringer indenfor cykling.
Midlerne vil blive benyttet som fynsk medfinansiering i ”Det fynske cykeleksperimentarium”.
Det er den foreløbige vurdering, at det vil koste minimum 400 mio. at løfte cykelinfrastruktu-
ren på Fyn med baggrund i de ønsker, der fremkommet i dialogen med kommunerne. Det om-
fatter ny cykelinfrastruktur på både statens og kommunernes vejnet. Dertil kommer naturligvis
private selskabers investering i drift af cykelfærger mv.
Lokal forankring af
indsatsen
For at kunne drage fordel af de erfaringer, der allerede er gjort i forbindel¬se med arbejdet
omkring den fynske cykelvision, ønskes det at forankre ”Det fynske cykeleksperimentarium” i
et lokalt projektsekretariat på Fyn.
Med et fynsk sekretariat tæt på Byregion Fyn, der i forvejen betjener både Teknisk Direktør-
forum, Kommunaldirektørforum og Borgmesterforum Fyn vurderes det, at den nødvendige
fremdrift sikres bedre end hos et centralt placeret sekretariat f.eks. hos Vejdirektoratet. Med
denne forankring sikres også et nært regionalt perspektiv, og afhængigt af de tildelte midlers
størrelse, vil sekretariatets første skridt i arbejdet med cykeleksperimentariet være at udarbejde
en regional helhedsplan for den konkrete allokering og prioritering af midlerne.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0009.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0010.png
Estimerede effekter af
investeringen
At investeringerne i cykelinfrastruktur kommer ganske fornuftigt igen
på en relativt kort bane, er der adskillige eksempler på, der hvor pen-
gene er kanaliseret hen de senere år f.eks. i hovedstadsområdet.
Effekten af en investering på 400 mio. kr i det fynske cykeleksperi-
mentarium anslås selv med en meget konservativ beregning at være
tjent hjem i løbet af den 4-årige periode, som pengene udmøntes i.
Der er to typer effekter, som især falder i øjnene, og som er estimeret
her.
Det gælder dels de sundhedseffekter, som set i et samfundsøkono-
misk perspektiv opstår ved, at flere fynboer forventeligt skifter bilen
ud med cykel i deres daglige transport på job og i skole. Derudover er
de turismeøkonomiske effekter som følge af en vækst i cykelturismen
med besøg af gæster fra det øvrige Danmark såvel som udlandet esti-
meret.
Der er i begge tilfælde tale om konservative bud.
Samfundsøkonomiske sundhedseffekter
Vurderingen er, at ”Det fynske cykeleksperimentarium” med sin for-
bedrede cykelinfrastruktur som minimum vil få 3 pct. flere fynboer
op i sadlen. Erfaringer fra udmøntningen af den nationale cykelpulje
fra 2009-2014 viser, at der på de berørte strækninger er konstateret 3
pct. cyklister, der har skiftet bilen ud med cykel. På den baggrund til-
lades en antagelse om, at ”Det fynske cykeleksperimentarium” som
minimum vil få 3 pct. nye cyklister ud på vejene.
375.000 cykeldygtige fynboer (6-67 år) x 0,03 = 11.250 nye cyklister
Tidligere undersøgelser har vist, at danskerne i gennemsnit cykler
ca. 1,45 km om dagen (DTU og Lunds Universitet 2015: EU-landenes
transportvaner: Danmark er cykelland nr. 2 i Europa). Hvis det anta-
ges, at de nye cyklister også som minimum gør det, kan vi lave en
beregning for, hvor mange ekstra cyklede km det vil resultere i over
den 4-årige periode (1460 dage):
1,45 km x 1460 x 11.250 = 23.816.250 km
Ifølge Transportministeriets nyeste enhedspriser fra oktober 2020
har hver cyklet km en positiv samfundsøkonomisk effekt på 8,20 kr.
Det betyder, at en investering i cykelinfrastruktur på Fyn som mini-
mum over en 4-årig periode vil give et estimeret afkast på
23.816.250 km x 8,2 kr. = 195.293.250 kr.
”Effekten af en investering på
400 mio. kr i det fynske cykeleks-
perimentarium anslås selv med
en meget konservativ beregning
at være tjent hjem i løbet af den
4-årige periode, som pengene ud-
møntes i.”
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0011.png
Turismeøkonomiske effekter
Det anslås, at ”Det fynske cykeleksperimentarium” med en forbedret og mere innovativ cykelinfrastruktur på Fyn
vil resultere minimum i en årlig vækst i cykelturismen på 5 pct. Det skyldes bl.a., at det vil betyde en opgradering
af de nationale cykelruter, som især med N8 som omdrejningspunkt udgør et vigtigt element i det fynske cykel-
turismeprodukt, ligesom det vil lette forbindelsen til Fyn og øerne på cykel. En realisering af innovative fyrtårne,
som f.eks. en el-cykelfærge vil desuden i sig selv fungere som trækplaster for turisterne.
Med udgangspunkt i Destination Fyns gæsteundersøgelse 2019 er det herunder estimeret, hvad effekten af en
årlig vækst på 5 pct. over den 4-årige periode for udmøntning af ”Det fynske cykeleksperimentarium” resulterer
i. Med et døgnforbrug på 1.166 kr. som cykelturisterne ifølge gæsteundersøgelsen fra 2019 havde, er der i alt tale
om godt 200 mio. kr. i øget turismeomsætning over den 4-årige periode.
2019
Antal cykelovernatninger
Anslået stigning i antal
overnatninger pr. år (%)
Anslået stigning i antal
overnatninger pr. år
(antal)
Døgnforbrug pr. person
(kr.)
Anslået stigning i turis-
meøkonomi (kr.)
1.166 kr.
834.770
2021
876.509
5%
41.739
2022
920.334
5%
43.825
2023
966.351
5%
46.017
2024
1.014.668
5%
48.318
179.898
Samlet
2021-2024
3.777.861
1.166 kr.
48.667.091 kr.
1.166 kr.
51.100.446 kr.
1.166 kr.
53.655.468 kr.
1.166 kr.
56.338.421 kr.
209.761.248 kr.
Kilder:
Destination Fyn - Gæsteundersøgelse 2019
DST/VDK - Overnatninstal generelt set
Antal af cykelovernatninger: Samlet antal overnatninger på Fyn (DST) X andel af cykelturister (fundet via gæsteundersøgelsen)
Investeringen betaler sig
Med blot den forbedrede turismeøkonomi som følge af en årlig vækst på 5 pct. og de estimerede sundhedsge-
vinster som følge af beskedne 3 pct. flere cyklister på alm. cykel (uden antagelse om et øget antal gennemsnitligt
kørte kilometer i forhold til 2015) runder effekterne de 400 mio. kr, (210 mio. kr. + 195 mio. kr.), som investeringen
vurderes at kræve.
De 400 mio. kr. vil således selv på baggrund af de ovenstående konservative beregninger være tjent hjem på den
4-årige periode, implementeringen af ”Det fynske cykeleksperimentarium” løber over.
Dette er som nævnt, et meget konservativt estimat. Når der er tale om landdistrikter og langdistancependling
formodes el-cyklens stigende udbredelse desuden at kunne supplere den positive effekt betydeligt. 10 pct. af dan-
skerne overvejer at investere i en el-cykel (Vejdirektoratet: El-cykling i Danmark 2019) og 34% af respondenterne i
Cyklistforbundets undersøgelse fra 2019, der angav bil som deres primære transportmiddel, var enige i, at de ville
cykle mere, hvis de havde en el-cykel. Det formodes desuden, at den gennemsnitlige kørte distance for el-cyklister
er markant længere end de daglige 1,45km. Potentialet for afkastet på investeringen er altså set i det lys meget
større..
Herudover vil de velafprøvede løsninger fra Fyn og øerne kunne udbredes til resten af landet med yderligere posi-
tive effekter til følge.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0012.png
Eksempler på
projekter i den
fynske cykelvision
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0013.png
Fyn og øerne er i forvejen first-
mover på færgeområdet - det
er oplagt at bruge teknologiske
landvindinger i den fynske geo-
grafi til at udvikle og teste frem-
tidens cykelfærger.
Nye fynske
cykelfærger
Fyn og øerne er i forvejen firstmover på færgeområdet - det er derfor
oplagt at bruge teknologiske landvindinger i den fynske geografi til at
udvikle og teste fremtidens cykelfærger.
De fynske cykelturister - som ikke allerede bor på Fyn og øerne - skal
passere vandet inden man kan begynde at indtage de fynske herlig-
heder. Det eneste sted, man kan cykle hele vejen til Fyn, er igennem
Lillebæltsbroens smukke stålkonstruktion fra 1935. Passagen af Sto-
rebælt er generelt en stor barriere for at udvikle cykelturismen på
Fyn. Det er besværligt at få sin cykel med toget, og turen under Sto-
rebælt er ikke den bedste start på en cykelferie.
Derfor er der i forbindelse med nærværende udviklingsarbejde set
nærmere på, hvordan man kan udvikle cykelfærger, som en vigtig del
af den fynske cykelturisme.
Vi har undersøgt følgende:
- Cykelfærger imellem Nyborg og Korsør som fyrtårnsprojekt i det
fynske cykeleksperimentarium.
- Cykelfærge imellem Assens og Aarøsund - eventuel i en driftsmodel
med Assens Kommunes færge til Bågø.
- Cykelbåd på Lillebælt, der kan anvendes både af cykelturister og
pendlere.
- Cykelfærger imellem Vindeby og Svendborg der har både cykelturi-
ster på den nationale cykelrute 8 og pendlere som målgruppe.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0014.png
De blomstrende
nationale cykelruter
De nationale cykelruter skal præsentere det bedste af Danmark og
det bedste af Fyn, og får en stigende betydning i fremtiden, hvor de
profileres nationalt og internationalt.
Derfor er det oplagt at give dem et eftersyn - med cykelturistens bril-
ler. De nationale cykelruter skal have en optimal sikkerhed, tryghed
og oplevelsesrigdom. Der er fx strækninger, der kan suppleres med
levende hegn eller herregårdsalléer. På den måde udvikles de nati-
onale cykelruter til et godt visitkort for Fyn og øerne. Der kan også
være særlige punkter, hvor det er naturligt at supplere med en cykel-
rasteplads, hvor der er skygge, luftpumpe, frugtbuske, æbletræer og
værktøj til lettere reparationer.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0015.png
Nedlagte fynske jernbaner om-
dannet til turismens supercykel-
stier med mulighed for at anvende
den nye cykelinfrastruktur til at
teste fremtidens førerløse busser
som et bud på ny mobilitet i land-
distrikterne.
Nedlagte jernbaner
omdannet til turis-
mens supercykelstier
Danmark har 3000 kilometer nedlagt jernbane, som har et stort po-
tentiale som fremtidens rekreative supercykelstier, der kan profilere
Danmark som det perfekte cykelland. Et godt eksempel er Assens-
banen, som har potentiale både for cykelturister og hverdagscykli-
ster - blandt andet på grund af Vestfyns Gymnasium, der ligger på
strækningen. Banestien imellem Ringe og Korinth er også særlig in-
teressant, idet der er matrikuleret til et ekstra spor på strækningen
fra Korinth til Faaborg. Det åbner mulighed for at etablere en banesti
på den naturskønne strækning før Faaborg, således at man kan cykle
på tværs af hele Faaborg-Midtfyn Kommune på en supercykelsti.
Dernæst bliver banen mere interessant til i fremtiden til at teste fø-
rerløse busser. Det er et af de elementer, som gør de nedlagte jern-
baner i Danmark i det hele taget interessante. Tidligere på året god-
kendte Trafikstyrelsen således, at der kan køres med førerløse busser
på en dobbeltrettet cykelsti i Aalborg Kommune. Det er interessant
i Faaborg-Midtfyn Kommune, da det betyder at banestrækningen fra
Ringe til Faaborg vil kunne tilbagelægges på 39 minutter.
Også flere andre steder på Fyn er der kortere eller længere stræknin-
ger med nedlagte baner, som kan indgå i nye oplevelsesrige forløb.
Et af dem er den nedlagte jernbane til Martofte, som i dag primært
anvendes af de lokale, men som i fremtiden også vil være en fin op-
levelse for turister på cykelturen til Fyns Hoved.
Selv med et ambitiøst statsstøttet fynsk cykelinfrastrukturprogram,
vil der være vigtige cykelstrækninger, hvor det ikke er realistisk at
etablere cykelfaciliteter i de kommende år. Her giver det mening at
Fyn og øerne som eksperimentarium udvikler billige anlægsmetoder,
der virker på kort sigt. F.eks. ved at give kørebanen en særligt farvet
overflade der, hvor der færdes cyklister.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0016.png
Selv med et ambitiøst stats
støttet fynsk cykelinfrastruk-
turprogram, vil der være vigtige
cykelstrækninger, hvor det ikke
er realistisk at etablere cykel-
faciliteter i de kommende år.
Her giver det mening at Fyn og
øerne som eksperimentarium
udvikler billige anlægsmetoder
der virker på kort sigt. Eksem-
plet er fra landevejen til Fyn-
shoved, hvor kørebanen har
fået en farvet overflade der,
hvor der er cyklister.
Udvikling af ny cykel-
infrastruktur med billi-
ge anlægsmetoder
To-minus-et løsninger anvendes i mange sammenhænge i de fynske
kommuner og har store fordele på kommuneveje i det åbne land,
hvor trafikmængderne er begrænsede.
Fyn er det oplagte sted at udvikle og teste to-minus-et vejen version
2.0, som indeholder nye muligheder i værdifulde landsbyer og land-
skabstræk, hvor det kan være en fordel at have farvede sidearealer
- etableret med billige anlægsmetoder.
Samtidig anbefales som led i eksperimentariet at teste en helt ny
selvforklarende vejtype på Fyn og øerne til de landevejsstrækninger,
hvor det ikke er muligt at anvende to-minus-et løsninger, og hvor der
ikke er udsigt til anlæg af cykelstier i overskuelig fremtid.
Der er mange landevejsstrækninger, hvor det er nødvendigt at deles
om de eksisterende vejarealer, og hvor denne sameksistens skal de-
signes således, at trygheden og sikkerheden er i orden.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0017.png
Fynske cykelbyer
Danmarks første cykelsti blev bygget i Odense i 1890 - inden cyklen
blev hvermandseje. Odense har i mange år været toneangivende i
arbejdet med cyklisme - ikke mindst i forbindelse med det vellykkede
udviklingssamarbejde med staten i forbindelse med den nationale
cykelby.
Projektet viste, at det kunne lade sig gøre at udvikle, teste og gen-
nemføre mange nye tiltag på cykelområdet. Som en del af en samlet
fynsk cykelfremmeindsats er det naturligt at se nærmere på en versi-
on 2.0 af cykelbyen i Odense. Det er ligeledes naturligt at se nærmere
på alle fynske byer, som har mange fælles udfordringer og potentialer
på cykelområdet.
Fyn er leveringsdygtig i alle typer danske byer - fra den danske storby,
stationsbyen, havnebyen, fiskerbyen, købstaden og landsbyen.
Fyn og øerne er leveringsdyg-
tig i alle typer danske byer - fra
den danske storby, stationsbyen,
havnebyen, fiskerbyen, købstaden
og landsbyen. På visualiseringen
ses hvordan cykelfaciliteter i Lo-
hals kan sammentænkes med et
løft af bymiljøet.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Henvendelse af 18/1-21 vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, fra Erhvervshus Fyn
2320409_0018.png