Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2261325_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som ændret bl.a. ved lov nr. 1559
af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 139 af 25. februar 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 121, stk. 5, nr. 2,
ændres
»parkering
uden brug af parkeringskort« til:
»standsning
eller parkering
uden brug af parkeringskort«.
2.
I
§ 121, stk. 5, nr. 3,
ændres
»parkering«
til:
»standsning
eller parkering«.
3.
I
§ 121, stk. 6,
indsættes som 2. pkt.:
»Udstedes afgiften af Færdselsstyrelsen i medfør af regler fastsat efter § 122 a, stk. 2, udgør afgiften dog
1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24 dage fra udstedelsen, og 1.020 kr., hvis afgiften betales
inden for 5 dage fra udstedelsen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0002.png
Side 2/10
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er at skærpe sanktionen ved overtrædelse af reglerne om standsning på
parkeringspladser reserveret til brug for personer med handicap.
Ulovlig standsning på parkeringspladser reserveret til folk med handicap er et udtryk for manglende
respekt for de medborgere, som f.eks. på grund af gangbesvær bl.a. har et særligt parkeringsbehov. Med
lovforslaget foreslås på den baggrund en fordobling af afgiften for overtrædelse af de særlige regler om
ulovlig standsning på parkeringspladser reserveret til brug for personer med handicap.
Formålet med lovforslaget er desuden at indføre en differentiering af parkeringsafgifter udstedt af
Færdselsstyrelsen for ulovlig standsning og parkering for lastbiler og busser på statslige veje, således at
den, der har modtaget en parkeringsafgift, skal betale en mindre afgift, jo hurtigere afgiften inden for
nærmere fastsatte frister indbetales.
Forslaget er et tiltag til at fremme god betalingsadfærd for parkeringsafgifter udstedt på
motorvejsnettets rastepladser ved at fremme den pågældende chaufførs incitament til hurtigt at betale
afgiften.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af afgiftstørrelse ved ulovlig standsning på parkeringspladser reserveret til brug for
personer med handicap
2.1.1. Gældende ret
Færdselslovens udgangspunkt er, at det er politiet, som kan pålægge afgifter for overtrædelse af de
bestemmelser om standsning og parkering, der fremgår af § 121, stk. 1. Derudover kan vejmyndigheden,
dvs. kommunerne, få overdraget kompetencen til at pålægge afgifter i medfør af færdselslovens § 122 a,
stk. 1, ligesom Færdselsstyrelsen kan få overdraget kompetencen for så vidt angår statslige veje, jf.
færdselslovens § 122 a, stk. 2.
Omfattet af § 121, stk. 1, er bl.a. overtrædelser af standsnings- og parkeringsforbud, der angives ved
afmærkning, jf. § 121, stk. 1, nr. 5.
Det følger af § 23 i bekendtgørelse nr. 1632 af 20. december 2017 om vejafmærkning, som senest ændret
ved bekendtgørelse nr. 313 af 21. marts 2019, at de arealer, der er reserveret til parkering med tavlen E
33, kan suppleres med undertavlen E 23 (Blåt skilt med kørestol), hvorefter de kun må benyttes til
standsning og parkering af køretøjer, der har udstedt tilladelse i medfør af færdselslovens § 88 a.
Tilsvarende følger det af bekendtgørelsens § 56 (T 33), at hvis en parkeringsbås er forsynet med et
invalide-symbol (V 23 Invalidesymbol), angiver dette, at den kun må benyttes til standsning og
parkering af køretøjer, der er forsynet med en tilladelse i medfør af færdselslovens § 88 a. Reglerne om
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0003.png
Side 3/10
parkeringskort for personer med handicap fremgår af bekendtgørelse nr. 782 af 7. august 2019, der er
udstedt med hjemmel i bl.a. færdselslovens § 88 a.
Om størrelsen af en afgift følger det af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at afgiften for overtrædelse af
et forbud mod standsning eller parkering omfattet af færdselslovens § 121, stk. 1, som udgangspunkt
udgør 510 kr. Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fremgår det dog, at afgiften udgør 1.020 kr. ved
bl.a. parkering uden brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med handicap. Det
samme gør sig gældende ved parkering med et andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk.
3, er reserveret til et eller flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Personer med handicap kan have et helt særligt behov for at kunne parkere nemt og tæt ved
eksempelvis deres bolig, offentlige institutioner, hospitaler, stationer og indkøbsmuligheder.
Der er derfor i færdselslovgivningen allerede en række muligheder for, at der kan tages særligt hensyn
til denne gruppe trafikanter. Omfattet af disse muligheder er reservering af bestemte parkeringspladser,
særligt beregnet til de medborgere, der f.eks. på grund af gangbesvær har et særligt behov for brug af
parkeringspladserne.
Det forekommer imidlertid, at personer, der ikke selv har et handicap, uretmæssigt benytter
parkeringsplader reserveret til personer med handicap. Dette kan være til gene for en persongruppe, der
i forvejen ofte oplever at have en mere besværlig hverdag end andre.
Transport- og Boligministeriet finder på den baggrund, at der er behov for at ændre færdselsloven for
yderligere at beskytte det særlige behov for let tilgængelige parkeringsmuligheder for personer med
handicap.
Transport- og Boligministeriet bemærker i den forbindelse, at det normalt må anses for åbenbart
objektivt konstaterbart for den enkelte, at der er tale om en parkeringsplads reserveret til brug for
personer med handicap, idet parkeringspladsen er tydeligt afmærket og skiltet i henhold til reglerne
herom i vejafmærkningsbekendtgørelsen.
Den pågældende må således normalt antages at være klar over, at vedkommende standser ulovligt på en
parkeringsplads, der er forbeholdt personer med et særligt behov.
Som det fremgår af beskrivelsen af gældende ret, er det alene ulovlig parkering
og ikke ulovlig
standsning på handicapparkeringspladser, der er omfattet af den højere afgiftssats på 1.020 kr.
Baggrunden herfor fremgår ikke af den lovændring fra 2014, som forhøjede afgiften.
Transport- og Boligministeriet foreslår på den baggrund, at også ulovlig standsning på en
parkeringsplads reserveret til personer med handicap fremover pålægges en forhøjet afgift svarende til
det dobbelte af normalafgiften. Dermed sidestilles afgiftsniveauet for ulovlig parkering og ulovlig
standsning på parkeringsplads reserveret til brug for personer med handicap, som efter ministeriets
opfattelse er hensigtsmæssigt, da både ulovlig parkering og standsning medfører tilsvarende negative
konsekvenser for personer med behov for let tilgængelige parkeringsmuligheder.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0004.png
Side 4/10
2.3. Nedsættelse af parkeringsafgiftens størrelse ved betaling inden for nærmere fastsatte frister
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14-52 straffes med
bøde. Dog fremgår det af § 118, stk. 11, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1-8, nævnte bestemmelser
og forbud kun straffes, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare for andre eller unødigt
voldt ulempe for færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet
i
stedet for en bøde
kan pålægge en afgift for overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod
parkering på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med standsnings- og parkeringsforbud og 3)
parkering i strid med en tidsbegrænsning mv.
Af færdselslovens § 121, stk. 6, fremgår det, at afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
Afgiftsniveauet på 2.040 kr. blev indsat ved en ændring af færdselsloven, som trådte i kraft den 1.
januar 2019, jf. lov nr. 1559 af 18. december 2018. Baggrunden for denne ændring var et ønske om at
sætte ind mod, at statens rastepladser på motorvejsnettet bruges til langtidsparkering af lastbiler.
Samtidig blev det med lovændringen tilvejebragt hjemmel til, at parkeringskontrollen på statsveje helt
eller delvist kan overlades til Færdselsstyrelsen, og det blev herefter besluttet, at opgaven fremover
skulle varetages af Færdselsstyrelsen.
Det var vurderingen, at det eksisterende parkeringsafgiftsniveau på 510 kr. for at parkere i strid med
parkeringsreglerne i færdselsloven ikke var tilstrækkeligt højt i forhold til at sikre, at lastbiler ikke
langtidsparkerer på de statslige rastepladser. En afgift på 510 kr. for overtrædelsen af et standsnings- og
parkeringsforbud for køretøjer med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, herunder lastbiler,
fandtes således for lav, herunder også fordi, at en overtrædelse som altovervejende hovedregel begås af
professionelle erhvervsaktører. Afgiftsforhøjelsen skulle med andre ord være så høj, at den blev taget
seriøst og dermed var med til at sikre, at chaufførerne ikke foretrak at modtage en parkeringsafgift og
holde parkeret i længere tid en 25 timer, frem for at overholde tidsbegrænsningen og køre videre.
2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Siden den 1. januar 2019 har Færdselsstyrelsen varetaget opgaven med parkeringskontrol på
statsvejnettet. Færdselsstyrelsens kontrol er rettet mod danske såvel som udenlandske køretøjer. I
forbindelse med Færdselsstyrelsens kontrol kan det konstateres, at der eksisterer en udfordring med at
inddrive parkeringsafgifter, som udstedes til udenlandske køretøjer på motorvejsnettets rastepladser.
Det fremgår således af Færdselsstyrelsens statusrapport fra september 2020 med opgørelser over
udstedte parkeringsafgifter, at størstedelen af de udstedte afgifter på rastepladser langs motorvejnettet
udstedes til udenlandske køretøjer. Imidlertid fremgår det ligeledes af Færdselsstyrelsens opgørelser, at
det kun er ca. 17 pct. af de udenlandske busser eller lastbiler, der betaler den pålagte parkeringsafgift.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0005.png
Side 5/10
Inddrivelse af parkeringsafgifter udstedt til et udenlandsk køretøj vanskeliggøres af, at
Færdselsstyrelsen ikke nødvendigvis har mulighed for at identificere de udenlandske køretøjers ejere,
hvortil kravet om manglende betaling skal rettes. Herunder kan være en udfordring at få den fornødne
hjælp fra udenlandske myndigheder til at fremskaffe de nødvendige oplysninger om ejeren af køretøjet.
Transport- og Boligministeriet finder på den baggrund, at der er behov for at indarbejde en
incitamentsstruktur i færdselsloven med henblik på at fremme og tilskynde god betalingsadfærd. Dette
søges opnået ved at ændre i færdselsloven og indføre differentierede parkeringsafgifter for lastbiler og
busser på statsvejnettet.
Det foreslås således, at parkeringsafgiften nedsættes, såfremt afgiften betales inden for en nærmere
fastsat frist. Konkret foreslås det, at
afgiften vil udgøre 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24
dage fra udstedelsen, og 1.020 kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage fra udstedelsen.
Der vil således
være tale om en nedsættelse af afgiften på henholdsvis 50 pct. og 25 pct. sammenholdt med det
almindelige afgiftsniveau på 2.040 kr. efter færdselslovens § 121, stk. 6. Differentieringen vil gælde for
både danske og udenlandske køretøjer.
Den foreslåede differentiering skal ses i sammenhæng med Færdselsstyrelsens øvrige
håndhævelsesindsats på området for at sikre en mere effektiv opkrævning af især udstedte
parkeringsafgifter til udenlandske køretøjer. Som led i denne indsats har Færdselsstyrelsen i juli 2020
udbudt opgaven med at opkræve parkeringsafgifter fra udenlandske køretøjer, således at et privat
inkassofirma fremover skal varetage opgaven.
Med denne indsats sammen med den differentiering af parkeringsafgifter for lastbiler og busser, der
følger af dette lovforslag, er det hensigten samlet set at sikre en højere betalingsandel af
parkeringsafgifter udstedt til udenlandske køretøjer.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at den del af lovforslaget, der vedrører forhøjelse af
afgifter for ulovlig standsning på handicapparkeringspladser, ikke vil medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at den del af lovforslaget, der vedrører differentiering
af parkeringsafgifter for store køretøjer, vil fremme betalingsadfærden for så vidt angår afgifter udstedt
til udenlandske køretøjer. Samtidig forventer ministeriet, at ejere og brugere af danske køretøjer i nogen
grad vil drage nytte af den foreslåede nedsatte parkeringsafgift ved betaling inden for de angivne frister,
idet der for ejere og brugere af disse køretøjers vedkommende i forvejen er høj grad af
betalingsvillighed. Samlet set forventes denne del af lovforslaget ikke at medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Færdselsstyrelsens administrative byrder kan være forhøjet i begrænset omfang i forbindelse med
implementeringen af den del, der vedrører differentierede parkeringsafgifter. De administrative byrder
forventes dog tilsvarende lettet, idet flere afgifter forventes betalt inden for den fastsatte frist, hvilket
betyder, at styrelsens ressourceforbrug til inddrivelse mindskes.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have implementeringskonsekvenser for det offentlige.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0006.png
Side 6/10
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Transport- og Boligministeriet forventer, at ejere og brugere af danske køretøjer, der er omfattet af
forslaget om differentierede parkeringsafgifter, i nogen grad vil drage nytte af nedsættelse af
parkeringsafgiften ved betaling inden for de i forslaget angivne frister.
Forslaget vurderes ikke at have negative økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
For så vidt angår differentiering af parkeringsafgifter er der tale om en begunstigende ændring.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den [9. oktober 2020] til den [8. november 2020] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Brancheforeningen Danske Advokater, Danmarks Frie AutoCampere, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Busvognmænd, Danske
Dagblades Forening, Dansk Parkeringsforening, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, DI Transport, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles
Forbund
3F, Forenede Danske Motorejere
FDM, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Frie
Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, ITD, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landdistrikternes Fællesråd, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Rådet for Sikker Trafik og Sammenslutning af Danske Småøer.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør ”ingen”)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør ”ingen”)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0007.png
Side 7/10
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Ingen
Transport- og Boligministeriet
forventer, at ejere og brugere af
danske køretøjer, der er
omfattet af forslaget om
differentierede
parkeringsafgifter, i nogen grad
vil drage nytte af nedsættelse af
parkeringsafgiften ved betaling
inden for de i forslaget angivne
frister.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Ja, i begrænset omfang.
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Det fremgår af § 121, stk. 5, 1. pkt., i færdselsloven, at afgiften for overtrædelse af et forbud mod
standsning- og parkering omfattet af færdselslovens § 121, stk. 1, som udgangspunkt udgør 510 kr. Af
færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fremgår det dog, at afgiften udgør 1.020 kr. ved bl.a. parkering uden
brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92,
stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med handicap. Det samme gør sig gældende
ved parkering med et andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er reserveret til et eller
flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Der er således i dag ikke hjemmel til at pålægge samme afgift for ulovlig standsning og parkering på
parkeringspladser reserveret til brug for personer med handicap.
Det foreslås, at der til
§ 121, stk. 5, nr. 2 og 3,
tilføjes ”eller standsning”, hvormed afgiftsniveauet for
ulovlig parkering og ulovlig standsning for overtrædelse af reglerne om parkering reserveret til brug for
personer med handicap sidestilles.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0008.png
Side 8/10
Den foreslåede ændring indebærer en fordobling af parkeringsafgiften ved ulovlig standsning på en
parkeringsplads, der efter reglerne i færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, og § 92, stk. 3, er reserveret til
brug for personer med handicap.
Afgiften for sådanne overtrædelser vil således efter forslaget udgøre 1.020 kr. Den foreslåede forhøjede
afgift vil blive pålagt af politiet eller kommunerne efter de gældende regler om håndhævelse af ulovlig
standsning, jf. herved bl.a. færdselslovens § 122 a, stk. 3. Det vil fortsat i sidste ende være op til
domstolene at vurdere, om en konkret parkeringsafgift er pålagt med rette. Der henvises i øvrigt til pkt.
2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 6, at afgiften for overtrædelse af § 121, stk. 1, udgør 2.040 kr. for
lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
Det følger endvidere af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§ 14-52
straffes med bøde. Dog fremgår det af § 118, stk. 1, nr. 7, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1-8,
nævnte bestemmelser og forbud kun straffes, såfremt standsningen eller parkeringen har været til fare
for andre eller unødigt voldt ulempe for færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet
i
stedet for en bøde
kan pålægge en afgift for overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod
parkering på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med standsnings- og parkeringsforbud og 3)
parkering i strid med en tidsbegrænsning mv.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at en afgift ved overtrædelse af reglerne om standsning
og parkering nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, udgør 510 kr.
Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fremgår det, at afgiften dog udgør 1.020 kr. ved 1) parkering ud
for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid med færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2, 2) parkering uden
brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92,
stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med handicap, eller 3) parkering med et
andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Af færdselslovens § 121, stk. 6, fremgår det, at afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
Af færdselslovens § 121, stk. 7, fremgår det, at der for en overtrædelse omfattet af færdselslovens § 121,
stk. 1, kan pålægges én afgift i døgnet, idet der dog tidligst kan pålægges en ny afgift, 24 timer efter at
den forrige afgift er pålagt. Der kan for samme overtrædelse højst pålægges tre afgifter.
Af færdselslovens § 122 a, stk. 2, følger det, at transportministeren for statslige veje kan bestemme, at
kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvis overlades til
Færdselsstyrelsen.
Færdselsstyrelsen har siden d. 1. januar 2019 stået for parkeringskontrollen af de statslige rastepladser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0009.png
Side 9/10
Det foreslås, at der i
§ 121, stk. 6,
indsættes, at
afgiften udgør 2.040 kr. for en afgift pålagt af
Færdselsstyrelsen til lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg. Afgiften udgør 1.530
kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24 dage fra udstedelsen, og 1.020 kr., hvis afgiften betales inden
for 5 dage fra udstedelsen.
Med ændringen indføres en rabat på henholdsvis 50 % for betaling indenfor 5 dage fra afgiftens
udstedelse, samt en rabat på 25 % hvis afgiften betales mellem 6 og 24 dage fra afgiftens udstedelse.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021.
For så vidt angår den forslåede bestemmelse i § 121, stk. 5, nr. 2 og 3 i § 1, nr. 1, om forhøjelse af
afgiftsniveauet for ulovlig standsning på handicapparkeringspladser, finder bestemmelsen anvendelse
på afgifter, der er pålagt efter lovens ikrafttræden. Afgifter der er pålagt før lovens ikrafttræden, men
først forfalder efter loven er trådt i kraft, vil ikke være omfattet af den forslåede afgiftsforhøjelse.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, ligesom færdselsloven heller
ikke indeholder en anordningsbestemmelse om, at loven kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
hvorfor dette heller ikke vil være tilfældet for de ændringer, der foretages med dette lovforslag.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af afgifter til lastbiler og busser), fra transportministeren
2261325_0010.png
Side 10/10
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af
21. november 2018, som ændret bl.a. ved lov nr.
1559 af 18. december 2018 og senest ved lov nr.
139 af 25. februar 2020, foretages følgende
ændringer:
§ 121.
Stk. 5.
Afgiften udgør 510 kr., jf. dog stk. 6.
Afgiften udgør dog 1.020 kr. ved
1.
parkering ud for ind- og udkørsel til og fra
ejendom i strid med § 29, stk. 3, nr. 2,
2. parkering uden brug af parkeringskort for
personer med handicap på
parkeringsplads, der efter § 92, stk. 1, nr.
1, er reserveret til generel anvendelse for
personer med handicap, eller
3. parkering med et andet køretøj på en
parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er
reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med
handicap.
Stk. 6.
Afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og
busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
1.
§ 121, stk. 5, nr. 2,
ændres
»parkering
uden
brug af parkeringskort« til:
»standsning
eller
parkering uden brug af parkeringskort«.
2.
I
§ 121, stk. 5, nr. 3,
ændres
»parkering«
til:
»standsning
eller parkering«.
Lovforslaget
3.
I
§ 121, stk. 6,
indsættes som 2. pkt. «:
»
Udstedes afgiften af Færdselsstyrelsen i medfør af
regler fastsat efter § 122 a, stk. 2, udgør afgiften
dog 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til
24 dage fra udstedelsen, og 1.020 kr., hvis afgiften
betales inden for 5 dage fra udstedelsen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.